Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveyspalveluiden markkinointiviestintä ja brändäysLaajuus (5 op)

Tunnus: YH00CP35

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Eveliina Lagström

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä vaikuttavaa markkinointiviestintää sote-alalle
- osaa muotoilla organisaation brändiä
- hyödyntää brändäystä ja markkinointiviestintää sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Marjut Suokas
Opetusryhmät
  • Verkko-opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSTPAMU23KV
    Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 23K Lahti
Pienryhmät
  • Verkko-opetus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä vaikuttavaa markkinointiviestintää sote-alalle
- osaa muotoilla organisaation brändiä
- hyödyntää brändäystä ja markkinointiviestintää sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, valmentavat luennot

Opintojakson vastuuopettaja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin(at)lab.fi)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso sisältää kaksi kontaktipäivää: 21.2 ja ke 13.3 klo 9-16
Kontaktiopetus (zoom) 1: brändin kiteytys
Kontaktiopetus 2: asiakaslähtöinen viestintästrategia

Opintojaksotehtävän palautus 13.4.



Osallistuminen kontaktipäiviin on vapaaehtoista. Poissaolijat tekevät ryhmätyöt itsekseen.
Kontaktipäivien luento-osuudet nauhoitetaan keskeisiltä osin, tehtävien purkua ei nauhoiteta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaalit ilmoitetaan Moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Ks. tutkintosääntö.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktipäivät 1 op
Opintojaksotehtävät 4 op

Sisältö

asiakasymmärrys, sisällönmarkkinointi, aineeton brändi, tunteistettu ydinviesti (edut, hyödyt ja merkitys)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) opiskelijat sekä Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (yamk) -opiskelijat. Sen jälkeen opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Opintojaksolla opiskelu edellyttää aikaisempia palvelumuotoiluopintoja (väh 5 op).

Vastuuopettaja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin(at)lab.fi)

Arviointimenetelmät

Arvosana perustuu yksilötyönä suoritettavaan opintojaksotehtävään. Tarkemmat arviointikriteerit Moodlessa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Kaikkia opintojaksotehtäviä ei ole tehty
Opintojaksotehtävä on hylätty

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä markkinointiviestintää sote-alalle
- osaa muotoilla organisaation brändiä
- hyödyntää brändäystä ja markkinointiviestintää sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä asiakaslähtöistä markkinointiviestintää sote-alalle
- osaa muotoilla organisaation brändiä ja perustella tehtyjä valintoja
- hyödyntää ja arvioi brändäystä ja markkinointiviestintää sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa. Perustelee valintoja kirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä oivaltavaa ja asiakaslähtöistä markkinointiviestintää sote-alalle
- osaa muotoilla organisaation brändiä ja perustella tehtyjä valintoja laadukkaiden lähteiden avulla
- hyödyntää ja arvioi asiantuntevasti brändäystä ja markkinointiviestintää sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa. Perustelee valintoja laadukkaan kirjallisuuden avulla.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
  • LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
  • Tarja Korpela
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 60. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSTPAMU22K
    Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 22K Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä vaikuttavaa markkinointiviestintää sote-alalle
- osaa muotoilla organisaation brändiä
- hyödyntää brändäystä ja markkinointiviestintää sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, valmentavat luennot

Opintojakson vastuuopettaja Tarja Korpela (tarja.korpela@lab.fi)

Ajoitus ja läsnäolo

Moodle avautuu 5.1. Opintojakso ei sisällä ennakkotehtävää.
Opintojakso sisältää kaksi kontaktipäivää: ke 11.1 ja ke 8.2 klo 9-16
Työpaja 11.1: brändin kiteytys
Työpaja 8.2: asiakaslähtöinen viestintästrategia

Opintojaksotehtävän (oppimispäiväkirja) palautus 5.3.
Vertaisarviointi palautus 26.3 mennessä.
Arvosanat Pepissä 25.4 mennessä.
Osallistuminen kontaktipäiviin on vapaaehtoista. Poissaolijat tekevät ryhmätyöt itsekseen.
Kontaktipäivien luento-osuudet nauhoitetaan, tehtävien purkua ei nauhoiteta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaalit ovat Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktipäivät 1 op
Opintojaksotehtävä 3,5 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op

Sisältö

asiakasymmärrys, sisällönmarkkinointi, aineeton brändi, tunteistettu ydinviesti (edut, hyödyt ja merkitys)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) opiskelijat sekä Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (yamk) -opiskelijat. Sen jälkeen opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Opintojaksolla opiskelu edellyttää aikaisempia palvelumuotoiluopintoja (väh 5 op).

Arviointimenetelmät

Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi

Arvosanasta 50% perustuu opintojaksotehtävässä kuvattuun tiedolliseen, taidolliseen ja johtamis- ja kehittämisosaamiseen ja 50 % perustuu oppimisen reflektointiin.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opintojaksotehtävää ei ole tehty
Opintojaksotehtävä on hylätty
Itse- tai vertaisarviointia ei ole tehty

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä markkinointiviestintää sote-alalle
- osaa muotoilla organisaation brändiä
- hyödyntää brändäystä ja markkinointiviestintää sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa

Oppimisen reflektointi:
arvosana 1
opiskelija tuo tietoa esille kuvailevasti (referoi)
arvosana 2:
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asian kertomalla sen omin sanoin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä asiakaslähtöistä markkinointiviestintää sote-alalle
- osaa muotoilla organisaation brändiä ja perustella tehtyjä valintoja
- hyödyntää ja arvioi brändäystä ja markkinointiviestintää sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa. Perustelee valintoja kirjallisuuden avulla.

arvosana 3:
Opiskelija tekee tiedon pohjalta analyyseja (kykenee tarkastelemaan ilmiötä, näkee syy-seuraussuhteita)

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä oivaltavaa ja asiakaslähtöistä markkinointiviestintää sote-alalle
- osaa muotoilla organisaation brändiä ja perustella tehtyjä valintoja laadukkaiden lähteiden avulla
- hyödyntää ja arvioi asiantuntevasti brändäystä ja markkinointiviestintää sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa. Perustelee valintoja laadukkaan kirjallisuuden avulla.

arvosana 4:
Opiskelija tekee tiedon pohjalta synteesejä (tekee johtopäätöksiä)
arvosana 5:
Opiskelija tuottaa arviointitietoa (jäsentää ilmiötä uudella tavalla, joka uudistaa toimintaa)