Siirry suoraan sisältöön

Tavoitteellinen asiakastyöLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CY32

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Ilmoittautumisaika

01.08.2025 - 12.08.2025

Ajoitus

13.08.2025 - 10.10.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Ryhmät
  • HLTISOS25KV
    Sosionomikoulutus 25KV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

OPINTOJAKSO TOTEUTUU OSANA SOSIAALIALAN ASIAKASTYÖ JA TIEDONHALLINTA 15 OP - MODULIA.
Moduli toteutuu työn opinnollistamisena ja on suunnattu ryhmälle OPI & KEHITÄ Järvenpään varhaiskasvatus.
Toteutukseen sisältyy verkkotyöpajoja, tentti sekä itsenäisesti tehtäviä yksilö- ja tiimitehtäviä. Modulin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista verkkotyöpajoihin sekä tentin ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista. Verkkotyöpajoissa edellytetään aktiivista osallistumista, ja niissä osoitat oman osaamisesi modulin sisällöistä.

TOTEUTUSTAPA OPI JA KEHITÄ -MALLISSA
Kun suoritat opintoja työssä oppien, sinulla on ensisijainen vastuu omasta oppimisestasi ja opintojen edistämisestä aikataulussa. Opi ja kehitä -mallissa tukenasi on työpaikaltasi nimetty työelämämentori, sekä modulin opettajat. Lisää tietoa toteutustavasta löydät Opi ja kehitä -käsikirjasta. Opintojakson tarkempi kuvaus löytyy moodlesta.

Ajoitus ja läsnäolo

Sosiaalialan asiakastyö ja tiedonhallinta 15 op moduli toteutuu aikavälillä 18.8.-10.10.2025 (viikot 34–41).

Moduli käynnistyy 18.8. klo 9 itsenäisellä työskentelyllä Moodlessa.
Läsnäoloa edellyttävät verkkotyöpajat torstaisin klo 12.15–15.30 (4h)
21.8.
28.8.
4.9.
11.9.
18.9.
25.9.
2.10.

Muutokset ovat mahdollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen jonkin toisen opiskelijaryhmän toteutuksiin.

Työelämäyhteistyö

Modulissa toteutetaan työssä oppimisen Opi ja kehitä -mallia.

Oppimisympäristö

Oma työpaikka, Moodle, Zoom tai Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu
eOppiva sekä O365-työkalut sekä muut virtuaaliset työkalut.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ajankäyttö koko modulissa (15 op):
Verkkotyöpajat 1 op
Oppimistehtävät (sekä itsenäiset yksilö- ja tiimitehtävät että omassa työssä suoritettavat) 14 op

1 opintopisteen laajuus on 27 tuntia opiskelijan työnä.

Sisältö

Tavoitteellinen asiakastyö opintojakson teemoja:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Asiakas- ja potilasturvallisuus

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edellyttää aiempaa sosiaali- ja kasvatusalan koulutusta ja työsuhdetta Järvenpään varhaiskasvatuksessa.

Arviointimenetelmät

Osaamistavoitteiden mukainen osaaminen

Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo verkkotyöpajoissa
- Oppimistehtävät ja tentti: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Aikataulun noudattaminen

Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle. Opettaja ei tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS25KV
    Sosionomikoulutus 25KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja 1
  • Tentti 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Suomeksi
Opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy tentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä (sis. hätäensiapu 4h).
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 34-49

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
LAB ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.

Oppimisympäristö

Verkko-opetus Zoomissa, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- tiimitehtävä 1,5 op
- yksilötehtävä 1 op
- verkkotapaamisiin osallistuminen 0,5 op

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS25KM
    Sosionomikoulutus 25KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Verkkotyöpaja 1
  • Tentti 1
  • Seminaari 1
  • Harjoitukset 1
  • Harjoitukset 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Suomeksi
Opintojakso toteutuu työpajoina campuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy tentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä (sis. hätäensiapu 4h).
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista lähi- ja verkkotapaamisiin.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 37-49

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
LAB ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.

Oppimisympäristö

Lähiopetus
Verkko-opetus Zoomissa
Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- tiimitehtävä 1,5 op
- yksilötehtävä 1 op
- lähi- ja verkkotapaamisiin osallistuminen sekä ennakkotehtävät 0,5 op

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heli Tiusanen
  • Tuulia Stellberg
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS25KM
    Sosionomikoulutus 25KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset
  • Simulaatio
  • Verkkoluento
  • Luennot
  • Tentti
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkossa.
Opintojaksoon sisältyy hätäensiapukoulutus, paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari, simulaatioharjoitus sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksolla edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutuu viikoilla 34-50. Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen (min. 50%), sekä läsnäolo hätäensiapukoulutuksessa, asiakasturvallisuuden työpajassa, simulaatiossa, tentissä ja loppuseminaarissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tentittävä materiaali: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä

Muu mahdollinen materiaali oppimistehtäviin tarpeen mukaan, esim.
Hirvonen, J., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä (saatavilla verkossa)
Järvenpää, A. 2019. Mikä ihmeen sosionomi? (saatavilla verkossa)
Näkki, P. & Sayed, T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Raatikainen, E. Rahikka, A. & Saarnio, T. 2020. Ammattina sosionomi

Moodle, Zoom sekä LAB MOOC

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valittavissa valinnaisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

https://th-laatu-potilasturvallisuus.yhdistysavain.fi/spty/ - Suomen potilas ja asiakasturvallisuusyhdistys (mooc-kurssi asiakasturvallisuuteen)

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa tai Teamsissa, Moodle, Mooc. Simulaatio-oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Mahdolliset ennakkotehtävät liittyen luento-opetuksiin
2. Asiakasturvallisuus - kurssi (Mooc)
3. Tentti
4. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä)

Lisäksi yhdessä tehtävät oppimistehtävät ja harjoitukset.

Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 0,5 op
- yksilötehtävät 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 2 op

Sisältö

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- toteuttaa sosiaaliohjausta
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Käsiteltävät teemat:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Asiakas- ja potilasturvallisuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty (vähintään H3).
Arvioitavat osiot:
- Tentti
- Menetelmä-tehtävä
- Asiakasturvallisuus-osion hyväksytty suoritus
- Osallistuminen opetukseen

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä
tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kuvata ja reflektoida asiakastyön vuorovaikutuksen orientaatioita
- selvittää sosiaalialan menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tehdä tehtävänannon mukaiset tehtävät

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heli Tiusanen
  • Tuulia Stellberg
  • Pauliina Huovila
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS24S
    Sosionomikoulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Simulaatio
  • Seminaari
  • Itsenäinen
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy hätäensiapukoulutus, paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari, simulaatioharjoitus sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksolla edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäoloedellytys luennoilla (min. 50%), hätäensiapukoulutuksessa, asiakasturvallisuuden työpajassa, simulaatiossa, tentissä ja loppuseminaarissa.
Opintojakso toteutuu kevätlukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 2-22

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tentittävä materiaali: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä

Muu mahdollinen materiaali oppimistehtäviin tarpeen mukaan, esim.
Hirvonen, J., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä (saatavilla verkossa)
Järvenpää, A. 2019. Mikä ihmeen sosionomi? (saatavilla verkossa)
Näkki, P. & Sayed, T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Raatikainen, E. Rahikka, A. & Saarnio, T. 2020. Ammattina sosionomi

Moodle, Zoom sekä LAB MOOC

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valittavissa valinnaisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

https://th-laatu-potilasturvallisuus.yhdistysavain.fi/spty/ - Suomen potilas ja asiakasturvallisuusyhdistys (mooc-kurssi asiakasturvallisuuteen)

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa tai Teamsissa, Moodle, Mooc. Simulaatio-oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Mahdolliset ennakkotehtävät liittyen luento-opetuksiin
2. Asiakasturvallisuus - kurssi (Mooc)
3. Tentti
4. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä)

Lisäksi yhdessä tehtävät oppimistehtävät ja harjoitukset.

Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 0,5 op
- yksilötehtävät 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 2 op

Sisältö

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- sosiaaliohjaus
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Käsiteltävät teemat:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Asiakas- ja potilasturvallisuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty (vähintään H3).
Arvioitavat osiot:
- Tentti
- Menetelmä-tehtävä
- Asiakasturvallisuus-osion hyväksytty suoritus
- Osallistuminen opetukseen

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä
tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kuvata ja reflektoida asiakastyön vuorovaikutuksen orientaatioita
- selvittää sosiaalialan menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tehdä tehtävänannon mukaiset tehtävät

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus Hätäensiapu 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus Hätäensiapu 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24S
    Sosionomikoulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Tentti 1
  • Verkkoluento 1
  • Seminaari 1
  • Harjoitus Hätäensiapu 1
  • Harjoitus Hätäensiapu 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Suomeksi
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy tentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä (sis. hätäensiapu 4h).
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu kevätlukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 2-12

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
LAB ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lahden kampuksella ja Zoomissa, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 1,5 op
- yksilötehtävä 1 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 0,5 op

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24KV
    Sosionomikoulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Tentti 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Suomeksi
Opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista verkkotyöpajoihin.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 34-42

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.

Oppimisympäristö

Verkkotyöpajat Zoomissa, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävä 0,5 op
- verkkotyöpajoihin osallistuminen 0,5 op

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tuulia Stellberg
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Seminaari
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Tentti
  • Simulaatio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy tentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen
liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäoloedellytys aloituskerralla, asiakasturvallisuuden työpajassa, tentissä ja loppuseminaarissa.
Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 33-47

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tentittävä materiaali: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä

Muu mahdollinen materiaali oppimistehtäviin tarpeen mukaan, esim.
Hirvonen, J., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä (saatavilla verkossa)
Järvenpää, A. 2019. Mikä ihmeen sosionomi? (saatavilla verkossa)
Näkki, P. & Sayed, T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Raatikainen, E. Rahikka, A. & Saarnio, T. 2020. Ammattina sosionomi

Moodle, Zoom sekä LAB MOOC

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valittavissa valinnaisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

https://th-laatu-potilasturvallisuus.yhdistysavain.fi/spty/ - Suomen potilas ja asiakasturvallisuusyhdistys (mooc-kurssi asiakasturvallisuuteen)

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa tai Teamsissa, Moodle, Mooc. Simulaatio-oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Ennakkomateriaalit työpajoihin
2. Asiakasturvallisuus - kurssi (Mooc)
3. Tentti
4. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä)

Lisäksi yhteisissä työpajoissa tehtävät oppimistehtävät ja harjoitukset.

Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävät 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 0,5 op

Sisältö

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- sosiaaliohjaus
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Käsiteltävät teemat:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Asiakas- ja potilasturvallisuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty (vähintään H3).
Arvioitavat osiot:
- Tentti
- Menetelmä-tehtävä
- Asiakasturvallisuus-osion hyväksytty suoritus

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä
tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kuvata ja reflektoida asiakastyön vuorovaikutuksen orientaatioita
- selvittää sosiaalialan menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tehdä tehtävänannon mukaiset tehtävät

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Suomeksi
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 34-49

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
Päijät-Hämeen HVA, Elämänlaatua ruuasta -hanke
Kehitysvammaiset tulevaisuuden tekijöinä, Me itse ry
LAB ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lahden kampuksella ja Zoomissa, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävä 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 0,5 op

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita