Palvelumuotoilun perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: AM00CF03-3024
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.01.2024 - 31.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Auli Haarnio
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIUXUI23SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on pääosin itsenäisesti tai työparin kanssa verkossa toteutettava opintojakso, 5 op.
Opetukseen sisältyy luennot (3), opetusmateriaali ja tehtävät Moodlessa, kehitystehtävä ja sen esittely. Opiskelija voi valita hyvin itsenäisen toteuttamisen ilmoittamalla siitä aloitusluennolla. Aloitusluennolla käydään yhdessä läpi opintojakson sisältö, tehtävät ja suorittamisen vinkit ja sovitaan työparityöskentelystä.
Learning by Doing. Case study. Luennot ja presentation Zoomissa.
28.3 Aloitusluento, Luennolla tutustumme yhdessä opintojakson materiaaleihin ja tehtäviin. Lisäksi pieni orientaatio palvelumuotoiluun.
4.4 Luento
11.4 Luento
2.5 Presentaatiot.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson toteutus maalisikuu - toukokuu 2024. Kts. TimeEdit.
Opintojakso on itsenäisesti tai työparin kanssa suoritettava. Opintojaksolla on suuri vapaus työskennellä omassa tahdissa verkkoaineistojen äärellä ja kentällä valitun kehitystehtävän parissa.
Aloitusluennonna on erityisen hyvä olla läsnä. Saat kuvan sisällöstä ja vinkkejä kehitystehtävän tekemiseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tutustu jompaan kumpaan perusteokseen:
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.
LABPrimosta löytyy e-kirjana (lisenssejä on useita).
Työelämäyhteistyö
Opiskelija valitsee kiinnostavan toimintaympäristön ja kehittämiskohteen.
Opiskelija tekee itsenäisesti opintojakson ohjeistuksen mukaan kehittämistyön.
Uusintamahdollisuudet
Vastaavia toteutuksia löytyy kevät- ja syyslukukausilta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 5 op toteutuksessa on noin 135 tuntia.
Opintojakson Moodlessa on vaiheistettu polku, jota seuraamalla tehtävät sujuvat.
Osallistu halutessasi luennoille ja ohjaustuokioihin.
Aikatauluta tekeminen heti opintojakson alkaessa.
Opinnot suoritetaan pääosin itsenäisesti verkkoympäristössä Moodlessa.
Opiskelija osallistuu avausluennolle ja saa ohjeet opintojakson suorittamiseen.
Opiskelija tekee yhden itsenäisen kehittämistehtävän kentällä.
Opiskelija tutustuu alan kirjallisuuteen ja aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa.
Opiskelija reflektoi osaamistaan opintojakson päättyessä.
Sisältö
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Opiskelija arvioi oman osaamisen reflektoimalla opintojakson aikana tapahtuvaa kehittymistä.
Opintojakson arviointi on HYV/HYL
HYV edellyttää, että tehtävät on palautettu annetussa aikataulussa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä.