TyöyhteisötaidotLaajuus (5 op)
Tunnus: AL00CJ02
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida omaa sekä henkilöstön roolia ja vastuuta työyhteisön toiminnan kannalta
- työskennellä tiimeissä erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää työyhteisöä sekä arvioida ja kehittää omia työyhteisötaitojaan
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 21.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Vesa Alatalo
Opetusryhmät
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
LLABTOJOTäydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Johtaminen ja HR
-
LLABTO24-25Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida omaa sekä henkilöstön roolia ja vastuuta työyhteisön toiminnan kannalta
- työskennellä tiimeissä erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää työyhteisöä sekä arvioida ja kehittää omia työyhteisötaitojaan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan 100 % verkossa. Opintojakso koostuu
Pienestä ennakkotehtävästä sekä
Tehtävästä 1.
a) jossa laadit itsestäsi esittelyvideon omalle pienryhmällesi
b) jossa etsit eri lähteistä tietoa tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisötaidoista.
c) Pienryhmissä tämän tehtävän pohjalta käytävästä verkkokeskustelusta
Tehtävästä 2.
a) jossa laadit itsellesi suunnitelman omien työyhteisötaitojen kehittämiseksi omassa työ-, opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössäsi ja jaat sen pienryhmällesi.
b)pienryhmissä kommentoitte, annatte ja saatte vertaispalautetta toistenne suunnitelmista verkonvälityksellä.
c) Sinulla on mahdollisuus palautteen pohjalta vielä parannella kehittämissuunnitelmaasi.
Tehtävä 3.
a) jossa kehität työyhteisötaitoja suunnitelmasi mukaisesti, seuraat sen etenemistä ja kirjaat/dokumnetoit toimenpiteitäsi ja havaintojasi, pyydät palauttetta ja kurssin loputtua reflektoit toimintaasi ja kokemuksiasi loppuraportissa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 7.1.- 14.1.2024
tehtävä 1.
a) oma esittelyvideo 21.1. mennessä
b) työyhteisötaidot nyt ja tulevaisuudessa 28.1. mennessä
c) verkkokeskustelu 29.1. - 4.2..
d) vertaistaispalaute ja arviointi 5.2. - 11.2. mennessä
Tehtävä 2a)
a) Oman kehittämissuunnitelman palautus 18.2 mennessä.
b) Pienryhmä keskustelut ja palautteet 19.2. -25.2
Tehtävä 2b)
oma parannettu/lopullinen suunnitelma 5.3.mennessä
Tehtävä 3
a) oman kehittämistehtävän toteutus ja seuranta 4.3.- 5.4.
b) palautteen keräys omasta kehittämistyöstä 8.4.-14.4.
c) Loppuraportin palautus 21.4.2024 mennessä
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa. Yksi tärkeä työyhteisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen oppimiseen ja kehittymiseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssialustalla oleva materiaali, verkosta löytyvä ajankohtainen työelämää sen tulevaisuutta ja muutoksia käsittelevät lähteet sekä esim.
Menestyvän työyhteisön pelisäännöt (Pekka Järvinen 2016)
itseohjautuvuus tuli työpaikoille (Mia Savaspuro 2019)
Työn ilo (Marja Liisa-Manka 2012 luku 3 työyhteisö)
Työelämätaidot -menesty ja voi hyvin (Henrietta Aarnikoivu 2010)
Työelämäyhteistyö
Oma kehittämishanke tehdään omassa työ-,opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössä.
Uusintamahdollisuudet
opintojaksolla ei ole tenttiä
Oppimisympäristö
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti verkossa olevaa oppimisympäristöä hyödyntäen, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oman kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus ja reflektointi 60%
Työyhteisötaitoihin tutustuminen, verkkokeskustelut, vertaispalautteet ja arvioinnit 40%
Sisältö
Opintojaksolla perehdyt työelämän muutokseen sekä tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisöihin ja niissä tarvittaviin työyhteisötaitoihin. Opintojakson aikana käyt pienryhmissä verkkokeskusteluja aiheesta, harjoittelet työyhteisötaitoja ja kehität omia työyhteisötaitoja itse laatimasi suunnitelman pohjalta omassa työyhteisössäsi tai vastaavassa.
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 8.1.- 14.1.2024
tehtävä 1.
a) oma esittelyvideo 21.1. mennessä
b) työyhteisötaidot nyt ja tulevaisuudessa 28.1. mennessä
c) verkkokeskustelu 29.1. - 4.2..
d) vertaistaispalaute ja arviointi 5.2. - 11.2. mennessä
Tehtävä 2a)
a) Oman kehittämissuunnitelman palautus 18.2 mennessä.
b) Pienryhmä keskustelut ja palautteet 19.2. -25.2
Tehtävä 2b)
oma parannettu/lopullinen suunnitelma 5.3.mennessä
Tehtävä 3
a) oman kehittämistehtävän toteutus ja seuranta 4.3.- 5.4.
b) palautteen keräys omasta kehittämistyöstä 8.4.-14.4.
c) Loppuraportin palautus 21.4.2024 mennessä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti, verkossa käytävissä pienryhmäkeskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa. Yksi tärkeä työyhteisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää, että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen oppimiseen ja kehittymiseen.
Arviointimenetelmät
Oma työyhteisötaitojen kehittämisuunnitelma ja sen toteutus ja raportointi 60%
Työyhteisötaitoihin perehtyminen, aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin, palautteen anto ja vertaisarviointi 40%
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja ja ottaa osaa verkkokeskusteluun. Opiskelija Osaa asettaa kehittämistoiminnalleen tavoitteita ja toimia niiden mukaisesti.ja raportoida toiminnastaan.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laaja-alaisesti lähteisiin perustuen ja ottaa osaa verkkokeskusteluun aktiivisesti. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia sekä kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita, suunnitella toimintaa ja toimia suunnitelman mukaisesti, seurata toimintaansa, reflektoida sitä sekä raportoida siitä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laajasti ja monipuolisiin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti ja näkemyksiään perustellen. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa mitattavia tavoitteita sekä suunnitella toimintaa aikatauluttaen konkreettisia toimenpiteitä. Opiskelija osaa seurata, dokumentoida sekä reflektoida omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia sekä pyytää siitä palautetta ja raportoida siitä selkeästi konkreettisiin toimenpiteisiin ja havaintoihin perustuen.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 30.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Tarja Isola
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTOJOTäydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Johtaminen ja HR
-
LLABTO24-25Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida omaa sekä henkilöstön roolia ja vastuuta työyhteisön toiminnan kannalta
- työskennellä tiimeissä erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää työyhteisöä sekä arvioida ja kehittää omia työyhteisötaitojaan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksessa Lahden kampuksella.
Opintojakso koostuu luennoista, ennakkotehtävästä sekä itsenäisesti ja ryhmässä tehtävistä tehtävistä.
Ennakkotehtävässä opiskelija etsii eri lähteistä tietoa tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisötaidoista.
Yksilötehtävässä opiskelija laatii itselleen suunnitelman omien työyhteisötaitojen kehittämiseksi omassa työ-, opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössään. Opintojakson aikana opiskelijat toteuttavat ja seuraavat suunnitelmaansa ja kurssin loputtua reflektoivat toimintaansa ja kokemuksiaan loppuraportissaan.
Ryhmätehtävässä noin 4 hengen tiimit laativat valitsemastaan työyhteisötaito-aiheesta vuorovaikutteisen session, jossa käsitellään ja harjoitellaan teeman mukaisia työyhteisötaitoja.
Ryhmät laativat ko. aiheesta myös materiaalipaketin muulle ryhmälle.
Lähiopetuskerrat koostuvat pienryhmäkeskusteluista, kokemusten ja näkemysten jakamisesta sekä ryhmien vetämistä teemasessioista, joissa käsitellään ja harjoitellaan ryhmien valitsemien teemojen mukaisia työyhteisötaitoja.
Kurssista saatavaan arvosanaan vaikuttaa mm. tehtävät sekä läsnäolo luennoilla.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin alustava aikataulu on seuraava.
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, jonka opiskelija suorittaa 5.-24.9.
Lähiopetus eli luennot alkavat 25.9.
Tarkemmat aikataulut julkaistaan kurssin Moodle-alustalla kurssin alkaessa. Yksi tärkeä työyhteisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen oppimiseen ja kehittymiseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlen materiaali, verkosta löytyvä ajankohtainen työelämää, sen tulevaisuutta ja muutoksia käsittelevät lähteet, sekä seuraavat teokset, jotka ovat saatavilla myös e-kirjoina kirjastosta LAB Primosta:
Menestyvän työyhteisön pelisäännöt (Pekka Järvinen 2017) (LAB Primossa vuoden 2008 painos)
Työnilo (Marja-Liisa Manka 2012, luku Toimiva työyhteisö sivulta 115 alkaen)
Työelämätaidot - menesty ja voi hyvin (Henrietta Aarnikoivu 2010)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Työelämäyhteistyö
Oma kehittämishanke tehdään omassa työ-,opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössä.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Oppimisympäristö
Lähiopetus ja töiden purku tapahtuu LABin Lahden kampuksella keskustellen ja pienryhmissä työskennellen luentoaikataulun mukaisesti.
Yksilötehtävän suunnitelman opiskelija toteuttaa työ-, opiskelu- tai vapaa-ajan ympäristössä annetussa aikataulussa itsenäisesti.
Ryhmät suunnittelevat teemasessionsa valitsemissaan tiloissa luentojen ulkopuolella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähijaksot 25%
yksilötehtävät 50%
ryhmätehtävä 25%
Yksi (1) opintopiste tarkoittaa 27 tuntia opiskelijan työskentelyä. Viisi (5) opintopistettä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työskentelyä kurssilla.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään työelämän muutokseen sekä tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisöihin ja niissä tarvittaviin työyhteisötaitoihin. Opintojakson aikana harjoitelllaan työyhteisötaitoja ja kehitetään omia työyhteisötaitoja itse laaditun suunnitelman pohjalta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävää osaamista ei vaadita. Hyödyksi on aiemmin suoritettu esihenkilötyön ja johtamisen opintojakso.
Arviointimenetelmät
Kurssin arviointi koostuu seuraavasti:
Ennakkotehtävä 10 %
Oma työyhteisötaitojen kehittämisuunnitelma ja sen toteutus ja raportointi 40 %
Ryhmätehtävä 2 5%
Aktiivinen osallistuminen lähikerroille ja keskusteluun 25 %
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja ja ottaa osaa keskusteluun.
Opiskelija osaa asettaa itselleen realistisen kehittämiskohteen pyrkiä kehittämään sitä.
Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaa ja tuo osaamisensa ryhmän käyttöön.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laaja-alaisesti moniin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita, suunnitella toimintaa ja toimia suunnitelman mukaisesti sekä seurata toimintaansa. Opiskelija osaa organisoida ja ohjata ryhmien tavoitteellista toimintaa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laajasti ja monipuolisiin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti ja näkemyksiään perustellen. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa mitattavia tavoitteita sekä suunnitella toimintaa aikatauluttaen konkreettisia toimenpiteitä. Opiskelija osaa seurata ja dokumentoida omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia sekä pyytää siitä palautetta. Opiskelija edistää henkilöiden ryhmien ammatillista kehittymistä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 14.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 04.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Tapio Kari
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTOJOTäydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Johtaminen ja HR
-
LLABTO23-24Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida omaa sekä henkilöstön roolia ja vastuuta työyhteisön toiminnan kannalta
- työskennellä tiimeissä erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää työyhteisöä sekä arvioida ja kehittää omia työyhteisötaitojaan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan 100 % verkossa. Opintojakso koostuu
Pienestä ennakkotehtävästä sekä
Tehtävästä 1.
a) jossa laadit itsestäsi esittelyvideon omalle pienryhmällesi
b) jossa etsit eri lähteistä tietoa tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisötaidoista.
c) Pienryhmissä tämän tehtävän pohjalta käytävästä verkkokeskustelusta
Tehtävästä 2.
a) jossa laadit itsellesi suunnitelman omien työyhteisötaitojen kehittämiseksi omassa työ-, opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössäsi ja jaat sen pienryhmällesi.
b)pienryhmissä kommentoitte, annatte ja saatte vertaispalautetta toistenne suunnitelmista verkonvälityksellä.
c) Sinulla on mahdollisuus palautteen pohjalta vielä parannella kehittämissuunnitelmaasi.
Tehtävä 3.
a) jossa kehität työyhteisötaitoja suunnitelmasi mukaisesti, seuraat sen etenemistä ja kirjaat havaintojasi, pyydät palauttetta ja kurssin loputtua reflektoit toimintaasi ja kokemuksiasi loppuraportissa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 1.5.- 6.5.2024
tehtävä 1.
a) oma esittelyvideo 13.5. mennessä
b) työyhteisötaidot nyt ja tulevaisuudessa 19.5. mennessä
c) verkkokeskustelu 20.5. - 26.5.
d) vertaistaispalaute ja arviointi 27.5. - 2.6.
Tehtävä 2a)
a) Oman kehittämissuunnitelman palautus 9.6 mennessä.
b) Pienryhmä keskustelut ja palautteet 10.6. -16.6
Tehtävä 2b)
oma parannettu/lopullinen suunnitelma 20.6.mennessä
Tehtävä 3
a) oman kehittämistehtävän toteutus ja seuranta 24.6.- 21.7.
b) palautteen keräys omasta kehittämistyöstä 22.7.-28.7.
c) Loppuraportin palautus 4.8.2024 mennessä
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa. Yksi tärkeä työyhteisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen oppimiseen ja kehittymiseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssialustalla oleva materiaali, verkosta löytyvä ajankohtainen työelämää sen tulevaisuutta ja muutoksia käsittelevät lähteet sekä esim.
Menestyvän työyhteisön pelisäännöt (Pekka Järvinen 2016)
itseohjautuvuus tuli työpaikoille (Mia Savaspuro 2019)
Työn ilo (Marja Liisa-Manka 2012 luku 3 työyhteisö)
Työelämätaidot -menesty ja voi hyvin (Henrietta Aarnikoivu 2010)
Työelämäyhteistyö
Oma kehittämishanke tehdään omassa työ-,opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössä.
Uusintamahdollisuudet
opintojaksolla ei ole tenttiä
Oppimisympäristö
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti verkossa olevaa oppimisympäristöä hyödyntäen, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oman kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus ja reflektointi 70%
Työyhteisötaitoihin tutustuminen, verkkokeskustelut, vertaispalautteet ja arvioinnit 30%
Sisältö
Opintojaksolla perehdyt työelämän muutokseen sekä tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisöihin ja niissä tarvittaviin työyhteisötaitoihin. Opintojakson aikana käyt pienryhmissä verkkokeskusteluja aiheesta, harjoittelet työyhteisötaitoja ja kehität omia työyhteisötaitoja itse laatimasi suunnitelman pohjalta omassa työyhteisössäsi tai vastaavassa.
Opinojakso koostuu pienestä ennakkotehtävästä sekä
tehtävä 1.
a) oma esittelyvideo 13.5. mennessä
b) työyhteisötaidot nyt ja tulevaisuudessa 19.5. mennessä
c) verkkokeskustelu 20.5. - 26.5.
d) vertaistaispalaute ja arviointi 27.5. - 2.6.
Tehtävä 2a)
a) Oman kehittämissuunnitelman palautus 9.6 mennessä.
b) Pienryhmä keskustelut ja palautteet 10.6. -16.6
Tehtävä 2b)
oma parannettu/lopullinen suunnitelma 20.6.
Tehtävä 3
a) oman kehittämistehtävän toteutus ja seuranta 24.6.- 21.7.
b) palautteen keräys omasta kehittämistyöstä 22.7.-28.7.
c) Loppuraportin palautus 4.8.2024 mennessä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti, verkossa käytävissä pienryhmäkeskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa. Yksi tärkeä työyhteisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää, että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen oppimiseen ja kehittymiseen.
Arviointimenetelmät
Oma työyhteisötaitojen kehittämisuunnitelma ja sen toteutus ja raportointi 65%
Työyhteisötaitoihin perehtyminen, aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin, palautteen anto ja vertaisarviointi 35%
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja ja ottaa osaa verkkokeskusteluun. Opiskelija Osaa asettaa kehittämistoiminnalleen tavoitteita ja toimia niiden mukaisesti.ja raportoida toiminnastaan.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laaja-alaisesti lähteisiin perustuen ja ottaa osaa verkkokeskusteluun aktiivisesti. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia sekä kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita, suunnitella toimintaa ja toimia suunnitelman mukaisesti, seurata toimintaansa, reflektoida sitä sekä raportoida siitä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laajasti monipuolisiin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti ja näkemyksiään perustellen. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa mitattavia tavoitteita sekä suunnitella toimintaa aikatauluttaen konkreettisia toimenpiteitä. Opiskelija osaa seurata, dokumentoida sekä reflektoida omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia sekä pyytää siitä palautetta ja raportoida siitä selkeästi konkreettisiin toimenpiteisiin ja havaintoihin perustuen.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 21.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Tapio Kari
Ryhmät
-
LLABTOJOTäydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Johtaminen ja HR
-
LLABTO23-24Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida omaa sekä henkilöstön roolia ja vastuuta työyhteisön toiminnan kannalta
- työskennellä tiimeissä erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää työyhteisöä sekä arvioida ja kehittää omia työyhteisötaitojaan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan 100 % verkossa. Opintojakso koostuu
Pienestä ennakkotehtävästä sekä
Tehtävästä 1.
a) jossa laadit itsestäsi esittelyvideon omalle pienryhmällesi
b) jossa etsit eri lähteistä tietoa tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisötaidoista.
c) Pienryhmissä tämän tehtävän pohjalta käytävästä verkkokeskustelusta
Tehtävästä 2.
a) jossa laadit itsellesi suunnitelman omien työyhteisötaitojen kehittämiseksi omassa työ-, opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössäsi ja jaat sen pienryhmällesi.
b)pienryhmissä kommentoitte, annatte ja saatte vertaispalautetta toistenne suunnitelmista verkonvälityksellä.
c) Sinulla on mahdollisuus palautteen pohjalta vielä parannella kehittämissuunnitelmaasi.
Tehtävä 3.
a) jossa kehität työyhteisötaitoja suunnitelmasi mukaisesti, seuraat sen etenemistä ja kirjaat/dokumnetoit toimenpiteitäsi ja havaintojasi, pyydät palauttetta ja kurssin loputtua reflektoit toimintaasi ja kokemuksiasi loppuraportissa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 8.1.- 14.1.2024
tehtävä 1.
a) oma esittelyvideo 21.1. mennessä
b) työyhteisötaidot nyt ja tulevaisuudessa 28.1. mennessä
c) verkkokeskustelu 29.1. - 4.2..
d) vertaistaispalaute ja arviointi 5.2. - 11.2. mennessä
Tehtävä 2a)
a) Oman kehittämissuunnitelman palautus 18.2 mennessä.
b) Pienryhmä keskustelut ja palautteet 19.2. -25.2
Tehtävä 2b)
oma parannettu/lopullinen suunnitelma 5.3.mennessä
Tehtävä 3
a) oman kehittämistehtävän toteutus ja seuranta 4.3.- 5.4.
b) palautteen keräys omasta kehittämistyöstä 8.4.-14.4.
c) Loppuraportin palautus 21.4.2024 mennessä
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa. Yksi tärkeä työyhteisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen oppimiseen ja kehittymiseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssialustalla oleva materiaali, verkosta löytyvä ajankohtainen työelämää sen tulevaisuutta ja muutoksia käsittelevät lähteet sekä esim.
Menestyvän työyhteisön pelisäännöt (Pekka Järvinen 2016)
itseohjautuvuus tuli työpaikoille (Mia Savaspuro 2019)
Työn ilo (Marja Liisa-Manka 2012 luku 3 työyhteisö)
Työelämätaidot -menesty ja voi hyvin (Henrietta Aarnikoivu 2010)
Työelämäyhteistyö
Oma kehittämishanke tehdään omassa työ-,opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössä.
Uusintamahdollisuudet
opintojaksolla ei ole tenttiä
Oppimisympäristö
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti verkossa olevaa oppimisympäristöä hyödyntäen, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oman kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus ja reflektointi 60%
Työyhteisötaitoihin tutustuminen, verkkokeskustelut, vertaispalautteet ja arvioinnit 40%
Sisältö
Opintojaksolla perehdyt työelämän muutokseen sekä tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisöihin ja niissä tarvittaviin työyhteisötaitoihin. Opintojakson aikana käyt pienryhmissä verkkokeskusteluja aiheesta, harjoittelet työyhteisötaitoja ja kehität omia työyhteisötaitoja itse laatimasi suunnitelman pohjalta omassa työyhteisössäsi tai vastaavassa.
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 8.1.- 14.1.2024
tehtävä 1.
a) oma esittelyvideo 21.1. mennessä
b) työyhteisötaidot nyt ja tulevaisuudessa 28.1. mennessä
c) verkkokeskustelu 29.1. - 4.2..
d) vertaistaispalaute ja arviointi 5.2. - 11.2. mennessä
Tehtävä 2a)
a) Oman kehittämissuunnitelman palautus 18.2 mennessä.
b) Pienryhmä keskustelut ja palautteet 19.2. -25.2
Tehtävä 2b)
oma parannettu/lopullinen suunnitelma 5.3.mennessä
Tehtävä 3
a) oman kehittämistehtävän toteutus ja seuranta 4.3.- 5.4.
b) palautteen keräys omasta kehittämistyöstä 8.4.-14.4.
c) Loppuraportin palautus 21.4.2024 mennessä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti, verkossa käytävissä pienryhmäkeskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa. Yksi tärkeä työyhteisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää, että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen oppimiseen ja kehittymiseen.
Arviointimenetelmät
Oma työyhteisötaitojen kehittämisuunnitelma ja sen toteutus ja raportointi 60%
Työyhteisötaitoihin perehtyminen, aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin, palautteen anto ja vertaisarviointi 40%
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja ja ottaa osaa verkkokeskusteluun. Opiskelija Osaa asettaa kehittämistoiminnalleen tavoitteita ja toimia niiden mukaisesti.ja raportoida toiminnastaan.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laaja-alaisesti lähteisiin perustuen ja ottaa osaa verkkokeskusteluun aktiivisesti. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia sekä kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita, suunnitella toimintaa ja toimia suunnitelman mukaisesti, seurata toimintaansa, reflektoida sitä sekä raportoida siitä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laajasti ja monipuolisiin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti ja näkemyksiään perustellen. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa mitattavia tavoitteita sekä suunnitella toimintaa aikatauluttaen konkreettisia toimenpiteitä. Opiskelija osaa seurata, dokumentoida sekä reflektoida omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia sekä pyytää siitä palautetta ja raportoida siitä selkeästi konkreettisiin toimenpiteisiin ja havaintoihin perustuen.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 19.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Tapio Kari
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTOJOTäydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Johtaminen ja HR
-
LLABTO23-24Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida omaa sekä henkilöstön roolia ja vastuuta työyhteisön toiminnan kannalta
- työskennellä tiimeissä erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää työyhteisöä sekä arvioida ja kehittää omia työyhteisötaitojaan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu
Ennakkotehtävästä, jossa opiskelija etsii eri lähteistä tietoa tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisötaidoista.
Yksilötehtävästä, jossa opiskelija laatii itselleen suunnitelman omien työyhteisötaitojen kehittämiseksi omassa työ-, opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössään. Opintojakson aikana opiskelijat toteuttavat ja seuraavat suunnitelmaansa ja kurssin loputtua reflektoivat toimintaansa ja kokemuksiaan loppuraportissaan.
Ryhmätehtävästä, jossa noin 4 hengen tiimit laativat valitsemastaan työyhteisötaito aiheesta vuorovaikutteisen session, jossa käsitellään ja harjoitellaan teeman mukaisia työyhteisötaitoja.
Ryhmät laativat ko. aiheesta myös materiaalipaketin muulle ryhmälle.
Lähiopetuskerrat koostuvat pienryhmä keskusteluista, kokemusten ja näkemysten jakamisesta sekä ryhmien vetämistä teemasessioista, joissa käsitellään ja harjoitellaan ryhmien valitsemien teemojen mukaisia työyhteisötaitoja.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä vko 37
lähijaksot alkavat viikolla 39
opintojakso loppuu vko 46
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlen materiaali, verkosta löytyvä ajankohtainen työelämää sen tulevaisuutta ja muutoksia käsittelevät lähteet
Menestyvän työyhteisön pelisäännöt (Pekka Järvinen 2016)
Työn ilo (Marja Liisa-Manka 2012 luku 3 työyhteisö)
Työelämätaidot -menesty ja voi hyvin (Henrietta Aarnikoivu 2010)
Työelämäyhteistyö
Oma kehittämishanke tehdään omassa työ-,opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössä
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Oppimisympäristö
Lähijaksot toteutuvat pääosin LABin tiloissa pienryhmissä työskennellen ja keskustellen
Yksilötehtävän suunnitelman opiskelija toteuttaa työ-, opiskelu- tai vapaa-ajan ympäristössä
Ryhmät suunnittelevat teemasessionsa valitsemissaan tiloissa ja järjestävät sessiot sopimisaan LABin tiloissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähijaksot 25%
yksilötehtävät 50%
ryhmätehtävä 25%
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään työelämän muutokseen sekä tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisöihin ja niissä tarvittaviin työyhteisötaitoihin. Opintojakson aikana harjoitelllaan työyhteisötaitoja ja kehitetään omia työyhteisötaitoja itse laaditun suunnitelman pohjalta.
Arviointimenetelmät
Oma työyhteisötaitojen kehittämisuunnitelma ja sen toteutus ja raportointi 50%
Ryhmätehtävä 25%
Aktiivinen osallistuminen lähikerroille ja keskusteluun 25%
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja ja ottaa osaa keskusteluun.
Opiskelija osaa asettaa itselleen realistisen kehittämiskohteen pyrkiä kehittämään sitä.
Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaa ja tuo osaamisensa ryhmän käyttöön.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laaja-alaisesti moniin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita, suunnitella toimintaa ja toimia suunnitelman mukaisesti sekä seurata toimintaansa. Opiskelija osaa organisoida ja ohjata ryhmien tavoitteellista toimintaa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laajasti ja monipuolisiin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti ja näkemyksiään perustellen. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa mitattavia tavoitteita sekä suunnitella toimintaa aikatauluttaen konkreettisia toimenpiteitä. Opiskelija osaa seurata ja dokumentoida omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia sekä pyytää siitä palautetta. Opiskelija edistää henkilöiden ryhmien ammatillista kehittymistä.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 31.03.2023
Ajoitus
01.05.2023 - 06.08.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Tapio Kari
Ryhmät
-
LLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023, Liiketoimintayksikkö
-
LABKES23KHKesäopinnot 2023 (AMK)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida omaa sekä henkilöstön roolia ja vastuuta työyhteisön toiminnan kannalta
- työskennellä tiimeissä erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää työyhteisöä sekä arvioida ja kehittää omia työyhteisötaitojaan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan 100 % verkossa. Opintojakso koostuu
Pienestä ennakkotehtävästä sekä
Tehtävästä 1.
a) jossa laadit itsestäsi esittelyvideon omalle pienryhmällesi
b) jossa etsit eri lähteistä tietoa tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisötaidoista.
c) Pienryhmissä tämän tehtävän pohjalta käytävästä verkkokeskustelusta
Tehtävästä 2.
a) jossa laadit itsellesi suunnitelman omien työyhteisötaitojen kehittämiseksi omassa työ-, opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössäsi ja jaat sen pienryhmällesi.
b)pienryhmissä kommentoitte, annatte ja saatte vertaispalautetta toistenne suunnitelmista verkonvälityksellä.
c) Sinulla on mahdollisuus palautteen pohjalta vielä parannella kehittämissuunnitelmaasi.
Tehtävä 3.
a) jossa kehität työyhteisötaitoja suunnitelmasi mukaisesti, seuraat sen etenemistä ja kirjaat havaintojasi, pyydät palauttetta ja kurssin loputtua reflektoit toimintaasi ja kokemuksiasi loppuraportissa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 1.5.- 7.5.2023
tehtävä 1.
a) oma esittelyvideo 14.5. mennessä
b) työyhteisötaidot nyt ja tulevaisuudessa 21.5. mennessä
c) verkkokeskustelu 22.5. - 28.5.
d) vertaistaispalaute ja arviointi 29.5. - 4.6.
Tehtävä 2a)
a) Oman kehittämissuunnitelman palautus 11.6 mennessä.
b) Pienryhmä keskustelut ja palautteet 12.6. -18.6
Tehtävä 2b)
oma parannettu/lopullinen suunnitelma 26.6.
Tehtävä 3
a) oman kehittämistehtävän toteus ja seuranta 26.6.- 23.7.
b) palautteen keräys omasta kehittämistyöstä 24.7.-30.7.
c) Loppuraportin palautus 6.8.2023 mennessä
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa. Yksi tärkeä työytheisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen oppimiseen ja kehittymiseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssialustalla oleva materiaali, verkosta löytyvä ajankohtainen työelämää sen tulevaisuutta ja muutoksia käsittelevät lähteet sekä esim.
Menestyvän työyhteisön pelisäännöt (Pekka Järvinen 2016)
itseohjautuvuus tuli työpaikoille (Mia Savaspuro 2019)
Työn ilo (Marja Liisa-Manka 2012 luku 3 työyhteisö)
Työelämätaidot -menesty ja voi hyvin (Henrietta Aarnikoivu 2010)
Työelämäyhteistyö
Oma kehittämishanke tehdään omassa työ-,opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössä.
Uusintamahdollisuudet
opintojaksolla ei ole tenttiä
Oppimisympäristö
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti verkossa olevaa oppimisympäristöä hyödyntäen, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oman kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus ja reflektointi 70%
Työyhteisötaitoihin tutustuminen, verkkokeskustelut, vertaispalautteet ja arvioinnit 30%
Sisältö
Opintojaksolla perehdyt työelämän muutokseen sekä tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisöihin ja niissä tarvittaviin työyhteisötaitoihin. Opintojakson aikana käyt pienryhmissä verkkokeskusteluja aiheesta, harjoittelet työyhteisötaitoja ja kehität omia työyhteisötaitoja itse laatimasi suunnitelman pohjalta omassa työyhteisössäsi tai vastaavassa.
Opinojakso koostuu pienestä ennakkotehtävästä sekä
tehtävä 1.
a) oma esittelyvideo 14.5. mennessä
b) työyhteisötaidot nyt ja tulevaisuudessa 21.5. mennessä
c) verkkokeskustelu 22.5. - 28.5.
d) vertaistaispalaute ja arviointi 29.5. - 4.6.
Tehtävä 2a)
a) Oman kehittämissuunnitelman palautus 11.6 mennessä.
b) Pienryhmä keskustelut ja palautteet 12.6. -18.6
Tehtävä 2b)
oma parannettu/lopullinen suunnitelma 26.6.
Tehtävä 3
a) oman kehittämistehtävän toteutus ja seuranta 26.6.- 23.7.
b) palautteen keräys omasta kehittämistyöstä 24.7.-30.7.
c) Loppuraportin palautus 6.8.2023 mennessä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti, verkossa käytävissä pienryhmäkeskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa. Yksi tärkeä työyhteisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää, että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen oppimiseen ja kehittymiseen.
Arviointimenetelmät
Oma työyhteisötaitojen kehittämisuunnitelma ja sen toteutus ja raportointi 60%
Työyhteisötaitoihin perehtyminen, aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin, palautteen anto ja vertaisarviointi 40%
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja ja ottaa osaa verkkokeskusteluun. Opiskelija Osaa asettaa kehittämistoiminnalleen tavoitteita ja toimia niiden mukaisesti.ja raportoida toiminnastaan.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laaja-alaisesti lähteisiin perustuen ja ottaa osaa verkkokeskusteluun aktiivisesti. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia sekä kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita, suunnitella toimintaa ja toimia suunnitelman mukaisesti, seurata toimintaansa, reflektoida sitä sekä raportoida siitä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laajasti monipuolisiin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti ja näkemyksiään perustellen. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa mitattavia tavoitteita sekä suunnitella toimintaa aikatauluttaen konkreettisia toimenpiteitä. Opiskelija osaa seurata, dokumentoida sekä reflektoida omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia sekä pyytää siitä palautetta ja raportoida siitä selkeästi konkreettisiin toimenpiteisiin ja havaintoihin perustuen.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 04.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Tapio Kari
Ryhmät
-
LLABTO22HTäydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida omaa sekä henkilöstön roolia ja vastuuta työyhteisön toiminnan kannalta
- työskennellä tiimeissä erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää työyhteisöä sekä arvioida ja kehittää omia työyhteisötaitojaan
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan 100 % verkossa. Opintojakso koostuu
Pienestä ennakkotehtävästä sekä
Tehtävästä 1.
a) jossa laadit itsestäsi esittelyvideon omalle pienryhmällesi
b) jossa etsit eri lähteistä tietoa tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisötaidoista.
c) Pienryhmissä tämän tehtävän pohjalta käytävästä verkkokeskustelusta
Tehtävästä 2.
a) jossa laadit itsellesi suunnitelman omien työyhteisötaitojen kehittämiseksi omassa työ-, opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössäsi ja jaat sen pienryhmällesi.
b)pienryhmissä kommentoitte, annatte ja saatte vertaispalautetta toistenne suunnitelmista verkonvälityksellä.
c) Sinulla on mahdollisuus palautteen pohjalta vielä parannella kehittämissuunnitelmaasi.
Tehtävä 3.
a) jossa kehität työyhteisötaitoja suunnitelmasi mukaisesti, seuraat sen etenemistä ja kirjaat havaintojasi, pyydät palauttetta ja kurssin loputtua reflektoit toimintaasi ja kokemuksiasi loppuraportissa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 1.9.- 4.9.2022
tehtävä 1.
a) oma esittelyvideo 11.9. mennessä
b) työyhteisötaidot nyt ja tulevaisuudessa 18.9. mennessä
c) verkkokeskustelu 19.9. - 25.9..
d) vertaistaispalaute ja arviointi 26.9. - 2.10. mennessä
Tehtävä 2a)
a) Oman kehittämissuunnitelman palautus 9.10 mennessä.
b) Pienryhmä keskustelut ja palautteet 10.10. -16.10
Tehtävä 2b)
oma parannettu/lopullinen suunnitelma 23.10.
Tehtävä 3
a) oman kehittämistehtävän toteus ja seuranta 24.10.- 20.11.
b) palautteen keräys omasta kehittämistyöstä 21.11.-27.11.
c) Loppuraportin palautus 4.12.2022 mennessä
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa. Yksi tärkeä työytheisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen oppimiseen ja kehittymiseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssialustalla oleva materiaali, verkosta löytyvä ajankohtainen työelämää sen tulevaisuutta ja muutoksia käsittelevät lähteet sekä esim.
Menestyvän työyhteisön pelisäännöt (Pekka Järvinen 2016)
itseohjautuvuus tuli työpaikoille (Mia Savaspuro 2019)
Työn ilo (Marja Liisa-Manka 2012 luku 3 työyhteisö)
Työelämätaidot -menesty ja voi hyvin (Henrietta Aarnikoivu 2010)
Työelämäyhteistyö
Oma kehittämishanke tehdään omassa työ-,opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössä.
Uusintamahdollisuudet
opintojaksolla ei ole tenttiä
Oppimisympäristö
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti verkossa olevaa oppimisympäristöä hyödyntäen, verkossa käytävissä pienryhmä keskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oman kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus ja reflektointi 70%
Työyhteisötaitoihin tutustuminen, verkkokeskustelut, vertaispalautteet ja arvioinnit 30%
Sisältö
Opintojaksolla perehdyt työelämän muutokseen sekä tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisöihin ja niissä tarvittaviin työyhteisötaitoihin. Opintojakson aikana käyt pienryhmissä verkkokeskusteluja aiheesta, harjoittelet työyhteisötaitoja ja kehität omia työyhteisötaitoja itse laatimasi suunnitelman pohjalta omassa työyhteisössäsi tai vastaavassa.
Opinojakso koostuu pienestä ennakkotehtävästä sekä
tehtävä 1.
a) oma esittelyvideo 11.9. mennessä
b) työyhteisötaidot nyt ja tulevaisuudessa 18.9. mennessä
c) verkkokeskustelu 19.9. - 25.9..
d) vertaistaispalaute ja arviointi 26.9. - 2.10. mennessä
Tehtävä 2a)
a) Oman kehittämissuunnitelman palautus 9.10 mennessä.
b) Pienryhmä keskustelut ja palautteet 10.10. -16.10
Tehtävä 2b)
oma parannettu/lopullinen suunnitelma 23.10.
Tehtävä 3
a) oman kehittämistehtävän toteus ja seuranta 24.10.- 20.11.
b) palautteen keräys omasta kehittämistyöstä 21.11.-27.11.
c) Loppuraportin palautus 4.12.2022 mennessä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelu tapahtuu itsenäisesti, verkossa käytävissä pienryhmäkeskusteluissa sekä kehittämistehtävässä, joka tapahtuu omassa työyhteisössä tai vastaavassa. Yksi tärkeä työyhteisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää, että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen oppimiseen ja kehittymiseen.
Arviointimenetelmät
Oma työyhteisötaitojen kehittämisuunnitelma ja sen toteutus ja raportointi 60%
Työyhteisötaitoihin perehtyminen, aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin, palautteen anto ja vertaisarviointi 40%
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja ja ottaa osaa verkkokeskusteluun. Opiskelija Osaa asettaa kehittämistoiminnalleen tavoitteita ja toimia niiden mukaisesti.ja raportoida toiminnastaan.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laaja-alaisesti lähteisiin perustuen ja ottaa osaa verkkokeskusteluun aktiivisesti. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia sekä kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita, suunnitella toimintaa ja toimia suunnitelman mukaisesti, seurata toimintaansa, reflektoida sitä sekä raportoida siitä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa selvittää ja kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laajasti ja monipuolisiin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti ja näkemyksiään perustellen. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, kehittämistarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa mitattavia tavoitteita sekä suunnitella toimintaa aikatauluttaen konkreettisia toimenpiteitä. Opiskelija osaa seurata, dokumentoida sekä reflektoida omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia sekä pyytää siitä palautetta ja raportoida siitä selkeästi konkreettisiin toimenpiteisiin ja havaintoihin perustuen.