Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CF03-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus

Opettaja

  • Auli Haarnio

Ryhmät

  • LLPRHOTRA25SV
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 25SV Lappeenranta
  • LLPRHOTRA24SV
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 24SV Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on itsenäisesti verkossa toteutettava opintojakso, 5 op.

Kurssiin sisältyy opetusmateriaalia Moodlessa (mm. pienet luentotallenteet ydinteemoista), yhden alan teoksen lukeminen ja reflektoiva keskustelutehtävänä ja yksi isompi palvelun kehittämisen tehtävä. Lue opintojakson vinkit ja ohjeet huolella ja etene osio kerrallaan. Opit palvelumuotoilun perusteet tutustumalla alan käsitteisiin, tyypilliseen prosessimalliin tekemällä ohessa kehitystehtävän.

Osallistu opintojakson avausinfoon Zoomissa. Linkki Moodlessa.
Lisäksi kolme teemaluentoa ja ohjaustuokiot (iltaisin klo 16:00 jälkeen).

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutus elo - joulukuu 2025

Opintojakso on itsenäisesti suoritettava toteutus. Opintojaksolla on suuri vapaus työskennellä omassa tahdissa verkkoaineistojen äärellä ja kentällä valitun kehitystehtävän parissa.

Aloitusinfossa on erityisen hyvä olla kuulolla (Zoom). Saat kuvan sisällöstä ja vinkkejä kehitystehtävän tekemiseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutustu johonkin alla olevista perusteoksista:

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos

Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

LABPrimosta löytyy e-kirjana (lisenssejä on useita).

Tai vaihtoehtoisesti voit tutustua Koivisto Mikko, Säynäjäkangas Johanna ja Forsberg Sofia, Palvelumuotoilun Bisneskijra, 2019.

Työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee kiinnostavan toimintaympäristön ja kehittämiskohteen.
Opiskelija tekee itsenäisesti opintojakson ohjeistuksen mukaan kehittämistyön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op toteutuksessa on noin 135 tuntia.
Opintojakson Moodlessa on vaiheistettu polku, jota seuraamalla tehtävät sujuvat.
Aikatauluta tekeminen heti opintojakson alkaessa.

Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkkoympäristössä Moodlessa.
Opiskelija osallistuu avausluennolle ja saa ohjeet opintojakson suorittamiseen.
Opintojen tueksi teemoitetut luennot ja ohjaustuokiot.
Opiskelija tekee yhden itsenäisen kehittämistehtävän kentällä.
Opiskelija tutustuu alan kirjallisuuteen ja aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa.
Opiskelija reflektoi osaamistaan opintojakson päättyessä.

Sisältö

Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opiskelija arvioi oman osaamisen reflektoimalla opintojakson aikana tapahtuvaa kehittymistä.

Opintojakson arviointi on HYV/HYL

HYV edellyttää, että tehtävät on suoritettu aikataulussa ja vastaukset osoittavat osaamisen kehittymistä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä.