Siirry suoraan sisältöön

Tule-fysioterapia ja terapeuttinen harjoitteluLaajuus (7 op)

Tunnus: AH00CA34

Laajuus

7 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

72 % Lähiopetus, 28 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 70

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Juha Haavisto
  • Marko Franicevic
  • Sanna Spets
  • Jaakko Monto
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIFYS23S
    Fysioterapeuttikoulutus 23S Lahti
  • HLPRFYS23S
    Fysioterapeuttikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info
  • Näyttö
  • Harjoitukset
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Harjoitukset kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät.

Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Kauranen, Tarnanen & Holopainen ja Käypä hoito -suositukset) ja Moodlen materiaalien avulla.


Opettajat: Lappeenranta Marko Franicevic (ahot) ja Sanna Spets
Lahti Juha Haavisto ja Jaakko Monto

Ajoitus ja läsnäolo

Viikot 33-50. Opintojakso alkaa orientaatiotunnilla zoomissa viikolla 33.

Läsnäolo kampustunneilla 100%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssikirjat:

1. Kauranen, K.: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. 2020-2017
2. Käypä Hoito suositukset: Niskakipu 2017, Alaselkäkipu 2017, Olkapään jännevaivat 2022, Polven ja lonkan nivelrikko 2018, Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet 2022.
3. Tarnanen, S. & Holopainen, R. 2022. Harjoittelu ja tule-terveys. VK-kustannus. Saatavilla myös e-kirjana LAB-Primossa

Suositeltava muu kirjallisuus:

1. Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. Saunders. Canada
2. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
3. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
4. Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.
5. Moodlen verkkomateriaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava tietotaito AHOT-hakemuksella muista korkeakouluopinnoista. Sovittava erikseen ahot-vastuuopettaja Marko Franicevicin kanssa.
Kurssi toteutuu seuraavan kerran keväällä 2025 verkkopainoitteisena toteutuksena.

Työelämäyhteistyö

Mahdollinen yhteistyö hankkeiden kautta varmistuu myöhemmin. Asiakastapaukset kampuksella, joista informoidaan Moodlessa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson osaaminen todennetaan

1. Exam-teoriatenteissä x 2, jonka hylätyn suorituksen voi uusia opiskelijan valitsemallaan ajalla kaksi kertaa vuoden aikana siitä hetkestä alkaen, kun kurssi on päättynyt (tutkintosääntö). Opintojakson teoriaosuus on jaettu kahteen eri osaan ja nämä tentitään / uusitaan erikseen.

2. Tutkimisen ja terapian näytössä, jonka hylätyn suorituksen voi uusia sovitusti opintojakson opettajien kanssa.

Oppimisympäristö

Terapialuokka, harjoitusluokka, liikuntatila.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h, josta kontaktiopetusta on 97 ja itsenäistä 92h.

Sisältö

- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (niska, hartiarengas-olkapää, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, selkä, lantiorengas ja SI-nivel, lonkka, polvi, jalkaterä, nilkka)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely. Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus.
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio 5op
Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely 5op
Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet 4 op

Arviointimenetelmät

Itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Exam-teoriatentti jaettuna kahteen eri osaan ja osaamisen näyttö. Opintojakson arvosana määräytyy näiden keskiarvon perusteella.

Opintojakson arvosanaan vaikuttavat:

1. Osallistuminen lähiopetukseen 100 %. Jatkuva näyttö harjoitustunneilla voi nostaa tai laskea arvosanaa.

2. Kehonosa-visat eri kehonosista (rakenteellinen ja toiminnallinen anatomia, tule-sairaudet, Käypä Hoito) (hyv-täydennettävä) Oltava hyväksytysti suoritettu osaamisen näyttöön osallistumiseksi.Hyödynnä edistymisen seurantaa.

3. Terapeuttisen harjoittelun tutkimustiedon soveltaminen harjoitustunnilla (hyv-hyl)

4. Teoriatiedon hallinta EXAM-verkkotentissä 2kpl (5-0)
- alaraaja ja lantiorengas EXAM vko 42-45
- th- ja c-ranka, yläraaja EXAM vko 48-51

5. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näyttö vko 50 (5-0 / hyv-hyl)

6. Harjoitus- ja oppimistehtävät verkossa ja kampuksella (hyv-hyl)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipuolisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
-selittää laaja-alaisesti tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja monipuolisesti ja luotettavasti sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

58 % Lähiopetus, 42 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 70

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Juha Haavisto
  • Marko Franicevic
  • Anu Kaksonen
  • Sanna Spets
  • Jaakko Monto
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRFYS23KM
    Fysioterapeuttikoulutus 23KM Lappeenranta
  • HLTIFYS23KM
    Fysioterapeuttikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Harjoitus R1
  • Harjoitus R2
  • Näyttö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso integroituu 3. lukukauden muihin opintojaksoihin.
Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä
Kampuspäivinä opiskellaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ilmiöperustaisen oppimisen keinoin.

Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Kauranen, Tarnanen Holopainen ja Käypä hoito -suositukset) ja Moodlen materiaalien avulla.

Opettajat: Lappeenranta Marko Franicevic ja Sanna Spets sekä Lahti Anu Kaksonen ja Jaakko Monto

Ajoitus ja läsnäolo

Viikot 2-22. Opintojakso alkaa orientaatiotunnilla zoomissa viikolla 2.
Läsnäolo lähitunneilla 100 %

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssikirjat:

1. Kauranen, K. 2020-2017. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro.
2. Käypä Hoito suositukset: Niskakipu 2017, Alaselkäkipu 2017, Olkapään jännevaivat 2022, Polven ja lonkan nivelrikko 2018, Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet 2022.
3. Tarnanen, S. & Holopainen, R. 2022. Harjoittelu ja tule-terveys. VK-kustannus. Saatavilla myös e-kirjana LAB-Primossa

Suositeltava muu kirjallisuus ja materiaali
1. Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. Saunders. Canada
2. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
3. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
4. Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.
5. Moodlen verkkomateriaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava tietotaito AHOT-hakemuksella muista korkeakouluopinnoista.
Kurssi toteutuu seuraavan kerran syksyllä 2024 päivätoteutuksena

Työelämäyhteistyö

Mahdollinen yhteistyö hankkeiden kautta. Varmistuu myöhemmin. Asiakastapaukset kampuksella, joista informoidaan Moodle:ssa.

Uusintamahdollisuudet

Teoria tentitään kahdessa osassa EXAM-järjestelmässä. Uusintatentti EXAMissa tutkintosäännön mukaisesti vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä. Uusintatenttimahdollisuus on 2 kertaa. Hyväksyttyä tenttisuoristusta voi korottaa ainoastaan tutkintosäännön mukaisesti.

Osaamisen näytön hylätyn suorituksen uusinta sovitaan erikseen.

Oppimisympäristö

Verkko-opetus, jonka aikana on osallistavaa toimintaa. Varaa tuo aika opintoihin.

Kampusopetus harjoitusluokassa tai liikuntatilassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h.

Sisältö

- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (kaularanka, hartiarengas, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, lantiokori, lonkka, polvi, nilkka ja jalkaterä)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely
- Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio 5 op
- Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely 5 op
- Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet 4 op

Arviointimenetelmät

1. Osallistuminen lähiopetukseen 100 %. Jatkuva näyttö harjoitustunneilla.
2. Kehonosa-visat moodlessa (rakenteellinen ja toiminnallinen anatomia, tule-sairaudet, Käypä Hoito) (hyv-täyd)
3. Teoriatiedon hallinta EXAM-verkkotenteissä 2 kpl, (5-0)
- alaraaja ja lantiorengas EXAM vko 12-15
- th- ja c-ranka, yläraaja EXAM vko 21-23

4. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näyttö vko 22 (5-0)
5. Verkkotehtävät (hyv-täyd)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- osaa luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
-osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseensoveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipulisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
-selittää tuki- ja liikuntaelimistön laaja-alaisesti sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

16.08.2023 - 24.11.2023

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

72 % Lähiopetus, 28 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sanna Spets
  • Jaakko Monto
  • Juha Haavisto
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIFYS22S
    Fysioterapeuttikoulutus 22S Lahti
  • HLPRFYS22S
    Fysioterapeuttikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info
  • Harjoitukset
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Näyttö 1
  • Näyttö 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Harjoitukset kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät.

Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Kauranen, Tarnanen Holopainen ja Käypä hoito -suositukset) ja Moodlen materiaalien avulla.

Ajoitus ja läsnäolo

Viikot 34-47.
Harjoitustunneilla 100%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssikirjat:

1. Kauranen, K.: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. 2020-2017
2. Käypä Hoito suositukset: Niskakipu 2017, Alaselkäkipu 2017, Olkapään jännevaivat 2022, Polven ja lonkan nivelrikko 2018, Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet 2022.
3. Tarnanen, S. & Holopainen, R. 2022. Harjoittelu ja tule-terveys. VK-kustannus. Saatavilla myös e-kirjana LAB-Primossa

Suositeltava muu kirjallisuus:

1. Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. Saunders. Canada
2. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
3. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
4. Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.
5. Moodlen verkkomateriaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava tietotaito AHOT-hakemuksella muista korkeakouluopinnoista. Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa.
Kurssi toteutuu seuraavan kerran keväällä 2024 verkkopainoitteisena toteutuksena.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson osaaminen todennetaan

1. Exam-teoriatenteissä x 2, jonka hylätyn suorituksen voi uusia opiskelijan valitsemallaan ajalla kaksi kertaa vuoden aikana siitä hetkestä alkaen, kun kurssi on päättynyt (tutkintosääntö). Opintojakson teoriaosuus on jaettu kahteen eri osaan ja nämä tentitään / uusitaan erikseen.

2. Tutkimisen ja terapian näytössä, jonka hylätyn suorituksen voi uusia sovitusti opintojakson opettajien kanssa.

Oppimisympäristö

Terapialuokka, harjoitusluokka, liikuntatila.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h.

Sisältö

- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (niska, hartiarengas-olkapää, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, selkä, lantiorengas ja SI-nivel, lonkka, polvi, jalkaterä, nilkka)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely. Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus.
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio 5op
Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely 5op
Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet 4 op

Arviointimenetelmät

Itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Exam-teoriatentti jaettuna kahteen eri osaan ja osaamisen näyttö. Opintojakson arvosana määräytyy näiden keskiarvon perusteella.

Opintojakson arvosanaan vaikuttavat:

1. Osallistuminen lähiopetukseen 100 %. Jatkuva näyttö harjoitustunneilla voi nostaa tai laskea arvosanaa.
2. Kehonosa-visat eri kehonosista (rakenteellinen ja toiminnallinen anatomia, tule-sairaudet, Käypä Hoito) (hyv-täydennettävä)
3. Terapeuttisen harjoittelun tutkimustiedon soveltaminen harjoitustunnilla (hyv-hyl)
4. Teoriatiedon hallinta EXAM-tentissä 2kpl (5-0)
5. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näyttö (5-0)
6. Harjoitustehtävät verkossa ja kampuksella (hyv-hyl)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipuolisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
-selittää laaja-alaisesti tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja monipuolisesti ja luotettavasti sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 30.05.2023

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

58 % Lähiopetus, 42 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 70

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Marko Franicevic
  • Anu Kaksonen
  • ST_Opettaja_FYTI_01 Virtuaaliopettaja
  • Sanna Spets
  • Jaakko Monto
Ryhmät
  • HLPRFYS22KM
    Fysioterapeuttikoulutus 22KM Lappeenranta
  • HLTIFYS22KM
    Fysioterapeuttikoulutus 22KM Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso integroituu 3. lukukauden muihin opintojaksoihin.
Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä
Kampuspäivinä opiskellaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ilmiöperustaisen oppimisen keinoin.

Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Kauranen, Tarnanen Holopainen ja Käypä hoito -suositukset) ja Moodlen materiaalien avulla.

Opettajat: Lappeenranta Marko Franicevic (kurssin vastuuopettaja ja AHOT-asiat) ja Sanna Spets sekä Lahti Anu Kaksonen ja Jaakko Monto

Ajoitus ja läsnäolo

Viikot 1-23
Läsnäolo lähitunneilla 100 %

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssikirjat:

1. Kauranen, K.: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. 2020-2017
2. Käypä Hoito suositukset: Niskakipu 2017, Alaselkäkipu 2017, Olkapään jännevaivat 2022, Polven ja lonkan nivelrikko 2018, Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet 2022.
3. Tarnanen, S & Holpainen, R: Harjoittelu ja tule-terveys. VK-kustannus. 2022. Saatavilla myös e-kirjana LAB-Primossa

Suositeltava muu kirjallisuus
1. Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. Saunders. Canada
2. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
3. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
4. Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.
5. Moodlen verkkomateriaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava tietotaito AHOT-hakemuksella muista korkeakouluopinnoista. Sovittava erikseen vastuuopettaja Marko Franicevicin kanssa.
Kurssi toteutuu seuraavan kerran syksyllä 2023.

Työelämäyhteistyö

Mahdollinen yhteistyö hankkeiden kautta. Varmistuu myöhemmin. Asiakastapaukset kampuksella, joista informoidaan Moodle:ssa.

Uusintamahdollisuudet

Niska-yläraaja verkkotentti vko 9. Uusinta vko 11.
Selkä-alaraaja verkkotentti vko 20. Uusinta vko 22.
Osaamisen näyttö videona 3 hengen ryhmissä - palutus 31.5. Videoiden vertaisarviointi tehtynä 6.6. mennessä. Näytön uusinnan palautus 12.6. mennessä.

Oppimisympäristö

Verkko-opetus, jonka aikana on myös osallistavaa toimintaa.

Kampusopetus harjoitusluokassa tai liikuntatilassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h.

Sisältö

- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (kaularanka, hartiarengas, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, lantiokori, lonkka, polvi, nilkka ja jalkaterä)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely
- Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio 5 op
- Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely 5 op
- Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet 4 op

Arviointimenetelmät

1. Osallistuminen lähiopetukseen 100 %.
2. Kehonosa-visat. (rakenteellinen ja toiminnallinen anatomia, tule-sairaudet, Käypä Hoito) (hyv-täyd)
3. Teoriatiedon hallinta verkkotenteissä 2 kpl, (5-0)
4. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen videonäyttö (5-0)
5. Asiakastapaus (5-0)
6. Verkkotehtävät (hyv-täyd)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- osaa luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
-osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseensoveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipulisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
-selittää tuki- ja liikuntaelimistön laaja-alaisesti sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 02.12.2022

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

86 % Lähiopetus, 14 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 35

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sanna Spets
  • Heli Lankinen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRFYS21S
    Fysioterapeuttikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset
  • Info
  • Itsenäinen
  • Itsenäinen
  • Näyttö
  • Verkkoluento
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetuksessa harjoitukset kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Magee ja Kauranen) sekä Käypä Hoito -suositusten ja moodlen materiaalien avulla.

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoitustunneilla 100%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssikirjat:

1. Magee, D. ym. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. 7.th ed. Saunders. Canada
2. Kauranen, K. 2021-2017: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro
3. Käypä Hoito suositukset: Niskakipu 2017, Alaselkäkipu 2017, Olkapään jännevaivat 2022, Polven ja lonkan nivelrikko 2018, Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet 2022


Suositeltava muu kirjallisuus:

1. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
2. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.

Moodlen verkkomateriaali.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson osaaminen todennetaan

1. Exam-teoriatentissä, jonka voi uusia opiskelijan valitsemallaan ajalla kaksi kertaa vuoden aikana siitä hetkestä alkaen, kun kurssi on päättynyt (tutkintosääntö). Opintojakson teoriaosuus on jaettu kahteen eri osaan ja nämä tentitään / uusitaan erikseen.

2. Tutkimisen ja terapian näytössä videopankin avulla.

3. Terapeuttisen harjoittelun tutkimustiedon soveltaminen opintojakson aikana

Oppimisympäristö

Terapialuokka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h.

Sisältö

- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (niska, hartiarengas-olkapää, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, selkä, lantiorengas ja SI-nivel, lonkka, polvi, jalkaterä, nilkka)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely. Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus.
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio, Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely

Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet –opintojakso tukee oppimista.

Arviointimenetelmät

Itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Opintojakson lopussa Exam-teoriatentti jaettuna kahteen eri osaan ja osaamisen näyttö videopankin avulla. Opintojakson arvosana määräytyy näiden keskiarvon perusteella.

Opintojakson arvosanaan vaikuttavat:

1. Orientaatiotehtävän hyväksytty suoritus (hyv-täydennettävä)
2. Kehonosa-visat eri kehonosista (rakenteellinen ja toiminnallinen anatomia, tule-sairaudet, Käypä Hoito) (hyv-täydennettävä)
3. Terapeuttisen harjoittelun tutkimustiedon soveltaminen harjoitustunnilla ja posteri pienryhmissä (hyv-täydennettävä)
4. Teoriatiedon hallinta EXAM-tentissä (5-0) x 2
5. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näyttö videopankin avulla (5-0)
6. Jatkuva näyttö harjoitustunneilla (voi nostaa tai laskea arvosanaa)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipuolisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
-selittää laaja-alaisesti tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja monipuolisesti ja luotettavasti sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 14.12.2022

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sanna Kangas
  • Jaakko Monto
Opetusryhmät
  • Yhteiset verkkoluennot (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä A (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä A ja Ryhmä B (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIFYS21S
    Fysioterapeuttikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Yhteiset verkkoluennot
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B
  • Ryhmä A ja Ryhmä B

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä. Harjoitukset kontaktitunneilla sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Magee & Kauranen) ja moodlen materiaalien avulla.

Opettajina Jaakko Monto ja Sanna Kangas

Ajoitus ja läsnäolo

vkot 33-50
Läsnäolo lähitunneilla 100 %

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssikirjat:
Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. 7.th ed. Saunders. Canada
Kauranen, K. 2021-2017: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro

Suositeltava kirjallisuus
Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.

Moodlen verkkomateriaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava tietotaito AHOToitavissa muista korkeakouluopinnoista. Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö

Mahdollinen yhteistyö paikallisen urheiluseuran tai hankkeiden kautta. Varmistuu myöhemmin.

Uusintamahdollisuudet

Niska-yläraaja verkkotentti aukeaa aiheiden käsittelemisten jälkeen.
Selkä-alaraaja verkkotentti aukeaa aiheiden käsittelemisten jälkeen.
Osaamisen näyttö joulukuussa 2022

Oppimisympäristö

Verkko- ja lähiopetus harjoitusluokassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

7 x 27 h = 189h

Sisältö

- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (kaularanka, hartiarengas, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, lantiokori, lonkka, polvi, nilkka ja jalkaterä)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely
- Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio
- Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely
- Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet
- Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot

Arviointimenetelmät

Osallistuminen lähiopetukseen.
Artikkelireferaatti, arviointi 1-5.
Verkkotentit 2 kpl, arviointi 1-5.
Osaamisen näyttö, arviointi 1-5.
Verkkotehtävät hyväksytysti suoritettu.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- osaa luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
-osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseensoveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipulisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
-selittää tuki- ja liikuntaelimistön laaja-alaisesti sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

14.02.2022 - 13.05.2022

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • ST_Opettaja_FYTI_01 Virtuaaliopettaja
  • Sanna Spets
  • Heli Lankinen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRFYS21K
    Fysioterapeuttikoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset
  • Info
  • Näyttö
  • Verkkoluento
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetuksessa harjoitukset kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Magee ja Kauranen) ja moodlen materiaalien avulla.

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoitustunneilla 100%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssikirjat:

1. Magee, D. ym. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. 7.th ed. Saunders. Canada
2. Kauranen, K. 2021-2017: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro


Suositeltava muu kirjallisuus:

1. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
2. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.

Moodlen verkkomateriaali.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson osaaminen todennetaan

1. Exam-teoriatentissä, jonka voi uusia opiskelijan valitsemallaan ajalla kaksi kertaa vuoden aikana siitä hetkestä alkaen, kun kurssi on päättynyt (tutkintosääntö). Opintojakson teoriaosuus on jaettu kahteen eri osaan ja nämä tentitään / uusitaan erikseen.

2. Tutkimisen ja terapian näytössä videopankin avulla.

Oppimisympäristö

Terapialuokka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h.

Sisältö

- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (niska, hartiarengas-olkapää, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, selkä, lantiorengas ja SI-nivel, lonkka, polvi, jalkaterä, nilkka)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely. Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus.
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio, Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely

Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet –opintojakso tukee oppimista.

Arviointimenetelmät

Itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Opintojakson lopussa Exam-teoriatentti jaettuna kahteen eri osaan ja osaamisen näyttö videopankin avulla. Opintojakson arvosana määräytyy näiden keskiarvon perusteella.

Opintojakson arvosanaan vaikuttavat:

1. Orientaatiotehtävän hyväksytty suoritus (hyv-täydennettävä)
2. Oppimistehtävien (testaa tietosi kehonosittain, tutkimussymposium) hyväksytty suoritus (hyv-täydennettävä)
3. Teoriatiedon hallinta EXAM-tentissä (5-0) x 2
4. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näyttö videopankin avulla (5-0)
5. Jatkuva näyttö harjoitustunneilla (voi nostaa tai laskea arvosanaa)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipuolisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
-selittää laaja-alaisesti tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja monipuolisesti ja luotettavasti sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sanna Kangas
  • Jaakko Monto
Vastuuopettaja

Jaakko Monto

Opetusryhmät
  • Kurssin aloitusinfo (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluennot (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus Jaakko R1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus Jaakko R2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus Jaakko R1 Harjoitus Jaakko R2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIFYS21KM
    Fysioterapeuttikoulutus 21KM Lahti
Pienryhmät
  • Kurssin aloitusinfo
  • Verkkoluennot
  • Harjoitus Jaakko R1
  • Harjoitus Jaakko R2
  • Harjoitus Jaakko R1 Harjoitus Jaakko R2
  • Harjoitus R1
  • Harjoitus R2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä. Harjoitukset kontaktitunneilla sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Magee & Kauranen) ja moodlen materiaalien avulla.

Opettajina Jaakko Monto ja Sanna Kangas

Ajoitus ja läsnäolo

17.1-1.6.2022
Läsnäolo lähitunneilla 100 %

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssikirjat:
Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. 7.th ed. Saunders. Canada
Kauranen, K. 2021-2017: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro

Suositeltava kirjallisuus
Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.

Moodlen verkkomateriaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava tietotaito AHOToitavissa muista korkeakouluopinnoista. Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö

Mahdollinen yhteistyö paikallisen urheiluseuran tai hankkeiden kautta. Varmistuu myöhemmin.

Uusintamahdollisuudet

Niska-yläraaja verkkotentti aukeaa aiheiden käsittelemisten jälkeen.
Selkä-alaraaja verkkotentti aukeaa aiheiden käsittelemisten jälkeen.
Osaamisen näyttö toukokuu 2022

Oppimisympäristö

Verkko- ja lähiopetus harjoitusluokassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

7 x 27 h = 189h

Sisältö

- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen?(kaularanka, hartiarengas, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, lantiokori ja SI-nivel, lonkka, polvi, nilkka ja jalkaterä)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely
- Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus.??
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.?
- Tule-sairaudet?
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio
- Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely
- Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet
- Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot

Arviointimenetelmät

Verkkotentit 2 kpl, arviointi 1-5.
Osaamisen näyttö, arviointi 1-5.
Verkkotehtävät hyväksytysti suoritettu

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- osaa luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
-osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseensoveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipulisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
-selittää tuki- ja liikuntaelimistön laaja-alaisesti sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti