Siirry suoraan sisältöön

Tavoitteellinen asiakastyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY32-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tuulia Stellberg
  • Pauliina Huovila
  • Sanna Nurmiainen
  • ST_Opettaja_SOTI_02 Virtuaaliopettaja

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS24S
    Sosionomikoulutus 24S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Simulaatio
  • Seminaari
  • Itsenäinen
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy hätäensiapukoulutus, paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari, simulaatioharjoitus sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksolla edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäoloedellytys aloituskerralla, hätäensiapukoulutuksessa, asiakasturvallisuuden työpajassa, tentissä ja loppuseminaarissa.
Opintojakso toteutuu kevätlukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 2-22

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tentittävä materiaali: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä

Muu mahdollinen materiaali oppimistehtäviin tarpeen mukaan, esim.
Hirvonen, J., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä (saatavilla verkossa)
Järvenpää, A. 2019. Mikä ihmeen sosionomi? (saatavilla verkossa)
Näkki, P. & Sayed, T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Raatikainen, E. Rahikka, A. & Saarnio, T. 2020. Ammattina sosionomi

Moodle, Zoom sekä LAB MOOC

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valittavissa valinnaisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

https://th-laatu-potilasturvallisuus.yhdistysavain.fi/spty/ - Suomen potilas ja asiakasturvallisuusyhdistys (mooc-kurssi asiakasturvallisuuteen)

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa tai Teamsissa, Moodle, Mooc. Simulaatio-oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Mahdolliset ennakkotehtävät liittyen luento-opetuksiin
2. Asiakasturvallisuus - kurssi (Mooc)
3. Tentti
4. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä)

Lisäksi yhdessä tehtävät oppimistehtävät ja harjoitukset.

Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävät 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 0,5 op

Sisältö

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- sosiaaliohjaus
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Käsiteltävät teemat:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Asiakas- ja potilasturvallisuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty (vähintään H3).
Arvioitavat osiot:
- Tentti
- Menetelmä-tehtävä
- Asiakasturvallisuus-osion hyväksytty suoritus

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä
tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kuvata ja reflektoida asiakastyön vuorovaikutuksen orientaatioita
- selvittää sosiaalialan menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tehdä tehtävänannon mukaiset tehtävät