Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaamisen syventäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00BU15

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 25.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen parityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja
  • Työpaja
  • Itsenäinen parityöskentely

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 3-21
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin tehdään viikoilla 3-6, ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 7.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella), ajat lukujärjestyksessä (0,5 op)
c) Pienryhmäohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin viikolle 11, osallistavien menetelmien ja ohjauksen lähestymistapojen soveltaminen (1 op)
d) Digitaalisen yksilöohjauksen harjoituksiin valmistautuminen viikolle 20 (0,5 op)
e) Ryhmätentti verkossa viikolla 20 (valmistautuminen 1 op)
f) "Minä ohjaajana" -oman käyttöteorian kuvaus (1 op). Palautus viikolla 21.

Työpajoihin ja tehtäviin osallistuminen on pakollinen osa kurssin suoritusta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 3-21
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin tehdään viikoilla 3-6, ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 7.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella), ajat lukujärjestyksessä (0,5 op)
c) Pienryhmäohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin viikolle 11, osallistavien menetelmien ja ohjauksen lähestymistapojen soveltaminen (1 op)
d) Digitaalisen yksilöohjauksen harjoituksiin valmistautuminen viikolle 20 (0,5 op)
e) Ryhmätentti verkossa viikolla 20 (valmistautuminen 1 op)
f) "Minä ohjaajana" -oman käyttöteorian kuvaus (1 op). Palautus viikolla 21.

Työpajoihin ja tehtäviin osallistuminen on pakollinen osa kurssin suoritusta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Oppimisympäristö

Kampus- ja verkko-opiskelu. Moodle-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikot 3-21
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin tehdään viikoilla 3-6, ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 7.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella), ajat lukujärjestyksessä (0,5 op)
c) Pienryhmäohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin viikolle 11, osallistavien menetelmien ja ohjauksen lähestymistapojen soveltaminen (1 op)
d) Digitaalisen yksilöohjauksen harjoituksiin valmistautuminen viikolle 20 (0,5 op)
e) Ryhmätentti verkossa viikolla 20 (valmistautuminen 1 op)
f) "Minä ohjaajana" -oman käyttöteorian kuvaus (1 op). Palautus viikolla 21.

Työpajoihin ja tehtäviin osallistuminen on pakollinen osa kurssin suoritusta.

Sisältö

Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut oppimis- ja ohjaustehtävät, osallistuminen ohjauksiin ja työpajoihin, ryhmätentti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Arviointikriteeritaulukko on nähtävissä Moodle-sivulla kurssin alkaessa.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko on nähtävissä Moodle-sivulla kurssin alkaessa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 29.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23KV
    Sosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 2-18
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin tehdään viikoilla 2-3, ennen ensimmäistä verkkotyöpajaa, joka on viikolla 4.
b) Neljä verkkotyöpajaa (+ tentti), ajat lukujärjestyksessä (0,5 op)
c) Digitaalisen ohjauksen harjoituksiin valmistautuminen viikolle 8 (0,5 op)
d) Pienryhmäohjauksen valmistelu parin kanssa verkkotyöpajaan viikolle 13, osallistavien menetelmien ja ohjauksen lähestymistapojen soveltaminen (1 op)
e) Ryhmätentti verkossa viikolla 18 (valmistautuminen 1 op)
f) "Minä ohjaajana" -oman käyttöteorian kuvaus (1 op). Palautus viikolla 18.

Työpajoihin ja tehtäviin osallistuminen on pakollinen osa kurssin suoritusta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 2-18
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin tehdään viikoilla 2-3, ennen ensimmäistä verkkotyöpajaa, joka on viikolla 4.
b) Neljä verkkotyöpajaa (+ tentti), ajat lukujärjestyksessä (0,5 op)
c) Digitaalisen ohjauksen harjoituksiin valmistautuminen viikolle 8 (0,5 op)
d) Pienryhmäohjauksen valmistelu parin kanssa verkkotyöpajaan viikolle 13, osallistavien menetelmien ja ohjauksen lähestymistapojen soveltaminen (1 op)
e) Ryhmätentti verkossa viikolla 18 (valmistautuminen 1 op)
f) "Minä ohjaajana" -oman käyttöteorian kuvaus (1 op). Palautus viikolla 18.

Työpajoihin ja tehtäviin osallistuminen on pakollinen osa kurssin suoritusta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Oppimisympäristö

Ohjattu verkko-opiskelu. Moodle-oppimisympäristö ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikot 2-18
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin tehdään viikoilla 2-3, ennen ensimmäistä verkkotyöpajaa, joka on viikolla 4.
b) Neljä verkkotyöpajaa (+ tentti), ajat lukujärjestyksessä (0,5 op)
c) Digitaalisen ohjauksen harjoituksiin valmistautuminen viikolle 8 (0,5 op)
d) Pienryhmäohjauksen valmistelu parin kanssa verkkotyöpajaan viikolle 13, osallistavien menetelmien ja ohjauksen lähestymistapojen soveltaminen (1 op)
e) Ryhmätentti verkossa viikolla 18 (valmistautuminen 1 op)
f) "Minä ohjaajana" -oman käyttöteorian kuvaus (1 op). Palautus viikolla 18.

Työpajoihin ja tehtäviin osallistuminen on pakollinen osa kurssin suoritusta.

Sisältö

Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut oppimis- ja ohjaustehtävät, osallistuminen ohjauksiin ja työpajoihin, ryhmätentti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Arviointikriteeritaulukko on nähtävissä Moodle-sivulla kurssin alkaessa.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko on nähtävissä Moodle-sivulla kurssin alkaessa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 13.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkotyöpaja
  • Kenttä

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:

Lukujärjestystietojen mukaisesti lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella, itsenäistä työskentelyä ja aineistoon perehtymistä, oppimistehtäviä, ohjausharjoituksia kentällä sekä Zoom-verkkotyöpaja.

-Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisen ryhmänohjausharjoitus pienryhmätyönä (tutustuminen, aineiston hankinta, suunnitelma, ohjauksen toteutus ja raportointi). Ohjausten toteutus Kosken koululla Imatralla.
-Verkko-ohjausharjoitus (yksilöohjaus)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson opetutapahtumat sijoittuvat viikoille 3, 7 ja 11.

Ohjausharjoitukset kentällä:
Kenttäpäivät 12.2. ja 12.3. Kosken koululla Imatralla.

Verkko-ohjausharjoitus ja opintojakson päätös Zoomissa viikolla 11.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen:
Opintojakson opinnollistaminen edellyttää täysipäiväistä työsuhdetta sosiaali- tai kasvatusalalla opintojen aikana. Opinnollistajalla tulee olla lisäksi nimetty työelämämentori, joka työskentelee samassa yksikössä opinnollistajan kanssa. Hänellä tulee olla sote- tai kasvatusalan tutkinto.
Opinnollistaja tekee suunnitelman lomakkeelle, jonka saat sähköpostitse opettajalta (sanna-leena.mikkonen@lab.fi). Lomake täytetään huolella ohjeiden mukaan. Erityisen tarkasti on kuvattava, miten (ja millä aikataululla) opintojakson tavoitteet käytännössä aiotaan toteuttaa omassa työssä.
Tavoitteiden suunnittelussa huomioidaan opintojakson yleistavoitteet, arviointikriteerit sekä sosionomin kompetenssit. HUOM: opinnollistamisesta EI tehdä eAhot- hakemusta Pepissä! Kun opettaja on hyväksynyt opinnollistamissuunnitelman, saat sähköpostitse tiedon hyväksymisestä ja voit aloittaa opinnollistamisen.
Opintojaksoon vaadittava osaaminen tulee näyttää kirjallisesti ja suullisesti. Kirjallinen näyttö on raportti, johon tulee hyödyntää aiheeseen liittyvää teoriaa annettujen ohjeiden ja vaatimusten mukaisesti. Suullisessa näytössä esitellään oma käyttöteoria erillisen ohjeen mukaan. Näyttöön valmistellaan esitysdiat.

Työelämäyhteistyö

Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen Kosken koululla Imatralla.

Oppimisympäristö

Lähiopetus Lprn kampuksella. Kosken koulu Imatralla. Moodle- ja Zoom-alustat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu seuraavista:


Verkko-ohjausharjoitus (yksilöohjaus) 1 op. Verkkotyöpajaan osallistuminen ja siihen valmistavaan aineistoon perehtyminen.

Ryhmän- ja yksilönohjausharjoitus Kosken koululla 2,5 op. (Tutustumiskäynti, aineiston keruu, suunnittelu, ohjaustyöpajapäivän ohjaukseen osallistuminen ja kirjallinen raportointi)

Kirjallinen palautettava yksilötehtävä "Oma ohjausnäkemys" 1,5 op.

Sisältö

Ohjauksen interventiotyylit.
Myönteinen tunnistaminen sosiaalipedagogisen ohjauksen työmenetelmänä ja asenteena.
Sosiokulttuurinen innostaminen ja luovat työmenetelmät yhteisöllisen resilienssin vahvistajina.
Verkko-ohjauksen soveltaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla tulee olla suoritettu hyväksytysti vähintään yksi harjoittelu sekä opintojaksot:
Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op

Arviointimenetelmät

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa. LIsäksi hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista yksilö- ja ryhmänohjaustyöpajoihin ohjeiden mukaan.

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 10.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Anne Backman
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1
  • Tentti 1
  • Itsenäinen 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lukujärjestystietojen mukaisesti:
-Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella.
-Itsenäistä työskentelyä ja
-Zoom- verkkotyöpajoja

Itsenäinen teoria-aineistoon tutustuminen, tiedonhaku ohjauksen lähestymistavoista sekä ohjausharjoitusten suunnittelu ja toteutus

Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisharjoitus pari/pienryhmätyönä (tiedonhaku, esityksen ja ohjauksen toteutus ja arviointi).

Verkko-ohjausharjoitus.

Ryhmätentti.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson opetus sijoittuu viikoille 34-41.

Opiskelija varmistaa ilmoittautumisensa olemalla läsnä opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa 19.8.

Läsnäolo verkko-ohjausharjoituksessa, ohjaustyöpajapäivässä sekä ryhmätentissä vaaditaan hyväksyttyyn suoritukseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli opiskelijalla on sosiaali- tai kasvatusalan työpaikka, voi opiskelija esittää opintojakson opinnollistamissuunnitelman ennen opintojakson alkua. Opinnollistamisesta löytyy tarkempaa tietoa ja ohjeistusta opintojakson toteutuksen Moodle-alustalta sekä sähköpostitse opintojakson opettajalta sanna-leena.mikkonen@lab.fi.

OHSY:n opinnollistaminen edellyttää:
-OIVU, YRO ja kaksi harjoittelua suoritettu
-täysipäiväinen työsuhde sosiaali- tai kasvatusalalla
-työelämämentorin nimeämistä, joka työskentelee samassa yksikössä opinnollistajan kanssa. Hänellä tulee olla sosionomin tutkinto tai muu vähintään sosiaali- tai kasvatusalan AMK-tasoinen tutkinto.

Työelämäyhteistyö

Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen mahdollisuuksien mukaan omassa työssä tai harjoittelussa

Oppimisympäristö

Lähiopetus Lprn kampuksella. Moodle- ja Zoom-alustat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakson hyväksytty suoritus koostuu seuraavista osista:

Verkko-ohjausharjoitus (yksilöohjaus) 1 op. (Ennakkotehtävä ja verkko-ohjaustyöpaja)

Ohjausharjoitus tiimeittäin 2,5 op (Lähiopetus, itsenäinen työskentely tiimeittäin, ohjaustehtävän aineiston valmistelu sekä koko ohjaustyöpajapäivään osallistuminen)

Ryhmätentti 1,5 op, jonka yhteydessä palautetaan valmistava yksilötehtävä.

Sisältö

Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen teorian ja käytännön kautta.
Verkko-ohjauksen soveltaminen.
Interventiotyylit ohjauksessa.
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla tulee olla suoritettu vähintään kaksi harjoittelua sekä opintojaksot:
Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op

Arviointimenetelmät

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 12.08.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Hallman
  • Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Työpaja
  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 33-45
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin tehdään viikoilla 33-34, ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 35.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella), ajat lukujärjestyksessä (0,5 op)
c) Pienryhmäohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin viikolle 39, osallistavien menetelmien ja ohjauksen lähestymistapojen soveltaminen (1 op)
d) Digitaalisen ohjauksen harjoituksiin valmistautuminen viikolle 42 (0,5 op)
e) Ryhmätentti verkossa viikolla 42 (torstai 17.10.-24) (valmistautuminen 1 op)
f) "Minä ohjaajana" -oman käyttöteorian kuvaus (1 op). Palautus viikolla 45.

Työpajoihin ja tehtäviin osallistuminen on pakollinen osa kurssin suoritusta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 33-45
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin tehdään viikoilla 33-34, ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 35.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella), ajat lukujärjestyksessä (0,5 op)
c) Pienryhmäohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin viikolle 39, osallistavien menetelmien ja ohjauksen lähestymistapojen soveltaminen (1 op)
d) Digitaalisen ohjauksen harjoituksiin valmistautuminen viikolle 42 (0,5 op)
e) Ryhmätentti verkossa viikolla 42 (torstai 17.10.-24) (valmistautuminen 1 op)
f) "Minä ohjaajana" -oman käyttöteorian kuvaus (1 op). Palautus viikolla 45.

Työpajoihin ja tehtäviin osallistuminen on pakollinen osa kurssin suoritusta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Oppimisympäristö

Kampus- ja verkko-opiskelu. Moodle-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikot 33-45
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin tehdään viikoilla 33-34, ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 35.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella), ajat lukujärjestyksessä (0,5 op)
c) Pienryhmäohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin viikolle 39, osallistavien menetelmien ja ohjauksen lähestymistapojen soveltaminen (1 op)
d) Digitaalisen ohjauksen harjoituksiin valmistautuminen viikolle 42 (0,5 op)
e) Ryhmätentti verkossa viikolla 42 (torstai 17.10.-24) (valmistautuminen 1 op)
f) "Minä ohjaajana" -oman käyttöteorian kuvaus (1 op). Palautus viikolla 45.

Työpajoihin ja tehtäviin osallistuminen on pakollinen osa kurssin suoritusta.

Sisältö

Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut oppimis- ja ohjaustehtävät, osallistuminen ohjauksiin ja työpajoihin, ryhmätentti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Arviointikriteeritaulukko on nähtävissä Moodle-sivulla kurssin alkaessa.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeritaulukko on nähtävissä Moodle-sivulla kurssin alkaessa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

23.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on ohjausosaamista syventävä opintojakso, ja oma erillinen jatkumonsa 1. lukukauden Ohjaajan itsetuntemus- ja vuorovaikutusosaaminen ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot - opintojaksoille.

Opetusmenetelmät:
Orientoiva essee (1 op, laajuus 5-6 sivua) ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa. Ohjeet tehtävään Moodlessa.

Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisharjoitus verkko-ohjauksena.

Oman ohjaajan osaamiskansion työstäminen.
Etäopetus verkkoympäristössä (Zoom) ja Moodle -alusta, jonka materiaaleihin ja opiskelija tutustuu itsenäisesti.
Verkkotyöpajat, joissa teoriasta nousseita havaintoja käsitellään sekä harjoitellaan ohjauksen lähestymistapojen menetelmiä käytännössä.
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa.
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman ohjaajan osaamiskansion edelleen työstäminen

Ajoitus ja läsnäolo

Vk 1-3 opiskelijan itsenäinen ennakkotehtävä (Ohjeet aineistoineen Moodlessa)

Verkkotyöpajat tiistaiaamupäivisin viikoilla 4, 10, 16 ja 18 . Verkkotyöpajoihin ennakkomateriaalit ja -tehtävät.

Ohjaajan osaamiskansion palautus 5.5. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli opiskelijalla on sosiaali- tai kasvatusalan työpaikka, voi opiskelija esittää opintojakson opinnollistamissuunnitelman ennen opintojakson alkua.

Tutustu Moodlesta löytyvään ohjeistukseen. Opinnollistaja tekee suunnitelman lomakkeelle, jonka saat sähköpostitse opettajalta (sanna-leena.mikkonen@lab.fi). Lomake täytetään huolella ohjeiden mukaan. Erityisen tarkasti on kuvattava, miten (ja millä aikataululla) opintojakson tavoitteet käytännössä aiotaan toteuttaa omassa työssä.
Tavoitteiden suunnittelussa huomioidaan opintojakson yleistavoitteet, arviointikriteerit (Moodlessa) sekä sosionomin kompetenssit. HUOM: opinnollistamisesta EI tehdä eAhot- hakemusta Pepissä! Kun opettaja on hyväksynyt opinnollistamissuunnitelman, saat sähköpostitse tiedon hyväksymisestä ja voit aloittaa opinnollistamisen.

Työelämäyhteistyö

Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa

Oppimisympäristö

Zoom, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu seuraavista:

Verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
Verkko-ohjauksen soveltamistehtävä 0,5 op

Ohjaajan osaamiskansio (Yhteensä 3,5 op):
Orientoiva essee 1 op
Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi (osaamiskansioon) 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansion teemojen reflektointi ja valmiiksi koostaminen osaamiskansioksi 2 op

Sisältö

Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen
Ohjauksen interventiotyylit
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla tulee olla suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op sekä vähintään yksi harjoittelu suoritettu.

Arviointimenetelmät

1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 20.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Hallman
  • Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja
  • Työpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 3-20
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 3-5. Lähiopetus alkaa viikolla 7.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin
c) Lähestymistapojen soveltaminen (ohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi. Verkko-ohjauksen soveltaminen. Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautus 20.5.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 3-20
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 3-5. Lähiopetus alkaa viikolla 7.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin
c) Lähestymistapojen soveltaminen (ohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi. Verkko-ohjauksen soveltaminen. Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautus 20.5.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa.

Oppimisympäristö

Kampus- ja verkko-opiskelu. Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Moodle-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikot 3-20
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 3-5. Lähiopetus alkaa viikolla 7.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin
c) Lähestymistapojen soveltaminen (ohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi. Verkko-ohjauksen soveltaminen. Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautus 20.5.

Sisältö

Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.

Arviointimenetelmät

Ohjaajan osaamiskansio.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1
  • Seminaari 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:

Lukujärjestystietojen mukaisesti lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella, itsenäistä työskentelyä ja aineistoon perehtymistä, oppimistehtäviä, ohjausharjoituksia kentällä sekä Zoom-verkkotyöpajoja.

-Orientoiva essee (yksilötehtävä) ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa. Ohjeet ja tausta-aineisto Moodlessa.
-Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisen yksilö- ja ryhmänohjausharjoitus pari/pienryhmätyönä (tutustumispäivä 17.1, aineiston hankinta, suunnitelma, toteutus 14.2. ja raportointi). Ohjausten toteutus Kosken koululla Imatralla.
-Verkko-ohjausharjoitus (yksilöohjaus)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson opetus sijoittuu viikoille 3-20.

Orientoiva essee työstetään ennen ensimmäistä lähitapaamista viikolla 3. HUOM: Orientoivan esseen palautus 15.1.2024 mennessä sekä osallistuminen ensimmäiseen lähitapaamiseen 16.1.2024 kampuksella varmistavat osallistumisen opintojaksolle.

Ohjausharjoitukset kentällä:
Tutustumispäivä 17.1. ja ohjaustyöpajat 14.2. Kosken koululla Imatralla.

Verkko-ohjausharjoitus ja opintojakson päätös Zoomissa viikolla 20.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa. Orientoivassa esseessä käytettävät pakolliset lähteet löytyvät Moodlen tehtävänohjeesta).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen:
Opintojakson opinnollistaminen edellyttää täysipäiväistä työsuhdetta sosiaali- tai kasvatusalalla opintojen aikana. Opinnollistajalla tulee olla lisäksi nimetty työelämämentori, joka työskentelee samassa yksikössä opinnollistajan kanssa. Hänellä tulee olla sote- tai kasvatusalan tutkinto.
Opinnollistaja tekee suunnitelman lomakkeelle, jonka saat sähköpostitse opettajalta (sanna-leena.mikkonen@lab.fi). Lomake täytetään huolella ohjeiden mukaan. Erityisen tarkasti on kuvattava, miten (ja millä aikataululla) opintojakson tavoitteet käytännössä aiotaan toteuttaa omassa työssä.
Tavoitteiden suunnittelussa huomioidaan opintojakson yleistavoitteet, arviointikriteerit sekä sosionomin kompetenssit. HUOM: opinnollistamisesta EI tehdä eAhot- hakemusta Pepissä! Kun opettaja on hyväksynyt opinnollistamissuunnitelman, saat sähköpostitse tiedon hyväksymisestä ja voit aloittaa opinnollistamisen.
Opintojaksoon vaadittava osaaminen tulee näyttää kirjallisesti ja suullisesti. Kirjallinen näyttö on raportti, johon tulee hyödyntää aiheeseen liittyvää teoriaa annettujen ohjeiden ja vaatimusten mukaisesti. Suullisessa näytössä esitellään oma käyttöteoria erillisen ohjeen mukaan. Näyttöön valmistellaan esitysdiat. Suullinen näyttö tapahtuu 30.4. OHSY-opintojakson verkkototeutuksen verkkotyöpajassa.

Työelämäyhteistyö

Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen Kosken koululla Imatralla.

Oppimisympäristö

Lähiopetus Lprn kampuksella. Kosken koulu Imatralla. Moodle- ja Zoom-alustat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu seuraavista:

Orientoiva essee 2 op
Verkko-ohjausharjoitus (yksilöohjaus) 0,5 op. Verkkotyöpajaan osallistuminen ja valmistava tehtävä.

Ryhmän- ja yksilönohjausharjoitus Kosken koululla keskittyen valittuun ohjauksen lähestymistapaan 2,5 op. (Tutustumiskäynti, aineiston keruu, suunnittelu, ohjaustyöpajapäivään osallistuminen ja raportointi)

Sisältö

Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen teorian ja käytännön kautta.
Verkko-ohjauksen soveltaminen.
Interventiotyylit ohjauksessa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla tulee olla suoritettu hyväksytysti kaksi harjoittelua sekä opintojaksot:
Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op

Arviointimenetelmät

Palautettava kirjallinen oppimistehtävä (orientoiva essee, yksilötehtävä) arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa. LIsäksi hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista yksilö- ja ryhmänohjaustyöpajoihin ohjeiden mukaan.

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 14.08.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 15.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1
  • Verkkoluento 1
  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:

Orientoiva essee ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa. Ohjeet ja tausta-aineisto Moodlessa.

Lukujärjestystietojen mukaisesti:
-Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella.
-Itsenäistä työskentelyä ja
-yksi Zoom-verkkotyöpaja.

Itsenäinen teoria-aineistoon tutustuminen, tiedonhaku ohjauksen lähestymistavoista sekä ohjausharjoitusten suunnittelu.

Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisharjoitus pari/pienryhmätyönä (suunnitelma, toteutus ja arviointi). Itse- ja vertaisarviointi ohjausharjoituksesta.

Verkko-ohjausharjoitus.

Oman ohjaajan osaamiskansion työstäminen.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson opetus sijoittuu viikoille 34-41.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli opiskelijalla on sosiaali- tai kasvatusalan työpaikka, voi opiskelija esittää opintojakson opinnollistamissuunnitelman ennen opintojakson alkua. Opinnollistamisesta löytyy tarkempaa tietoa ja ohjeistusta opintojakson toteutuksen Moodle-alustalta sekä sähköpostitse opintojakson opettajalta.

OHSY:n opinnollistaminen edellyttää:
-OIVU, YRO ja kaksi harjoittelua suoritettu
-täysipäiväinen työsuhde sosiaali- tai kasvatusalalla
-työelämämentorin nimeämistä, joka työskentelee samassa yksikössä opinnollistajan kanssa. Hänellä tulee olla sosionomin tutkinto tai muu vähintään sosiaali- tai kasvatusalan AMK-tasoinen tutkinto.

Työelämäyhteistyö

Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen mahdollisuuksien mukaan omassa työssä tai harjoittelussa

Oppimisympäristö

Lähiopetus Lprn kampuksella. Moodle- ja Zoom-alustat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu seuraavista:
Lähiopetustyöpajat ja niihin valmistautuminen (1,5 op)

Ohjaajan osaamiskansio (Yhteensä 3,5 op):
Orientoiva essee 1,5 op
Työ- tai harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi (osaamiskansioon) 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansion teemojen reflektointi ja valmiiksi koostaminen osaamiskansioksi 1,5 op

Sisältö

Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen teorian ja käytännön kautta.
Verkko-ohjauksen soveltaminen.
Interventiotyylit ohjauksessa.
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla tulee olla suoritettu vähintään kaksi harjoittelua sekä opintojaksot:
Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op

Arviointimenetelmät

Palautettava kirjallinen oppimistehtävä (osaamiskansio) arvioidaan
1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 12.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Työpajat R1 ja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Työpajat R1 ja R2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 33-41 tai 33-45.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 33-35. Lähiopetus alkaa viikolla 35.
b) Neljä työpajaa lähinä. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 42). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 15.10. tai 12.11.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 33-41 tai 33-45.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 33-35. Lähiopetus alkaa viikolla 35.
b) Neljä työpajaa lähinä. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 42). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 15.10. tai 12.11.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa.

Oppimisympäristö

Kampus- ja verkko-opiskelu. Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Moodle-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikot 33-41 tai 33-45.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 33-35. Lähiopetus alkaa viikolla 35.
b) Neljä työpajaa lähinä. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 42). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 15.10. tai 12.11.

Sisältö

Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.

Arviointimenetelmät

Ohjaajan osaamiskansio.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

03.01.2023 - 14.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Työpajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS21K
    Sosionomikoulutus 21K Lahti
Pienryhmät
  • Työpajat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 1-11 tai 1-19.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 1-3. Lähiopetus alkaa viikolla 4.
b) Neljä lähityöpajaa. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 19.3. tai 14.5.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 1-11 tai 1-19.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 1-3. Lähiopetus alkaa viikolla 4.
b) Neljä lähityöpajaa. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 19.3. tai 14.5.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa.

Oppimisympäristö

Kampus- ja verkko-opiskelu. Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Moodle-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikot 1-11 tai 1-19.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 1-3. Lähiopetus alkaa viikolla 4.
b) Neljä lähityöpajaa. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 19.3. tai 14.5.

Sisältö

Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.

Arviointimenetelmät

Ohjaajan osaamiskansio.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 15.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 32

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS21KM
    Sosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Luennot 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:

Lähiopetus viikoilla 3, 7 ja 11.

Orientoiva essee ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa. Ohjeet tehtävään Moodlessa.

Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisharjoitus parityönä.

Oman ohjaajan osaamiskansion työstäminen.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson opetus sijoittuu viikoille 3, 7 ja 11. Osaamiskansion vaihtoehtoiset palautuspäivät: 19.3. ja 7.5. 2022

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli opiskelijalla on sosiaali- tai kasvatusalan työpaikka, voi opiskelija esittää opintojakson opinnollistamissuunnitelman ennen opintojakson alkua.

Työelämäyhteistyö

Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen mahdollisuuksien mukaan omassa työssä tai harjoittelussa

Oppimisympäristö

Lähiopetus Lprn kampuksella. Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu seuraavista:
Lähiopetustyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
Verkko-ohjauksen soveltamistehtävä 0,5 op

Ohjaajan osaamiskansio (Yhteensä 3,5 op):
Orientoiva essee 1 op
Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi (osaamiskansioon) 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansion teemojen reflektointi ja valmiiksi koostaminen osaamiskansioksi 2 op

Sisältö

Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla tulee olla suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op

Arviointimenetelmät

Palautettava kirjallinen oppimistehtävä (osaamiskansio) arvioidaan
1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 26.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS21KV
    Sosionomikoulutus 21KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on ohjausosaamista syventävä opintojakso, ja oma erillinen jatkumonsa 1. lukukauden Ohjaajan itsetuntemus- ja vuorovaikutusosaaminen ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot - opintojaksoille.

Opetusmenetelmät:
Orientoiva essee ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa. Ohjeet tehtävään Moodlessa.

Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisharjoitus verkko-ohjauksena.

Oman ohjaajan osaamiskansion työstäminen.
Etäopetus verkkoympäristössä (Zoom) ja Moodle -alusta, jonka materiaaleihin ja opiskelija tutustuu itsenäisesti.
Verkkotyöpajat, joissa teoriasta nousseita havaintoja käsitellään sekä harjoitellaan ohjauksen lähestymistapojen menetelmiä käytännössä.
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa.
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman ohjaajan osaamiskansion edelleen työstäminen

Ajoitus ja läsnäolo

Vk 2-4 opiskelijan itsenäinen ennakkotehtävä (Ohjeet aineistoineen Moodlessa)

Verkkotyöpajat keskiviikkoaamupäivisin viikoilla 5, 10 ja 17. Verkkotyöpajoihin ennakkomateriaalit ja -tehtävät.

Ohjaajan osaamiskansion palautus 23.4. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli opiskelijalla on sosiaali- tai kasvatusalan työpaikka, voi opiskelija esittää opintojakson opinnollistamissuunnitelman ennen opintojakson alkua.

Työelämäyhteistyö

Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa

Oppimisympäristö

Zoom, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu seuraavista:

Verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
Verkko-ohjauksen soveltamistehtävä 0,5 op

Ohjaajan osaamiskansio (Yhteensä 3,5 op):
Orientoiva essee 1 op
Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi (osaamiskansioon) 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansion teemojen reflektointi ja valmiiksi koostaminen osaamiskansioksi 2 op

Sisältö

Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen
Ohjauksen interventiotyylit
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla tulee olla suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op

Arviointimenetelmät

1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 28.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpajat R1 ja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotyöpaja
  • Työpajat R1 ja R2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 34-41 tai 34-45.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 34-35. Lähiopetus alkaa viikolla 36.
b) Neljä työpajaa lähinä tai verkossa. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 43). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 16.10. tai 13.11.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 34-41 tai 34-45.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 34-35. Lähiopetus alkaa viikolla 36.
b) Neljä työpajaa lähinä tai verkossa. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 43). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 16.10. tai 13.11.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa.

Oppimisympäristö

Kampus- ja verkko-opiskelu. Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Moodle-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikot 34-41 tai 34-45.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 34-35. Lähiopetus alkaa viikolla 36.
b) Neljä työpajaa lähinä tai verkossa. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 43). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 16.10. tai 13.11.

Sisältö

Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.

Arviointimenetelmät

Ohjaajan osaamiskansio.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 06.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 38

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset 1
  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1
  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:

Opintojakson yhteinen aloitus viikolla 34 ja lopetus viikolla 41 verkossa (Zoom).
Orientoiva essee ennen opintojakson toista (7.9.2022) tapaamiskertaa.

Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella viikoilla 36-41.

Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisharjoitus parityönä.

Oman ohjaajan osaamiskansion työstäminen.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson opetus sijoittuu viikoille 34-41.Osaamiskansion vaihtoehtoiset palautuspäivät: 6.11.2022 tai 6.12.2022

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli opiskelijalla on sosiaali- tai kasvatusalan työpaikka, voi opiskelija esittää opintojakson opinnollistamissuunnitelman.

Työelämäyhteistyö

Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen mahdollisuuksien mukaan omassa työssä tai harjoittelussa

Oppimisympäristö

Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella. Zoom verkkoalusta.

Moodle -alusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu seuraavista:

Opetustapaamiset ja niihin valmistautuminen (1,5 op)

Ohjaajan osaamiskansio (Yhteensä 3,5 op):

Orientoiva essee 1 op
Verkko-ohjauksen soveltaminen (raportti osaamiskansioon) 0,5 op
Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi (osaamiskansioon) 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansion teemojen reflektointi ja valmiiksi koostaminen osaamiskansioksi 1,5 op

Sisältö

Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla tulee olla suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op

Arviointimenetelmät

Palautettava kirjallinen oppimistehtävä (osaamiskansio) arvioidaan
1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • SOS20K
    Sosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on ohjausosaamista syventävä opintojakso, ja oma erillinen jatkumonsa 1. lukukauden Ohjaajan itsetuntemus- ja vuorovaikutusosaaminen ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot - opintojaksoille.

Opetusmenetelmät:
Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella, sekä etäopetusta verkkoympäristössä (Zoom). Moodle -alusta, jonka materiaaleihin ja videoluentoihin opiskelija tutustuu itsenäisesti.
Lähiopetuksessa teoriasta nousseita havaintoja käsitellään sekä harjoitellaan ohjauksen lähestymistapojen menetelmiä käytännössä.
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa, sekä oman ohjauskokemuksen esittely seminaarissa opintojakson lopussa.
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman ohjaajan osaamiskansion edelleen työstäminen

Ajoitus ja läsnäolo

Vk 3-5 opiskelijan itsenäinen ennakkotehtävä

Lähiopetusta viikoilla 6-12.

Seminaari viikolla 20.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Työelämäyhteistyö

Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa

Oppimisympäristö

Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella.
Verkkoympäristö Zoom,
Moodle -alusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen
Asiakaslähtöisen ohjauksen suunnittelu ja toteutus harjoittelussa tai työelämässä
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla tulee olla suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op

Arviointimenetelmät

1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 17.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 48

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 08SOS20KM
    Sosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson ajoitus viikot 2-12 tai 2-18.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 2-4. Lähiopetus alkaa viikolla 5.
b) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat viikoilla 5, 8 ja 12. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 13). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 31.3. tai 3.5.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus viikot 2-12 tai 2-18.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 2-4. Lähiopetus alkaa viikolla 5.
b) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat viikoilla 5, 8 ja 12. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 13). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 31.3. tai 3.5.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa.

Oppimisympäristö

Kampus- ja verkko-opiskelu. Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Moodle-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajoitus viikot 2-12 tai 2-18.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 2-4. Lähiopetus alkaa viikolla 5.
b) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat viikoilla 5, 8 ja 12. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 13). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 31.3. tai 3.5.

Sisältö

Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.

Arviointimenetelmät

Ohjaajan osaamiskansio.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 18.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 08SOS20KV
    Sosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on ohjausosaamista syventävä opintojakso, ja oma erillinen jatkumonsa 1. lukukauden Ohjaajan itsetuntemus- ja vuorovaikutusosaaminen ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot - opintojaksoille.

Opetusmenetelmät:
Etäopetus verkkoympäristössä (Zoom) ja Moodle -alusta, jonka materiaaleihin ja videoluentoihin opiskelija tutustuu itsenäisesti.
Verkkotyöpajat, joissa teoriasta nousseita havaintoja käsitellään sekä harjoitellaan ohjauksen lähestymistapojen menetelmiä käytännössä.
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa, sekä oman ohjauskokemuksen esittely seminaarissa opintojakson lopussa.
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman ohjaajan osaamiskansion edelleen työstäminen

Ajoitus ja läsnäolo

Vk 2-4 opiskelijan itsenäinen ennakkotehtävä

Verkkotyöpajat viikoilla 5,10,15 ja 20 (päivämäärät tarkentuvat), joiden välissä perehtymistä materiaaleihin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Työelämäyhteistyö

Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa

Oppimisympäristö

Zoom, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen
Asiakaslähtöisen ohjauksen suunnittelu ja toteutus harjoittelussa tai työelämässä
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla tulee olla suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op

Arviointimenetelmät

1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Arviointiasteikko

1-5