Kasvuympäristöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CY27-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Pipsa Murto
- Outi Kokko-Muhonen
Ryhmät
-
HLTIAVOVASOS24KAvoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomiopintokokonaisuus 24K, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää oman kasvatuskäsityksensä
- selittää perheen moninaisuutta
- analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
- tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
OPINTOJAKSO TOTEUTUU OSANA IHMISEN ELÄMÄNKULKU YHTEISÖISSÄ 15 OP -MODULIA.
Moduli toteutuu työn opinnollistamisena ja on suunnattu ryhmälle HLTIAVOVASOS24K. Toteutukseen sisältyy verkkotyöpajoja, tentti sekä itsenäisesti tehtäviä yksilö- ja tiimitehtäviä. Modulin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista verkkotyöpajoihin sekä tentin ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista. Verkkotyöpajoissa edellytetään aktiivista osallistumista, ja niissä osoitat oman osaamisesi modulin sisällöistä.
TOTEUTUSTAPA OPI JA KEHITÄ -MALLISSA
Kun suoritat opintoja työssä oppien, sinulla on ensisijainen vastuu omasta oppimisestasi ja opintojen edistämisestä aikataulussa.
Opi ja kehitä -mallissa tukenasi on työpaikaltasi nimetty työelämämentori, sekä modulin opettajat.
Lisää tietoa toteutustavasta löydät Opi ja kehitä -käsikirjasta. Opintojakson tarkempi kuvaus löytyy moodlesta.
Ajoitus ja läsnäolo
Toteutus ajoittuu tammi-maaliskuulle 2025 osana Ihmisen elämänkulku yhteisöissä 15 op -modulia.
Läsnäoloa edellyttävät verkkotyöpajat:
Tiimit 1 & 2
-Ti 14.1. klo 12.30 - 14
-Ti 21.1. klo 12.30 – 14
-Ti 4.2. klo 12.30 – 14
-Ti 18.2. klo 12.30 – 14
-Ti 11.3. klo 12.30 – 14
-Ti 25.3. klo 12.30 – 14
Tiimit 3 & 4
-Ti 14.1. klo 12.30 - 14
-Ti 28.1. klo 12.30 – 14
-Ti 11.2. klo 12.30 – 14
-Ti 4.3. klo 12.30 – 14
-Ti 18.3. klo 12.30 – 14
-Ti 25.3. klo 12.30 – 14
HUOM! Verkkotyöpajojen ajankohdat löytyvät AH00CY26-3010 Ihmisen kasvu ja kehitys -koodilla Time Editistä, https://cloud.timeedit.net/lut-saimia/web
Muutokset mahdollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen jonkin toisen opiskelijaryhmän toteutuksiin.
Työelämäyhteistyö
Modulissa toteutetaan työssä oppimisen Opi ja kehitä -mallia.
Uusintamahdollisuudet
Sovittava erikseen opettajien kanssa.
Oppimisympäristö
Oma työpaikka, moodle, zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ajankäyttö koko modulissa (15 op):
Verkkotyöpajat 1 op
Oppimistehtävät (sekä itsenäiset, että omassa työssä suoritettavat) 14 op
Sisältö
- ekologinen kasvatusteoria (Bronfenbrenner)
- kasvatuksen tematiikka; kasvatuskäsitys, kasvatuksen muodot, kasvatusnäkemykset, vuorovaikutusilmapiiri, arvostava vuorovaikutus ja dialogisuus
- perhe: käsite ja perheen monimuotoisuus, tehtävät, roolit, perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
- erilaisten asiakkaiden kohtaaminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edellyttää aiempaa sosiaali- ja kasvatusalan koulutusta ja työsuhdetta Järvenpään varhaiskasvatuksessa.
Arviointimenetelmät
Osaamistavoitteiden mukainen osaaminen
Kasvatuskäsitys ja perhedynamiikka: Opiskelija osaa selittää oman kasvatuskäsityksensä ja analysoida perheeseen liittyviä tekijöitä.
Perheen ja kasvuympäristöjen moninaisuus: Opiskelija osaa selittää perheen ja kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta.
Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo verkkotyöpajoissa
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Aikataulun noudattaminen
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle. Opettaja ei tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tasoa 1.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija osaa selittää oman kasvatuskäsityksensä ja tunnistaa joitakin perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvata perheen ja kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta.
- Opiskelija käyttää niukasti tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Tarkastelu painottuu arkitietoon.
- Opiskelija noudattaa vaihtelevasti aikatauluja ja osallistumisaktiivisuus verkkotyöpajoissa on vähäistä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija osaa selittää ja perustella oman kasvatuskäsityksensä ja tunnistaa perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti perheen ja kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta.
- Opiskelija käyttää tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.
- Opiskelija noudattaa aikatauluja ja osallistuu aktiivisesti verkkotyöpajoissa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija osaa selittää ja perustella moniulotteisesti oman kasvatuskäsityksensä ja tunnistaa laajasti perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti analysoiden perheen ja kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta.
- Opiskelija käyttää taitavasti tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Tarkastelussa painottuu tieteellisen tiedon ja arkikokemusten vuoropuhelu.
- Opiskelija noudattaa aikatauluja ja osallistuu aktiivisesti verkkotyöpajoissa.