Muotoiluprojekti 2Laajuus (5 op)
Tunnus: AM00BW28
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- englanti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- sitouttaa suunnitteluryhmän, kohdeorganisaatiot ja sidosryhmät muotoiluprosessiin
- viedä kehittämistyötä tarkoituksenmukaisesti eteenpäin ja testata tulosten toimivuutta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta
- osaa dokumentoida, raportoida ja esittää perustellen saavutetut tulokset
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- Marjut Suokas
Ryhmät
-
MLTIPAL21KPalvelumuotoilun koulutus 21K Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- sitouttaa suunnitteluryhmän, kohdeorganisaatiot ja sidosryhmät muotoiluprosessiin
- viedä kehittämistyötä tarkoituksenmukaisesti eteenpäin ja testata tulosten toimivuutta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta
- osaa dokumentoida, raportoida ja esittää perustellen saavutetut tulokset
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Suomeksi.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena Kampuksella. Ei etäopetusta.
Lähipäivien sisältö koostuu aamupäivän luento-osuudesta ja iltapäivän opintopiirikohtaisesta työpajatyöskentelystä. Lähipäivien väleissä on opintopiirikohtaista ja itsenäistä työkentelyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus suomeksi
Toteutus ajankohta kevät 2023
Opintojakson lähipäivät:
8.3.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 2
13.3.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 1
15.3.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 1
27.3.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 1
30.3.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 2
6.4.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 1
19.4.2022 klo: 9:00-16:00 Projektitila 1
Lähipäivät LAB Kampus, Mukkulankatu 19, Projektitila 1 tai 2
Läsnäolovaade: lähiopetuksessa vähintään 85%: ja tehtävien suorittamisen. Poissaoloista korvaava lisätehtävä.
Opintopiirikohtainen ohjaus ja osaamisen reflektiivinen arviointi etänä ja kampuksella
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Oppimisympäristö
Moodle
Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin sähköisiin projektinhallinta-alustoihin. Niiden käyttö on pienryhmäkohtainen valinta. Pienryhmän tulee dokumentoida koko kehitysprosessi jollekin projektinhallinta alustalle. Perustella valintansa.
Sisältö
Lähipäivien teemat:
Tulostavoitteellinen tiimityö, Vahvuuksien tunnistaminen, osaamisen sanoittaminen ja kompetenssin kehittäminen
Projektinhallinta ja - johtaminen.
Asiakaslähtöisyys ja -ymmärrys - kenelle haluat olla kuuluisa?
Brändi: tunteistettu ydinviesti
Palveluiden tuotteistaminen - ja kiteytetty kilpailuetu
Myynti ja markkinointi - mörköjä vai mahdollisuuksia?
Oppimisen ja opitun reflektio
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen (B2B & B2C) ja prosessimaisen kehittämisen vaiheet, tavoitteet ja keskeiset toimet
- osaa ideoida ja kokeilla asiakaslähtöisiä ratkaisuja kehittämiseen muotoiluajattelua hyödyntäen
- osaa laatia kehityssuunnitelman tueksi tarpeeseen liittyvät dokumentit ja suunnitelmat
- osaa hyödyntää ja käyttää aiemmin opittuja sisältöäjä, työkaluja ja aineistoja businessmuotoilunäkökulmaan
- osaa työskennellä itsenäisesti ja työryhmässä tulostavoitteellisesti ja aktiivisena toimijana
- osaa toimia työryhmässä tavoitteellisesti ja sitoutuneesti
- osaa vuorovaikuttaa ammattimaisesti, selkeästi ja dialogisesti
- tunnistaa omat vahvuutensa, osaa sanoittaa oman osaamisensa
- osaa reflektoida ja arvioida toimintojen vaikutuksia
Arviointimenetelmät
Itsearviointi, mm. reflektiopäiväkirja ja verbaalinen arviointi
Vertaisarviointi
Opintopiirikohtainen "Tulikoe"
Aktiivinen osallistuminen lähipäivissä
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei osallistu opintojakson toteutukseen (osallistuminen min 85%).
Ei osallistu opintopiirikohtaiseen työpajatyöskentelyyn.
Ei tee opintojakson itsenäisiä tehtäviä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osallistuu vain nimellisesti työskentelyyn ja opetukseen. Suorittaa tehtävät vähimmäismäärän, -sisällön ja -laadun näkökulmista. Ei reflektiivisyyttä ja/tai analyyttisyyttä kompetenssin kehittymiseen.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on paikalla opintopäivissä, mutta ei osallistu opetukseen aktiivisesti.
Opiskeija tuottaa vaadittavat tehtävät, mutta analyyttisyys ja reflektiivisyys puuttuu.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja sitoutuneesti opintokokonaisuuteen. Opiskelijan asenne ja osallistuminen tuntityöskentelyyn aktiivista ja rakentavaa
Toimii esimerkillisesti ja tulostavoitteellisesti.
Tuottaa sisällöllisesti laadukasta, vaikuttavaa ja vakuuttavaa työtä.
Reflektoi ja analysoi oppimaansa systemaattisesti ja dynaamisesti.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
31.10.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- - LAB_virtuaaliopettaja_PAL_01
- Marjut Suokas
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- KOP (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIKOP20SKokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 20S Lahti
Pienryhmät
- KOP
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- sitouttaa suunnitteluryhmän, kohdeorganisaatiot ja sidosryhmät muotoiluprosessiin
- viedä kehittämistyötä tarkoituksenmukaisesti eteenpäin ja testata tulosten toimivuutta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta
- osaa dokumentoida, raportoida ja esittää perustellen saavutetut tulokset
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Suomeksi.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena Kampuksella (Niemenkadulla)
Lähipäivien sisältö koostuu aamupäivän luento-osuudesta ja iltapäivän opintopiirikohtaisesta työpajatyöskentelystä. Lähipäivien väleissä on opintopiirikohtaista ja itsenäistä työkentelyä.
Kurssin sisältö on vahvassa yhteydessä yrityscaseihin, sillä se toteutetaan yrityskohtaisten, aidosti tarvelähtöisten kehityshaasteiden kautta oppimisen keinoin, hyödyntäen köydenpunojan pedagogiikkaa. "Loppuhuipennuksena" on opintopiirikohtainen tulikoe.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus suomeksi
Toteutus ajankohta 31.10.-15.12.2022
Läsnäolo lähiopetuksessa vähintään 85%: ja tehtävien suorittamisen. Poissaoloista korvaava lisätehtävä.
Opintopiirikohtainen ohjaus ja osaamisen reflektiivinen arviointi etänä ja kampuksella.
Työelämäyhteistyö
Kurssin sisältö on vahvassa yhteydessä työelämään, sillä se toteutetaan yrityskohtaisten, aidosti tarvelähtöisten kehityshaasteiden kautta oppimisen keinoin, hyödyntäen köydenpunojan pedagogiikkaa. Opintojakso on osa TKIO yhteistyötä, JATKO-hanke.
Yritysten nimeämät kehityshaasteet esitellään opintojakson ensimmäisellä kerralla 31.10.2022. Samalla myös opintopiirijako.
Oppimisympäristö
Opintojaksolla ei käytetä Moodlea. Tiedot opintojakson läpiviennistä löytyy siis täältä Pepistä. Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin sähköisiin projektinhallinta-alustoihin. Niiden käyttö on pienryhmäkohtainen valinta. Pienryhmän tyulee kuitenkin dokumentoida koko kehitysprosessi jollekin alustalle.
Sisältö
Opintojakson lähipäivien teemat:
31.10. Kick Off- avaus & Tutustuminen, tavoitteet, tiimit, tulos & toiminta
10.11. Asiakaslähtöisyys ja -ymmärrys - kenelle haluat olla kuuluisa?
14.11. Brändi: tunteistettu ydinviesti
25.11. Palveluiden tuotteistaminen - ja kiteytetty kilpailuetu
28.11. Myynti ja markkinointi - mörköjä vai mahdollisuuksia?
9.12. Tulikoe-päättäjäiset
15.12. Oppimisen ja opitun reflektio
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen ja prosessimaisen kehittämisen vaiheet, tavoitteet ja keskeiset toimet
- osaa ideoida ja kokeilla asiakaslähtöisiä ratkaisuja kehittämiseen muotoiluajattelua hyödyntäen
- osaa laatia kehityssuunnitelman tueksi tarpeeseen liittyvät dokumentit ja suunnitelmat
- osaa toimia työryhmässä tavoitteellisesti ja sitoutuneesti
- osaa vuorovaikuttaa ammattimaisesti, selkeästi ja dialogisesti
- tunnistaa omat vahvuutensa, osaa sanoittaa oman osaamisensa
- osaa reflektoida ja arvioida toimintojen vaikutuksia
Arviointimenetelmät
Itsearviointi, mm. reflektiopäiväkirja ja verbaalinen arviointi
Vertaisarviointi
Opintopiirikohtainen Tulikoe-sijoitus
Yrityspalaute
Aktiivinen osallistuminen kokonaisuuteen
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei osallistu opintojakson toteutukseen (osallistuminen min 85%). Ei osallistu opintopiirikohtaiseen työpajatyöskentelyyn. Ei tee opintojakson itsenäisiä tehtäviä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja sitoutuneesti opintokokonaisuuteen. Toimii esimerkillisesti ja tulostavoitteellisesti. Reflektoi ja analysoi oppimaansa.