Tavoitteellinen asiakastyöLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CY32
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
- Kati Ojala
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Hätäensiapu 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Hätäensiapu 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24SSosionomikoulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Tentti 1
- Verkkoluento 1
- Seminaari 1
- Harjoitus Hätäensiapu 1
- Harjoitus Hätäensiapu 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy tentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä (sis. hätäensiapu 4h).
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu kevätlukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 2-12
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
LAB ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus Lahden kampuksella ja Zoomissa, Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 1,5 op
- yksilötehtävä 1 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 0,5 op
Sisältö
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tuulia Stellberg
- Pauliina Huovila
- Sanna Nurmiainen
- ST_Opettaja_SOTI_02 Virtuaaliopettaja
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS24SSosionomikoulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Simulaatio
- Seminaari
- Itsenäinen
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy hätäensiapukoulutus, paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari, simulaatioharjoitus sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksolla edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäoloedellytys aloituskerralla, hätäensiapukoulutuksessa, asiakasturvallisuuden työpajassa, tentissä ja loppuseminaarissa.
Opintojakso toteutuu kevätlukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 2-22
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tentittävä materiaali: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä
Muu mahdollinen materiaali oppimistehtäviin tarpeen mukaan, esim.
Hirvonen, J., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä (saatavilla verkossa)
Järvenpää, A. 2019. Mikä ihmeen sosionomi? (saatavilla verkossa)
Näkki, P. & Sayed, T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Raatikainen, E. Rahikka, A. & Saarnio, T. 2020. Ammattina sosionomi
Moodle, Zoom sekä LAB MOOC
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valittavissa valinnaisia toteutustapoja.
Työelämäyhteistyö
https://th-laatu-potilasturvallisuus.yhdistysavain.fi/spty/ - Suomen potilas ja asiakasturvallisuusyhdistys (mooc-kurssi asiakasturvallisuuteen)
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa tai Teamsissa, Moodle, Mooc. Simulaatio-oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Mahdolliset ennakkotehtävät liittyen luento-opetuksiin
2. Asiakasturvallisuus - kurssi (Mooc)
3. Tentti
4. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä)
Lisäksi yhdessä tehtävät oppimistehtävät ja harjoitukset.
Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävät 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 0,5 op
Sisältö
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- sosiaaliohjaus
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Käsiteltävät teemat:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Asiakas- ja potilasturvallisuus
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty (vähintään H3).
Arvioitavat osiot:
- Tentti
- Menetelmä-tehtävä
- Asiakasturvallisuus-osion hyväksytty suoritus
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä
tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kuvata ja reflektoida asiakastyön vuorovaikutuksen orientaatioita
- selvittää sosiaalialan menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tehdä tehtävänannon mukaiset tehtävät
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
- Kati Ojala
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24KVSosionomikoulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Tentti 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista verkkotyöpajoihin.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 34-42
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.
Oppimisympäristö
Verkkotyöpajat Zoomissa, Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävä 0,5 op
- verkkotyöpajoihin osallistuminen 0,5 op
Sisältö
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tuulia Stellberg
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS24KMSosionomikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Seminaari
- Luennot
- Verkkoluento
- Tentti
- Simulaatio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy tentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen
liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäoloedellytys aloituskerralla, asiakasturvallisuuden työpajassa, tentissä ja loppuseminaarissa.
Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 33-47
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tentittävä materiaali: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä
Muu mahdollinen materiaali oppimistehtäviin tarpeen mukaan, esim.
Hirvonen, J., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä (saatavilla verkossa)
Järvenpää, A. 2019. Mikä ihmeen sosionomi? (saatavilla verkossa)
Näkki, P. & Sayed, T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Raatikainen, E. Rahikka, A. & Saarnio, T. 2020. Ammattina sosionomi
Moodle, Zoom sekä LAB MOOC
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valittavissa valinnaisia toteutustapoja.
Työelämäyhteistyö
https://th-laatu-potilasturvallisuus.yhdistysavain.fi/spty/ - Suomen potilas ja asiakasturvallisuusyhdistys (mooc-kurssi asiakasturvallisuuteen)
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa tai Teamsissa, Moodle, Mooc. Simulaatio-oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Ennakkomateriaalit työpajoihin
2. Asiakasturvallisuus - kurssi (Mooc)
3. Tentti
4. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä)
Lisäksi yhteisissä työpajoissa tehtävät oppimistehtävät ja harjoitukset.
Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävät 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 0,5 op
Sisältö
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- sosiaaliohjaus
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Käsiteltävät teemat:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Asiakas- ja potilasturvallisuus
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty (vähintään H3).
Arvioitavat osiot:
- Tentti
- Menetelmä-tehtävä
- Asiakasturvallisuus-osion hyväksytty suoritus
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä
tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kuvata ja reflektoida asiakastyön vuorovaikutuksen orientaatioita
- selvittää sosiaalialan menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tehdä tehtävänannon mukaiset tehtävät
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kari Malin
- Kati Ojala
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS24KMSosionomikoulutus 24KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
- Tentti 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 34-49
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
Päijät-Hämeen HVA, Elämänlaatua ruuasta -hanke
Kehitysvammaiset tulevaisuuden tekijöinä, Me itse ry
LAB ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet
Uusintamahdollisuudet
Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus Lahden kampuksella ja Zoomissa, Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävä 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 0,5 op
Sisältö
Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita