Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaamisen syventäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU15-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna-Leena Mikkonen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1
  • Seminaari 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät:

Lukujärjestystietojen mukaisesti lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella, itsenäistä työskentelyä ja aineistoon perehtymistä, oppimistehtäviä, ohjausharjoituksia kentällä sekä Zoom-verkkotyöpajoja.

-Orientoiva essee (yksilötehtävä) ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa. Ohjeet ja tausta-aineisto Moodlessa.
-Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisen yksilö- ja ryhmänohjausharjoitus pari/pienryhmätyönä (tutustumispäivä 17.1, aineiston hankinta, suunnitelma, toteutus 14.2. ja raportointi). Ohjausten toteutus Kosken koululla Imatralla.
-Verkko-ohjausharjoitus (yksilöohjaus)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson opetus sijoittuu viikoille 3-20.

Orientoiva essee työstetään ennen ensimmäistä lähitapaamista viikolla 3. HUOM: Orientoivan esseen palautus 15.1.2024 mennessä sekä osallistuminen ensimmäiseen lähitapaamiseen 16.1.2024 kampuksella varmistavat osallistumisen opintojaksolle.

Ohjausharjoitukset kentällä:
Tutustumispäivä 17.1. ja ohjaustyöpajat 14.2. Kosken koululla Imatralla.

Verkko-ohjausharjoitus ja opintojakson päätös Zoomissa viikolla 20.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa. Orientoivassa esseessä käytettävät pakolliset lähteet löytyvät Moodlen tehtävänohjeesta).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen:
Opintojakson opinnollistaminen edellyttää täysipäiväistä työsuhdetta sosiaali- tai kasvatusalalla opintojen aikana. Opinnollistajalla tulee olla lisäksi nimetty työelämämentori, joka työskentelee samassa yksikössä opinnollistajan kanssa. Hänellä tulee olla sote- tai kasvatusalan tutkinto.
Opinnollistaja tekee suunnitelman lomakkeelle, jonka saat sähköpostitse opettajalta (sanna-leena.mikkonen@lab.fi). Lomake täytetään huolella ohjeiden mukaan. Erityisen tarkasti on kuvattava, miten (ja millä aikataululla) opintojakson tavoitteet käytännössä aiotaan toteuttaa omassa työssä.
Tavoitteiden suunnittelussa huomioidaan opintojakson yleistavoitteet, arviointikriteerit sekä sosionomin kompetenssit. HUOM: opinnollistamisesta EI tehdä eAhot- hakemusta Pepissä! Kun opettaja on hyväksynyt opinnollistamissuunnitelman, saat sähköpostitse tiedon hyväksymisestä ja voit aloittaa opinnollistamisen.
Opintojaksoon vaadittava osaaminen tulee näyttää kirjallisesti ja suullisesti. Kirjallinen näyttö on raportti, johon tulee hyödyntää aiheeseen liittyvää teoriaa annettujen ohjeiden ja vaatimusten mukaisesti. Suullisessa näytössä esitellään oma käyttöteoria erillisen ohjeen mukaan. Näyttöön valmistellaan esitysdiat. Suullinen näyttö tapahtuu 30.4. OHSY-opintojakson verkkototeutuksen verkkotyöpajassa.

Työelämäyhteistyö

Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen Kosken koululla Imatralla.

Oppimisympäristö

Lähiopetus Lprn kampuksella. Kosken koulu Imatralla. Moodle- ja Zoom-alustat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu seuraavista:

Orientoiva essee 2 op
Verkko-ohjausharjoitus (yksilöohjaus) 0,5 op. Verkkotyöpajaan osallistuminen ja valmistava tehtävä.

Ryhmän- ja yksilönohjausharjoitus Kosken koululla keskittyen valittuun ohjauksen lähestymistapaan 2,5 op. (Tutustumiskäynti, aineiston keruu, suunnittelu, ohjaustyöpajapäivään osallistuminen ja raportointi)

Sisältö

Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen teorian ja käytännön kautta.
Verkko-ohjauksen soveltaminen.
Interventiotyylit ohjauksessa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla tulee olla suoritettu hyväksytysti kaksi harjoittelua sekä opintojaksot:
Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op

Arviointimenetelmät

Palautettava kirjallinen oppimistehtävä (orientoiva essee, yksilötehtävä) arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa. LIsäksi hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista yksilö- ja ryhmänohjaustyöpajoihin ohjeiden mukaan.

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty