Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen suunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: AM00BW37

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Puettavan muotoilun koulutus
Opettaja
  • Minna Cheung
Opetusryhmät
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPUMU23S
    Puettavan muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot. Työskentely tiimeissä sekä itsenäinen ja ohjattu työskentely.
Harjoitustehtävät.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista ja/tai presentoimista annetussa aikataulussa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan antamat kurssin aikana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot. LABin ohjeiden mukaisesti. Sovittava opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op=27h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- toimia tiimityöskentelyssä
- soveltaa välttävästi muotoiluajattelua ja käyttäjälähtöisyyden periaatetta
- tuottaa visuaalisesti ymmärrettävä presentaatio muotoilutehtävästä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
-toimia tavoitteelisesti ja rakentavasti tiimityöskentelyssä
- soveltaa hyvin muotoiluajattelua ja käyttäjälähtöisyyttä tehtävien ongelmanratkaisussa.
-perustella valintansa
-tuottaa visuaalisesti ja suullisesti selkeä ja looginen presentaatio muotoilutehtävästä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ja rakentavasti tiimityöskentelyssä
- soveltaa innovatiivisesti muotoiluajattelua ja käyttäjälähtöisyyttä tehtävien ongelmanratkaisussa
-perustella ratkaisut kriittisesti ja ammattimaisesti
-tuottaa visuaalisesti ja suullisesti ammattimainen presentaatio muotoilutehtävästä

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Timo Sulkamo
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK23S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 18.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
  • Noora Nylander
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIVV23S
    Visuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot käyttäjälähtöisyydestä, menetelmistä sekä -kokemuksesta + Reflektiotehtätävät liittyen luentoihin
Design for-ajattelu sekä esteettömyys nykymaailmassa työpaja + Esteettömyystehtävä käyttäjäkokemuksesta
Konseptityö liittyen käyttäjätiedon keruuseen

Ajoitus ja läsnäolo

Osallistuminen:
- ryhmätyöskentelyyn & harjoituksiin
- luennot
- käyttäjän empatiaa ja esteettömyyttä käsittelevä työpaja

75 % (n. 7/10) läsnäolovaatimus. Poissaolot korvataan ylimääräisillä tehtävillä ja niistä keskustellaan opettajan kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Aineistot kurssin Moodle alustalla

Suositeltava kirjallisuus/Materiaali:
- Lupton, Ellen (toim.): Extra Bold: A Feminist, Inclusive, Anti-racist, Nonbinary Field Guide for Graphic Designer 
- Taylor, Sunaura: Beasts of Burden 
- Steve Krug: Don´t make me think (Suomeksi: Älä pakoita minua ajattelemaan)
- Norman, Don: Emotional Design: Why We Love (Or Hate) Everyday Things
- Norman, Don: The Design of Everyday Things - > (Suomeksi: Miten avata mahdottomia ovia, painos loppu)

- ETU käyttäjätutkimus pakkausten avattavuudesta heikkovoimaisilla käyttäjille (Saatavilla Moodle alustalla).
- Accessability: https://www.rgd.ca/resources/accessibility/access
- https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Vaaditun läsnäolon laiminlyönti
reflektiotehtävien sekä konseptitehtävän palauttamatta jättäminen
Ei saavuta tason 1 arviointikriteerejä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa...
- etsiä yksittäistä tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin
- käyttää yksittäisiä ammatillisia käsitteitä/terminologiaa ja osoittaa perehtyneensä käyttäjälähtöisin suunnittelun alan tietoperustaan
- käyttää opittuja käyttäjälähtöisiä menetelmiä tiimien konseptityöskentelyssä
- osaa toimia ryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa...
- hakea tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin ja erottaa arkipäivän tiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää keskeisiä ammatillisia käsitteitä/terminologiaa johdonmukaisesti
- soveltaa käyttäjäkeskeisiä menetelmiä ryhmien konseptityöskentelyssä
- Osaa työskennellä tavoitteellisesti ryhmätyössä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa...
- etsiä tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin sekä perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.
- käyttää ammatillisia käsitteitä/terminologiaa asiantuntevasti
- valita käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja perustella valintojaan ryhmätyön konseptityössä
- Osaa työskennellä tavoitteellisesti ja kehittää tiimityöskentelyä omilla taidoillaan

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

05.03.2024 - 16.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Timo Sulkamo
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK23K
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus kampuksella, luennot, mahdolliset vierailut, harjoitustehtävät, Moodle.

Ajoitus ja läsnäolo

Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson moodle-sivulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollinen valinnainen suoritustapa pitää neuvotella opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Kampus, Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op.
1op = 27 tuntia. 5op = 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija tutustuu käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteita suunnittelutyössään.
Opiskelija osaa työskennellä suunnittelutiimissä.
Opiskelija kasvaa kriittiseen ja vastuulliseen työotteeseen.
Opiskelija osaa toteuttaa sisustusarkkitehdin peruspiirustukset.
Opiskelija osaa esitellä suunnittelutyön tuloksia kirjallisesti, visuaalisesti ja presentoiden.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys, Esitystekniikat, CAD-työskentely.

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivisuus .
Arviointi asteikolla 1-5. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin.
Harjoitustehtävät suoritettu.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat erinomaisesta taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 29.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Maaria Niskala
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL23S
    Palvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
  • MLTIPAL23K
    Palvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus pääosin verkossa.
Opintojaksolla luentoja, itsenäistä ja tiimityöskentelyä, aineistoihin tutustumista, lukupiiri, "Mystery shoppin" ja kokemuksen purku, case-tehtävä.

Ajoitus ja läsnäolo

80% läsnäolo

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Satu Miettinen (toim.): Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiainfo Teknova, Helsinki, 2011, 2. painos, ISBN: 978-952-238-077-7 (nid.)

Matias Halmeenmäki, Käyttäjälähtöiset suunnittelumenetelmät sekä osallistava suunnittelu muotoilukonsultoinnin osana, (löytyy internetistä).
https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/5969

Saara Newton, Vesa Kemppainen, Mirja Kälviäinen, Satu Turkka, Käyttäjälähtöiset palvelut, käytännön opas suunnittelijoille
https://www.theseus.fi/handle/10024/38567

Perttu Ahvenainen, Janne Gylling, Sani Leino, Viiden tähden asiakaskokemus, Kauppakamari, 2017

Käyttäjä tuotekehityksessä Tieto, tutkimus, menetelmät, Sampsa Hyysalo
http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf

Oppimisympäristö

Materiaalit pääosin Moodlessa, kohtaamiset Zoomissa, pienryhmäohjausta Zoomissa ja kampuksella.

Sisältö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita omassa muotoilutyössään
- tunnistaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusmenetelmät
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelutyön prosesseja toimeksiantoon
- yhteisöllisen suunnittelun työotteen ja perusmenetelmät

Oikeudet sisältö ja aikataulumuutoksiin pidätetään.

Arviointimenetelmät

Lehtorin arvio.
Opiskelijat tekevät itse- ja vertaisarvioinnin ohjeistetusti.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 20

Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Timo Sulkamo
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK22S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus kampuksella, luennot, mahdolliset vierailut, harjoitustehtävät, Moodle.

Ajoitus ja läsnäolo

Syksy 2023.
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson moodle-sivulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollinen valinnainen suoritustapa pitää neuvotella opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Kampus, Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op.
1op = 27 tuntia. 5op = 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija tutustuu käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteita suunnittelutyössään.
Opiskelija osaa työskennellä suunnittelutiimissä.
Opiskelija kasvaa kriittiseen ja vastuulliseen työotteeseen.
Opiskelija osaa toteuttaa sisustusarkkitehdin peruspiirustukset.
Opiskelija osaa esitellä suunnittelutyön tuloksia kirjallisesti, visuaalisesti ja presentoiden.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys, Esitystekniikat, CAD-työskentely.

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivisuus .
Arviointi asteikolla 1-5. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin.
Harjoitustehtävät suoritettu.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat erinomaisesta taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Puettavan muotoilun koulutus
Opettaja
  • Helena Kalliomäki
Opetusryhmät
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPUMU22S
    Puettavan muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot. Työskentely tiimeissä sekä itsenäinen ja ohjattu työskentely.
Harjoitustehtävät.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista ja/tai presentoimista annetussa aikataulussa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan antamat kurssin aikana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot. LABin ohjeiden mukaisesti. Sovittava opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op=27h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- toimia tiimityöskentelyssä
- soveltaa välttävästi muotoiluajattelua ja käyttäjälähtöisyyden periaatetta
- tuottaa visuaalisesti ymmärrettävä presentaatio muotoilutehtävästä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
-toimia tavoitteelisesti ja rakentavasti tiimityöskentelyssä
- soveltaa hyvin muotoiluajattelua ja käyttäjälähtöisyyttä tehtävien ongelmanratkaisussa.
-perustella valintansa
-tuottaa visuaalisesti ymmärrettävä presentaatio muotoilutehtävästä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ja rakentavasti tiimityöskentelyssä
- soveltaa innovatiivisesti muotoiluajattelua ja käyttäjälähtöisyyttä tehtävien ongelmanratkaisussa
-perustella ratkaisut kriittisesti ja ammattimaisesti
-tuottaa visuaalisesti ymmärrettävä presentaatio muotoilutehtävästä
Englanniksi

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Timo Sulkamo
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK22K
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus kampuksella, luennot, mahdolliset vierailut, harjoitustehtävät, Moodle.

Ajoitus ja läsnäolo

Kevät 2023.
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson moodle-sivulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollinen valinnainen suoritustapa pitää neuvotella opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Kampus, Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op.
1op = 27 tuntia. 5op = 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija tutustuu käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteita suunnittelutyössään.
Opiskelija osaa työskennellä suunnittelutiimissä.
Opiskelija kasvaa kriittiseen ja vastuulliseen työotteeseen.
Opiskelija osaa toteuttaa sisustusarkkitehdin peruspiirustukset.
Opiskelija osaa esitellä suunnittelutyön tuloksia kirjallisesti, visuaalisesti ja presentoiden.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys, Esitystekniikat, CAD-työskentely.

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivisuus .
Arviointi asteikolla 1-5. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin.
Harjoitustehtävät suoritettu.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat erinomaisesta taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 14.01.2023

Ajoitus

07.12.2022 - 24.02.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Sara Ikävalko
  • Auli Haarnio
Opetusryhmät
  • PAL22s (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL22S
    Palvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTIPAL23K
    Palvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
  • PAL22s

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus joulu-maaliskuu 2022-2023 pääosin verkossa.
Opintojaksolla luentoja, itsenäistä ja tiimityöskentelyä, aineistoihin tutustumista, lukupiiri, "Mystery shoppin" ja kokemuksen purku, case-tehtävä.

Ajoitus ja läsnäolo

.12/2022 - 3/2023

80% läsnäolo

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Satu Miettinen (toim.): Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiainfo Teknova, Helsinki, 2011, 2. painos, ISBN: 978-952-238-077-7 (nid.)

Matias Halmeenmäki, Käyttäjälähtöiset suunnittelumenetelmät sekä osallistava suunnittelu muotoilukonsultoinnin osana, (löytyy internetistä).
https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/5969

Saara Newton, Vesa Kemppainen, Mirja Kälviäinen, Satu Turkka, Käyttäjälähtöiset palvelut, käytännön opas suunnittelijoille
https://www.theseus.fi/handle/10024/38567

Perttu Ahvenainen, Janne Gylling, Sani Leino, Viiden tähden asiakaskokemus, Kauppakamari, 2017

Käyttäjä tuotekehityksessä Tieto, tutkimus, menetelmät, Sampsa Hyysalo
http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf

Oppimisympäristö

Materiaalit pääosin Moodlessa, kohtaamiset Zoomissa, pienryhmäohjausta Zoomissa ja kampuksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on opiskelijalle noin 135 tuntia.

Sisältö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita omassa muotoilutyössään
- tunnistaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusmenetelmät
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelutyön prosesseja toimeksiantoon
- yhteisöllisen suunnittelun työotteen ja perusmenetelmät

Oikeudet sisältö ja aikataulumuutoksiin pidätetään.

Arviointimenetelmät

Opintojaksolla arvioinnin pohja on LAB -arviointikehikko. Arviointi HYL, 1-5. Arviointiperusteet avataan opintojakson orientaatiossa 12/2022.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 14.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Sari Anttonen
Opetusryhmät
  • Luennot ja työskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK21K
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 21K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot ja työskentely

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustehtävät.
Lähiopetus, luennot, ohjattu työskentely, itsenäinen ja tiimityöskentely.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, muista poissaoloista opiskelija esittää asianmukaisen selvityksen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali jaetaan kurssin aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 op x 27 h = 135 h työskentelystä.
Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään opetukseen (luennot, harjoitukset ja ohjaus) sekä ja itsenäiseen ja tiimeissä toteutettavaan työskentelyyn.

Arviointimenetelmät

Suomeksi
Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista annetussa aikataulussa.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Timo Sulkamo
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK21S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus (kampus ja Zoom), luennot, mahdolliset vierailut, harjoitustehtävät.

Ajoitus ja läsnäolo

Syksy 2022.
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson moodle-sivulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollinen valinnainen suoritustapa pitää neuvotella opintojakson opettajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Oppimisympäristö

Kampus (Lahti), Zoom, moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op.
1op = 27 tuntia. 5op = 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija tutustuu käyttäjälähtöisen
suunnittelun perusperiaatteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisen
suunnittelun perusperiaatteita
suunnittelutyössään.
Opiskelija osaa työskennellä
suunnittelutiimissä.
Opiskelija osaa toteuttaa sisustusarkkitehdin
peruspiirustukset.
Opiskelija osaa esitellä suunnittelutyön
tuloksia kirjallisesti, visuaalisesti ja
presentoiden.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys, Visuaaliset suunnitteluvälineet, Esitystekniikat, CAD-työskentely

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, läsnäolo (myös Zoomissa), aktiivisuus (myös Zoomissa).
Arviointi asteikolla 1-5. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin.
Harjoitustehtävät suoritettu.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat erinomaisesta taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 21.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Auli Haarnio
Vastuuopettaja

Sara Ikävalko

Opetusryhmät
  • PAL22k (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL22K
    Palvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
  • PAL22k

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Puettavan muotoilun koulutus
Opettaja
  • Helena Kalliomäki
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPUMU21S
    Puettavan muotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

13.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

17.12.2021 - 06.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Auli Haarnio
Vastuuopettaja

Auli Haarnio

Opetusryhmät
  • Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL21S
    Palvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Opetus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan mahdollisuuksien mukaan kampuksella ja/tai verkossa.

Ajoitus ja läsnäolo

6.9-18.10.2021

Arviointimenetelmät

- Läsnäolo,
- ammattimainen ote työskentelyyn,
- vaadittavien tehtävien jättäminen aikataulussa,
- työn laadukkuus,
- konseptin idea, käyttökokemus ja sen testaaminen kohderyhmällä, toimivuus käytössä käyttäjälähtöisiä menetelmiä hyödyntäen
- Henkilökohtainen menetelmäharjoittelu ja itsearviointi
- Muotoilu- ja valmistusprosessin hallinta, tiimiarviointi
- Tehtävien suorittamisen eri vaiheiden suullinen arviointi, keskustelut sekä ryhmä- ja yksilöpalaute.
- Lehtorin arviointi
- Arviointi asteikolla 1 – 5. Arvosana muodostuu arviointiosioiden keskiarvona.

Arviointiasteikko

1-5