Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CF03-3024

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.01.2024 - 31.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)

Opettaja

  • Auli Haarnio

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on pääosin itsenäisesti tai työparin kanssa verkossa toteutettava opintojakso, 5 op.
Opetukseen sisältyy luennot (3), opetusmateriaali ja tehtävät Moodlessa, kehitystehtävä ja sen esittely. Opiskelija voi valita hyvin itsenäisen toteuttamisen ilmoittamalla siitä aloitusluennolla. Aloitusluennolla käydään yhdessä läpi opintojakson sisältö, tehtävät ja suorittamisen vinkit ja sovitaan työparityöskentelystä.

Learning by Doing. Case study. Luennot ja presentation Zoomissa.

28.3 Aloitusluento, Luennolla tutustumme yhdessä opintojakson materiaaleihin ja tehtäviin. Lisäksi pieni orientaatio palvelumuotoiluun.
4.4 Luento
11.4 Luento
2.5 Presentaatiot.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutus maalisikuu - toukokuu 2024. Kts. TimeEdit.

Opintojakso on itsenäisesti tai työparin kanssa suoritettava. Opintojaksolla on suuri vapaus työskennellä omassa tahdissa verkkoaineistojen äärellä ja kentällä valitun kehitystehtävän parissa.

Aloitusluennonna on erityisen hyvä olla läsnä. Saat kuvan sisällöstä ja vinkkejä kehitystehtävän tekemiseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutustu jompaan kumpaan perusteokseen:

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos

Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

LABPrimosta löytyy e-kirjana (lisenssejä on useita).

Työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee kiinnostavan toimintaympäristön ja kehittämiskohteen.
Opiskelija tekee itsenäisesti opintojakson ohjeistuksen mukaan kehittämistyön.

Uusintamahdollisuudet

Vastaavia toteutuksia löytyy kevät- ja syyslukukausilta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op toteutuksessa on noin 135 tuntia.
Opintojakson Moodlessa on vaiheistettu polku, jota seuraamalla tehtävät sujuvat.
Osallistu halutessasi luennoille ja ohjaustuokioihin.
Aikatauluta tekeminen heti opintojakson alkaessa.

Opinnot suoritetaan pääosin itsenäisesti verkkoympäristössä Moodlessa.
Opiskelija osallistuu avausluennolle ja saa ohjeet opintojakson suorittamiseen.
Opiskelija tekee yhden itsenäisen kehittämistehtävän kentällä.
Opiskelija tutustuu alan kirjallisuuteen ja aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa.
Opiskelija reflektoi osaamistaan opintojakson päättyessä.

Sisältö

Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opiskelija arvioi oman osaamisen reflektoimalla opintojakson aikana tapahtuvaa kehittymistä.

Opintojakson arviointi on HYV/HYL

HYV edellyttää, että tehtävät on palautettu annetussa aikataulussa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä.