Digitaalisista työkaluistaLaajuus (5 op)
Tunnus: AM00CW58
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuottaa digitaalista kuvaa kuvaten, skannaten, piirtäen
- oman alansa digitaalisten työkalujen käytön perusteita
- tunnistaa digitaalisuutteen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä
- toteuttaa teoksen digitaalisin menetelmin
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
03.12.2024 - 10.01.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Outi Peippo
Opetusryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Toteutuksen opetusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLPRKUVA24SKuvataiteen koulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1
- Toteutuksen opetusryhmä 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuottaa digitaalista kuvaa kuvaten, skannaten, piirtäen
- oman alansa digitaalisten työkalujen käytön perusteita
- tunnistaa digitaalisuutteen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä
- toteuttaa teoksen digitaalisin menetelmin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutustapa: lähiopetus, itsenäinen työskentely.
Opetusmenetelmät: luennot, taitojen harjoittaminen, harjoitustehtävät, kirjalliset tehtävät, luova ongelmanratkaisu, projektityö, keskusteleva opetus, yhteiskritiikki, tiedonhankinta.
Aikataulu: lukujärjestyksessä Time Edit, lisätietoa kurssin alussa (Moodle), tehtävien palautuspäivämäärät ilmenevät tehtävien yhteydessä (Moodle)
Kaikki oppimistehtävät ovat pakollisia ellei toisin mainittu.
Opintojaksopalaute annetaan viimeistään 5 päivän kuluessa opintojakson päättymisestä.
Ajoitus ja läsnäolo
Ehdoton, pakollinen läsnäolo ensimmäisellä opetuskerralla (kontakti-/lähipetus).
Pakollinen läsnäolo loppukatselmuksessa ja mahdollisessa loppusiivouksessa. Muilla kontaktiopetuskerroilla 80 % läsnäolo, jotta kurssi voidaan suorittaa hyväksytysti. Kontaktiopetuskerrat ilmenevät lukujärjestyksestä (TimeEdit).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali: opintojakson moodlessa oleva aineisto, itse tuotettu materiaali, itse ehdotettu materiaali
Pakolliset välineet: muistiinpanovälineet, oma kamera mahdollisesti tarvittavine johtoineen (kännykkäkamera riittävä), luonnosvihko ja muita luonnosteluvälineitä. Omaa piirtopöytää voi käyttää.
Protolab J. Hyneman Center Orientation Exam - kuluva lukuvuosi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aikasempi soveltava koulutus, työelämässä hankittu osaaminen.
Aikaisempi soveltava koulutus: tutustu huolellisesti opintojakson osaamistavoitteisiin ja eAHOT-menettelyyn sekä eAHOT-ohjeisiin.
Osaamisen näyttö LAB-amk:n ohjeistuksen mukaisesti; tutustu ohjeistukseen eLAB:ssa.
Oppimisympäristö
Luokkaopetus, kampusalue, itsenäinen työskentely, työpajatyöskentely, moodle verkko-oppimisympäristö, Protolab J. Hyneman Center, tarvittaessa muut ympäristöt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopisteen (op) laajuus on keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä.
5 op laajuus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Sisältö
Verkkoympäristö ja siinä toimiminen, verkko-oppimisympäristö moodle, ajatuksia digitaalisuudesta; digitaalisen kuvankäsittelyn perusteet: mm. digitaalisen kuvan perussäädöt, rajaus, koon muutokset, tiedostomuodot, väriprofiilin valinta; tulostus; vektorigrafiikan perusteista; taitto-ohjelman yksinkertainen peruskäyttö: mm. uuden dokumentin luonti, sivujen käsittely, kuvan ja tekstin sijoittaminen, tyylipaletti; kuvien tuonti koneelle:kännykkä, kamera, skannaus; laserleikkaus, PDF-julkaisu; opiskelijan portfoliot, piirtopöytään tutustuminen, muita digitaalisuuteen liittyviä asioita.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Hyvät tietotekniset perustaidot.
Arviointimenetelmät
Harjoitustyöt ja -tehtävät, vertaisarviointi, itsearviointi, portfoliot.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja muita kokonaisuuksia sekä kehittää ideoitaan ja toteutuksiaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään (taiteen) tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia, esityksiä, dokumentteja, kuvia, porftolioita ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia ja muita visuaalisia toteutuksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
05.11.2024 - 29.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Outi Peippo
Opetusryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Toteutuksen opetusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLPRKUVA24SKuvataiteen koulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1
- Toteutuksen opetusryhmä 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuottaa digitaalista kuvaa kuvaten, skannaten, piirtäen
- oman alansa digitaalisten työkalujen käytön perusteita
- tunnistaa digitaalisuutteen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä
- toteuttaa teoksen digitaalisin menetelmin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutustapa: lähiopetus, itsenäinen työskentely.
Opetusmenetelmät: luennot, taitojen harjoittaminen, harjoitustehtävät, kirjalliset tehtävät, luova ongelmanratkaisu, projektityö, keskusteleva opetus, yhteiskritiikki, tiedonhankinta.
Aikataulu: lukujärjestyksessä Time Edit, lisätietoa kurssin alussa (Moodle), tehtävien palautuspäivämäärät ilmenevät tehtävien yhteydessä (Moodle)
Kaikki oppimistehtävät ovat pakollisia ellei toisin mainittu.
Opintojaksopalaute annetaan viimeistään 5 päivän kuluessa opintojakson päättymisestä.
Ajoitus ja läsnäolo
Ehdoton, pakollinen läsnäolo ensimmäisellä opetuskerralla (kontakti-/lähipetus).
Pakollinen läsnäolo loppukatselmuksessa ja mahdollisessa loppusiivouksessa. Muilla kontaktiopetuskerroilla 80 % läsnäolo, jotta kurssi voidaan suorittaa hyväksytysti. Kontaktiopetuskerrat ilmenevät lukujärjestyksestä (TimeEdit).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali: opintojakson moodlessa oleva aineisto, itse tuotettu materiaali, itse ehdotettu materiaali
Pakolliset välineet: muistiinpanovälineet, oma kamera mahdollisesti tarvittavine johtoineen (kännykkäkamera riittävä), luonnosvihko ja muita luonnosteluvälineitä. Omaa piirtopöytää voi käyttää.
Protolab J. Hyneman Center Orientation Exam - kuluva lukuvuosi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aikasempi soveltava koulutus, työelämässä hankittu osaaminen.
Aikaisempi soveltava koulutus: tutustu huolellisesti opintojakson osaamistavoitteisiin ja eAHOT-menettelyyn sekä eAHOT-ohjeisiin.
Osaamisen näyttö LAB-amk:n ohjeistuksen mukaisesti; tutustu AHOT -ohjeistukseen eLAB:ssa.
Oppimisympäristö
Luokkaopetus, kampusalue, itsenäinen työskentely, työpajatyöskentely, moodle verkko-oppimisympäristö, Protolab J. Hyneman Center, tarvittaessa muut ympäristöt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopisteen (op) laajuus on keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä.
5 op laajuus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Sisältö
Verkkoympäristö ja siinä toimiminen, verkko-oppimisympäristö moodle, ajatuksia digitaalisuudesta; digitaalisen kuvankäsittelyn perusteet: mm. digitaalisen kuvan perussäädöt, rajaus, koon muutokset, tiedostomuodot, väriprofiilin valinta; tulostus; vektorigrafiikan perusteista; taitto-ohjelman yksinkertainen peruskäyttö: mm. uuden dokumentin luonti, sivujen käsittely, kuvan ja tekstin sijoittaminen, tyylipaletti; kuvien tuonti koneelle:kännykkä, kamera, skannaus; laserleikkaus, PDF-julkaisu; opiskelijan portfoliot, piirtopöytään tutustuminen, muita digitaalisuuteen liittyviä asioita.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Hyvät tietotekniset perustaidot.
Arviointimenetelmät
Harjoitustyöt ja -tehtävät, vertaisarviointi, itsearviointi, portfoliot.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• poissaolo ensimmäisellä kerralla
* vaaditut harjoitukset ja tehtävät tekemättä
• poissaolot yli 20 % kontaktiopetustilanteista
• harjoitustehtävät palautettu myöhässä
• ei osaa kuvankäsittelyn perustoimintoja
• ei osaa toimia ammattikorkeakoulun verkkoympäristössä
• ei osaa tulostaa käytettävissä olevilla tulostimilla
• osaamistavoitteet eivät täyty
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja muita kokonaisuuksia sekä kehittää ideoitaan ja toteutuksiaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään (taiteen) tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia, esityksiä, dokumentteja, kuvia, porftolioita ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia ja muita visuaalisia toteutuksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
02.08.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, muotoilu, kuvataide ja visuaalinen viestintä
Ryhmät
-
MLABAVO24SAvoin AMK, muotoilu, taide ja visuaalinen viestintä, syksy 2024
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuottaa digitaalista kuvaa kuvaten, skannaten, piirtäen
- oman alansa digitaalisten työkalujen käytön perusteita
- tunnistaa digitaalisuutteen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä
- toteuttaa teoksen digitaalisin menetelmin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Yhteistyö Päivölän opiston kanssa
Arviointiasteikko
1-5
Ajoitus
01.09.2023 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Ryhmät
-
MLABAVO23SAvoin AMK, muotoilu, taide ja visuaalinen viestintä, syksy 2023
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuottaa digitaalista kuvaa kuvaten, skannaten, piirtäen
- oman alansa digitaalisten työkalujen käytön perusteita
- tunnistaa digitaalisuutteen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä
- toteuttaa teoksen digitaalisin menetelmin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Yhteistyö Päivölän opiston kanssa
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 12.01.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Outi Peippo
Opetusryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Toteutuksen opetusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLPRKUVA23SKuvataiteen koulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1
- Toteutuksen opetusryhmä 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuottaa digitaalista kuvaa kuvaten, skannaten, piirtäen
- oman alansa digitaalisten työkalujen käytön perusteita
- tunnistaa digitaalisuutteen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä
- toteuttaa teoksen digitaalisin menetelmin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutustapa: lähiopetus, itsenäinen työskentely.
Opetusmenetelmät: luennot, taitojen harjoittaminen, harjoitustehtävät, kirjalliset tehtävät, luova ongelmanratkaisu, projektityö, keskusteleva opetus, yhteiskritiikki, tiedonhankinta.
Aikataulu: lukujärjestyksessä Time Edit, lisätietoa kurssin alussa (Moodle), tehtävien palautuspäivämäärät ilmenevät tehtävien yhteydessä (Moodle)
Kaikki oppimistehtävät ovat pakollisia ellei toisin mainittu.
Opintojaksopalaute annetaan viimeistään 5 päivän kuluessa opintojakson päättymisestä.
Ajoitus ja läsnäolo
Ehdoton, pakollinen läsnäolo ensimmäisellä opetuskerralla. Pakollinen läsnäolo loppusiivousessa ja loppukatselmuksessa. Muilla kontaktiopetuskerroilla 80 % läsnäolo, jotta kurssi voidaan suorittaa hyväksytysti. Kontaktiopetuskerrat ilmenevät lukujärjestyksestä (TimeEdit).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali: opintojakson moodlessa oleva aineisto, itse tuotettu materiaali, itse ehdotettu materiaali
Pakolliset välineet: muistiinpanovälineet, oma kamera mahdollisesti tarvittavine johtoineen (kännykkäkamera riittävä), luonnosvihko ja muita luonnosteluvälineitä. Omaa piirtopöytää voi käyttää.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aikasempi soveltava koulutus, työelämässä hankittu osaaminen. Osaamisen näyttö LAB-amk:n ohjeistuksen mukaisesti; tutustu ohjeistukseen eLAB:ssa.
Oppimisympäristö
Luokkaopetus, kampusalue, itsenäinen työskentely, työpajatyöskentely, moodle verkko-oppimisympäristö, tarvittaessa muut ympäristöt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopisteen (op) laajuus on keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä.
5 op laajuus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Sisältö
Verkkoympäristö ja siinä toimiminen, verkko-oppimisympäristö moodle, ajatuksia digitaalisuudesta; digitaalisen kuvankäsittelyn perusteet: mm. digitaalisen kuvan perussäädöt, rajaus, koon muutokset, tiedostomuodot, väriprofiilin valinta; tulostus; taitto-ohjelman yksinkertainen peruskäyttö: mm. uuden dokumentin luonti, sivujen käsittely, kuvan ja tekstin sijoittaminen, tyylipaletti; kuvien tuonti koneelle:kännykkä, kamera, skannaus; PDF-julkaisu; opiskelijan portfoliot, piirtopöytään tutustuminen, muita digitaalisuuteen liittyviä asioita.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Hyvät tietotekniset perustaidot.
Arviointimenetelmät
Harjoitustyöt ja -tehtävät, vertaisarviointi, itsearviointi, portfoliot.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• poissaolo ensimmäisellä kerralla
* vaaditut harjoitustehtävät tekemättä
• poissaolot yli 20 % kontaktiopetustilanteista
• harjoitustehtävät palautettu myöhässä
• ei osaa kuvankäsittelyn perustoimintoja
• ei osaa toimia ammattikorkeakoulun verkkoympäristössä
• ei osaa tulostaa käytettävissä olevilla tulostimilla
• osaamistavoitteet eivät täyty
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja muita kokonaisuuksia sekä kehittää ideoitaan ja toteutuksiaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään (taiteen) tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia, esityksiä, dokumentteja, kuvia, porftolioita ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia ja muita visuaalisia toteutuksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun