Siirry suoraan sisältöön

Palvelukokemusta tuottamassaLaajuus (10 op)

Tunnus: AL00CB09

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-kuvata toimintokohtaisesti liiketoiminta- ja palvelukonseptin sekä sen keskeiset ominaispiirteet
-muodostaa kokonaiskuvan matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan toimintaympäristöstä
-toimia matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan yrityksen henkilöstölle ominaisissa operatiivisissa työ- ja palvelutehtävissä myynnillisenä ja vastuullisena asiakaspalvelijana alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen
-kuvata matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot
-hahmottaa alan ajankohtaisia kysymyksiä ja kehityssuuntia sekä alan kansantaloudellisen merkityksen

- mallintaa matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintaa / palveluja asiakkaan näkökulmasta
- arvioida omaa oppimistaan, vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

16.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Mika Nikula
  • Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Salpausselän kisat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIMATLI23S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Salpausselän kisat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-kuvata toimintokohtaisesti liiketoiminta- ja palvelukonseptin sekä sen keskeiset ominaispiirteet
-muodostaa kokonaiskuvan matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan toimintaympäristöstä
-toimia matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan yrityksen henkilöstölle ominaisissa operatiivisissa työ- ja palvelutehtävissä myynnillisenä ja vastuullisena asiakaspalvelijana alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen
-kuvata matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot
-hahmottaa alan ajankohtaisia kysymyksiä ja kehityssuuntia sekä alan kansantaloudellisen merkityksen

- mallintaa matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintaa / palveluja asiakkaan näkökulmasta
- arvioida omaa oppimistaan, vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata toimintokohtaisesti liiketoiminta- ja palvelukonseptin sekä sen keskeiset ominaispiirteet
- muodostaa kokonaiskuvan matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan toimintaympäristöstä
- toimia matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan yrityksen henkilöstölle ominaisissa operatiivisissa työ- ja palvelutehtävissä myynnillisenä ja vastuullisena asiakaspalvelijana alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen
- kuvata matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot
- hahmottaa alan ajankohtaisia kysymyksiä ja kehityssuuntia sekä alan kansantaloudellisen merkityksen
- mallintaa matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintaa / palveluja asiakkaan näkökulmasta
- arvioida omaa oppimistaan, vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Opintojakso muodostuu syventävästä tapahtuma- ja matkailualan teoriaopetuksesta, työskentelystä tapahtumassa, webinaareista sekä asiantuntijaluennoista. Opintojakso toteutetaan pääosin lähiopetuksena. Opintojakso sisältää vierailuja, itsenäistä opiskelua ja ryhmässä työstettäviä tehtäviä. Opintojaksolla opiskelija pääsee suunnittelemaan ja kokemaan palvelun tuottamista teoriassa ja käytännössä.
Tänä vuonna opintojakson oppimisympäristönä on Salpausselän kisat, jossa opiskelijat työskentelevät noin 8-10 päivää. Kisoilla työskenneltävä ajanjakso on 26.2.- 4.3.2024.

Ajoitus ja läsnäolo

Opiskelija osallistuu aktiivisesti teoriaopetukseen ja tekee annetut yksilö- ja ryhmätehtävät. Opintojaksoon sisältyy mahdollisesti intensiiviviikko, jolla tehdään työelämän kehittämistehtävä.

Lisäksi opiskelija työskentelee noin 80 tuntia tapahtumassa (Salpausselän kisat) maaliskuussa 2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla opettajien osoittama materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson teoriaosuudessa perehdytään asiakaskokemukseen ja palveluun aitojen työelämän edustajien kautta.

Restonomiopintojen ensimmäiseen opiskeluvuoteen kuuluu yksi pakollinen käytännön yritysjakso, mikä tänä vuonna toteutetaan yhdessä Salpauselän kisojen kanssa. Jaksolla pääset tutustumaan tapahtuman järjestämiseen ja tekemään alalle ominaisia työtehtäviä - oppimaan käytännössä. Tapahtumassa luot kontakteja ja verkostoidut eri toimijoiden kanssa.

Yritysjakson kokonaiskuormittavuus on 5 op eli noin 135 tuntia opiskelijan työtä raportointeineen. Yritysjaksoon kuuluu työskeskentely Salpausselän kisoissa, omatoiminen messukäynti ja yritysvierailut. Yrityksen osoittamien töiden lisäksi on tärkeätä, että pääset havainnoimaan ja soveltamaan käytännössä opintojaksoilla oppimiasi asioita. Yritysjakson päätteeksi peilaat reportissa oppimaasi ja reflektoit oman ammattitaitosi vahvistumista.

Uusintamahdollisuudet

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Oppimisympäristöinä ovat kampus- ja verkkoympäristö sekä alan yritykset ja tapahtumat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 10 op, 270 h, josta teoriaopetuksen osuus ja tehtävät, 5 op, 135 h.

Yritysjakson osuus 5 op, 135 h. Yritysjaksoon kuuluu työskeskentely Salpausselän kisoissa, omatoiminen messukäynti ja yritysvierailut sekä raportointi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävänä osaamisena hyväksytysti suoritettu Palvelukokemusta luomassa opintojakso.

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelmät:
- opettajien arviointi
- itse- ja vertaisarviointi

Arvioinnin perusteet:
A) Tiedollinen ja tiedonhankintaosaaminen
B) Taidollinen osaaminen oman alan ongelmanratkaisuun liittyen
C) Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen sekä sitoutuminen

Vaatimukset:
- Aktiivinen osallistuminen opetukseen
- Ryhmätyötehtävät ja harjoitukset tunneilla ja osin myös tuntien välillä
- Itsenäinen työskentely
- Itsearviointi
- Työskentely Salpauselän kisoissa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa etsiä omaa alaa koskevaa tietoa.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa toimintaympäristöstä.
Opiskelija osaa tunnistaa oman alan tietoa rajatuista teemoista.
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 1 lisäksi:
Opiskelija osaa perustella oman alan toimintaympäristönmuutoksia tiedon avulla.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida eri menetelmien ja käytäntöjen soveltuvuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa tietoa omaan alaan liittyen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Tasojen 1 ja 3 lisäksi:
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tietolähteiden soveltuvuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida menetelmien ja työkalujen toimivuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa, jäsentää ja kriittisesti arvioida tietoa oman alan toimintaympäristöstä.
Opiskelija osaa soveltaa menetelmiä ja tietoa toimintaympäristöstä itsenäisesti, kekseliäästi ja ammattimaisesti.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 25.02.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
  • Ann-Mari Karvinen
  • Ilkka Lehtola
  • Jukka Moilanen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRHOTRA23S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1
  • Opintokäynti/ekskursio 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-kuvata toimintokohtaisesti liiketoiminta- ja palvelukonseptin sekä sen keskeiset ominaispiirteet
-muodostaa kokonaiskuvan matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan toimintaympäristöstä
-toimia matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan yrityksen henkilöstölle ominaisissa operatiivisissa työ- ja palvelutehtävissä myynnillisenä ja vastuullisena asiakaspalvelijana alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen
-kuvata matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot
-hahmottaa alan ajankohtaisia kysymyksiä ja kehityssuuntia sekä alan kansantaloudellisen merkityksen

- mallintaa matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintaa / palveluja asiakkaan näkökulmasta
- arvioida omaa oppimistaan, vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä käytetään tekemällä oppimista, luokkaopetusta, etäohjattuja projekti- ja oppimistehtäviä sekä aidossa ympäristössä tapahtuvaa havainnointia ja sen tulosten raportointia.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus lukujärjestyksen mukaan lähiopetuksena. Ruokatuotannon ja ravintolapalvelun opetuksessa, (Gastro Bar Saimaassa) läsnäolo vähintään 80%.
Matkailun ohjelmapalvelut ja tapahtumat osiossa luokkaopetus ja oppimistehtävät

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali Moodlessa. Lisäksi eKampus, Jamix ja opettajan opintojakson alussa ilmoittama materiaali.

Työelämäyhteistyö

Työskentely GastoBar Saimaassa ja mahdollisissa yhteistyöyrityksissä, tapahtumapaikoissa toteutettava havainnointi.

Oppimisympäristö

Kampus, Verkkokampus, Gastro Bar Saimaa sekä mahdolliset yhteistyöyritykset, tapahtumapaikoissa toteutettava havainnointi.

Sisältö

Operatiiviset työt- ja palvelutehtävät matkailu-, ja ravitsemisalan yrityksissä. Matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot ja prosessit sekä palvelukonseptit. Erilaisissa myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa toimiminen alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen. Erilaisten ravintolatapahtumien suunnittelua ja toteutusta.
Tapahtumatarjonta osana vapaa-ajan sekä työhön liittyvää palvelutarjontaa – erilaiset tapahtumat ja niiden ominaispiirteet. Elämykset osana majoitus-, ravitsemis- ja matkailualan ohjelmapalvelujen sisältöä ja tarjontaa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Palvelukokemusta luomassa.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 15.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Kirsi Kallioniemi
  • Sami Heikkinen
  • Lotta Toivonen
  • Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
  • Kenttä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIMATLI22S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Kenttä 1
  • Opintokäynti/ekskursio 1
  • Seminaari 1
  • Luennot 1
  • Luennot 1
  • Verkkoluento
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-kuvata toimintokohtaisesti liiketoiminta- ja palvelukonseptin sekä sen keskeiset ominaispiirteet
-muodostaa kokonaiskuvan matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan toimintaympäristöstä
-toimia matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan yrityksen henkilöstölle ominaisissa operatiivisissa työ- ja palvelutehtävissä myynnillisenä ja vastuullisena asiakaspalvelijana alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen
-kuvata matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot
-hahmottaa alan ajankohtaisia kysymyksiä ja kehityssuuntia sekä alan kansantaloudellisen merkityksen

- mallintaa matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintaa / palveluja asiakkaan näkökulmasta
- arvioida omaa oppimistaan, vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata toimintokohtaisesti liiketoiminta- ja palvelukonseptin sekä sen keskeiset ominaispiirteet
- muodostaa kokonaiskuvan matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan toimintaympäristöstä
- toimia matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan yrityksen henkilöstölle ominaisissa operatiivisissa työ- ja palvelutehtävissä myynnillisenä ja vastuullisena asiakaspalvelijana alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen
- kuvata matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot
- hahmottaa alan ajankohtaisia kysymyksiä ja kehityssuuntia sekä alan kansantaloudellisen merkityksen
- mallintaa matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintaa / palveluja asiakkaan näkökulmasta
- arvioida omaa oppimistaan, vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Opintojakso muodostuu kahdesta toisiaan täydentävästä osasta; teoriaopetuksesta ( 5 op) ja työskentelystä tapahtuma-alalla, messukäynnistä ja webinaareista x 2 (5 op). Opintojaksolla on luentoja (lähiopetuksessa ja verkon kautta toteutettuna), asiantuntijavierailuja, itsenäistä opiskelua ja ryhmässä työstettäviä tehtäviä sekä työskentelyä tapahtuma-alalla. Opintojaksolla opiskelija pääsee suunnittelemaan ja kokemaan palvelun tuottamista teoriassa ja käytännössä.

Tänä vuonna opintojakson oppimisympäristönä on Salpausselän kisat, jossa opiskelijat työskentelevät noin 10 päivää. Kisoilla työskenneltävä ajanjakso on 20.3. - 29.3.2023.

Ajoitus ja läsnäolo

Opiskelija osallistuu aktiivisesti teoriaopetukseen ja tekee annetut tehtävät.
Lisäksi opiskelija työskentelee noin 80 tuntia tapahtumassa (Salpausselän kisat) maaliskuussa 2023. Opiskelija osallistuu Desing Sprint Week 40 h viikolla 16.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla opettajien osoittama materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson teoriaosuudessa perehdytään asiakaskokemukseen ja palveluun sekä luodaan Desing Sprit Week aikana uusia palveluja kisaorganisaatiolle. Uusista palveluista laaditaan kisaorganisaatiolle raportit.

Restonomiopintojen ensimmäiseen opiskeluvuoteen kuuluu yksi pakollinen käytännön yritysjakso, mikä tänä vuonna toteutetaan yhdessä Salpauselän kisojen kanssa. Ko. jaksolla pääset tutustumaan tapahtumaan ja sen järjestämiseen ja tekemään niissä alalle ominaisia työtehtäviä - oppimaan käytännössä. Tapahtumassa luot kontakteja ja verkostoidut eri toimijoiden kanssa.

Vuosittain vaihtuvassa oppimisympäristössä opiskelija valitsee yritysjaksolle joko majoitus-, ravintola-, matkailuyrityksen - tai tapahtumalan. Keväällä 2023 Salpausselän kisat toimii oppimisympäristönä.

Työtehtävien puitteissa tulet oppimaan käytännössä opintojaksoihin kuuluvia tehtäviä ja niihin liittyvää taidollista osaamista. Opit myös vastuun kantamista ja ryhmässä työskentelyä.

Yritysjakson kokonaiskuormittavuus on 4 op eli 108 tuntia opiskelijan työtä raportointeineen. Yritysjaksoon kuuluu työskeskentely Salpausselän kisoissa, omatoiminen käynti Helsingissä matkamessuilla 20. - 22.1.2023 ja kahden Webinaarin kuunteleminen. Yrityksen osoittamien töiden lisäksi on tärkeätä, että pääset havainnoimaan ja soveltamaan käytännössä opintojaksoilla oppimiasi asioita. Yritysjakson päätteeksi peilaat reportissa yrityksessä oppimaasi ja reflektoit oman ammattitaitosi vahvistumista.
Opintojakson päättyessä pidetään "päätöseminaari", jossa pohditaan alan yritysten toimintaa sekä millaista oppimista on kevään aikana tapahtunut.

Uusintamahdollisuudet

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Oppimisympäristöinä ovat kampusympäristö, verkkoympäristö ja alan yritykset ja/tai tapahtumat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 10 op, 270 h.
Kuormittavuus teoria opetuksen osuus ja tehtävät, 5 op, 135 h. Luentojen osuus noin 80 h.

Design Sprint toteutetaan intensiivisesti ajalla 17.4. - 21.4.2023, osittain verkossa ja lähitoteutuksessa klo 9-16 verkossa,(30 h).

Yritysjakson osuus 5 op, 135 h: työskentelyä alan yrityksessä/tapahtumassa 80 h ja tehtävät sekä käynti Matkamessuilla ja osallistuminen kahteen ajankohtaiseen webinaarin.Työskentely Salpausselän kisoissa ajoittuu välille 20.3. - 29.3.2023 väliselle ajalle.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävänä osaamisena hyväksytysti suoritettu Palvelukokemusta luomassa opintojakso.

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelmät:
- opettajien arviointi
- itse- ja vertaisarviointi
Arvioinnin perusteet:
A) Tiedollinen ja tiedonhankintaosaaminen
B) Taidollinen osaaminen oman alan ongelmanratkaisuun liittyen
C) Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen sekä sitoutuminen
Vaatimukset:
- Aktiivinen osallistuminen opetukseen
- Ryhmätyötehtävät ja harjoitukset tunneilla ja osin myös tuntien välillä
- Itsenäinen työskentely
- Itsearviointi
- Työskentely Salpauselän kisoissa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikehikkoon perustuen:
Opiskelija osaa etsiä omaa alaa koskevaa tietoa.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa toimintaympäristöstä.
Opiskelija osaa tunnistaa oman alan tietoa rajatuista teemoista.
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikehikkoon perustuen (tason 1 lisäksi):
Opiskelija osaa perustella oman alan toimintaympäristönmuutoksia tiedon avulla.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida eri menetelmien ja käytäntöjen soveltuvuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa tietoa omaan alaan liittyen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Aviointikehikkoon perustuen (tasojen 1 ja 3 lisäksi):
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tietolähteiden soveltuvuutta eri tilanteissa .
Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida menetelmien ja työkalujen toimivuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa, jäsentää ja kriittisesti arvioida tietoa oman alan toimintaympäristöstä.
Opiskelija osaa soveltaa menetelmiä ja tietoa toimintaympäristöstä itsenäisesti, kekseliäästi ja ammattimaisesti.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
  • Ann-Mari Karvinen
  • Lari-Pekka Ruotsi
  • Ilkka Lehtola
  • Jukka Moilanen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRHOTRA22S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-kuvata toimintokohtaisesti liiketoiminta- ja palvelukonseptin sekä sen keskeiset ominaispiirteet
-muodostaa kokonaiskuvan matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan toimintaympäristöstä
-toimia matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan yrityksen henkilöstölle ominaisissa operatiivisissa työ- ja palvelutehtävissä myynnillisenä ja vastuullisena asiakaspalvelijana alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen
-kuvata matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot
-hahmottaa alan ajankohtaisia kysymyksiä ja kehityssuuntia sekä alan kansantaloudellisen merkityksen

- mallintaa matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintaa / palveluja asiakkaan näkökulmasta
- arvioida omaa oppimistaan, vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä käytetään tekemällä oppimista, luokkaopetusta, etäohjattuja projekti- ja oppimistehtäviä sekä aidossa ympäristössä tapahtuvaa havainnointia ja sen tulosten raportointia.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus lukujärjestyksen mukaan lähiopetuksena. Ruokatuotannon ja ravintolapalvelun opetuksessa, (Gastro Bar Saimaassa) läsnäolo vähintään 80%.
Matkailun ohjelmapalvelut ja tapahtumat osiossa luokkaopetus ja oppimistehtävät

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali Moodlessa. Lisäksi eKampus, Jamix ja opettajan opintojakson alussa ilmoittama materiaali.

Työelämäyhteistyö

Työskentely GastoBar Saimaassa ja mahdollisissa yhteistyöyrityksissä, tapahtumapaikoissa toteutettava havainnointi.

Oppimisympäristö

Kampus, Verkkokampus, Gastro Bar Saimaa sekä mahdolliset yhteistyöyritykset, tapahtumapaikoissa toteutettava havainnointi.

Sisältö

Operatiiviset työt- ja palvelutehtävät matkailu-, ja ravitsemisalan yrityksissä. Matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot ja prosessit sekä palvelukonseptit. Erilaisissa myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa toimiminen alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen. Erilaisten ravintolatapahtumien suunnittelua ja toteutusta.
Tapahtumatarjonta osana vapaa-ajan sekä työhön liittyvää palvelutarjontaa – erilaiset tapahtumat ja niiden ominaispiirteet. Elämykset osana majoitus-, ravitsemis- ja matkailualan ohjelmapalvelujen sisältöä ja tarjontaa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Palvelukokemusta luomassa.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

11.01.2022 - 15.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Kirsi Kallioniemi
  • Sami Heikkinen
  • Lotta Toivonen
  • Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 45. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 45. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 45. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä 1 (Koko: 45. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIMATLI21S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Verkkoluento 1
  • Kenttä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-kuvata toimintokohtaisesti liiketoiminta- ja palvelukonseptin sekä sen keskeiset ominaispiirteet
-muodostaa kokonaiskuvan matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan toimintaympäristöstä
-toimia matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan yrityksen henkilöstölle ominaisissa operatiivisissa työ- ja palvelutehtävissä myynnillisenä ja vastuullisena asiakaspalvelijana alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen
-kuvata matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot
-hahmottaa alan ajankohtaisia kysymyksiä ja kehityssuuntia sekä alan kansantaloudellisen merkityksen

- mallintaa matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintaa / palveluja asiakkaan näkökulmasta
- arvioida omaa oppimistaan, vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata toimintokohtaisesti liiketoiminta- ja palvelukonseptin sekä sen keskeiset ominaispiirteet
- muodostaa kokonaiskuvan matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan toimintaympäristöstä
- toimia matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan yrityksen henkilöstölle ominaisissa operatiivisissa työ- ja palvelutehtävissä myynnillisenä ja vastuullisena asiakaspalvelijana alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen
- kuvata matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot
- hahmottaa alan ajankohtaisia kysymyksiä ja kehityssuuntia sekä alan kansantaloudellisen merkityksen
- mallintaa matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintaa / palveluja asiakkaan näkökulmasta
- arvioida omaa oppimistaan, vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Opintojakso muodostuu kahdesta erilaisesta osasta; teoriaopetuksesta ( 5 op) ja työskentelystä tapahtuma-alalla, opintomatkasta ja messukäynnistä (5 op). Opintojaksolla on luentoja (lähiopetuksessa ja verkon kautta toteutettuna), asiantuntijavierailuja, itsenäistä opiskelua ja ryhmässä työstettäviä tehtäviä sekä työskentelyä tapahtuma-alalla. Opintojaksolla opiskelija pääsee suunnittelemaan ja näkemään palvelun tuottamista teoriassa ja käytännössä tapahtumassa.

Tänä vuonna opintojakson oppimisympäristönä on Salpausselän kisat, jossa opiskelijat työskentelevät noin 10 päivää.

Ajoitus ja läsnäolo

Opiskelija osallistuu aktiivisesti teoriaopetukseen ja tekee annetut tehtävät.
Lisäksi opiskelija työskentelee noin 80 tuntia tapahtumassa (Salpausselän kisat) helmikuussa 2022 sekä osallistuu opintomatkaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla opettajien osoittama materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

Restonomiopintojen ensimmäiseen opiskeluvuoteen kuuluu yksi pakollinen käytännön yritysjakso, mikä tänä vuonna toteutetaan yhdessä Salpauselän kisojen kanssa. Ko. jaksolla pääset tutustumaan tapahtumaan ja sen järjestämiseen ja tekemään niissä alalle ominaisia työtehtäviä - oppimaan käytännössä. Tapahtumassa luot kontakteja ja verkostoidut eri toimijoiden kanssa.

Vuosittain vaihtuvassa oppimisympäristössä opiskelija valitsee yritysjaksolle joko majoitus-, ravintola-, matkailuyrityksen - tai tapahtumalan. Keväällä 2022 Salpausselän kisat toimii oppimisympäristönä.

Työtehtävien puitteissa tulet oppimaan käytännössä opintojaksoihin kuuluvia tehtäviä ja niihin liittyvää taidollista osaamista. Opit myös vastuun kantamista ja ryhmässä työskentelyä.

Yritysjakson kokonaiskuormittavuus on 5 op eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Yritysjaksoon kuuluu työskeskentely Salpausselän kisoissa, omatoiminen käynti Helsingissä matkamessuilla 21. - 23.1.2022 ja 1-2 opintomatkaa. Yrityksen osoittamien töiden lisäksi olisi tärkeätä, että pääset havainnoimaan ja soveltamaan käytännössä opintojaksoilla oppimiasi asioita. Yritysjakson päätteeksi peilaat yrityksessä oppimaasi aiemmin oppimaasi ja reflektoit oman ammattitaitosi vahvistumista. Opintojakson päättyessä pidetään "päätöseminaari", jossa pohditaan alan yritysten toimintaa sekä millaista oppimista on kevään aikana tapahtunut.

Uusintamahdollisuudet

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Oppimisympäristöinä ovat kampusympäristö, verkkoympäristö ja alan yritykset ja/tai tapahtumat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 10 op, 270 h.
Kuormittavuus teoria opetuksen osuus ja tehtävät, 5 op, 135 h. Luentojen osuus noin 80 h.

Design Sprint toteutetaan intensiivisesti ajalla 21.3. - 25.3.2022, klo 9-16 verkossa,(30 h).

Yritysjakson osuus 5 op, 135 h: työskentelyä alan yrityksessä/tapahtumassa 80 h ja tehtävät sekä käynti Matkamessuilla ja osallistuminen 1-2 opintomatkaan. Työskentely Salpausselän kisoissa ajoittuu välille 21.2. - 3.3. väliselle ajalle.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävänä osaamisena hyväksytysti suoritettu Palvelukokemusta luomassa opintojakso.

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelmät:
- opettajien arviointi
- itse- ja vertaisarviointi
Arvioinnin perusteet:
A) Tiedollinen ja tiedonhankintaosaaminen
B) Taidollinen osaaminen oman alan ongelmanratkaisuun liittyen
C) Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen sekä sitoutuminen
Vaatimukset:
- Aktiivinen osallistuminen opetukseen
- Ryhmätyötehtävät ja harjoitukset tunneilla ja osin myös tuntien välillä
- Itsenäinen työskentely
- Itsearviointi
- Työskentely Salpauselän kisoissa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikehikkoon perustuen:
Opiskelija osaa etsiä omaa alaa koskevaa tietoa.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa toimintaympäristöstä.
Opiskelija osaa tunnistaa oman alan tietoa rajatuista teemoista.
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikehikkoon perustuen (tason 1 lisäksi):
Opiskelija osaa perustella oman alan toimintaympäristönmuutoksia tiedon avulla.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida eri menetelmien ja käytäntöjen soveltuvuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa tietoa omaan alaan liittyen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Aviointikehikkoon perustuen (tasojen 1 ja 3 lisäksi):
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tietolähteiden soveltuvuutta eri tilanteissa .
Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida menetelmien ja työkalujen toimivuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa, jäsentää ja kriittisesti arvioida tietoa oman alan toimintaympäristöstä.
Opiskelija osaa soveltaa menetelmiä ja tietoa toimintaympäristöstä itsenäisesti, kekseliäästi ja ammattimaisesti.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 11.03.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus
Opettaja
  • Ann-Mari Karvinen
  • Ilkka Lehtola
  • Jukka Moilanen
Opetusryhmät
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRHOTRA21S
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitus R 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-kuvata toimintokohtaisesti liiketoiminta- ja palvelukonseptin sekä sen keskeiset ominaispiirteet
-muodostaa kokonaiskuvan matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan toimintaympäristöstä
-toimia matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan yrityksen henkilöstölle ominaisissa operatiivisissa työ- ja palvelutehtävissä myynnillisenä ja vastuullisena asiakaspalvelijana alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen
-kuvata matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot
-hahmottaa alan ajankohtaisia kysymyksiä ja kehityssuuntia sekä alan kansantaloudellisen merkityksen

- mallintaa matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintaa / palveluja asiakkaan näkökulmasta
- arvioida omaa oppimistaan, vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä käytetään tekemällä oppimista, luokkaopetusta, etäohjattuja projekti- ja oppimistehtäviä sekä aidossa ympäristössä tapahtuvaa havainnointia ja sen tulosten raportointia.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi alkaa yhteisellä kick-off tilaisuudella 12.01.2022, jolloin kaikkien opintojaksolle osallistuvien tulee olla paikalla. Kick offissa käydään läpi kurssin toteuttamistavat, sisällöt sekä arviointi.

Opetus lukujärjestyksen mukaan lähipetuksena Oppimistehtävät verkossa.. Ruokatuotannon ja ravintolapalvelun opetuksessa, (Gastro Bar Saimaassa) läsnäolo vähintään 80%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali Moodlessa. Lisäksi eKampus, Jamix ja opettajan opintojakson alussa ilmoittama materiaali.

Työelämäyhteistyö

Työskentely GastoBar Saimaassa ja mahdollisissa yhteistyöyrityksissä.

Oppimisympäristö

Kampus, Verkkokampus, Gastro Bar Saimaa sekä mahdolliset yhteistyöyritykset.

Sisältö

Matkailu- ja ravitsemisalan ajankohtaiset ilmiöt ja niiden vaikutus alan toimintaympäristöön.
Operatiiviset työt- ja palvelutehtävät matkailu-, ja ravitsemisalan yrityksissä. Matkailu-, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminnan ydintoiminnot ja prosessit sekä palvelukonseptit. Tapahtumat ja matkailun ohjelmapavelut.
Erilaisissa myynti- ja asiakaspalvelutilanteissa toimiminen alan turvallisuus- ja laatustandardeja noudattaen. Erilaisten ravintolatapahtumien suunnittelua ja toteutusta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Palvelukokemusta luomassa.

Arviointiasteikko

1-5