Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CF03-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)

Opettaja

  • Auli Haarnio

Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIPAL23S
    Palvelumuotoilun koulutus 23S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy seitsemän kohtaamista. Kuusi luentoa ja loppupresentaatiot.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.


Sisältö:
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutus (alustava aikataulu) 6.3.-17.4.
Kohtaamiset (Zoomissa).
Luennolla tutustumme yhdessä opintojakson teemoihin, materiaaleihin ja tehtäviin.

Zoom-linkki lähetetään Moodlen viesitoiminnolla opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille.

Pääosin toteutus oni verkossa.
Opintojaksoon liittyy keskustelualueelle osallistumista.
Opintojaksolla on yksi soveltava tehtävä, luettavaa, kirjakeskustelu ja verkkokeskusteluja.
Voit aloittaa valitsemasi palvelumuotoilun teoksen lukemisen ennen opintojakson avausta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Voit aloittaa valitsemasi palvelumuotoilun teoksen lukemisen ennen opintojakson avausta.

Tutustu jompan kumpaan perusteokseen. Jos ovat ennestään tuttuja, voit valita jonkun muun teoksen. Lähetä siinä tapauksessa viesti: auli.haarnio@lab.fi

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011

Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keväällä 2024 on SIK-ryhmälle itsenäinen verkkototeutus. Jos haluat liittyä ko. toteutukseen, ole yhteydessä: auli.haarnio@lab.fi.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä.

Oppimisympäristö

Opintojakson aikana kokoonnutaan kampuksella, verkossa ja työskennellään kentällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on opiskelijalle noin 135 tunnin työkuorma.
Opiskelija tekee itsenäistä työtä: tutustuu tarjottuihin aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa ja luennoilla.
Opiskelija lukee alan kirjallisuutta ja osallistuu kirjakeskusteluun.
Opiskelija tekee tiimityönä yhden isomman kehitystehtävän.
Opiskelija suunnittelee ja osallistuu työpajan fasilitointiin.

Sisältö

Palvelumuotoilun perusteet

Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa
Palvelun visualisointi

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan asteikolla HYL-5

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Teema: Muotoiluajattelu palvelumuotoilun näkökulmasta
Opiskelija
- osaa käyttää yksittäisiä palvelumuotoilun termejä sekä kertoa, mitä palvelumuotoilu on
- osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä ja perustella, missä tilanteissa niitä kannattaa käyttää
- Osaa hyödyntää palvelumuotoilun tyypillistä prosessimallia tuplatimanttia
- Ymmärtää yhteissuunnittelun periaatteet
- osaa luoda visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuudesta.

Teema: Tiimit, tiimioppiminen, tiimiosaaminen
Opiskelija osaa
- osaa toimia tiimissä tavoitteellisesti
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Teema: Muotoiluajattelu palvelumuotoilun näkökulmasta
- Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia
- Osaa suunnitella yhteissuunnittelua
- osaa käyttää keskeisiä palvelumuotoilun termejä sekä kertoa johdonmukaisesti, mitä palvelumuotoilu on
- osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä, toimia ryhmässä tavoitteellisesti ja perustella, missä tilanteissa mitäkin menetelmää kannattaa käyttää
- osaa luoda monipuolisesti visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuudesta.

Teema: Tiimit, tiimioppiminen, tiimiosaaminen
Opiskelija
- osaa toimia monialaisessa tiimissä tavoitteellisesti edistäen tiimin tavoitetta
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Teema: Muotoiluajattelu palvelumuotoilun näkökulmasta
Opiskelija osaa
- osaa käyttää palvelumuotoilun termejä asiantuntevasti sekä kertoa asiantuntevasti, mitä palvelumuotoilu on
- osaa valita käyttäjälähtöisistä suunnittelumenetelmistä tilanteeseen sopivan, soveltaa sitä, osallistaa käyttäjiä ja perustella menetelmä valintansa
- osaa valita toimintaan soveltuvan visualisointitavan, perustella valintansa ja luoda monipuolisesti visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuudesta.
- Osaa käyttää sujuvasti palvelumuotoiluprosessia ja hyödyntää prosessin vaiheistusta.

Teema: Tiimit, tiimioppiminen, tiimiosaaminen
Opiskelija
- osaa organisoida monialaisen tiimin toimintaa edistäen tiimin tavoitetta
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan.