Käyttäjälähtöinen suunnitteluLaajuus (5 op)
Tunnus: AM00BW37
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Puettavan muotoilun koulutus
Opettaja
- Minna Cheung
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPUMU23SPuettavan muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot. Työskentely tiimeissä sekä itsenäinen ja ohjattu työskentely.
Harjoitustehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista ja/tai presentoimista annetussa aikataulussa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan antamat kurssin aikana
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot. LABin ohjeiden mukaisesti. Sovittava opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op=27h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- toimia tiimityöskentelyssä
- soveltaa välttävästi muotoiluajattelua ja käyttäjälähtöisyyden periaatetta
- tuottaa visuaalisesti ymmärrettävä presentaatio muotoilutehtävästä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
-toimia tavoitteelisesti ja rakentavasti tiimityöskentelyssä
- soveltaa hyvin muotoiluajattelua ja käyttäjälähtöisyyttä tehtävien ongelmanratkaisussa.
-perustella valintansa
-tuottaa visuaalisesti ja suullisesti selkeä ja looginen presentaatio muotoilutehtävästä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ja rakentavasti tiimityöskentelyssä
- soveltaa innovatiivisesti muotoiluajattelua ja käyttäjälähtöisyyttä tehtävien ongelmanratkaisussa
-perustella ratkaisut kriittisesti ja ammattimaisesti
-tuottaa visuaalisesti ja suullisesti ammattimainen presentaatio muotoilutehtävästä
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 22
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Timo Sulkamo
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK23SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus kampuksella, luennot, mahdolliset vierailut, harjoitustehtävät, Moodle.
Ajoitus ja läsnäolo
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson moodle-sivulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen valinnainen suoritustapa pitää neuvotella opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Kampus, Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op.
1op = 27 tuntia. 5op = 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija tutustuu käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteita suunnittelutyössään.
Opiskelija osaa työskennellä suunnittelutiimissä.
Opiskelija kasvaa kriittiseen ja vastuulliseen työotteeseen.
Opiskelija osaa toteuttaa sisustusarkkitehdin peruspiirustukset.
Opiskelija osaa esitellä suunnittelutyön tuloksia kirjallisesti, visuaalisesti ja presentoiden.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys, Esitystekniikat, CAD-työskentely.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivisuus .
Arviointi asteikolla 1-5. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin.
Harjoitustehtävät suoritettu.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat erinomaisesta taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 18.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- Noora Nylander
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot käyttäjälähtöisyydestä, menetelmistä sekä -kokemuksesta + Reflektiotehtävät liittyen luentoihin
Design for-ajattelu sekä esteettömyys nykymaailmassa työpaja + Esteettömyystehtävä käyttäjäkokemuksesta
Konseptityö liittyen käyttäjätiedon keruuseen
Ajoitus ja läsnäolo
Osallistuminen:
- ryhmätyöskentelyyn & harjoituksiin
- luennot
- käyttäjän empatiaa ja esteettömyyttä käsittelevä työpaja
75 % (n. 7/10) läsnäolovaatimus. Poissaolot korvataan ylimääräisillä tehtävillä ja niistä keskustellaan opettajan kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Aineistot kurssin Moodle alustalla
Suositeltava kirjallisuus/Materiaali:
- Lupton, Ellen (toim.): Extra Bold: A Feminist, Inclusive, Anti-racist, Nonbinary Field Guide for Graphic Designer
- Taylor, Sunaura: Beasts of Burden
- Steve Krug: Don´t make me think (Suomeksi: Älä pakoita minua ajattelemaan)
- Norman, Don: Emotional Design: Why We Love (Or Hate) Everyday Things
- Norman, Don: The Design of Everyday Things - > (Suomeksi: Miten avata mahdottomia ovia, painos loppu)
- ETU käyttäjätutkimus pakkausten avattavuudesta heikkovoimaisilla käyttäjille (Saatavilla Moodle alustalla).
- Accessability: https://www.rgd.ca/resources/accessibility/access
- https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Vaaditun läsnäolon laiminlyönti
reflektiotehtävien sekä konseptitehtävän palauttamatta jättäminen
Ei saavuta tason 1 arviointikriteerejä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa...
- etsiä yksittäistä tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin
- käyttää yksittäisiä ammatillisia käsitteitä/terminologiaa ja osoittaa perehtyneensä käyttäjälähtöisin suunnittelun alan tietoperustaan
- käyttää opittuja käyttäjälähtöisiä menetelmiä tiimien konseptityöskentelyssä
- osaa toimia ryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa...
- hakea tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin ja erottaa arkipäivän tiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää keskeisiä ammatillisia käsitteitä/terminologiaa johdonmukaisesti
- soveltaa käyttäjäkeskeisiä menetelmiä ryhmien konseptityöskentelyssä
- Osaa työskennellä tavoitteellisesti ryhmätyössä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa...
- etsiä tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin sekä perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.
- käyttää ammatillisia käsitteitä/terminologiaa asiantuntevasti
- valita käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja perustella valintojaan ryhmätyön konseptityössä
- Osaa työskennellä tavoitteellisesti ja kehittää tiimityöskentelyä omilla taidoillaan
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
05.03.2024 - 16.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Timo Sulkamo
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK23KSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus kampuksella, luennot, mahdolliset vierailut, harjoitustehtävät, Moodle.
Ajoitus ja läsnäolo
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson moodle-sivulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen valinnainen suoritustapa pitää neuvotella opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Kampus, Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op.
1op = 27 tuntia. 5op = 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija tutustuu käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteita suunnittelutyössään.
Opiskelija osaa työskennellä suunnittelutiimissä.
Opiskelija kasvaa kriittiseen ja vastuulliseen työotteeseen.
Opiskelija osaa toteuttaa sisustusarkkitehdin peruspiirustukset.
Opiskelija osaa esitellä suunnittelutyön tuloksia kirjallisesti, visuaalisesti ja presentoiden.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys, Esitystekniikat, CAD-työskentely.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivisuus .
Arviointi asteikolla 1-5. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin.
Harjoitustehtävät suoritettu.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat erinomaisesta taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 29.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Maaria Niskala
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL23SPalvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson toteutus pääosin verkossa.
Opintojaksolla luentoja, itsenäistä ja tiimityöskentelyä, aineistoihin tutustumista, lukupiiri, "Mystery shoppin" ja kokemuksen purku, case-tehtävä.
Ajoitus ja läsnäolo
80% läsnäolo
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Satu Miettinen (toim.): Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiainfo Teknova, Helsinki, 2011, 2. painos, ISBN: 978-952-238-077-7 (nid.)
Matias Halmeenmäki, Käyttäjälähtöiset suunnittelumenetelmät sekä osallistava suunnittelu muotoilukonsultoinnin osana, (löytyy internetistä).
https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/5969
Saara Newton, Vesa Kemppainen, Mirja Kälviäinen, Satu Turkka, Käyttäjälähtöiset palvelut, käytännön opas suunnittelijoille
https://www.theseus.fi/handle/10024/38567
Perttu Ahvenainen, Janne Gylling, Sani Leino, Viiden tähden asiakaskokemus, Kauppakamari, 2017
Käyttäjä tuotekehityksessä Tieto, tutkimus, menetelmät, Sampsa Hyysalo
http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
Oppimisympäristö
Materiaalit pääosin Moodlessa, kohtaamiset Zoomissa, pienryhmäohjausta Zoomissa ja kampuksella.
Sisältö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita omassa muotoilutyössään
- tunnistaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusmenetelmät
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelutyön prosesseja toimeksiantoon
- yhteisöllisen suunnittelun työotteen ja perusmenetelmät
Oikeudet sisältö ja aikataulumuutoksiin pidätetään.
Arviointimenetelmät
Lehtorin arvio.
Opiskelijat tekevät itse- ja vertaisarvioinnin ohjeistetusti.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 20
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Timo Sulkamo
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK22SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus kampuksella, luennot, mahdolliset vierailut, harjoitustehtävät, Moodle.
Ajoitus ja läsnäolo
Syksy 2023.
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson moodle-sivulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen valinnainen suoritustapa pitää neuvotella opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Kampus, Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op.
1op = 27 tuntia. 5op = 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija tutustuu käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteita suunnittelutyössään.
Opiskelija osaa työskennellä suunnittelutiimissä.
Opiskelija kasvaa kriittiseen ja vastuulliseen työotteeseen.
Opiskelija osaa toteuttaa sisustusarkkitehdin peruspiirustukset.
Opiskelija osaa esitellä suunnittelutyön tuloksia kirjallisesti, visuaalisesti ja presentoiden.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys, Esitystekniikat, CAD-työskentely.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivisuus .
Arviointi asteikolla 1-5. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin.
Harjoitustehtävät suoritettu.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat erinomaisesta taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Puettavan muotoilun koulutus
Opettaja
- Helena Kalliomäki
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPUMU22SPuettavan muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot. Työskentely tiimeissä sekä itsenäinen ja ohjattu työskentely.
Harjoitustehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista ja/tai presentoimista annetussa aikataulussa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan antamat kurssin aikana
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot. LABin ohjeiden mukaisesti. Sovittava opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op=27h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- toimia tiimityöskentelyssä
- soveltaa välttävästi muotoiluajattelua ja käyttäjälähtöisyyden periaatetta
- tuottaa visuaalisesti ymmärrettävä presentaatio muotoilutehtävästä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
-toimia tavoitteelisesti ja rakentavasti tiimityöskentelyssä
- soveltaa hyvin muotoiluajattelua ja käyttäjälähtöisyyttä tehtävien ongelmanratkaisussa.
-perustella valintansa
-tuottaa visuaalisesti ymmärrettävä presentaatio muotoilutehtävästä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ja rakentavasti tiimityöskentelyssä
- soveltaa innovatiivisesti muotoiluajattelua ja käyttäjälähtöisyyttä tehtävien ongelmanratkaisussa
-perustella ratkaisut kriittisesti ja ammattimaisesti
-tuottaa visuaalisesti ymmärrettävä presentaatio muotoilutehtävästä
Englanniksi
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Timo Sulkamo
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK22KSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus kampuksella, luennot, mahdolliset vierailut, harjoitustehtävät, Moodle.
Ajoitus ja läsnäolo
Kevät 2023.
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson moodle-sivulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen valinnainen suoritustapa pitää neuvotella opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Kampus, Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op.
1op = 27 tuntia. 5op = 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija tutustuu käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusperiaatteita suunnittelutyössään.
Opiskelija osaa työskennellä suunnittelutiimissä.
Opiskelija kasvaa kriittiseen ja vastuulliseen työotteeseen.
Opiskelija osaa toteuttaa sisustusarkkitehdin peruspiirustukset.
Opiskelija osaa esitellä suunnittelutyön tuloksia kirjallisesti, visuaalisesti ja presentoiden.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys, Esitystekniikat, CAD-työskentely.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivisuus .
Arviointi asteikolla 1-5. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin.
Harjoitustehtävät suoritettu.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat erinomaisesta taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 14.01.2023
Ajoitus
07.12.2022 - 24.02.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
- Auli Haarnio
Opetusryhmät
- PAL22s (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22SPalvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- PAL22s
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson toteutus joulu-maaliskuu 2022-2023 pääosin verkossa.
Opintojaksolla luentoja, itsenäistä ja tiimityöskentelyä, aineistoihin tutustumista, lukupiiri, "Mystery shoppin" ja kokemuksen purku, case-tehtävä.
Ajoitus ja läsnäolo
.12/2022 - 3/2023
80% läsnäolo
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Satu Miettinen (toim.): Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiainfo Teknova, Helsinki, 2011, 2. painos, ISBN: 978-952-238-077-7 (nid.)
Matias Halmeenmäki, Käyttäjälähtöiset suunnittelumenetelmät sekä osallistava suunnittelu muotoilukonsultoinnin osana, (löytyy internetistä).
https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/5969
Saara Newton, Vesa Kemppainen, Mirja Kälviäinen, Satu Turkka, Käyttäjälähtöiset palvelut, käytännön opas suunnittelijoille
https://www.theseus.fi/handle/10024/38567
Perttu Ahvenainen, Janne Gylling, Sani Leino, Viiden tähden asiakaskokemus, Kauppakamari, 2017
Käyttäjä tuotekehityksessä Tieto, tutkimus, menetelmät, Sampsa Hyysalo
http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
Oppimisympäristö
Materiaalit pääosin Moodlessa, kohtaamiset Zoomissa, pienryhmäohjausta Zoomissa ja kampuksella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä on opiskelijalle noin 135 tuntia.
Sisältö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita omassa muotoilutyössään
- tunnistaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusmenetelmät
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelutyön prosesseja toimeksiantoon
- yhteisöllisen suunnittelun työotteen ja perusmenetelmät
Oikeudet sisältö ja aikataulumuutoksiin pidätetään.
Arviointimenetelmät
Opintojaksolla arvioinnin pohja on LAB -arviointikehikko. Arviointi HYL, 1-5. Arviointiperusteet avataan opintojakson orientaatiossa 12/2022.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 14.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Sari Anttonen
Opetusryhmät
- Luennot ja työskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK21KSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 21K Lahti
Pienryhmät
- Luennot ja työskentely
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitustehtävät.
Lähiopetus, luennot, ohjattu työskentely, itsenäinen ja tiimityöskentely.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, muista poissaoloista opiskelija esittää asianmukaisen selvityksen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali jaetaan kurssin aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 op x 27 h = 135 h työskentelystä.
Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään opetukseen (luennot, harjoitukset ja ohjaus) sekä ja itsenäiseen ja tiimeissä toteutettavaan työskentelyyn.
Arviointimenetelmät
Suomeksi
Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista annetussa aikataulussa.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Timo Sulkamo
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK21SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus (kampus ja Zoom), luennot, mahdolliset vierailut, harjoitustehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Syksy 2022.
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson moodle-sivulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollinen valinnainen suoritustapa pitää neuvotella opintojakson opettajan kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Oppimisympäristö
Kampus (Lahti), Zoom, moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op.
1op = 27 tuntia. 5op = 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija tutustuu käyttäjälähtöisen
suunnittelun perusperiaatteisiin.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisen
suunnittelun perusperiaatteita
suunnittelutyössään.
Opiskelija osaa työskennellä
suunnittelutiimissä.
Opiskelija osaa toteuttaa sisustusarkkitehdin
peruspiirustukset.
Opiskelija osaa esitellä suunnittelutyön
tuloksia kirjallisesti, visuaalisesti ja
presentoiden.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys, Visuaaliset suunnitteluvälineet, Esitystekniikat, CAD-työskentely
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, läsnäolo (myös Zoomissa), aktiivisuus (myös Zoomissa).
Arviointi asteikolla 1-5. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin.
Harjoitustehtävät suoritettu.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja kritiikkeihin. Harjoitustehtävät suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat erinomaisesta taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 21.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
- Auli Haarnio
Vastuuopettaja
Sara Ikävalko
Opetusryhmät
- PAL22k (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22KPalvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
- PAL22k
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
28.03.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Puettavan muotoilun koulutus
Opettaja
- Helena Kalliomäki
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPUMU21SPuettavan muotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
13.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
17.12.2021 - 06.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Auli Haarnio
Vastuuopettaja
Auli Haarnio
Opetusryhmät
- Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL21SPalvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Opetus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan mahdollisuuksien mukaan kampuksella ja/tai verkossa.
Ajoitus ja läsnäolo
6.9-18.10.2021
Arviointimenetelmät
- Läsnäolo,
- ammattimainen ote työskentelyyn,
- vaadittavien tehtävien jättäminen aikataulussa,
- työn laadukkuus,
- konseptin idea, käyttökokemus ja sen testaaminen kohderyhmällä, toimivuus käytössä käyttäjälähtöisiä menetelmiä hyödyntäen
- Henkilökohtainen menetelmäharjoittelu ja itsearviointi
- Muotoilu- ja valmistusprosessin hallinta, tiimiarviointi
- Tehtävien suorittamisen eri vaiheiden suullinen arviointi, keskustelut sekä ryhmä- ja yksilöpalaute.
- Lehtorin arviointi
- Arviointi asteikolla 1 – 5. Arvosana muodostuu arviointiosioiden keskiarvona.
Arviointiasteikko
1-5