Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaamisen syventäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU15-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

23.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna-Leena Mikkonen
  • Minna Kuvajainen

Opetusryhmät

  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti

Pienryhmät

  • Verkkotyöpaja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on ohjausosaamista syventävä opintojakso, ja oma erillinen jatkumonsa 1. lukukauden Ohjaajan itsetuntemus- ja vuorovaikutusosaaminen ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot - opintojaksoille.

Opetusmenetelmät:
Orientoiva essee (1 op, laajuus 5-6 sivua) ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa. Ohjeet tehtävään Moodlessa.

Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisharjoitus verkko-ohjauksena.

Oman ohjaajan osaamiskansion työstäminen.
Etäopetus verkkoympäristössä (Zoom) ja Moodle -alusta, jonka materiaaleihin ja opiskelija tutustuu itsenäisesti.
Verkkotyöpajat, joissa teoriasta nousseita havaintoja käsitellään sekä harjoitellaan ohjauksen lähestymistapojen menetelmiä käytännössä.
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa.
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman ohjaajan osaamiskansion edelleen työstäminen

Ajoitus ja läsnäolo

Vk 1-3 opiskelijan itsenäinen ennakkotehtävä (Ohjeet aineistoineen Moodlessa)

Verkkotyöpajat tiistaiaamupäivisin viikoilla 4, 10, 16 ja 18 . Verkkotyöpajoihin ennakkomateriaalit ja -tehtävät.

Ohjaajan osaamiskansion palautus 5.5. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

MIkäli opiskelijalla on sosiaali- tai kasvatusalan työpaikka, voi opiskelija esittää opintojakson opinnollistamissuunnitelman ennen opintojakson alkua.

Tutustu Moodlesta löytyvään ohjeistukseen. Opinnollistaja tekee suunnitelman lomakkeelle, jonka saat sähköpostitse opettajalta (sanna-leena.mikkonen@lab.fi). Lomake täytetään huolella ohjeiden mukaan. Erityisen tarkasti on kuvattava, miten (ja millä aikataululla) opintojakson tavoitteet käytännössä aiotaan toteuttaa omassa työssä.
Tavoitteiden suunnittelussa huomioidaan opintojakson yleistavoitteet, arviointikriteerit (Moodlessa) sekä sosionomin kompetenssit. HUOM: opinnollistamisesta EI tehdä eAhot- hakemusta Pepissä! Kun opettaja on hyväksynyt opinnollistamissuunnitelman, saat sähköpostitse tiedon hyväksymisestä ja voit aloittaa opinnollistamisen.

Työelämäyhteistyö

Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa

Oppimisympäristö

Zoom, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu seuraavista:

Verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
Verkko-ohjauksen soveltamistehtävä 0,5 op

Ohjaajan osaamiskansio (Yhteensä 3,5 op):
Orientoiva essee 1 op
Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi (osaamiskansioon) 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansion teemojen reflektointi ja valmiiksi koostaminen osaamiskansioksi 2 op

Sisältö

Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen
Ohjauksen interventiotyylit
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla tulee olla suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op sekä vähintään yksi harjoittelu suoritettu.

Arviointimenetelmät

1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Arviointiasteikko

1-5