Siirry suoraan sisältöön

Tavoitteellinen asiakastyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY32-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kari Malin
  • Kati Ojala

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS24KV
    Sosionomikoulutus 24KV Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1
  • Tentti 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Suomeksi
Opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista verkkotyöpajoihin.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 34-42

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.

Oppimisympäristö

Verkkotyöpajat Zoomissa, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävä 0,5 op
- verkkotyöpajoihin osallistuminen 0,5 op

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita