Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: AM00CF03

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Auli Haarnio
Ryhmät
  • MLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Muotoiluinstituutti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on itsenäisesti verkossa toteutettava opintojakso, 5 op.
12.8. - 31.12.2024

Kurssiin sisältyy opetusmateriaalia Moodlessa (mm. pienet luentotallenteet ydinteemoista), yhden alan teoksen lukeminen ja reflektoiva referaatti ja yksi isompi kehitystehtävä. Luen opintojakson vinkit ja ohjeet huolella ja etene osio kerrallaan. Opit palvelumuotoilun perusteet tutustumalla alan käsitteisiin, tyypilliseen prosessimalliin ja tekemällä ohessa kehitystehtävän.

Osallistu opintojakson avausinfoon ti. 20.8 klo 15:30 Zoomissa. Linkki Moodlessa.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutus elo - joulukuu 2024. 12.8.-31.12.2024

Opintojakso on itsenäisesti suoritettava toteutus. Opintojaksolla on suuri vapaus työskennellä omassa tahdissa verkkoaineistojen äärellä ja kentällä valitun kehitystehtävän parissa.

Aloitusinfossa on erityisen hyvä olla kuulolla (Zoom). Saat kuvan sisällöstä ja vinkkejä kehitystehtävän tekemiseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutustu jompaan kumpaan perusteokseen:

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos

Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

LABPrimosta löytyy e-kirjana (lisenssejä on useita).

Työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee kiinnostavan toimintaympäristön ja kehittämiskohteen.
Opiskelija tekee itsenäisesti opintojakson ohjeistuksen mukaan kehittämistyön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op toteutuksessa on noin 135 tuntia.
Opintojakson Moodlessa on vaiheistettu polku, jota seuraamalla tehtävät sujuvat.
Aikatauluta tekeminen heti opintojakson alkaessa.

Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkkoympäristössä Moodlessa.
Opiskelija osallistuu avausluennolle ja saa ohjeet opintojakson suorittamiseen.
Opiskelija tekee yhden itsenäisen kehittämistehtävän kentällä.
Opiskelija tutustuu alan kirjallisuuteen ja aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa.
Opiskelija reflektoi osaamistaan opintojakson päättyessä.

Sisältö

Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opiskelija arvioi oman osaamisen reflektoimalla opintojakson aikana tapahtuvaa kehittymistä.

Opintojakson arviointi on HYV/HYL

HYV edellyttää, että tehtävät on suoritettu aikataulussa ja vastaukset osoittavat osaamisen kehittymistä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
  • MI_Opettaja_Palvelumuotoilu, Palvelumuotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
Ryhmät
  • LLPRHOTRA24SV
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 24SV Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
  • Puettavan muotoilun koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Auli Haarnio
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK23S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23S Lahti
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
  • LLPRHOTRA24SV
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 24SV Lappeenranta
  • MLTIPUMU23S
    Puettavan muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.


Sisältö:
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Aloitusluento on 18.9. Luennon yhteydessä opiskelijoilla on mahdollisuus kysyä toteutuksesta.

Avausluennon sisältö:
Orientaatio Palvelumuotoiluun
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson arviointi
Oppimisympäristön esittely, Moodle
Luennot ja ohjausmalli
Tehtävien esittely
Oheismateriaalin esittely

Opintojakson aikataulu/ohjelma:
Aloitusluento, Johdanto palvelumuotoiluun, 18.9 klo 16-18:00
Ohjaustuokio, Tyypillinen prosessimalli ja menetelmäpaketti, 25.9 klo 16-18:00
Luento, Käyttäjäymmärryksen kerääminen ja analysointi, 9.10 klo 16-18:00
Ohjaustuokio, ideointi ja ketterä kehittäminen, 4.11, klo 16-18:00
Luento, Yhteiskehittäminen, 21.11, klo 16-18:00
Ohjaustuokio, Visualisointi 2.12, klo 16-18:00
Ohjaustuokio, Konseptointi, 10.12 klo 16-18:00.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso sisältää avausluennon ja orientaation opintojakson suorittamiseen.
Luennolla tutustumme yhdessä opintojakson materiaaleihin ja tehtäviin.

Opintojaksoon sisältyy kolme teemoitettua luentoa ja ohjaustuokiot.

Opintojakson suorittamisen sujuvoittamiseksi on tärkeää olla mukana luennoilla.

Pääosin toteutus on itsenäisesti ja pienryhmässä verkossa toteutettava.

Opintojaksoon liittyy keskustelualueelle osallistumista.
Opintojaksolla on yksi soveltava isompi kehitystehtävä (pienryhmässä), luettavaa, kirjakeskustelu ja verkkokeskusteluja.
Kehitystehtävä toteutetaan pienryhmässä.
Voit aloittaa valitsemasi palvelumuotoilun teoksen lukemisen ennen opintojakson avausta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutustu jompaan kumpaan palvelumuotoilun perusteokseen:
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja teosvinkkejä.
Jos em. teokset ovat sinulle tuttuja, voit lukea jonkun muun, jonka aihepiiri linkittyy palvelumuotoiluun.

Työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee pienryhmässä kiinnostavan toimintaympäristön ja kehittämiskohteen.
Opiskelija tekee pienryhmässä opintojakson ohjeistuksen mukaan soveltavan kehittämistyön.

Oppimisympäristö

Opinnot suoritetaan pääosin itsenäisesti ja pienryhmässä verkkoympäristössä Moodlessa.
Opiskelija osallistuu avausluennolle ja saa ohjeet opintojakson suorittamiseen.
Opiskelija tekee pienryhmässä kehittämistehtävän kentällä.
Opiskelija tutustuu alan kirjallisuuteen ja aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa.
Opiskelija reflektoi osaamistaan opintojakson päättyessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op toteutuksessa on noin 135 tuntia.
Opintojakson Moodlessa on vaiheistettu polku, jota seuraamalla tehtävät sujuvat.
Osallistu luennoille ja ohjaustuokioihin.
Etsiydy opintojakson alkaessa pienryhmään Moodlessa.
Aikatauluta oman ja ryhmän työskentely heti opintojakson alkaessa.

Sisältö

Sisältö:
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointi on HYV/HYL

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Auli Haarnio
Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL23S
    Palvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy seitsemän kohtaamista. Kuusi luentoa ja loppupresentaatiot.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.


Sisältö:
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutus (alustava aikataulu) 6.3.-17.4.
Kohtaamiset (Zoomissa).
Luennolla tutustumme yhdessä opintojakson teemoihin, materiaaleihin ja tehtäviin.

Zoom-linkki lähetetään Moodlen viesitoiminnolla opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille.

Pääosin toteutus oni verkossa.
Opintojaksoon liittyy keskustelualueelle osallistumista.
Opintojaksolla on yksi soveltava tehtävä, luettavaa, kirjakeskustelu ja verkkokeskusteluja.
Voit aloittaa valitsemasi palvelumuotoilun teoksen lukemisen ennen opintojakson avausta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Voit aloittaa valitsemasi palvelumuotoilun teoksen lukemisen ennen opintojakson avausta.

Tutustu jompan kumpaan perusteokseen. Jos ovat ennestään tuttuja, voit valita jonkun muun teoksen. Lähetä siinä tapauksessa viesti: auli.haarnio@lab.fi

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011

Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keväällä 2024 on SIK-ryhmälle itsenäinen verkkototeutus. Jos haluat liittyä ko. toteutukseen, ole yhteydessä: auli.haarnio@lab.fi.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä.

Oppimisympäristö

Opintojakson aikana kokoonnutaan kampuksella, verkossa ja työskennellään kentällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on opiskelijalle noin 135 tunnin työkuorma.
Opiskelija tekee itsenäistä työtä: tutustuu tarjottuihin aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa ja luennoilla.
Opiskelija lukee alan kirjallisuutta ja osallistuu kirjakeskusteluun.
Opiskelija tekee tiimityönä yhden isomman kehitystehtävän.
Opiskelija suunnittelee ja osallistuu työpajan fasilitointiin.

Sisältö

Palvelumuotoilun perusteet

Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa
Palvelun visualisointi

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan asteikolla HYL-5

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Teema: Muotoiluajattelu palvelumuotoilun näkökulmasta
Opiskelija
- osaa käyttää yksittäisiä palvelumuotoilun termejä sekä kertoa, mitä palvelumuotoilu on
- osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä ja perustella, missä tilanteissa niitä kannattaa käyttää
- Osaa hyödyntää palvelumuotoilun tyypillistä prosessimallia tuplatimanttia
- Ymmärtää yhteissuunnittelun periaatteet
- osaa luoda visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuudesta.

Teema: Tiimit, tiimioppiminen, tiimiosaaminen
Opiskelija osaa
- osaa toimia tiimissä tavoitteellisesti
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Teema: Muotoiluajattelu palvelumuotoilun näkökulmasta
- Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia
- Osaa suunnitella yhteissuunnittelua
- osaa käyttää keskeisiä palvelumuotoilun termejä sekä kertoa johdonmukaisesti, mitä palvelumuotoilu on
- osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä, toimia ryhmässä tavoitteellisesti ja perustella, missä tilanteissa mitäkin menetelmää kannattaa käyttää
- osaa luoda monipuolisesti visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuudesta.

Teema: Tiimit, tiimioppiminen, tiimiosaaminen
Opiskelija
- osaa toimia monialaisessa tiimissä tavoitteellisesti edistäen tiimin tavoitetta
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Teema: Muotoiluajattelu palvelumuotoilun näkökulmasta
Opiskelija osaa
- osaa käyttää palvelumuotoilun termejä asiantuntevasti sekä kertoa asiantuntevasti, mitä palvelumuotoilu on
- osaa valita käyttäjälähtöisistä suunnittelumenetelmistä tilanteeseen sopivan, soveltaa sitä, osallistaa käyttäjiä ja perustella menetelmä valintansa
- osaa valita toimintaan soveltuvan visualisointitavan, perustella valintansa ja luoda monipuolisesti visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuudesta.
- Osaa käyttää sujuvasti palvelumuotoiluprosessia ja hyödyntää prosessin vaiheistusta.

Teema: Tiimit, tiimioppiminen, tiimiosaaminen
Opiskelija
- osaa organisoida monialaisen tiimin toimintaa edistäen tiimin tavoitetta
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan.

Ilmoittautumisaika

12.01.2024 - 31.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Auli Haarnio
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on pääosin itsenäisesti tai työparin kanssa verkossa toteutettava opintojakso, 5 op.
Opetukseen sisältyy luennot (3), opetusmateriaali ja tehtävät Moodlessa, kehitystehtävä ja sen esittely. Opiskelija voi valita hyvin itsenäisen toteuttamisen ilmoittamalla siitä aloitusluennolla. Aloitusluennolla käydään yhdessä läpi opintojakson sisältö, tehtävät ja suorittamisen vinkit ja sovitaan työparityöskentelystä.

Learning by Doing. Case study. Luennot ja presentation Zoomissa.

28.3 Aloitusluento, Luennolla tutustumme yhdessä opintojakson materiaaleihin ja tehtäviin. Lisäksi pieni orientaatio palvelumuotoiluun.
4.4 Luento
11.4 Luento
2.5 Presentaatiot.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutus maalisikuu - toukokuu 2024. Kts. TimeEdit.

Opintojakso on itsenäisesti tai työparin kanssa suoritettava. Opintojaksolla on suuri vapaus työskennellä omassa tahdissa verkkoaineistojen äärellä ja kentällä valitun kehitystehtävän parissa.

Aloitusluennonna on erityisen hyvä olla läsnä. Saat kuvan sisällöstä ja vinkkejä kehitystehtävän tekemiseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutustu jompaan kumpaan perusteokseen:

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos

Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

LABPrimosta löytyy e-kirjana (lisenssejä on useita).

Työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee kiinnostavan toimintaympäristön ja kehittämiskohteen.
Opiskelija tekee itsenäisesti opintojakson ohjeistuksen mukaan kehittämistyön.

Uusintamahdollisuudet

Vastaavia toteutuksia löytyy kevät- ja syyslukukausilta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op toteutuksessa on noin 135 tuntia.
Opintojakson Moodlessa on vaiheistettu polku, jota seuraamalla tehtävät sujuvat.
Osallistu halutessasi luennoille ja ohjaustuokioihin.
Aikatauluta tekeminen heti opintojakson alkaessa.

Opinnot suoritetaan pääosin itsenäisesti verkkoympäristössä Moodlessa.
Opiskelija osallistuu avausluennolle ja saa ohjeet opintojakson suorittamiseen.
Opiskelija tekee yhden itsenäisen kehittämistehtävän kentällä.
Opiskelija tutustuu alan kirjallisuuteen ja aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa.
Opiskelija reflektoi osaamistaan opintojakson päättyessä.

Sisältö

Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opiskelija arvioi oman osaamisen reflektoimalla opintojakson aikana tapahtuvaa kehittymistä.

Opintojakson arviointi on HYV/HYL

HYV edellyttää, että tehtävät on palautettu annetussa aikataulussa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Complementary competence, Bachelor's
Ryhmät
  • LLABTO23-24E
    Complementary competence (Bachelor's) 2023-2024, Faculty of Business and Hospitality Management

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Auli Haarnio
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK23K
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on pääosin itsenäisesti verkossa toteutettava opintojakso, 5 op.
Luennot 11.1, 18.1, 8.2 ja presentaatiot 7.3.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.


Sisältö:
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutus tammikuu - maaliskuu 2023

Opintojakso sisältää avausluennon 11.1 (alustava aikataulutieto) Zoomissa. Luennolla tutustumme yhdessä opintojakson materiaaleihin ja tehtäviin. Lisäksi pieni orientaatio palvelumuotoiluun.

Opintojaksoon sisältyy kolme luentoa ja loppupresentaatioiden esittäminen Zoomissa.

Opintojakson avaus on 11.1.2024.
Muut luentopäivät: 18.1, 8.2 ja loppupresentaatiot 7.3.
Opintojakson suorittamisen näkökulmasta on tärkeää olla mukana luennoilla.

Pääosin toteutus on itsenäisesti verkossa toteutettava.
Opintojaksoon liittyy keskustelualueelle osallistumista.
Opintojaksolla on yksi soveltava tehtävä, luettavaa, kirjakeskustelu ja verkkokeskusteluja.
Voit aloittaa valitsemasi palvelumuotoilun teoksen lukemisen ennen opintojakson avausta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutustu jompaan kumpaan perusteokseen:
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

Työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee kiinnostavan toimintaympäristön ja kehittämiskohteen.
Opiskelija tekee itsenäisesti opintojakson ohjeistuksen mukaan kehittämistyön.

Oppimisympäristö

Opinnot suoritetaan pääosin itsenäisesti verkkoympäristössä Moodlessa.
Opiskelija osallistuu avausluennolle ja saa ohjeet opintojakson suorittamiseen.
Opiskelija tekee yhden itsenäisen kehittämistehtävän kentällä.
Opiskelija tutustuu alan kirjallisuuteen ja aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa.
Opiskelija reflektoi osaamistaan opintojakson päättyessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op toteutuksessa on noin 135 tuntia.
Opintojakson Moodlessa on vaiheistettu polku, jota seuraamalla tehtävät sujuvat.
Osallistu halutessasi luennoille ja ohjaustuokioihin.
Aikatauluta tekeminen heti opintojakson alkaessa.

Sisältö

Sisältö:
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointi on HYV/HYL

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä.

Ilmoittautumisaika

14.08.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 150

Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Auli Haarnio
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Muotoiluinstituutti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on pääosin itsenäisesti verkossa toteutettava opintojakso, 5 op.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.


Sisältö:
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutus syyskuu - joulukuu 2023

Opintojakso sisältää avausluennon 21.9 klo 15:00 (Zoomissa). Luennolla tutustumme yhdessä opintojakson materiaaleihin ja tehtäviin. Lisäksi pieni orientaatio palvelumuotoiluun.

Opintojaksoon sisältyy kaksi keskustelutuokiota Zoomissa. Niissä keskustelemme teemoista, materiaaleista ja tehtävistä.

Keskustelutuokiot 5.10 ja 9.11 klo 15:00 Zoomissa. Linkki lähetetään Moodlen viesitoiminnolla.

Pääosin toteutus on itsenäisesti verkossa toteutettava.
Opintojaksoon liittyy keskustelualueelle osallistumista.
Opintojaksolla on yksi soveltava tehtävä, luettavaa ja verkkokeskusteluja.
Voit aloittaa valitsemasi palvelumuotoilun teoksen lukemisen ennen opintojakson avausta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-alustalla julkaistaan aineistoja ja teosvinkkejä.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan verkossa. Oppimisympäristö on Moodle. Luennot Zoomissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso edellyttää itsenäistä työotetta. Opintojakson laajuus on 5 op = noin 135 opiskelijan työtuntia.

Sisältö

Palvelumuotoilun perusteet -opintojakson sisältö:

Keskeiset palvelumuotoilun käsitteet ja prosessimalli

Nykytilanteen analyysi, sidosryhmien määrittely, käyttäjäymmärryksen kokoaminen, tiedon kerääminen ja analysointi, ongelman määrittely, ideointi, yhteissuunnittelu, protoilu, kokeilut, palvelulupaus, palvelun konseptointi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei edellytä aiempaa osaamista.
Opintojakso soveltuu kaikkien alojen opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointi on HYV/HYL

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Auli Haarnio
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTIPAL23K
    Palvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
  • MLTISIK22S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTITEMU22S
    Teollisen muotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTIPUMU22S
    Puettavan muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

08.03.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Auli Haarnio
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL22S
    Palvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTISIK22S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on pääosin itsenäisesti verkossa toteutettava opintojakso, 5 op.

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä

- ideoida ja suunnitella palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoida palvelun
- arvioida palvelukonseptin toimivuutta

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutus 8.3 - 31.7.2023
Opintojakso sisältää neljä verkkoluentoa ja lisäksi pienryhmäohjausta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-alustalla julkaistaan aineistoja ja teosvinkkejä.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan verkossa. Oppimisympäristö on Moodle. Luennot Zoomissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso edellyttää itsenäistä työotetta. Opintojakson laajuus on 5 op = noin 135 opiskelijan työtuntia.

Sisältö

Palvelumuotoilun perusteet -opintojakson sisältö:

Keskeiset palvelumuotoilun käsitteet ja prosessimalli

Nykytilanteen analyysi, sidosryhmien määrittely, käyttäjäymmärryksen kokoaminen, tiedon kerääminen ja analysointi, ongelman määrittely, ideointi, yhteissuunnittelu, protoilu, kokeilut, palvelulupaus, palvelun konseptointi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei edellytä aiempaa osaamista.
Opintojakso soveltuu kaikkien alojen opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointi on HYV/HYL

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Auli Haarnio
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK22K
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on pääosin itsenäisesti suoritettava kokonaisuus palvelumuotoilun perusteista, keskeisistä menetelmistä ja prosessista. Opintojakso on Moodlessa ja se suoritetaan 8.3 - 31.7.2023. Opintojakso sisältää neljä luentoa ja pienryhmäohjausta.

Ajoitus ja läsnäolo

8.3. - 31.7.2023.
Läsnäolo > neljä luentoa Zoomissa opintojakson avauksen yhteydessä auttaa opintojakson suorittamisessa. Lisäksi opiskelija kalenteroi aikaa itsenäiselle ja pienryhmätyöskentelylle.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan aineistoja ja kirjallisuuslista.

Oppimisympäristö

Opintojakson toteutus Moodle-alustalla. Luennot ja pienryhmäohjaus Zoomissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op. Työkuorma noin 135 tuntia/opiskelija. Varaa reilusti aikaa itsenäiseen ja pienryhmän työskentelyyn.

Sisältö

Opintojakson sisältö

Palvelumuotoilun tyypilliset menetelmät ja prosessimalli.

Lähtötilanteen kartoitus, sidosryhmäanalyysi, käyttäjäymmärryksen kokoaminen, menetelmät ja analyysi, ideointi, yhteissuunnittelu, protoilu, kokeilut, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, palvelumallin kehittäminen, arvonluonti toimeksiantajalle, palvelun visualisointi, konsepti ja raportointi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
Opintojakso sopii kaikkien alojen opiskelijoille.
Opintojakson suorittaminen on edellytys Palvelumuotoilustudioon.

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan HYV/HYL

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

10.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

10.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Opettaja
  • Auli Haarnio
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

30.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Puettavan muotoilun koulutus
Opettaja
  • Auli Haarnio
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPUMU21S
    Puettavan muotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Osa 1:
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan kanssa. Ilmoittaudu Lapin yliopiston verkkokurssille Johdatus palvelumuotoiluun osoitteessa https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/
Suorita verkkokurssi ennen ensimmäistä lukujärjestykseen merkittyä LAB Muotoiluinstituutin opetuskertaa!

Osa 2:
Kirjaudu LAB-ammattikorkeakoulun Moodleen ja tutustu tarjolla olevaan aineistoon suoritettuasi Johdanto palvelumuotoiluun -verkkokurssin. Osallistu opetuskertoihin lukujärjestyksen mukaisesti.

Ajoitus ja läsnäolo

Lukujärjestyksiin merkityillä opetuskerroilla on 80 %:n läsnäolovelvoite!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/

Oppimisympäristö

Opintojaksosta osa suoritetaan Lapin yliopiston verkkokurssina, jonka lisäksi käytetään myös LAB-ammattikorkeakoulun Moodle-ympäristöä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

30.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Auli Haarnio
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK21S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Osa 1:
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan kanssa. Ilmoittaudu Lapin yliopiston verkkokurssille Johdatus palvelumuotoiluun osoitteessa https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/
Suorita verkkokurssi ennen ensimmäistä lukujärjestykseen merkittyä LAB Muotoiluinstituutin opetuskertaa!

Osa 2:
Kirjaudu LAB-ammattikorkeakoulun Moodleen ja tutustu tarjolla olevaan aineistoon suoritettuasi Johdanto palvelumuotoiluun -verkkokurssin. Osallistu opetuskertoihin lukujärjestyksen mukaisesti.

Ajoitus ja läsnäolo

Lukujärjestyksiin merkityillä opetuskerroilla on 80 %:n läsnäolovelvoite!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/

Oppimisympäristö

Opintojaksosta osa suoritetaan Lapin yliopiston verkkokurssina, jonka lisäksi käytetään myös LAB-ammattikorkeakoulun Moodle-ympäristöä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 21.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Auli Haarnio
Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI21S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 21S Lahti
  • MLTITEMU21S
    Teollisen muotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Osa 1:
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan kanssa. Ilmoittaudu Lapin yliopiston verkkokurssille Johdatus palvelumuotoiluun osoitteessa https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/
Suorita verkkokurssi ennen ensimmäistä lukujärjestykseen merkittyä LAB Muotoiluinstituutin opetuskertaa!

Osa 2:
Kirjaudu LAB-ammattikorkeakoulun Moodleen ja tutustu tarjolla olevaan aineistoon suoritettuasi Johdanto palvelumuotoiluun -verkkokurssin. Osallistu opetuskertoihin lukujärjestyksen mukaisesti.

Ajoitus ja läsnäolo

Lukujärjestyksiin merkityillä opetuskerroilla on 80 %:n läsnäolovelvoite!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/

Oppimisympäristö

Opintojaksosta osa suoritetaan Lapin yliopiston verkkokurssina, jonka lisäksi käytetään myös LAB-ammattikorkeakoulun Moodle-ympäristöä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.05.2022 - 21.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Auli Haarnio
Vastuuopettaja

Auli Haarnio

Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL22K
    Palvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Osa 1:
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan kanssa. Ilmoittaudu Lapin yliopiston verkkokurssille Johdatus palvelumuotoiluun osoitteessa https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/
Suorita verkkokurssi ennen ensimmäistä lukujärjestykseen merkittyä LAB Muotoiluinstituutin opetuskertaa!

Osa 2:
Kirjaudu LAB-ammattikorkeakoulun Moodleen ja tutustu tarjolla olevaan aineistoon suoritettuasi Johdanto palvelumuotoiluun -verkkokurssin. Osallistu opetuskertoihin lukujärjestyksen mukaisesti.

Ajoitus ja läsnäolo

Lukujärjestyksiin merkityillä opetuskerroilla on 80 %:n läsnäolovelvoite!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson Moodlessa suositeltavaa kirjallisuutta.

Oppimisympäristö

Opintojaksosta osa suoritetaan Lapin yliopiston verkkokurssina, jonka lisäksi käytetään myös LAB-ammattikorkeakoulun Moodle-ympäristöä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 137 tunnin työtä.

Sisältö

Opiskelija saa hyvät perustiedot palvelumuotoilun prosessista, käsitteistä ja yleisimmistä työmenetelmistä.

Arviointimenetelmät

Arvioinnissa käytetään LAB ammattikorkeakoulun arviointikehikkoa. Arviointi on asteikolla 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

07.03.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Auli Haarnio
Vastuuopettaja

Auli Haarnio

Opetusryhmät
  • Verkkokurssi (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Palvelumuotoilu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL21S
    Palvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkokurssi
  • Palvelumuotoilu

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Osa 1:
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan kanssa. Ilmoittaudu Lapin yliopiston verkkokurssille Johdatus palvelumuotoiluun osoitteessa https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/
Suorita verkkokurssi ennen ensimmäistä lukujärjestykseen merkittyä LAB Muotoiluinstituutin opetuskertaa!

Osa 2:
Kirjaudu LAB-ammattikorkeakoulun Moodleen ja tutustu tarjolla olevaan aineistoon suoritettuasi Johdanto palvelumuotoiluun -verkkokurssin. Osallistu opetuskertoihin lukujärjestyksen mukaisesti.

Ajoitus ja läsnäolo

Lukujärjestyksiin merkityillä opetuskerroilla on 80 %:n läsnäolovelvoite!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

https://blogi.eoppimispalvelut.fi/johdatuspalvelumuotoiluun/

Oppimisympäristö

Opintojaksosta osa suoritetaan Lapin yliopiston verkkokurssina, jonka lisäksi käytetään myös LAB-ammattikorkeakoulun Moodle-ympäristöä.

Arviointiasteikko

1-5