Siirry suoraan sisältöön

Kasvuympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY27-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää oman kasvatuskäsityksensä
- selittää perheen moninaisuutta
- analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
- tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensimmäisessä tapaamisessa vko 2 kampuksella on oltava paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojakson suoritustavoista ja aikatauluista.

Kurssilla työskennellään kampuksella ja verkossa. Kurssilla on itsenäisiä sekä tiimitehtäviä. Lähityöpajat toteutetaan viikoilla 2,3, 7,11, 15, 19. Päätöstyöpaja verkossa toteutetaan viikolla 19.
Yhteiset työpajat Ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa toteutuvat viikolla 2 (aloitus) ja 19 (päätösseminaari).

Opetusmenetelmät: tiimityöskentely, vuorovaikutteiset lähityöpajat, joissa info tyyppinen luento-osuus toimii pohjustuksena yhteistoiminnalliselle työskentelylle.Lisäksi opintojaksoja kokoavan yhteisen tehtävän osalta päätösverkkotyöpaja viikolla 19.

Ajoitus ja läsnäolo

vko 2. 2 h lähityöpaja kampuksella, opintojaksojen aloitus (yhdessä ihmisen kasvu opintojakson kanssa)
vko 3. 4 h lähityöpaja ihmisen kasvu ja kehitys (teemana Kasvatus ja Bronfrenbrennerin ekosysteeminen teoria)
vko 7. 4 h lähityöpaja (teemana Perhe ja ohjeistus viikon 11 työpajaan liittyvään tehtävään; Mitä sä rageet kirja ja tunnetehtävän työstäminen pienryhmissä
vko 11. 4 h lähityöpaja teemana tunnetyötehtävän esitys pienryhmissä
vko 15. 4 h lähityöpaja (teemana dialogisuus ja ratkaisukeskeinen lähestymistapa asiakastyössä)
vko 19. 2x4 h lähityöpaja Nepsy-teema sekä arvostavan kohtaamisen simulaatiotyöpaja
vko 19 6 h verkkotyöpaja opintojaksojen yhteinen koonti yhdessä ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa ja tehtävän esitykset

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Gjesrstad, Eevastiina. Kuka on kukkulan kuningas. PS-kustannus, Juva. 2015.
Jääskinen, A-M., Pelliccioni, S. 2017 (2022 painos käy myös) Mitä sä rageet. Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen. Lasten Keskus. Helsinki.

Vapaavalintainen kirjallisuus:
Savikuja, T., Puustjärvi A. (toim.) 2022. Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.
Eerola & Pirskanen (toim.) Perhe ja tunteet. 2018.
Oksanen, J. & Sollasvaara, R. (toim.) Esteille hyvästit. Opas autismikirjon sekä ADHD- ja tourette-oireisten lasten kasvattajille. 2017-2019. Autismisäätiö.

Ja muu opintojaksolla käytössä oleva materiaali.

Oppimisympäristö

kampus sekä verkkoympäristöt Moodle ja Zoom
- pienryhmäyöskentely; tiimitehtäviä
- yksilötyöskentely; yksilötehtävä
- lähityöpajat kampuksella
- päätös verkkotyöpaja viikolla 19


verkkotyöpaja: opintojaksojen yhteinen päätös viikolla 19, jossa tapahtuu opintojaksoja kokoavan yhteisen tiimitehtävän purku (6-10 teesiä kasvatuksesta)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähityöpajat 1 op

Opintojakson aloitustehtävänä kasvatus ilmiönä -tehtävä: yksilötehtävä, purku tiimeissä 0,5 op

Ryhmätehtävä (teoksesta "Mitä sä rageet") 1 op

Ryhmän yhteinen kirjoitelma (teoksesta "Kuka on kukkulan kuningas") 1 op

6-10 teesiä kasvatuksesta-tehtävä yhdessä Ihmisen kasvu ja kehitys -opintojakson kanssa: tiimitehtävä, jossa kootaan kahden opintojakson aiheet 1,5 op

Sisältö

Opiskelija osaa
selittää oman kasvatuskäsityksensä
selittää perheen moninaisuutta
analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta

Sisältö:
- ekologinen kasvatusteoria (Bronfenbrenner)
- kasvatuksen tematiikka; kasvatuskäsitys, kasvatuksen muodot, kasvatusnäkemykset, vuorovaikutusilmapiiri, arvostava vuorovaikutus ja dialogisuus
- perhe: käsite ja perheen monimuotoisuus, tehtävät, roolit, perhedynamiikka
- vanhemmuus ja parisuhde
- erilaisten asiakkaiden kohtaaminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- ei edellytä edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan numeerisesti. Tehtävistä yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja ryhmätehtävät numeerisesti asteikolla 1-5 (tai hylätty)

Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
- aikataulujen noudattaminen tehtävien ja lähi-/verkkotyöpajojen suhteen
- aktiivinen läsnäolo ja dialoginen vuorovaikutus työpajoissa

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei saavuta opintojakson hyväksyttäviä kriteereitä. (ks. edellinen kohta)

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.