Kasvuympäristöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CY27-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
- Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS24SSosionomikoulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Itsenäinen 1
- Simulaatio 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää oman kasvatuskäsityksensä
- selittää perheen moninaisuutta
- analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
- tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensimmäisessä tapaamisessa vko 36kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.
Kurssilla työskennellään kampuksella ja verkossa. Kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä. Lähityöpajat toteutetaan viikoilla 36-42.Päätöstyöpaja verkossa toteutetaan viikolla 42.
Yhteiset työpajat Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuvat viikolla 36 (aloitus) ja 42 (päätösseminaari, tämä toteutuu verkossa).
Opetusmenetelmät: tiimityöskentely, vuorovaikutteiset lähityöpajat, joissa info tyyppinen luento-osuus toimii pohjustuksena yhteistoiminnalliselle työskentelylle.Lisäksi opintojaksoja kokoavan yhteisen tehtävän osalta päätösverkkotyöpaja viikolla 42.
Ajoitus ja läsnäolo
vko 36. 4 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa)
vko 37. 4 h lähityöpaja ihmisen kasvu ja kehitys (teemana Kasvatus ja Bronfrenbrennerin ekosysteeminen teoria)
vko 38. 4 h lähityöpaja (teemana Perhe ja ohjeistus viikon 40 työpajaan liittyvään tehtävään; Mitä sä rageet kirja ja tunnetehtävän työstäminen pienryhmissä
vko 39. 4 h itsenäinen tehtävien työstäminen pienryhmissä
vko 40. 4 h lähityöpaja, tunnetehtävä kirjasta "Mitä sä rageet" tiimien esitykset
vko 41. 2x4 h lähityöpaja ja simulaatio Nepsy-teema sekä arvostavan kohtaamisen simulaatiotyöpaja
vko 42. 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Jääskinen, A-M., Pelliccioni, S. 2017 (2022 painos käy myös) Mitä sä rageet. Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten Keskus. Helsinki.
Vapaavalintainen kirjallisuus:
Savikuja, T., Puustjärvi A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.
Eerola & Pirskanen (toim.) Perhe ja tunteet. 2018.
Oksanen, J. & Sollasvaara, R. (toim.) Esteille hyvästit. Opas autismikirjon sekä ADHD- ja tourette-oireisten lasten kasvattajille. 2017-2019. Autismisäätiö.
Ja muu opintojaksolla käytössä oleva materiaali.
Oppimisympäristö
kampus sekä verkkoympäristöt Moodle ja Zoom
- pienryhmäyöskentely; tiimitehtäviä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- lähityöpajat kampuksella
- päätös verkkotyöpaja viikolla 42
verkkotyöpaja: opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 42, jossa tapahtuu opintojaksoja kokoavan yhteisen tiimitehtävän purku (6-10 teesiä kasvatuksesta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähityöpajat 1 op
Itsenäinen työskentely 1 op
Opintojakson aloitustehtävänä kasvatus ilmiönä -tehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä 0,5 op
Ryhmätehtävä (teoksesta "Mitä sä rageet") 0,5 op
Ryhmän yhteinen kirjoitelma (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas") 0,5 op
6-10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa: tiimitehtävä, jossa kootaan kahden opintojakson aiheet 1,5 op
Sisältö
Opiskelija osaa
selittää oman kasvatuskäsityksensä
selittää perheen moninaisuutta
analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta
Sisältö:
- ekologinen kasvatusteoria (Bronfenbrenner)
- kasvatuksen tematiikka; kasvatuskäsitys, kasvatuksen muodot, kasvatusnäkemykset, vuorovaikutusilmapiiri, arvostava vuorovaikutus ja dialogisuus
- perhe: käsite ja perheen monimuotoisuus, tehtävät, roolit, perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
- erilaisten asiakkaiden kohtaaminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- ei edellytä edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan numeerisesti. Tehtävistä yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja ryhmätehtävät numeerisesti asteikolla 1-5 (tai hylätty)
Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
- aikataulujen noudattaminen tehtävien ja lähi-/verkkotyöpajojen suhteen
- aktiivinen läsnäolo ja dialoginen vuorovaikutus työpajoissa
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- opiskelija ei saavuta opintojakson hyväksyttäviä kriteereitä. (ks. edellinen kohta)
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.