Siirry suoraan sisältöön

Muotoiluprojekti 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00BW28-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

31.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • - LAB_virtuaaliopettaja_PAL_01
  • Marjut Suokas

Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät

  • KOP (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIKOP20S
    Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 20S Lahti

Pienryhmät

  • KOP

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- sitouttaa suunnitteluryhmän, kohdeorganisaatiot ja sidosryhmät muotoiluprosessiin
- viedä kehittämistyötä tarkoituksenmukaisesti eteenpäin ja testata tulosten toimivuutta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta
- osaa dokumentoida, raportoida ja esittää perustellen saavutetut tulokset

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Suomeksi.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena Kampuksella (Niemenkadulla)
Lähipäivien sisältö koostuu aamupäivän luento-osuudesta ja iltapäivän opintopiirikohtaisesta työpajatyöskentelystä. Lähipäivien väleissä on opintopiirikohtaista ja itsenäistä työkentelyä.
Kurssin sisältö on vahvassa yhteydessä yrityscaseihin, sillä se toteutetaan yrityskohtaisten, aidosti tarvelähtöisten kehityshaasteiden kautta oppimisen keinoin, hyödyntäen köydenpunojan pedagogiikkaa. "Loppuhuipennuksena" on opintopiirikohtainen tulikoe.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus suomeksi
Toteutus ajankohta 31.10.-15.12.2022
Läsnäolo lähiopetuksessa vähintään 85%: ja tehtävien suorittamisen. Poissaoloista korvaava lisätehtävä.
Opintopiirikohtainen ohjaus ja osaamisen reflektiivinen arviointi etänä ja kampuksella.

Työelämäyhteistyö

Kurssin sisältö on vahvassa yhteydessä työelämään, sillä se toteutetaan yrityskohtaisten, aidosti tarvelähtöisten kehityshaasteiden kautta oppimisen keinoin, hyödyntäen köydenpunojan pedagogiikkaa. Opintojakso on osa TKIO yhteistyötä, JATKO-hanke.
Yritysten nimeämät kehityshaasteet esitellään opintojakson ensimmäisellä kerralla 31.10.2022. Samalla myös opintopiirijako.

Oppimisympäristö

Opintojaksolla ei käytetä Moodlea. Tiedot opintojakson läpiviennistä löytyy siis täältä Pepistä. Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin sähköisiin projektinhallinta-alustoihin. Niiden käyttö on pienryhmäkohtainen valinta. Pienryhmän tyulee kuitenkin dokumentoida koko kehitysprosessi jollekin alustalle.

Sisältö

Opintojakson lähipäivien teemat:
31.10. Kick Off- avaus & Tutustuminen, tavoitteet, tiimit, tulos & toiminta
10.11. Asiakaslähtöisyys ja -ymmärrys - kenelle haluat olla kuuluisa?
14.11. Brändi: tunteistettu ydinviesti
25.11. Palveluiden tuotteistaminen - ja kiteytetty kilpailuetu
28.11. Myynti ja markkinointi - mörköjä vai mahdollisuuksia?
9.12. Tulikoe-päättäjäiset
15.12. Oppimisen ja opitun reflektio

Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen ja prosessimaisen kehittämisen vaiheet, tavoitteet ja keskeiset toimet
- osaa ideoida ja kokeilla asiakaslähtöisiä ratkaisuja kehittämiseen muotoiluajattelua hyödyntäen
- osaa laatia kehityssuunnitelman tueksi tarpeeseen liittyvät dokumentit ja suunnitelmat

- osaa toimia työryhmässä tavoitteellisesti ja sitoutuneesti
- osaa vuorovaikuttaa ammattimaisesti, selkeästi ja dialogisesti

- tunnistaa omat vahvuutensa, osaa sanoittaa oman osaamisensa
- osaa reflektoida ja arvioida toimintojen vaikutuksia

Arviointimenetelmät

Itsearviointi, mm. reflektiopäiväkirja ja verbaalinen arviointi
Vertaisarviointi
Opintopiirikohtainen Tulikoe-sijoitus
Yrityspalaute
Aktiivinen osallistuminen kokonaisuuteen

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei osallistu opintojakson toteutukseen (osallistuminen min 85%). Ei osallistu opintopiirikohtaiseen työpajatyöskentelyyn. Ei tee opintojakson itsenäisiä tehtäviä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja sitoutuneesti opintokokonaisuuteen. Toimii esimerkillisesti ja tulostavoitteellisesti. Reflektoi ja analysoi oppimaansa.