Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisötaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CJ02-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 30.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Tarja Isola

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLABTOJO
    Täydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Johtaminen ja HR
  • LLABTO24-25
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö

Pienryhmät

  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- arvioida omaa sekä henkilöstön roolia ja vastuuta työyhteisön toiminnan kannalta
- työskennellä tiimeissä erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää työyhteisöä sekä arvioida ja kehittää omia työyhteisötaitojaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksessa Lahden kampuksella.
Opintojakso koostuu luennoista, ennakkotehtävästä sekä itsenäisesti ja ryhmässä tehtävistä tehtävistä.

Ennakkotehtävässä opiskelija etsii eri lähteistä tietoa tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisötaidoista.

Yksilötehtävässä opiskelija laatii itselleen suunnitelman omien työyhteisötaitojen kehittämiseksi omassa työ-, opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössään. Opintojakson aikana opiskelijat toteuttavat ja seuraavat suunnitelmaansa ja kurssin loputtua reflektoivat toimintaansa ja kokemuksiaan loppuraportissaan.

Ryhmätehtävässä noin 4 hengen tiimit laativat valitsemastaan työyhteisötaito aiheesta vuorovaikutteisen session, jossa käsitellään ja harjoitellaan teeman mukaisia työyhteisötaitoja.
Ryhmät laativat ko. aiheesta myös materiaalipaketin muulle ryhmälle.

Lähiopetuskerrat koostuvat pienryhmä keskusteluista, kokemusten ja näkemysten jakamisesta sekä ryhmien vetämistä teemasessioista, joissa käsitellään ja harjoitellaan ryhmien valitsemien teemojen mukaisia työyhteisötaitoja.

Kurssista saatavaan arvosanaan vaikuttaa mm. tehtävät sekä läsnäolo luennoilla.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssin alustava aikataulu on seuraava.
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, jonka opiskelija suorittaa 5.-22.9.
Lähiopetus eli luennot alkavat 22.9.

Tarkemmat aikataulut julkaistaan kurssin Moodle-alustalla kurssin alkaessa. Yksi tärkeä työyhteisötaito on aikataulujen noudattaminen. Tässäkin opintojaksossa tiimien toiminnan tuloksellisuuden kannalta on tärkeää että kaikki tiimin jäsenet pysvvät annetuissa aikatauluissa ja antavat oman panoksensa tiimin yhteiseen oppimiseen ja kehittymiseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlen materiaali, verkosta löytyvä ajankohtainen työelämää, sen tulevaisuutta ja muutoksia käsittelevät lähteet, sekä seuraavat teokset, jotka ovat saatavilla myös e-kirjoina LAB Primosta:

Menestyvän työyhteisön pelisäännöt (Pekka Järvinen 2017) (LAB Primossa vuoden 2008 painos)
Työnilo (Marja-Liisa Manka 2012, luku Toimiva työyhteisö sivulta 115 alkaen)
Työelämätaidot - menesty ja voi hyvin (Henrietta Aarnikoivu 2010)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Työelämäyhteistyö

Oma kehittämishanke tehdään omassa työ-,opiskelu tai vapaa-ajan ympäristössä.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Oppimisympäristö

Lähiopetus ja töiden purku tapahtuu LABin Lahden kampuksella keskustellen ja pienryhmissä työskennellen luentoaikataulun mukaisesti.
Yksilötehtävän suunnitelman opiskelija toteuttaa työ-, opiskelu- tai vapaa-ajan ympäristössä annetussa aikataulussa itsenäisesti.
Ryhmät suunnittelevat teemasessionsa valitsemissaan tiloissa luentojen ulkopuolella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähijaksot 25%
yksilötehtävät 50%
ryhmätehtävä 25%

Yksi (1) opintopiste tarkoittaa 27 tuntia opiskelijan työskentelyä. Viisi (5) opintopistettä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työskentelyä kurssilla.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään työelämän muutokseen sekä tämän päivän ja tulevaisuuden työyhteisöihin ja niissä tarvittaviin työyhteisötaitoihin. Opintojakson aikana harjoitelllaan työyhteisötaitoja ja kehitetään omia työyhteisötaitoja itse laaditun suunnitelman pohjalta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävää osaamista ei vaadita. Hyödyksi on aiemmin suoritettu esihenkilötyön ja johtamisen opintojakso.

Arviointimenetelmät

Kurssin arviointi koostuu seuraavasti:
Oma työyhteisötaitojen kehittämisuunnitelma ja sen toteutus ja raportointi 50%
Ryhmätehtävä 25%
Aktiivinen osallistuminen lähikerroille ja keskusteluun 25%

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja ja ottaa osaa keskusteluun.
Opiskelija osaa asettaa itselleen realistisen kehittämiskohteen pyrkiä kehittämään sitä.
Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaa ja tuo osaamisensa ryhmän käyttöön.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laaja-alaisesti moniin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita, suunnitella toimintaa ja toimia suunnitelman mukaisesti sekä seurata toimintaansa. Opiskelija osaa organisoida ja ohjata ryhmien tavoitteellista toimintaa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia työyhteisötaitoja laajasti ja monipuolisiin lähteisiin perustuen ja ottaa osaa keskusteluun aktiivisesti ja näkemyksiään perustellen. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida omien työyhteisötaitojensa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita. Opiskelija osaa asettaa mitattavia tavoitteita sekä suunnitella toimintaa aikatauluttaen konkreettisia toimenpiteitä. Opiskelija osaa seurata ja dokumentoida omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia sekä pyytää siitä palautetta. Opiskelija edistää henkilöiden ryhmien ammatillista kehittymistä.