KasvuympäristötLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CY27
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää oman kasvatuskäsityksensä
- selittää perheen moninaisuutta
- analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
- tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24SSosionomikoulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää oman kasvatuskäsityksensä
- selittää perheen moninaisuutta
- analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
- tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Lahden kampuksella ja verkko-oppimisympäristössä.
Opintojakson suorittamiseen sisältyy:
- lähiopetuskertoja
- yksilö- ja ryhmätehtäviä
- tehtävän ohjauskerta
- esitysseminaareja
Tehtävien ohjaus tapahtuu verkkoympäristössä
Opintojakso toteutuu saamanaikaisesti opintojakson "ihmisen kasvu ja kehitys" kanssa ja toteutukseen sisältyy opintojaksojen yhteisiä tehtäviä
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojaksoajoittuu viikoille 36- 42
4.9 klo 8-12 Opintojaksojen (kasvuympäristöt + ihmisen kasvu ja kehitys) yhteinen aloitus, Lahden kampus, läsnäolo pakollinen
6.9 klo 8-12 Lahden kampus
13.9 klo 8-12 Lahden kampus
18.9 klo 8-12 Lahden kampus
24.9 klo 8-12 esitysseminaari Lahden kampus, läsnäolo pakollinen
26.9. klo 10-12 verkkokampus, läsnäolo pakollinen
1.10 klo 8-12
8.10 klo 8-12 verkkokampus, läsnäolo pakollinen
15.10 esitysseminaari Lahden kampus, läsnäolo pakollinen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja.
Oppimisympäristö
Verkko-oppimisympäristö (zoom / teams)
Lahden kampus M19
tehtävätiimit
yksilötyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät
- kirjallisuustehtävä 1,5 op = 40 h
- kasvatusnäkemys-tehtävä 1 op = 27 h
- kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op = 40 h
Lähiopetus 1 op = 27 h
Sisältö
Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria
Perhe:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
- parisuhde
Kasvatus:
- kasvatuksen käsite
- kasvatustiede
- kasvatuksen osa-alueet
- vallankäyttö kasvatuksessa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksoon osallistuminen ei edellytä aiemmin suoritettuja opintojaksoja.
Arviointimenetelmät
Kasvatusnäkemys-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko hyväksytty / täydennetävä
Kasvunpaikat-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Kirjallisuustehtävä (yksilötehtävä): arviointiasteikko: arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS24SSosionomikoulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Itsenäinen 1
- Simulaatio 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää oman kasvatuskäsityksensä
- selittää perheen moninaisuutta
- analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
- tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensimmäisessä tapaamisessa vko 36kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.
Kurssilla työskennellään kampuksella ja verkossa. Kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä. Lähityöpajat toteutetaan viikoilla 36-42.Päätöstyöpaja verkossa toteutetaan viikolla 42.
Yhteiset työpajat Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuvat viikolla 36 (aloitus) ja 42 (päätösseminaari, tämä toteutuu verkossa).
Opetusmenetelmät: tiimityöskentely, vuorovaikutteiset lähityöpajat, joissa info tyyppinen luento-osuus toimii pohjustuksena yhteistoiminnalliselle työskentelylle.Lisäksi opintojaksoja kokoavan yhteisen tehtävän osalta päätösverkkotyöpaja viikolla 42.
Ajoitus ja läsnäolo
vko 36. 4 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa)
vko 37. 4 h lähityöpaja ihmisen kasvu ja kehitys (teemana Kasvatus ja Bronfrenbrennerin ekosysteeminen teoria)
vko 38. 4 h lähityöpaja (teemana Perhe ja ohjeistus viikon 40 työpajaan liittyvään tehtävään; Mitä sä rageet kirja ja tunnetehtävän työstäminen pienryhmissä
vko 39. 4 h itsenäinen tehtävien työstäminen pienryhmissä
vko 40. 4 h lähityöpaja, tunnetehtävä kirjasta "Mitä sä rageet" tiimien esitykset
vko 41. 2x4 h lähityöpaja ja simulaatio Nepsy-teema sekä arvostavan kohtaamisen simulaatiotyöpaja
vko 42. 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Jääskinen, A-M., Pelliccioni, S. 2017 (2022 painos käy myös) Mitä sä rageet. Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten Keskus. Helsinki.
Vapaavalintainen kirjallisuus:
Savikuja, T., Puustjärvi A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.
Eerola & Pirskanen (toim.) Perhe ja tunteet. 2018.
Oksanen, J. & Sollasvaara, R. (toim.) Esteille hyvästit. Opas autismikirjon sekä ADHD- ja tourette-oireisten lasten kasvattajille. 2017-2019. Autismisäätiö.
Ja muu opintojaksolla käytössä oleva materiaali.
Oppimisympäristö
kampus sekä verkkoympäristöt Moodle ja Zoom
- pienryhmäyöskentely; tiimitehtäviä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- lähityöpajat kampuksella
- päätös verkkotyöpaja viikolla 42
verkkotyöpaja: opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 42, jossa tapahtuu opintojaksoja kokoavan yhteisen tiimitehtävän purku (6-10 teesiä kasvatuksesta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähityöpajat 1 op
Itsenäinen työskentely 1 op
Opintojakson aloitustehtävänä kasvatus ilmiönä -tehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä 0,5 op
Ryhmätehtävä (teoksesta "Mitä sä rageet") 0,5 op
Ryhmän yhteinen kirjoitelma (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas") 0,5 op
6-10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa: tiimitehtävä, jossa kootaan kahden opintojakson aiheet 1,5 op
Sisältö
Opiskelija osaa
selittää oman kasvatuskäsityksensä
selittää perheen moninaisuutta
analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta
Sisältö:
- ekologinen kasvatusteoria (Bronfenbrenner)
- kasvatuksen tematiikka; kasvatuskäsitys, kasvatuksen muodot, kasvatusnäkemykset, vuorovaikutusilmapiiri, arvostava vuorovaikutus ja dialogisuus
- perhe: käsite ja perheen monimuotoisuus, tehtävät, roolit, perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
- erilaisten asiakkaiden kohtaaminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan numeerisesti. Tehtävistä yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja ryhmätehtävät numeerisesti asteikolla 1-5 (tai hylätty)
Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
- aikataulujen noudattaminen tehtävien ja lähi-/verkkotyöpajojen suhteen
- aktiivinen läsnäolo ja dialoginen vuorovaikutus työpajoissa
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- opiskelija ei saavuta opintojakson hyväksyttäviä kriteereitä. (ks. edellinen kohta)
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24KMSosionomikoulutus 24KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää oman kasvatuskäsityksensä
- selittää perheen moninaisuutta
- analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
- tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Lahden kampuksella ja verkko-oppimisympäristössä.
Opintojakson suorittamiseen sisältyy:
- lähiopetuskertoja
- yksilö- ja ryhmätehtäviä
- tehtävän ohjauskerta
- esitysseminaareja
Tehtävien ohjaus tapahtuu verkkoympäristössä
Opintojakso toteutuu saamanaikaisesti opintojakson "ihmisen kasvu ja kehitys" kanssa ja toteutukseen sisältyy opintojaksojen yhteisiä tehtäviä
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojaksoajoittuu viikoille 33- 11
15.1. klo 8-12 Opintojaksojen (kasvuympäristöt + ihmisen kasvu ja kehitys) yhteinen aloitus, Lahden kampus, läsnäolo pakollinen
18.1. klo 8-12 verkkokampus
5.2 klo 8-12 esitysseminaari Lahden kampus, läsnäolo pakollinen
8.2. klo 8-12 verkkokampus
6.3 esitysseminaari verkkokampus, läsnäolo pakollinen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja.
Oppimisympäristö
Verkko-oppimisympäristö (zoom / teams)
Lahden kampus M19
tehtävätiimit
yksilötyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät
- kirjallisuustehtävä 1,5 op = 40 h
- kasvatusnäkemys-tehtävä 1 op = 27 h
- kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op = 40 h
Lähiopetus 1 op = 27 h
Sisältö
Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria
Perhe:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
- parisuhde
Kasvatus:
- kasvatuksen käsite
- kasvatustiede
- kasvatuksen osa-alueet
- vallankäyttö kasvatuksessa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksoon osallistuminen ei edellytä aiemmin suoritettuja opintojaksoja.
Arviointimenetelmät
Kasvatusnäkemys-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko hyväksytty / täydennetävä
Kasvunpaikat-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Kirjallisuustehtävä (yksilötehtävä): arviointiasteikko: arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Kari Malin
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24KVSosionomikoulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää oman kasvatuskäsityksensä
- selittää perheen moninaisuutta
- analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
- tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-oppimisympäristössä.
Opintojakson suorittamiseen sisältyy:
- verkkotapaamisia
- yksilö- ja ryhmätehtäviä
- tehtävän ohjauskerta
- esitysseminaareja
Tehtävien ohjaus tapahtuu verkkoympäristössä
Opintojakso toteutuu saamanaikaisesti opintojakson "ihmisen kasvu ja kehitys" kanssa ja toteutukseen sisältyy opintojaksojen yhteisiä tehtäviä
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojaksoajoittuu viikoille 3- 11
19.1. klo 8.15-11.30 Opintojaksojen (kasvuympäristöt + ihmisen kasvu ja kehitys) yhteinen aloitus; läsnäolo pakollinen
2.2. klo 8.15-11.30
8.2 klo 8.15-9.45 Opintojaksojen yhteisen tehtävän käynnistys
9.2. klo 8.15-11.30
23.2 klo 8.15-11.30 oppimistehtävän esitykset; läsnäolo pakollinen
7.3. klo 8.15-11.30
15.3 klo 8.15-11,30 Opintojakson yhteisen tehtävän esitysseminaari; läsnäolo pakollinen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja.
Oppimisympäristö
Verkko-oppimisympäristö (zoom)
tehtävätiimit
yksilötyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät:
- Vallankäyttö kasvatuksessa -tehtävä 1,5op; yksilötehtävä
- Perhe ja tunteet -tehtävä 1 op; tiimitehtävä
- Kasvatuksen teesit -tehtävä 1,5 op; tiimitehtävä (opintojaksojen yhteinen tehtävä)
Verkkotapaamiset ja niihin valmistautuminen 1 op
1 opintopiste vastaa 27 tunnin työskentelyä
Sisältö
Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria
Perhe:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
- parisuhde
Kasvatus:
- kasvatuksen käsite
- kasvatustiede
- kasvatuksen osa-alueet
- vallankäyttö kasvatuksessa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksoon osallistuminen ei edellytä aiemmin suoritettuja opintojaksoja.
Arviointimenetelmät
- Vallankäyttö kasvatuksessa -tehtävä 1,5op: arviointiasteikko 1-5
- Perhe ja tunteet -tehtävä 1 op: arviointiasteikko hyväksytty / täydennettävä
- Kasvatuksen teesit -tehtävä 1,5 op; arviointiasteikko 1-5
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS24KMSosionomikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää oman kasvatuskäsityksensä
- selittää perheen moninaisuutta
- analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
- tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensimmäisessä tapaamisessa vko 2 kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.
Kurssilla työskennellään kampuksella ja verkossa. Kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä. Lähityöpajat toteutetaan viikoilla 2,3, 7,11, 15, 19. Päätöstyöpaja verkossa toteutetaan viikolla 19.
Yhteiset työpajat Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuvat viikolla 2 (aloitus) ja 19 (päätösseminaari).
Opetusmenetelmät: tiimityöskentely, vuorovaikutteiset lähityöpajat, joissa info tyyppinen luento-osuus toimii pohjustuksena yhteistoiminnalliselle työskentelylle.Lisäksi opintojaksoja kokoavan yhteisen tehtävän osalta päätösverkkotyöpaja viikolla 19.
Ajoitus ja läsnäolo
vko 2. 2 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa)
vko 3. 4 h lähityöpaja ihmisen kasvu ja kehitys (teemana Kasvatus ja Bronfrenbrennerin ekosysteeminen teoria)
vko 7. 4 h lähityöpaja (teemana Perhe ja ohjeistus viikon 11 työpajaan liittyvään tehtävään; Mitä sä rageet kirja ja tunnetehtävän työstäminen pienryhmissä
vko 11. 4 h lähityöpaja teemana tunnetyötehtävän esitys pienryhmissä
vko 15. 4 h lähityöpaja (teemana dialogisuus ja ratkaisukeskeinen lähestymistapa asiakastyössä)
vko 19. 2x4 h lähityöpaja Nepsy-teema sekä arvostavan kohtaamisen simulaatiotyöpaja
vko 19 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Jääskinen, A-M., Pelliccioni, S. 2017 (2022 painos käy myös) Mitä sä rageet. Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten Keskus. Helsinki.
Vapaavalintainen kirjallisuus:
Savikuja, T., Puustjärvi A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.
Eerola & Pirskanen (toim.) Perhe ja tunteet. 2018.
Oksanen, J. & Sollasvaara, R. (toim.) Esteille hyvästit. Opas autismikirjon sekä ADHD- ja tourette-oireisten lasten kasvattajille. 2017-2019. Autismisäätiö.
Ja muu opintojaksolla käytössä oleva materiaali.
Oppimisympäristö
kampus sekä verkkoympäristöt Moodle ja Zoom
- pienryhmäyöskentely; tiimitehtäviä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- lähityöpajat kampuksella
- päätös verkkotyöpaja viikolla 19
verkkotyöpaja: opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 19, jossa tapahtuu opintojaksoja kokoavan yhteisen tiimitehtävän purku (6-10 teesiä kasvatuksesta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähityöpajat 1 op
Opintojakson aloitustehtävänä kasvatus ilmiönä -tehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä 0,5 op
Ryhmätehtävä (teoksesta "Mitä sä rageet") 1 op
Ryhmän yhteinen kirjoitelma (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas") 1 op
6-10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa: tiimitehtävä, jossa kootaan kahden opintojakson aiheet 1,5 op
Sisältö
Opiskelija osaa
selittää oman kasvatuskäsityksensä
selittää perheen moninaisuutta
analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta
Sisältö:
- ekologinen kasvatusteoria (Bronfenbrenner)
- kasvatuksen tematiikka; kasvatuskäsitys, kasvatuksen muodot, kasvatusnäkemykset, vuorovaikutusilmapiiri, arvostava vuorovaikutus ja dialogisuus
- perhe: käsite ja perheen monimuotoisuus, tehtävät, roolit, perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
- erilaisten asiakkaiden kohtaaminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan numeerisesti. Tehtävistä yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja ryhmätehtävät numeerisesti asteikolla 1-5 (tai hylätty)
Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
- aikataulujen noudattaminen tehtävien ja lähi-/verkkotyöpajojen suhteen
- aktiivinen läsnäolo ja dialoginen vuorovaikutus työpajoissa
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- opiskelija ei saavuta opintojakson hyväksyttäviä kriteereitä. (ks. edellinen kohta)
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.