Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU05-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetus Lpr:n kampuksella ja tapaamisiin valmistautuminen (1 op)
b) Lukupiirityöskentely ja kirjallisuusseminaarit (1 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (1 op)
c) Minä ohjaajana -osaamiskansion työstäminen (2 op)
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu viikoilla 44-50
Hyväksytty suoritus edellyttää aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja osallistumista toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin sekä lukupiirityöskentelyyn osallistumista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlen materiaali.
Lukupiirityöskentely pienryhmissä seuraavista kirjoista valiten:
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla (luvut 1-6)
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen
Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas
Korhonen, V.& Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö
Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja
Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima
Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi
10. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu
11. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Oppimisympäristö
Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Sisältö
-Mitä ohjaus on?
-Yksilöohjaus: Aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmät. Tavoitteellisen yksilöohjauksen vaiheet. Ohjausprosessi.
-Ryhmänohjaus: Ryhmädynamiikka, ryhmäprosessit, ryhmän kehitysvaiheet, ryhmän rakenteet ja roolisuhteet.
-Verkko-ohjattujen palveluiden muotoja sosiaali- ja terveysalalla
-Tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen: suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Osaamiskansion arviointikriteeritaulukko Moodlessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä