Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CF03-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
  • Puettavan muotoilun koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus

Opettaja

  • Auli Haarnio

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTISIK23S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23S Lahti
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
  • LLPRHOTRA24SV
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 24SV Lappeenranta
  • MLTIPUMU23S
    Puettavan muotoilun koulutus 23S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.


Sisältö:
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Aloitusluento on 18.9. Luennon yhteydessä opiskelijoilla on mahdollisuus kysyä toteutuksesta.

Avausluennon sisältö:
Orientaatio Palvelumuotoiluun
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson arviointi
Oppimisympäristön esittely, Moodle
Luennot ja ohjausmalli
Tehtävien esittely
Oheismateriaalin esittely

Opintojakson aikataulu/ohjelma:
Aloitusluento, Johdanto palvelumuotoiluun, 18.9 klo 16-18:00
Ohjaustuokio, Tyypillinen prosessimalli ja menetelmäpaketti, 25.9 klo 16-18:00
Luento, Käyttäjäymmärryksen kerääminen ja analysointi, 9.10 klo 16-18:00
Ohjaustuokio, ideointi ja ketterä kehittäminen, 4.11, klo 16-18:00
Luento, Yhteiskehittäminen, 21.11, klo 16-18:00
Ohjaustuokio, Visualisointi 2.12, klo 16-18:00
Ohjaustuokio, Konseptointi, 10.12 klo 16-18:00.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso sisältää avausluennon ja orientaation opintojakson suorittamiseen.
Luennolla tutustumme yhdessä opintojakson materiaaleihin ja tehtäviin.

Opintojaksoon sisältyy kolme teemoitettua luentoa ja ohjaustuokiot.

Opintojakson suorittamisen sujuvoittamiseksi on tärkeää olla mukana luennoilla.

Pääosin toteutus on itsenäisesti ja pienryhmässä verkossa toteutettava.

Opintojaksoon liittyy keskustelualueelle osallistumista.
Opintojaksolla on yksi soveltava isompi kehitystehtävä (pienryhmässä), luettavaa, kirjakeskustelu ja verkkokeskusteluja.
Kehitystehtävä toteutetaan pienryhmässä.
Voit aloittaa valitsemasi palvelumuotoilun teoksen lukemisen ennen opintojakson avausta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutustu jompaan kumpaan palvelumuotoilun perusteokseen:
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja teosvinkkejä.
Jos em. teokset ovat sinulle tuttuja, voit lukea jonkun muun, jonka aihepiiri linkittyy palvelumuotoiluun.

Työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee pienryhmässä kiinnostavan toimintaympäristön ja kehittämiskohteen.
Opiskelija tekee pienryhmässä opintojakson ohjeistuksen mukaan soveltavan kehittämistyön.

Oppimisympäristö

Opinnot suoritetaan pääosin itsenäisesti ja pienryhmässä verkkoympäristössä Moodlessa.
Opiskelija osallistuu avausluennolle ja saa ohjeet opintojakson suorittamiseen.
Opiskelija tekee pienryhmässä kehittämistehtävän kentällä.
Opiskelija tutustuu alan kirjallisuuteen ja aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa.
Opiskelija reflektoi osaamistaan opintojakson päättyessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op toteutuksessa on noin 135 tuntia.
Opintojakson Moodlessa on vaiheistettu polku, jota seuraamalla tehtävät sujuvat.
Osallistu luennoille ja ohjaustuokioihin.
Etsiydy opintojakson alkaessa pienryhmään Moodlessa.
Aikatauluta oman ja ryhmän työskentely heti opintojakson alkaessa.

Sisältö

Sisältö:
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointi on HYV/HYL

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä.