Tavoitteellinen asiakastyöLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CY32
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 12.08.2025
Ajoitus
13.08.2025 - 10.10.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
- Kati Ojala
Ryhmät
-
HLTISOS25KVSosionomikoulutus 25KV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
OPINTOJAKSO TOTEUTUU OSANA SOSIAALIALAN ASIAKASTYÖ JA TIEDONHALLINTA 15 OP - MODULIA.
Moduli toteutuu työn opinnollistamisena ja on suunnattu ryhmälle OPI & KEHITÄ Järvenpään varhaiskasvatus.
Toteutukseen sisältyy verkkotyöpajoja, tentti sekä itsenäisesti tehtäviä yksilö- ja tiimitehtäviä. Modulin hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista verkkotyöpajoihin sekä tentin ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista. Verkkotyöpajoissa edellytetään aktiivista osallistumista, ja niissä osoitat oman osaamisesi modulin sisällöistä.
TOTEUTUSTAPA OPI JA KEHITÄ -MALLISSA
Kun suoritat opintoja työssä oppien, sinulla on ensisijainen vastuu omasta oppimisestasi ja opintojen edistämisestä aikataulussa. Opi ja kehitä -mallissa tukenasi on työpaikaltasi nimetty työelämämentori, sekä modulin opettajat. Lisää tietoa toteutustavasta löydät Opi ja kehitä -käsikirjasta. Opintojakson tarkempi kuvaus löytyy moodlesta.
Ajoitus ja läsnäolo
Sosiaalialan asiakastyö ja tiedonhallinta 15 op moduli toteutuu aikavälillä 18.8.-10.10.2025 (viikot 34–41).
Moduli käynnistyy 18.8. klo 9 itsenäisellä työskentelyllä Moodlessa.
Läsnäoloa edellyttävät verkkotyöpajat torstaisin klo 12.15–15.30 (4h)
21.8.
28.8.
4.9.
11.9.
18.9.
25.9.
2.10.
Muutokset ovat mahdollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen jonkin toisen opiskelijaryhmän toteutuksiin.
Työelämäyhteistyö
Modulissa toteutetaan työssä oppimisen Opi ja kehitä -mallia.
Oppimisympäristö
Oma työpaikka, Moodle, Zoom tai Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu
eOppiva sekä O365-työkalut sekä muut virtuaaliset työkalut.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ajankäyttö koko modulissa (15 op):
Verkkotyöpajat 1 op
Oppimistehtävät (sekä itsenäiset yksilö- ja tiimitehtävät että omassa työssä suoritettavat) 14 op
1 opintopisteen laajuus on 27 tuntia opiskelijan työnä.
Sisältö
Tavoitteellinen asiakastyö opintojakson teemoja:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Asiakas- ja potilasturvallisuus
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edellyttää aiempaa sosiaali- ja kasvatusalan koulutusta ja työsuhdetta Järvenpään varhaiskasvatuksessa.
Arviointimenetelmät
Osaamistavoitteiden mukainen osaaminen
Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Aktiivinen, vuorovaikutteinen läsnäolo verkkotyöpajoissa
- Oppimistehtävät ja tentti: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta
- Aikataulun noudattaminen
Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle. Opettaja ei tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
- Kati Ojala
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS25KVSosionomikoulutus 25KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja 1
- Tentti 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy tentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä (sis. hätäensiapu 4h).
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 34-49
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
LAB ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.
Oppimisympäristö
Verkko-opetus Zoomissa, Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- tiimitehtävä 1,5 op
- yksilötehtävä 1 op
- verkkotapaamisiin osallistuminen 0,5 op
Sisältö
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
- Kati Ojala
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS25KMSosionomikoulutus 25KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Verkkotyöpaja 1
- Tentti 1
- Seminaari 1
- Harjoitukset 1
- Harjoitukset 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Opintojakso toteutuu työpajoina campuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy tentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä (sis. hätäensiapu 4h).
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista lähi- ja verkkotapaamisiin.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 37-49
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
LAB ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.
Oppimisympäristö
Lähiopetus
Verkko-opetus Zoomissa
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- tiimitehtävä 1,5 op
- yksilötehtävä 1 op
- lähi- ja verkkotapaamisiin osallistuminen sekä ennakkotehtävät 0,5 op
Sisältö
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heli Tiusanen
- Tuulia Stellberg
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS25KMSosionomikoulutus 25KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
- Simulaatio
- Verkkoluento
- Luennot
- Tentti
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkossa.
Opintojaksoon sisältyy hätäensiapukoulutus, paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari, simulaatioharjoitus sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksolla edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu viikoilla 34-50. Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen (min. 50%), sekä läsnäolo hätäensiapukoulutuksessa, asiakasturvallisuuden työpajassa, simulaatiossa, tentissä ja loppuseminaarissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tentittävä materiaali: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä
Muu mahdollinen materiaali oppimistehtäviin tarpeen mukaan, esim.
Hirvonen, J., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä (saatavilla verkossa)
Järvenpää, A. 2019. Mikä ihmeen sosionomi? (saatavilla verkossa)
Näkki, P. & Sayed, T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Raatikainen, E. Rahikka, A. & Saarnio, T. 2020. Ammattina sosionomi
Moodle, Zoom sekä LAB MOOC
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valittavissa valinnaisia toteutustapoja.
Työelämäyhteistyö
https://th-laatu-potilasturvallisuus.yhdistysavain.fi/spty/ - Suomen potilas ja asiakasturvallisuusyhdistys (mooc-kurssi asiakasturvallisuuteen)
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa tai Teamsissa, Moodle, Mooc. Simulaatio-oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Mahdolliset ennakkotehtävät liittyen luento-opetuksiin
2. Asiakasturvallisuus - kurssi (Mooc)
3. Tentti
4. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä)
Lisäksi yhdessä tehtävät oppimistehtävät ja harjoitukset.
Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 0,5 op
- yksilötehtävät 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 2 op
Sisältö
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- toteuttaa sosiaaliohjausta
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Käsiteltävät teemat:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Asiakas- ja potilasturvallisuus
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty (vähintään H3).
Arvioitavat osiot:
- Tentti
- Menetelmä-tehtävä
- Asiakasturvallisuus-osion hyväksytty suoritus
- Osallistuminen opetukseen
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä
tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kuvata ja reflektoida asiakastyön vuorovaikutuksen orientaatioita
- selvittää sosiaalialan menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tehdä tehtävänannon mukaiset tehtävät
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heli Tiusanen
- Tuulia Stellberg
- Pauliina Huovila
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS24SSosionomikoulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Simulaatio
- Seminaari
- Itsenäinen
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy hätäensiapukoulutus, paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari, simulaatioharjoitus sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksolla edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäoloedellytys luennoilla (min. 50%), hätäensiapukoulutuksessa, asiakasturvallisuuden työpajassa, simulaatiossa, tentissä ja loppuseminaarissa.
Opintojakso toteutuu kevätlukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 2-22
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tentittävä materiaali: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä
Muu mahdollinen materiaali oppimistehtäviin tarpeen mukaan, esim.
Hirvonen, J., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä (saatavilla verkossa)
Järvenpää, A. 2019. Mikä ihmeen sosionomi? (saatavilla verkossa)
Näkki, P. & Sayed, T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Raatikainen, E. Rahikka, A. & Saarnio, T. 2020. Ammattina sosionomi
Moodle, Zoom sekä LAB MOOC
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valittavissa valinnaisia toteutustapoja.
Työelämäyhteistyö
https://th-laatu-potilasturvallisuus.yhdistysavain.fi/spty/ - Suomen potilas ja asiakasturvallisuusyhdistys (mooc-kurssi asiakasturvallisuuteen)
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa tai Teamsissa, Moodle, Mooc. Simulaatio-oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Mahdolliset ennakkotehtävät liittyen luento-opetuksiin
2. Asiakasturvallisuus - kurssi (Mooc)
3. Tentti
4. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä)
Lisäksi yhdessä tehtävät oppimistehtävät ja harjoitukset.
Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 0,5 op
- yksilötehtävät 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 2 op
Sisältö
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- sosiaaliohjaus
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Käsiteltävät teemat:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Asiakas- ja potilasturvallisuus
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty (vähintään H3).
Arvioitavat osiot:
- Tentti
- Menetelmä-tehtävä
- Asiakasturvallisuus-osion hyväksytty suoritus
- Osallistuminen opetukseen
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä
tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kuvata ja reflektoida asiakastyön vuorovaikutuksen orientaatioita
- selvittää sosiaalialan menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tehdä tehtävänannon mukaiset tehtävät
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
- Kati Ojala
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Hätäensiapu 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Hätäensiapu 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24SSosionomikoulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Tentti 1
- Verkkoluento 1
- Seminaari 1
- Harjoitus Hätäensiapu 1
- Harjoitus Hätäensiapu 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy tentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä (sis. hätäensiapu 4h).
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu kevätlukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 2-12
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
LAB ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus Lahden kampuksella ja Zoomissa, Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 1,5 op
- yksilötehtävä 1 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 0,5 op
Sisältö
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
- Kati Ojala
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24KVSosionomikoulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Tentti 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista verkkotyöpajoihin.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 34-42
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.
Oppimisympäristö
Verkkotyöpajat Zoomissa, Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävä 0,5 op
- verkkotyöpajoihin osallistuminen 0,5 op
Sisältö
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tuulia Stellberg
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS24KMSosionomikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Seminaari
- Luennot
- Verkkoluento
- Tentti
- Simulaatio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy tentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen
liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäoloedellytys aloituskerralla, asiakasturvallisuuden työpajassa, tentissä ja loppuseminaarissa.
Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 33-47
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tentittävä materiaali: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä
Muu mahdollinen materiaali oppimistehtäviin tarpeen mukaan, esim.
Hirvonen, J., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä (saatavilla verkossa)
Järvenpää, A. 2019. Mikä ihmeen sosionomi? (saatavilla verkossa)
Näkki, P. & Sayed, T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Raatikainen, E. Rahikka, A. & Saarnio, T. 2020. Ammattina sosionomi
Moodle, Zoom sekä LAB MOOC
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valittavissa valinnaisia toteutustapoja.
Työelämäyhteistyö
https://th-laatu-potilasturvallisuus.yhdistysavain.fi/spty/ - Suomen potilas ja asiakasturvallisuusyhdistys (mooc-kurssi asiakasturvallisuuteen)
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa tai Teamsissa, Moodle, Mooc. Simulaatio-oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Ennakkomateriaalit työpajoihin
2. Asiakasturvallisuus - kurssi (Mooc)
3. Tentti
4. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä)
Lisäksi yhteisissä työpajoissa tehtävät oppimistehtävät ja harjoitukset.
Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävät 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 0,5 op
Sisältö
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- sosiaaliohjaus
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Käsiteltävät teemat:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Asiakas- ja potilasturvallisuus
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty (vähintään H3).
Arvioitavat osiot:
- Tentti
- Menetelmä-tehtävä
- Asiakasturvallisuus-osion hyväksytty suoritus
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä
tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kuvata ja reflektoida asiakastyön vuorovaikutuksen orientaatioita
- selvittää sosiaalialan menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tehdä tehtävänannon mukaiset tehtävät
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
- Kati Ojala
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24KMSosionomikoulutus 24KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Tentti 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 34-49
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
Päijät-Hämeen HVA, Elämänlaatua ruuasta -hanke
Kehitysvammaiset tulevaisuuden tekijöinä, Me itse ry
LAB ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus Lahden kampuksella ja Zoomissa, Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävä 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 0,5 op
Sisältö
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita