Palvelumuotoilun perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: AM00CF03-3019
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Auli Haarnio
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL23SPalvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy seitsemän kohtaamista. Kuusi luentoa ja loppupresentaatiot.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.
Sisältö:
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson toteutus (alustava aikataulu) 6.3.-17.4.
Kohtaamiset (Zoomissa).
Luennolla tutustumme yhdessä opintojakson teemoihin, materiaaleihin ja tehtäviin.
Zoom-linkki lähetetään Moodlen viesitoiminnolla opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille.
Pääosin toteutus oni verkossa.
Opintojaksoon liittyy keskustelualueelle osallistumista.
Opintojaksolla on yksi soveltava tehtävä, luettavaa, kirjakeskustelu ja verkkokeskusteluja.
Voit aloittaa valitsemasi palvelumuotoilun teoksen lukemisen ennen opintojakson avausta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Voit aloittaa valitsemasi palvelumuotoilun teoksen lukemisen ennen opintojakson avausta.
Tutustu jompan kumpaan perusteokseen. Jos ovat ennestään tuttuja, voit valita jonkun muun teoksen. Lähetä siinä tapauksessa viesti: auli.haarnio@lab.fi
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keväällä 2024 on SIK-ryhmälle itsenäinen verkkototeutus. Jos haluat liittyä ko. toteutukseen, ole yhteydessä: auli.haarnio@lab.fi.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä.
Oppimisympäristö
Opintojakson aikana kokoonnutaan kampuksella, verkossa ja työskennellään kentällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on opiskelijalle noin 135 tunnin työkuorma.
Opiskelija tekee itsenäistä työtä: tutustuu tarjottuihin aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa ja luennoilla.
Opiskelija lukee alan kirjallisuutta ja osallistuu kirjakeskusteluun.
Opiskelija tekee tiimityönä yhden isomman kehitystehtävän.
Opiskelija suunnittelee ja osallistuu työpajan fasilitointiin.
Sisältö
Palvelumuotoilun perusteet
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa
Palvelun visualisointi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan asteikolla HYL-5
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Teema: Muotoiluajattelu palvelumuotoilun näkökulmasta
Opiskelija
- osaa käyttää yksittäisiä palvelumuotoilun termejä sekä kertoa, mitä palvelumuotoilu on
- osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä ja perustella, missä tilanteissa niitä kannattaa käyttää
- Osaa hyödyntää palvelumuotoilun tyypillistä prosessimallia tuplatimanttia
- Ymmärtää yhteissuunnittelun periaatteet
- osaa luoda visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuudesta.
Teema: Tiimit, tiimioppiminen, tiimiosaaminen
Opiskelija osaa
- osaa toimia tiimissä tavoitteellisesti
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Teema: Muotoiluajattelu palvelumuotoilun näkökulmasta
- Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia
- Osaa suunnitella yhteissuunnittelua
- osaa käyttää keskeisiä palvelumuotoilun termejä sekä kertoa johdonmukaisesti, mitä palvelumuotoilu on
- osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä, toimia ryhmässä tavoitteellisesti ja perustella, missä tilanteissa mitäkin menetelmää kannattaa käyttää
- osaa luoda monipuolisesti visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuudesta.
Teema: Tiimit, tiimioppiminen, tiimiosaaminen
Opiskelija
- osaa toimia monialaisessa tiimissä tavoitteellisesti edistäen tiimin tavoitetta
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Teema: Muotoiluajattelu palvelumuotoilun näkökulmasta
Opiskelija osaa
- osaa käyttää palvelumuotoilun termejä asiantuntevasti sekä kertoa asiantuntevasti, mitä palvelumuotoilu on
- osaa valita käyttäjälähtöisistä suunnittelumenetelmistä tilanteeseen sopivan, soveltaa sitä, osallistaa käyttäjiä ja perustella menetelmä valintansa
- osaa valita toimintaan soveltuvan visualisointitavan, perustella valintansa ja luoda monipuolisesti visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuudesta.
- Osaa käyttää sujuvasti palvelumuotoiluprosessia ja hyödyntää prosessin vaiheistusta.
Teema: Tiimit, tiimioppiminen, tiimiosaaminen
Opiskelija
- osaa organisoida monialaisen tiimin toimintaa edistäen tiimin tavoitetta
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan.