Tule-fysioterapia ja terapeuttinen harjoittelu (7 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA34-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Marko Franicevic
- Sanna Spets
- Elina Herttuainen
- Jaakko Monto
- Juha Haavisto
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lahti
-
HLPRFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Näyttö
- Harjoitukset
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Harjoitukset kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Kauranen, Tarnanen & Holopainen ja Käypä hoito -suositukset) ja Moodlen materiaalien avulla.
Opettajat: Lappeenranta Marko Franicevic (ahot) ja Sanna Spets
Lahti Juha Haavisto ja Jaakko Monto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikot 33-50. Opintojakso alkaa orientaatiotunnilla zoomissa viikolla 33.
Läsnäolo kampustunneilla 100%.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssikirjat:
1. Kauranen, K.: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. 2020-2017
2. Käypä Hoito suositukset: Niskakipu 2017, Alaselkäkipu 2017, Olkapään jännevaivat 2022, Polven ja lonkan nivelrikko 2018, Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet 2022.
3. Tarnanen, S. & Holopainen, R. 2022. Harjoittelu ja tule-terveys. VK-kustannus. Saatavilla myös e-kirjana LAB-Primossa
Suositeltava muu kirjallisuus:
1. Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. Saunders. Canada
2. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
3. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
4. Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.
5. Moodlen verkkomateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava tietotaito AHOT-hakemuksella muista korkeakouluopinnoista. Sovittava erikseen ahot-vastuuopettaja Marko Franicevicin kanssa.
Kurssi toteutuu seuraavan kerran keväällä 2025 verkkopainoitteisena toteutuksena.
Työelämäyhteistyö
Mahdollinen yhteistyö hankkeiden kautta varmistuu myöhemmin. Asiakastapaukset kampuksella, joista informoidaan Moodlessa.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson osaaminen todennetaan
1. Exam-teoriatenteissä x 2, jonka hylätyn suorituksen voi uusia opiskelijan valitsemallaan ajalla kaksi kertaa vuoden aikana siitä hetkestä alkaen, kun kurssi on päättynyt (tutkintosääntö). Opintojakson teoriaosuus on jaettu kahteen eri osaan ja nämä tentitään / uusitaan erikseen.
2. Tutkimisen ja terapian näytössä, jonka hylätyn suorituksen voi uusia sovitusti opintojakson opettajien kanssa.
Oppimisympäristö
Terapialuokka, harjoitusluokka, liikuntatila.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h, josta kontaktiopetusta on 97 ja itsenäistä 92h.
Sisältö
- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (niska, hartiarengas-olkapää, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, selkä, lantiorengas ja SI-nivel, lonkka, polvi, jalkaterä, nilkka)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely. Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus.
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio 5op
Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely 5op
Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet 4 op
Arviointimenetelmät
Itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Exam-teoriatentti jaettuna kahteen eri osaan ja osaamisen näyttö. Opintojakson arvosana määräytyy näiden keskiarvon perusteella.
Opintojakson arvosanaan vaikuttavat:
1. Osallistuminen lähiopetukseen 100 %. Jatkuva näyttö harjoitustunneilla voi nostaa tai laskea arvosanaa.
2. Kehonosa-visat eri kehonosista (rakenteellinen ja toiminnallinen anatomia, tule-sairaudet, Käypä Hoito) (hyv-täydennettävä) Oltava hyväksytysti suoritettu osaamisen näyttöön osallistumiseksi.Hyödynnä edistymisen seurantaa.
3. Terapeuttisen harjoittelun tutkimustiedon soveltaminen harjoitustunnilla (hyv-hyl)
4. Teoriatiedon hallinta EXAM-verkkotentissä 2kpl (5-0)
- alaraaja ja lantiorengas EXAM vko 42-45
- th- ja c-ranka, yläraaja EXAM vko 48-51
5. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näyttö vko 50-51 (5-0)
6. Harjoitus- ja oppimistehtävät verkossa ja kampuksella (hyv-hyl)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipuolisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-selittää laaja-alaisesti tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja monipuolisesti ja luotettavasti sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti