Siirry suoraan sisältöön

Tavoitteellinen asiakastyöLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CY32

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24KV
    Sosionomikoulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Tentti 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Suomeksi
Opintojakso toteutuu verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista verkkotyöpajoihin.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 34-42

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.

Oppimisympäristö

Verkkotyöpajat Zoomissa, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävä 0,5 op
- verkkotyöpajoihin osallistuminen 0,5 op

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Suomeksi
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy paritentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 34-49

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
Päijät-Hämeen HVA, Elämänlaatua ruuasta -hanke
Kehitysvammaiset tulevaisuuden tekijöinä, Me itse ry
LAB ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet

Uusintamahdollisuudet

Hylätyn tentin voi uusia exam-järjestelmässä.

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lahden kampuksella ja Zoomissa, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävä 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 0,5 op

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tuulia Stellberg
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Seminaari
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Tentti
  • Simulaatio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena kampuksella sekä verkkotyöpajoina ja verkko-ohjauksena.
Opintojaksoon sisältyy tentti, ryhmätehtävä, esitysseminaari sekä asiakas- ja potilasturvallisuuteen
liittyvä yksilötehtävä.
Opintojaksossa edellytetään aktiivista osallistumista lähiopetustapaamisiin.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäoloedellytys aloituskerralla, asiakasturvallisuuden työpajassa, tentissä ja loppuseminaarissa.
Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikoilla 33-47

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tentittävä materiaali: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä

Muu mahdollinen materiaali oppimistehtäviin tarpeen mukaan, esim.
Hirvonen, J., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä (saatavilla verkossa)
Järvenpää, A. 2019. Mikä ihmeen sosionomi? (saatavilla verkossa)
Näkki, P. & Sayed, T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Raatikainen, E. Rahikka, A. & Saarnio, T. 2020. Ammattina sosionomi

Moodle, Zoom sekä LAB MOOC

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valittavissa valinnaisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

https://th-laatu-potilasturvallisuus.yhdistysavain.fi/spty/ - Suomen potilas ja asiakasturvallisuusyhdistys (mooc-kurssi asiakasturvallisuuteen)

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa tai Teamsissa, Moodle, Mooc. Simulaatio-oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Ennakkomateriaalit työpajoihin
2. Asiakasturvallisuus - kurssi (Mooc)
3. Tentti
4. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä)

Lisäksi yhteisissä työpajoissa tehtävät oppimistehtävät ja harjoitukset.

Opintojakson kuormitus:
- tentti 2 op
- ryhmätehtävä 2 op
- yksilötehtävät 0,5 op
- opetustapahtumiin osallistuminen 0,5 op

Sisältö

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia vuorovaikutusorientaatioita
- analysoida ammatillisen asiakastyön piirteitä ja prosessia
- sosiaaliohjaus
- soveltaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä

Käsiteltävät teemat:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Asiakas- ja potilasturvallisuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty (vähintään H3).
Arvioitavat osiot:
- Tentti
- Menetelmä-tehtävä
- Asiakasturvallisuus-osion hyväksytty suoritus

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä
tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kuvata ja reflektoida asiakastyön vuorovaikutuksen orientaatioita
- selvittää sosiaalialan menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tehdä tehtävänannon mukaiset tehtävät