Siirry suoraan sisältöön

Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU05-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on osa Sosiaalipedagoginen ohjausosaaminen -moduulin opintoja. Opintojakso koostuu seuraavista:
a) Lähiopetus Lpr:n kampuksella ja tapaamisiin valmistautuminen (1 op)
b) Lukupiirityöskentely ja kirjallisuusseminaarit (1 op)
b) Toiminnallinen ohjaustehtävä (1 op)
c) Minä ohjaajana -osaamiskansion työstäminen (2 op)

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutuu viikoilla 44-50
Hyväksytty suoritus edellyttää aktivista läsnäoloa (vähintään 80% opetustunneista) ja osallistumista toiminnallisten ohjaustehtävien suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin sekä lukupiirityöskentelyyn osallistumista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlen materiaali.

Lukupiirityöskentely pienryhmissä seuraavista kirjoista valiten:

Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla (luvut 1-6)

Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi; ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen

Niemistö, R. 2013. (kaikki painokset käy) Ryhmän luovuus ja kehitysehdot.

Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnistuuko ohjaus?

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas

Korhonen, V.& Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö

Gothóni, R. 2020. Kuuntelijan käsikirja

Rauhala, I. 2020. Keskustelun voima

Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi

10. Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu

11. Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas

Työelämäyhteistyö

Toiminnallisen ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Oppimisympäristö

Lähiopetus LPR:n kampuksella.
Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.

Sisältö

-Mitä ohjaus on?
-Yksilöohjaus: Aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmät. Tavoitteellisen yksilöohjauksen vaiheet. Ohjausprosessi.
-Ryhmänohjaus: Ryhmädynamiikka, ryhmäprosessit, ryhmän kehitysvaiheet, ryhmän rakenteet ja roolisuhteet.
-Verkko-ohjattujen palveluiden muotoja sosiaali- ja terveysalalla
-Tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen: suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Osaamiskansion arviointikriteeritaulukko Moodlessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut H3 tasoa.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvailla ryhmäilmiöitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellista yksilö- ja ryhmänohjausta
- kokeilla erilaisia aktiivisen vuorovaikutuksen menetelmiä
- tunnistaa digitaalisia ohjausmenetelmiä
- dokumentoida ohjaajan työmenetelmiä