Kesäopinnot
Kesäopinnot 2024 (AMK), LAB
Kesäopinnot 2024 (YAMK), LAB
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 05.05.2024
Ajoitus
13.05.2024 - 04.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Kesäopinnot
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Lotta Pyykkönen
Ryhmät
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvailla kulttuurihyvinvoinnin tavoitteita ja menetelmiä työelämässä
• reflektoida omia ajatuksia, tarpeita ja toiveita taiteen avulla ryhmässä
• kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan itseilmaisun keinoin
• kehittää ammatillisia voimavaroja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutus verkossa ajalla 13.5.–4.8.2024. Sisältää ohjattuja taidetyöpajoja verkossa (3 kpl) sekä itsenäisesti tehtäviä harjoituksia ja oppimistehtäviä.
* KULTTUURIHYVINVOINTI 2 op
- Kulttuurihyvinvoinnin teoreettiset perusteet 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 4.8.2024 mennessä)
- Kulttuurihyvinvoinnin kehittämistehtävä 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 4.8.2024 mennessä)
* AMMATILLISEN ITSETUNTEMUKSEN KEHITTÄMINEN TAITEEN AVULLA 3 op
- Ohjatut taidetyöpajat verkossa (3 kpl), osallistuminen ja reflektio (1 op) 29.5., 30.5. ja 5.6. klo 9–12
- Ammatillinen itsetuntemus -tehtävät Moodlessa ajalla 13.5.4–4.8.2024 (1 op)
- Portfolion (1 op) kokoaminen ja palautus viimeistään 4.8.2024
Ajoitus ja läsnäolo
Toteutus verkossa ajalla 13.5.–4.8.2024. Sisältää ohjattuja taidetyöpajoja verkossa (3 kpl) sekä itsenäisesti tehtäviä harjoituksia ja oppimistehtäviä. Ohjattuihin taidetyöpajoihin verkossa osallistuminen on tärkeää osaamistavoitteiden saavuttamiseksi.
* KULTTUURIHYVINVOINTI 2 op
- Kulttuurihyvinvoinnin teoreettiset perusteet 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 4.8.2024 mennessä)
- Kulttuurihyvinvoinnin kehittämistehtävä 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 4.8.2024 mennessä)
* AMMATILLISEN ITSETUNTEMUKSEN KEHITTÄMINEN TAITEEN AVULLA 3 op
- Ohjatut taidetyöpajat verkossa (3 kpl), osallistuminen ja reflektio (1 op) 29.5., 30.5. ja 5.6. klo 9–12
- Ammatillinen itsetuntemus -tehtävät Moodlessa ajalla 13.5.4–4.8.2024 (1 op)
- Portfolion (1 op) kokoaminen ja palautus viimeistään 4.8.2024
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Opiskelija hyödyntää yleistä työelämäkokemustaan oppimistehtävissä.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso on suoritettava 4.8.2024 mennessä.
Oppimisympäristö
Moodle-oppimisympäristö, Zoom-verkkotyöpajat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 5 op (135 tuntia). Toteutus verkossa ajalla 13.5.–4.8.2024. Sisältää ohjattuja taidetyöpajoja verkossa (3 kpl) sekä itsenäisesti tehtäviä harjoituksia ja oppimistehtäviä.
* KULTTUURIHYVINVOINTI 2 op
- Kulttuurihyvinvoinnin teoreettiset perusteet 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 4.8.2024 mennessä)
- Kulttuurihyvinvoinnin kehittämistehtävä 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 4.8.2024 mennessä)
* AMMATILLISEN ITSETUNTEMUKSEN KEHITTÄMINEN TAITEEN AVULLA 3 op
- Ohjatut taidetyöpajat verkossa (3 kpl), osallistuminen ja reflektio (1 op) 29.5., 30.5. ja 5.6. klo 9–12
- Ammatillinen itsetuntemus -tehtävät Moodlessa ajalla 13.5.4–4.8.2024 (1 op)
- Portfolion (1 op) kokoaminen ja palautus viimeistään 4.8.2024
Sisältö
Kulttuurihyvinvointi työelämässä, taidelähtöiset työmenetelmät, ammatillinen itsetuntemus, itseilmaisu, tunne- ja vuorovaikutustaidot.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on tarkoitettu kaikille LABin opiskelijoille. Sinulla ei tarvitse olla ennakko-osaamista kurssin teemoista tai menetelmistä.
.
Varaa käyttöösi seuraavia välineitä: sakset, paperia, liimaa, aikakausilehtiä (kollaasityöskentelyyn), vesivärit, värikyniä, kamera (kännykkäkamera käy).
.
Huom! LAB-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoilla käsitellään tämän opintojakson teemoja ammattiopintojen pakollisella kurssilla Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen.
Arviointimenetelmät
Arviointikriteerit ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 03.06.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Kesäopinnot
Opettaja
- Juha Pere
Ryhmät
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
Student is able to
- understand the purpose of the physics in technology
- describe and utilize the SI-unit system and implement
- solve mathematical problems in kinematics, mechanics and thermodynamics
- utilize vectors
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Videos, exercises
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
The pages in Moodle
Oppimisympäristö
Moodle
Sisältö
SI-units
Basics of mechanics
Heat and energy
Force and vectors
Efficiency
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tekniikan fysiikan perusteet AT00BT70
Basic Studies in Physics AT00CH50
ovat täsmälleen sama kurssi, vain eri kielellä. Et voi suorittaa molempia.
Arviointimenetelmät
Exercises
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 14.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
- Kesäopinnot
Opettaja
- Mari Mynttinen
- Minna-Maria Behm
Ryhmät
-
LLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lappeenranta
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
TLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lappeenranta
-
MLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lappeenranta
-
LABYKES24KHKesäopinnot 2024 (YAMK)
-
LLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
TLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lahti
-
MLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa eettistä kuormitusta aiheuttavia tilanteita
- tunnistaa eettistä organisaatiokulttuuria määrittäviä tekijöitä
- soveltaa eettisen organisaatiokulttuurin mallia eettisissä ongelmatilanteissa
- arvioida, kehittää ja johtaa työyhteisön eettistä organisaatiokulttuuria
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso soveltuu hyvin kaikille YAMK-opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita eettisen organisaatiokulttuurin johtamisesta ja kehittämisestä.
Opintojakso toteutuu ajalla 1.5.-31.8.2024 itsenäisinä verkko-opintoina Moodle-alustalla.
Opintojaksosta voi saada arvioinnin kahtena ajankohtana:
- tehtäväkokonaisuus, joka on palautettu viimeistään su 26.5.24, arvioidaan 7.6.24 mennessä.
- tehtäväkokonaisuus, joka on palautettu viimeistään su 4.8.24, arvioidaan 31.8.24 mennessä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu itsenäisinä verkko-opintoina Moodle-alustalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali osoitetaan opintojakson Moodle-alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnasta suoritustapaa
Työelämäyhteistyö
Opintojakso on kehitetty hankkeessa luodun ja pilotoidun opintojakson pohjalta (LAB-ammattikorkeakoulu & Työterveyslaitos, Hyvä veto, 2022)
Oppimisympäristö
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä = 135 tuntia
Sisältö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa eettistä kuormitusta aiheuttavia tilanteita
- tunnistaa eettistä organisaatiokulttuuria määrittäviä tekijöitä
- soveltaa eettisen organisaatiokulttuurin mallia eettisissä ongelmatilanteissa
- arvioida, kehittää ja johtaa työyhteisön eettistä organisaatiokulttuuria
Opintojakson asiantuntijuusalueet:
Opintojaksolla eettistä organisaatiokulttuuria tarkastellaan seuraavista näkökulmista
- Eettinen organisaatiokulttuuri
- Eettinen kuormittuminen
- Kapteinin (2008) CEV-malli (The Corporate Ethical Virtues Model)
- Eettisen organisaatiokulttuurin johtaminen
Arviointimenetelmät
Osaamistavoitteet – ylempi AMK-arviointikehikko (EQF7)
- Tiedollinen osaaminen: tietoperusta ja lähteet
- Taidollinen osaaminen: asiantuntijuus sisällön käsittelyssä/soveltamisessa ja toteutus
- Viestintäosaaminen: kirjoittaminen
- Vastuu ja itsenäisyys: kyky soveltaa tietoja ja taitoja
Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan suorittamalla opintojakson osioiden kirjalliset tehtävät.
Opintojakso arvioidaan kokonaisarvosanalla 5-1 (hylätty). Osa-alueiden esseetehtävät arvioidaan arvosanalla 5-1 (hylätty) ja muut tehtävät suoritettu. Kaikki opintojakson osa-alueet tulee olla vähintään suoritettu hyväksytyn tasoisesti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita. Kaikki opintojakson osa-alueet tulee olla suoritettu vähintään hyväksytyn tasoisesti.
Opiskelija
- käyttää perustelemattomasti ja suppeasti eettisen organisaatiokulttuurin johtamisen käsitteitä ja tutkimustietoa
- osaa soveltaa tietoa eettisen organisaatiokulttuurin johtamisessa puutteellisesti
- kirjoittaminen ei täytä asiatyyliselle/tieteelliselle kirjoittamiselle asetettuja kriteereitä tai sisältää liikaa samankaltaisuutta (Turnitin)
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa käyttää eettisen organisaatiokulttuuriin ja sen johtamiseen liittyviä käsitteitä ja tutkimustietoa
- osaa arvioida, kehittää ja johtaa eettistä organisaatiokulttuuria
- osaa ennakoida työyhteisön eettiseen kuormitukseen ja eettiseen organisaatiokulttuuriin liittyviä tekijöitä organisaatiossa
- osaa kirjoittaa lähes asiatyylillä/ tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa käyttää johdonmukaisesti ja käytäntölähtöisesti soveltaen eettisen organisaatiokulttuuriin ja sen johtamiseen liittyviä käsitteitä ja tutkimustietoa
- osaa arvioida, kehittää ja johtaa eettistä organisaatiokulttuuria yhteisöllisesti
- osaa ratkaista ammatilliseen toimintaan liittyvää eettistä kuormitusta ja eettisiä ristiriitoja organisaatiossa
- osaa kirjoittaa johtamisesta pääasiallisesti asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa käyttää kriittisesti eettisen organisaatiokulttuurin sekä sen johtamisen liittyvää uusinta tutkimustietoa.
- osaa analysoida, arvioida, kehittää ja johtaa eettisen organisaatiokulttuuria organisaatiotasolla
- osaa ennakoida, arvioida ja ratkaista tutkimustietoon pohjaten ammatilliseen toimintaan liittyvää eettistä kuormitusta ja eettisiä ristiriitoja organisaatiossa
- osaa kirjoittaa johtamisesta virheettömällä asiatyylillä/ tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 05.05.2024
Ajoitus
20.05.2024 - 11.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 300
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
- Kesäopinnot
Opettaja
- Mia Ikonen
- Ulla Huhtalo
Ryhmät
-
HLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
Osaa huomioida ja tukea lasta ja vanhempia erotilanteessa ja ohjata tarvittavan avun piiriin.
Osaa huomioida perheenjäsenten yksilölliset tarpeet erotilanteessa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu LAB-ammattikorkeakoulun Moodle -oppimisympäristössä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso on avoinna LAB-ammattikorkeakoulun Moodlessa ja itsenäisesti suoritettavissa 20.5-11.8.2024 välillä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle -oppimisympäristössä osoitettu materiaali.
Oppimisympäristö
LAB ammattikorkeakoulun Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 135 tuntia (5 op).
Sisältö
Opiskelija oppii tunnistamaan lapsiperheen eron erityispiirteitä ja lapsia suojaavia tekijöitä vanhempien erotessa.
Opiskelija osaa huomioida ja tukea lasta sekä vanhempia erotilanteessa ja ohjata tarvittavan avun piiriin.
Opiskelija saa työkaluja työskennellä perheenjäsenten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti erotilanteissa.
Arviointimenetelmät
Verkkotehtävien suorittaminen hyväksytysti ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Verkkotehtävät on suoritettu hyväksytysti ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
21.04.2023 - 05.06.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 03.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 26
Koulutus
- Kesäopinnot
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
- Tuomo Liimatainen
Ryhmät
-
TLPREX23ASaapuvat vaihto-opiskelijat 2023, lyhyet vaihdot, tekniikka, Lappeenranta
-
TLPRMEC22SBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 22S Lappeenranta
-
TLPRKONE20SKonetekniikan koulutus 20S Lappeenranta
-
TLPRMEC20SBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering and Production Technology 20S Lappeenranta
-
TLPRKONE22SKonetekniikan koulutus 22S Lappeenranta
-
TLPRKONE21SKonetekniikan koulutus 21S Lappeenranta
-
TLPRMEC21SBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 21S Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Student is able to
- describe used mechanisms and their kinematics
- simulate structure motion and control the system for desired target
- apply theoretical approach (equations) with support of Matlab Simulink
- recognise general possibilities in process planning and process analysis using CAM technology.
- determine process times and make a cost estimate using CAM planning.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin rakenne:
5 op sisältäen verkko- ja kontaktiopetuksen.
Aiheet:
Monikansallisen ryhmätyön oppiminen
Mekanismien simulointi
Valmistustekniikka
Hydrauliikka
Aikataulu:
Viikko 32: Verkko-opetus. Opiskelijaryhmien muodostaminen.
Viikko 33: Opiskelijaryhmät kokoontuvat verkossa. Valmistelut vaihtoon.
Viikot 34-35: Vaihtoviikot Lappeenrannassa. Luokkaopetus LAB-kampuksella.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkko-opetusta (Zoom) 1 viikko, lähiopetusta (Lappeenranta) 2 viikkoa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali jaetaan Moodlen kautta
Oppimisympäristö
Zoom, Moodle, luokkahuone
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
150 h, josta 88 h opetusta/ohjausta ja 62 h opiskelijan itsenäistä työtä
Sisältö
Ryhmätyö kansainvälisessä opiskelijaryhmässä. Sovelluskohde: Takalaitanostin.
Takalostinjärjestelmien mallintaminen ja käytettyjen mekanismien ja niiden kinematiikojen kuvaus. Liikkeen mallintaminen ja mekanismien ohjaus ja simulointi. Teoreettinen tarkastelu sekä järjestelmän käyttäytymisen mallinnus MatLab Simulinkillä.
Hydrauliikan perusteet (terminologia, peruslait ja mitoituskaavat). Hydrauliset piirit; piirien luominen ja simulointi FluidSimillä. Hydrauliset komponentit; sylinterit, venttiilit (lähinnä suuntaventtiilit) ja pumput.
Koneistustekniikoiden ja lastuamisen teoriaa. Kappaleiden koneistustehtävien suunnittelu tietokoneavusteisen valmistuksen (CAM) avulla. Prosessien suunnittelu ja prosessianalyysi CAM-ohjelmistolla, työstöaika sekä kustannusarvio. SolidWorks-suunnitteluohjelmiston CAM-työkalujen käyttö.
Arviointimenetelmät
Ryhmän loppuesityksen arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei täytä vähimmäistasoa
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Oppimistavoitteet on saavutettu minimitasolla
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Oppimistavoitteet on saavutettu hyvin
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Oppimistavoitteet on saavutettu erinomaisesti
Ilmoittautumisaika
18.03.2024
Ajoitus
05.06.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
- Kesäopinnot
Opettaja
- Sanna Nurmiainen
Ryhmät
-
HLTIAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- vertailla erilaisia johtamisen lähestymistapoja ja niiden merkitystä työyhteisön johtamisessa ja kehittämisessä
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan johtamisen ja henkilöstöhallinnon erityispiirteet ja lainsäädännön
- kuvata talouden seurannan indikaattoreita kustannustehokkuuden, kestävän kehityksen ja yrittäjämäisen toiminnan näkökulmista
- kuvata laatutyön periaatteet ja soveltaa asiakaskeskeisten palvelujen kehittämisen keinoja
- kehittää työyhteisön työhyvinvointia ja työturvallisuutta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tämä kyseinen opintojakso tarkoitettu kesäyliopiston opiskelijoille. Hyvinvointi-yksikön tutkinto-opiskelijat eivät opiskele tätä kurssia, vaan heidän tulee ilmoittautua kahdelle eri opintojaksolle: AY00CU16 Yrittäjyys 2 op ja AY00CU42 Esihenkilötyö 3 op
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 14.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
- Kesäopinnot
Opettaja
- Pipsa Murto
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Ryhmät
-
HLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
-kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita, merkitystä ja sitä selittäviä teorioita
-ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta, ilmaisua ja tunnesäätelyä tukevana menetelmänä
-tunnistaa leikin ja liikkumisen mahdollisuuksia sekä rajoittavia tekijöitä
-käyttää ja soveltaa liikkeen ja ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä arjen tavoitteellisessa ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa oman aikataulun mukaisesti. Toteutukseen sisältyy tutkittuun teoriatietoon perustuvaa materiaalia, oppimistehtäviä ja tentti.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso on avoinna 1.5. - 31.8.2024.
Toukokuun loppuun mennessä palautuneet tehtävät arvioidaan kesäkuussa.
Kesä- ja heinäkuun aikana palautuneet tehtävät arvioidaan elokuun loppuun mennessä.
Elokuussa palautuneet tehtävät arvioidaan syyskuun aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö, moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa n. 27 tunnin opiskelijan työtä
Sisältö
-Leikki lapsen eri kehitysvaiheissa ja leikin teoria
-Lapsen motorinen kehitys ja liikkuminen lapsen eri kehitysvaiheissa
-Vertaissuhteiden ja osallisuuden tukeminen luovan toiminnan kautta
-Leikin, liikkeen ja ilmaisun mahdollisuudet lapsen tunteiden ja stressin säätelyssä
-Luovuus ja ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena
-Aikuisen rooli vuorovaikutusta rakentavan leikin mahdollistajana ja rikastajana
-Metsä ja luonto hyvinvointia tuottavina leikkiympäristöinä
-Leikki, leikillisyys ja luovuus osana jokaisen arkea
-Ilmaisun eri muodot (musiikki, draama, kuvataide, kädentaidot) ryhmän-/yksilöiden tavoitteellisessa ohjauksessa
-Liikkumisen mahdollistaminen ja siihen kannustaminen arjessa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso soveltuu kaikille lapsia ja perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille sekä tällaisiin ammatteihin opiskeleville opiskelijoille (esim. varhaiskasvatus, lastensuojelu, perhetyö, terveydenhoito, sairaanhoito, fysioterapia).
Opintojakso kuuluu LABissa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen vaadittaviin täydentäviin opintoihin.
Arviointimenetelmät
Opiskelija osoittaa osaamistavoitteiden mukaisen osaamisensa oppimistehtävissään.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
-Osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittaminen oppimistehtävissä
-Oppimistehtävien suorittaminen tehtävänannon mukaisesti ja palauttaminen annetussa aikataulussa
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 28.04.2024
Ajoitus
06.05.2024 - 05.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 300
Koulutus
- Kesäopinnot
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
- Ulla Huhtalo
- Veera Laiho
Ryhmät
-
HLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa lähisuhdeväkivallan ilmenemismuodot eri elämänvaiheissa
- saa valmiuksia puheeksi ottamiseen
- perehtyy auttamismenetelmien ja monialaisen yhteistyön toimintatapoihin.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu LABin Moodle -oppimisympäristössä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso on avoinna ja suoritettavissa 6.5.-5.8.2024 välillä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
LABin Moodle -oppimisympäristössä osoitettu materiaali.
Oppimisympäristö
LAB ammattikorkeakoulun Moodle -oppimisympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Lähisuhdeväkivalta ilmiönä, sen tunnistaminen ja puheeksi ottaminen.
Lähisuhdeväkivallan kokijoiden ja tekijöiden ammatillinen kohtaaminen.
Palveluverkostojen toimintamallit, monialainen yhteistyö ja auttamismenetelmät.
Arviointimenetelmät
Verkkotehtävien suorittaminen hyväksytysti ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 14.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Kesäopinnot
Opettaja
- Tuulia Stellberg
- Helena Hatakka
- Mirka Airesvuo
- Seija Varis
- Annukka Salovaara
Opetusryhmät
- Opinnäytetyöinfo (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tiimitapaaminen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tiimitapaaminen 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pop up-ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21KVSosionomikoulutus 21KV Lahti
-
HLPRSOS21KMSosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
-
HLTISOS22SSosionomikoulutus 22S Lahti
-
HLTISOS21KSosionomikoulutus 21K Lahti
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
-
SOS20KSosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
-
HLPRSOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
-
HLTISOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lahti
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
-
08SOS20KVSosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
-
HLPRSOS20SSosionomikoulutus 20S Lappeenranta
-
HLTISOS20SSosionomikoulutus 20S Lahti
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
-
HLTISOS21SSosionomikoulutus 21S Lahti
-
HLPRSOS21SSosionomikoulutus 21S Lappeenranta
-
08SOS20KMSosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti
Pienryhmät
- Opinnäytetyöinfo
- Tiimitapaaminen 1
- Tiimitapaaminen 2
- Pop up-ohjaus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, Zoom-oppimisympäristössä
Ti 7.5. klo 9-12 Opinnäytetyöinfo; osallistuminen pakollinen
Vapaaehtoinen pop-up ohjaus ma 13.5.
Aihe-ehdotuksen palautus ke 15.5. mennessä -> Tiimijaot ilmoitetaan tämän jälkeen.
Ma 27.5. klo 11-16 Tiimitapaaminen 1: Opinnäytetyösi teoreettiset käsitteet, tarkoitus ja tavoite, Opinnäytetyösi menetelmälliset ratkaisut
Ti 28.5. klo 11-16 Tiimitapaaminen 2: Opinnäytetyösi teoreettiset käsitteet, tarkoitus ja tavoite, Opinnäytetyösi menetelmälliset ratkaisut
Ma 10.6 ja ti 11.6. klo 11-16 vapaaehtoista ohjausta
Opinnäytetyösuunnitelman palautus su 4.8. mennessä ja arvioitu 4.9. mennessä.
Opinnäytetyön suunnittelun kokonaisuuteen sisältyy myös 1 op:n Opinnäytetyöraportin kirjoittaminen (Opra).
Opraan kuuluu verkkotesti sekä kolmen kerran luentosarja, johon on tarjolla useita aikavaihtoehtoja.
Lahden kampuksen luentosarjat ovat alakohtaisia, eli niissä esimerkit ovat Sosiaali- ja terveysalan opinnäytetöistä. Valitse omiin aikatauluihisi parhaiten sopivan luentosarja:
Tammikuun luentosarja 1: 23.1. klo 10 - 12, 24.1. klo 10 - 12 ja 26.1. klo 10 - 12
Tammikuun luentosarja 2: 29.1. klo 10 - 12, 30.1. klo 12 - 14 ja 2.2. klo 12 - 14
Helmikuun luentosarja: 7.2. klo 10 - 12, 9.2. klo 10 - 12 ja 12.2. klo 10 - 12
Maaliskuun luentosarja: 6.3. klo 10 - 12, 7.3. klo 10 - 12 ja 8.3. klo 10 - 12
Toukokuun luentosarja: 6.5. klo 10 - 12 ja 10.5. klo 10 - 12 (päällekkäisyyksien takia luentoja on vain kaksi)
Ilmoittautuminen luentosarjaan: https://moodle.lut.fi/mod/choice/view.php?id=1179713
Mikäli mikään alakohtaisista luentosarjoista ei sovi aikatauluihisi, voit ilmoittautua Lappeenrannan monialaisille luentosarjoille https://moodle.lut.fi/mod/choice/view.php?id=499933
Verkkotesti tehdään sille opettajalle, jonka luentosarjaan olet ilmoittautunut.
Ajoitus ja läsnäolo
Ti 7.5. klo 9-12 Opinnäytetyöinfo; osallistuminen pakollinen
Vapaaehtoinen pop-up ohjaus ma 13.5.
Aihe-ehdotuksen palautus ke 15.5. mennessä -> Tiimijaot ilmoitetaan tämän jälkeen.
Ma 27.5. klo 11-16 Tiimitapaaminen 1: Opinnäytetyösi teoreettiset käsitteet, tarkoitus ja tavoite, Opinnäytetyösi menetelmälliset ratkaisut
Ti 28.5. klo 11-16 Tiimitapaaminen 2: Opinnäytetyösi teoreettiset käsitteet, tarkoitus ja tavoite, Opinnäytetyösi menetelmälliset ratkaisut
Ma 10.6 ja ti 11.6. klo 11-16 vapaaehtoista ohjausta
Opinnäytetyösuunnitelman palautus su 4.8. mennessä ja arvioitu 4.9. mennessä.
Kurssiin kuuluu 1 op:n Opinnäytetyöraportin kirjoittaminen (Opra), johon kuuluvat seuraavat osiot:
1. Kolmen kerran luentosarja:
Luentosarja 1. Opinnäytetyön rakenne, otsikointi ja havainnollistaminen
Luentosarja 2. Lähdemerkinnät ja hyvä kieliasu
Luentosarja 3. Tiedonhankinta.
Ilmoittautumislinkki luentosarjoihin on Moodle-kurssilla.
2. Verkkotesti
Verkkotestissä kerrataan opinnäytetyön kirjoittamisen kannalta tärkeimmät asiat. Verkkotesti on Testaa taitosi -osiossa Opran Moodle-kurssilla.
Lisätietoja: annukka.salovaara@lab.fi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tutkimus- ja kehittäminen ja innovaatiot sosiaali- ja tarveysalalla - opintojakson materiaali
Opinnäytetyön ohjeet Elabissa
Menetelmäkirjalllisuutta, esim:
Vilkka, Hanna (2021). Tutki ja kehitä.
Vilkka, Hanna (2021). Näin onnistut opinnäytetyössä.
Puusa, Anu ja Juuti, Pauli (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät.
Hirsjärvi, Sirkka ym. (2015). Tutki ja kirjoita.
Toikko, Timo ja Rantanen, Teemu (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Saatavilla e-julkaisuna.
Oppimisympäristö
Verkko-oppimisympäristö Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytetyön aiheen tulee olla valmiina opintojakson alkaessa ja valmis opinnäytetyösuunnitelma palautetaan opintojakson päättyessä. Tämä on tärkeää huomioida suunnitellessa ajankäyttöäsi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tutkimus-, kehittäminen ja innovaatiot sosiaali- ja terveysalalla - opintojakso tulee olla suoritettuna ennen opinnäytetyön suunnittelua.
Suositeltavaa on, että opintoja on suoritettuna vähintään 130 op ennen opinnäytetyön suunnittelun aloittamista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 14.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus, Lappeenranta
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
- Kesäopinnot
Opettaja
- Minna-Maria Behm
- Anne Suikkanen
Ryhmät
-
LLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lappeenranta
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
TLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lappeenranta
-
MLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lappeenranta
-
LABYKES24KHKesäopinnot 2024 (YAMK)
-
LLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
TLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lahti
-
MLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- Selittää projektin vaiheet ja verkostoitumisen lähtökohdat
- Organisoida projektin toteutuksen
- Toimia projekteissa ja verkostoissa johtajana tai asiantuntijana
- Arvioida projektin tuloksia, vaikutuksia ja vaikuttavuutta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kesäopintoina 2024.
Opintojakso toteutuu kokonaan Moodle verkko-oppimisympäristössä. Opiskelijat suorittavat opintojakson itsenäisesti oman aikataulunsa mukaan.
Opetusmenetelminä Moodle-kurssialustalla ohjeistetut tehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu ajalla 1.5.-31.8.24.
Huom! Opintojaksolle ilmoittautuminen pe 7.6.2024 mennessä, jolloin opettajat jäävät vapaajaksolle.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla osoitettava materiaali
Oppimisympäristö
Opintojakso toteutuu kokonaan Moodle-oppimisympäristössä. Opintojaksossa ei ole kontaktiopetusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- Selittää projektin vaiheet ja verkostoitumisen lähtökohdat
- Organisoida projektin toteutuksen
- Toimia projekteissa ja verkostoissa johtajana tai asiantuntijana
- Arvioida projektin tuloksia, vaikutuksia ja vaikuttavuutta
Sisältö:
Projektin vaiheet ja verkostoitumisen lähtökohdat
Hyvä projektisuunnitelma
Projektin johtaminen ja monialainen toteuttaminen
Verkostojohtaminen ja asiantuntijana toimiminen projektin verkostoissa
Projektin tulosten, vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan palautettavan tehtävän perusteella. Kaikki opintojaksoon sisältyvät osatehtävät tulee olla myös hyväksytysti suoritetut.
Opintojakso toteutuu ajalla 1.5.-31.8.2024.
Tehtävät arvioidaan kaksi kertaa lukukauden aikana.
- tehtävät, jotka on palautettu viimeistään 26.5.24, arvioidaan 7.6.24 mennessä.
- tehtävät, jotka on palautettu viimeistään 31.7.24, arvioidaan 31.8.24 mennessä.
Osaamistavoitteet – ylempi AMK-arviointikehikko (EQF7)
- Tiedollinen osaaminen: tietoperusta ja lähteet
- Taidollinen osaaminen: asiantuntijuus sisällön käsittelyssä/soveltamisessa ja toteutus
- Viestintäosaaminen: kirjoittaminen
- Vastuu ja itsenäisyys: kyky soveltaa tietoja ja taitoja
Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan suorittamalla opintojakson kirjalliset tehtävät.
Opintojakso arvioidaan kokonaisarvosanalla 5-1 (hylätty).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita. Kaikki opintojakson osiot tulee olla suoritettu vähintään hyväksytyn tasoisesti.
Opiskelija
- käyttää perustelemattomasti ja suppeasti projekti- ja verkostojohtamisen käsitteitä ja tutkimustietoa
- osaa soveltaa projekti- ja verkostojohtamisen tietoa puutteellisesti
- kirjoittaminen ei täytä asiatyyliselle/tieteelliselle kirjoittamiselle asetettuja kriteereitä tai sisältää liikaa samankaltaisuutta (Turnitin)
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1 = Opiskelija osaa
- käyttää projekti- ja verkostojohtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- ratkaista projekti- ja verkostojohtamisen kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella projekti- ja verkostojohtamisen toimintaa monialaisesti
- osaa kirjoittaa lähes asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen projekti- ja verkostojohtamisen käsitteitä
- soveltaa projekti- ja verkostojohtamisen kehittämisen menetelmiä
- soveltaa monialaista lähestymistapaa projekti- ja verkostojohtamisen
- osaa kirjoittaa johtamisesta pääasiallisesti asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa projekti- ja verkostojohtamisessa
- arvioida ja kehittää projekti- ja verkostojohtamista monialaisesti
- osaa johtaa monialaista projektia ja verkostoa
- osaa kirjoittaa johtamisesta virheettömällä asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 24.04.2024
Ajoitus
03.05.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
- Kesäopinnot
Opettaja
- Outi Rantatulkkila
Ryhmät
-
HLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee ratkaisukeskeiset toimintaperiaatteet ja niiden hyödyt käytännössä
- osaa soveltaa positiivisen psykologian lähestymistapaa ja vahvuusperustaista toimintaa työssä sekä omassa elämässä
- tunnistaa tarinoiden ja uskomusten merkitykset ihmisten pystyvyysprosesseissa ja saa toimintamalleja pystyvyyden tukemiseen
- ymmärtää resilienssin käsitteen yksilön ja yhteisön elämässä, ja oppii resilienssiä tukevia keinoja
- tiedostaa läsnäolon ja näkökulman merkitykset hyvinvoinnissa sekä rakentavassa yhteistyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
verkkoympäristö, itsenäinen opiskelu
Ajoitus ja läsnäolo
3.5.-31.7.2024
Opettajien vapaajakson aikana 10.6.-5.8.2023 opiskelija etenee opintojaksolla itsenäisesti, tällöin ei arviointia
Arvioinnit tapahtuvat ennen 6.6.2023 sekä 6.8. alkaen elokuun 2024 ajan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hirvihuhta, H.& Litovaara, A. 2004. Ratkaisun taito. Tammi.
Katajainen, A., Lipponen, K. & Litovaara, A. 2004. Voimavarat käyttöön. Duodecim.
Lipponen, K .2020. Resilienssi arjessa. Duodecim.
Uusitalo-Malmivaara, L. 2015.(toim.) Positiivisen psykologian voima. Ps-kustannus.
Saukkola.K. & Laane, T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen. KirsiConsulting.
vapaavalintainen kirjallisuus:
Furman, B. & Ahola, T. 2007. Onnistuminen on joukkuelaji. reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti.
Ojanen, M. 2018. Onnellisuuksien oivaltaja. Mitä tiede kertoo onnesta? PS-kustannus.
Oksanen J. ja Sollasvaara. R. 2017-2019. (toim.) Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette-oireisten lasten kasvattajille. Autismisäätiö.
Savikuja, T. & Puustjärvi, A.2022. (toim.) Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.
Oppimisympäristö
verkkoympäristö
Sisältö
-ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja taustateoriat
-positiivinen psykologia, vahvuudet ja voimavarat
-minäpystyvyyden merkitys, pystyvyyden tukemisen keinoja
-läsnäolon taito vuorovaikutuksessa ja oman hyvinvoinnin tukemisessa
-yksilön ja yhteisöjen resilienssi, yhteisöjen merkitys resilienssin ja pystyvyyden taustalla
-tarinoiden merkitys yksilön ja yhteisöjen uskomuksissa, narratiivinen lähestymistapa
-toimivan vuorovaikutuksen rakentaminen haasteellisissa tilanteissa, läsnäolon merkitys
-ratkaisukeskeisiä käytännön sovelluksia yksilön ja yhteisöjen kanssa
-oma hyvinvointi: ratkaisukeskeisyys ja näkökulman merkitys hyvinvoinnissa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
-ei vaadita
Arviointimenetelmät
-hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
-opiskelija ei tutustu kurssimateriaaleihin
-opiskelija ei palauta tehtävää määräaikaan mennessä, tai tehtävä ei täytä ohjeen mukaisia vaatimuksia
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
-opiskelija tutustuu kurssin materiaaleihin itsenäisesti
-opiskelija palauttaa ohjeen mukaan tehdyn kurssitehtävän määräaikaan 31.7.2024 mennessä
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 14.04.2024
Ajoitus
02.05.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
- Kesäopinnot
Opettaja
- Hannele Tiittanen
- Annamaija Id-Korhonen
Ryhmät
-
HLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
The student is able to
- describe the use of service design in promotion and implementation of wellbeing technology
- use the methods of service design in promotion and implementation of wellbeing technology
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Online learning, team learning
Adapted assigments of ehealth solutions
Ajoitus ja läsnäolo
Web based course, instructed in Moodle.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
To be instructed in Moodle.
Työelämäyhteistyö
Case studies from working life
Oppimisympäristö
Web based learning
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
14.02.2024 - 14.04.2024
Ajoitus
27.05.2024 - 07.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
- Kesäopinnot
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
- Eeva Aarrevaara
- Anna Pajari
- Alexandra Maksheeva
- Paul Carroll
- Anne-Marie Tuomala
- Heikki Saros
- Noora Nylander
- Mika Nikula
- Markus Hämynen
- Katri Angelin
Opetusryhmät
- Scheduling group 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO23-24EComplementary competence (Bachelor's) 2023-2024, Faculty of Business and Hospitality Management
-
MLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Muotoiluinstituutti
-
HLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
-
LABYKES24KHKesäopinnot 2024 (YAMK)
-
TLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Teknologiayksikkö
-
LLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lahti
-
LLABTO23-24Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
TLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lahti
-
MLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti
Pienryhmät
- Scheduling group 1
Osaamistavoitteet
Knowledge
• use professional concepts consistently and to be capable to discuss and communicate professional issues in interdisciplinary and international group
• take account the nature and urban environment as a resource of health and wellbeing
Skills
• analyze the initial situation and the needs of a client or a business partner
• present alternative solutions and adapt the professional skills to the service design of the work life partner
• choose suitable methods and explain the reasons for these solutions
• Present the results in a written article by collaborating with international student team
Team work
• act with situational awareness
• plan and arrange the activities with the ethical principles of one’s own professional field
• organize interdisciplinary and international team work according to team’s professional goals
Suitable for Bachelor and Master degree students interested in working in international and multidisciplinary teams, which co-design in urban living and wellbeing settings.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Interdisciplinary team work student brings the know-how from own study field and implements it in the case study in international student team using out of the box thinking.
Student learns how to look and do ideation process of design of new service or product from the new perspective.
In the end the teams prepare a presentation of the project results.
This is a perfect way to experience the strength and effectiveness of international, interdisciplinary, and from the first Bachelor year to the last Master year students' teams.
The group of international teachers coach and teach the teams.
Ajoitus ja läsnäolo
Before the intensive period a written preliminary assignment. Compulsory online session will be held in May and informed separately to the enrolled students.
International intensive program May 27 – June 7, 2024 on site in Lahti.
Both weeks from Monday till Friday full day program. Presence required every day.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Introduced in Moodle and in intensive period.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Not available.
Työelämäyhteistyö
International and interdisciplinary student teams work with real work life cases or projects introduced by different clients.
Oppimisympäristö
Contact lectures and team work is arranged in the campus. Site visits are included to the programme. Learning materials and courseworks are available in Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
The course requires full time participation during the intensive course.
Sisältö
Themes:
- Main theme in 2024: Planetary health
- Interdisciplinary and international team work
- Urban living Environment - resource for health and wellbeing
- Urban development
- Ecosystem services
- Co-Design
- Developmental project work
- Participatory methods
- Nature empowerment
Lectures, workshops, site visits
Project work supervised by teachers and clients
Time together in the Finnish nature
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
The prerequisite for participating in the course is that the mandatory preliminary assignment has been submitted and the preliminary information event has been attended on May 6, 2024. A maximum of 20 LUt students can be admitted to the course.
Arviointimenetelmät
100% attendance requirement
Active participation in lectures, workshops and project assignment.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Requirements not fulfilled.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 03.06.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 250
Koulutus
- Kesäopinnot
Opettaja
- Juha Pere
Ryhmät
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää fysiikan merkityksen tekniikassa
- osaa kuvata SI-yksikköjärjestelmän ja tehdä yksikönmuunnoksia
- osaa ratkaista kinematiikan, mekaniikan ja lämpöopin ongelmia matemaattisesti
- osaa soveltaa vektorilaskentaa mekaniikan ilmiöissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Moodle-sivusto, opetusvideot
Ajoitus ja läsnäolo
Tehdään omaan tahtiin
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson moodlesivusto
(Peltonen, H. 2014. Insinöörin (AMK) Fysiikka osa 1. 11. painos. Gummerus Kirjapaino Oy. Kirja ei ole pakollinen ja kirjan saatavuudessa on ongelmia.)
Oppimisympäristö
Moodle
Sisältö
* suureet, SI-järjestelmä, SI-järjestelmään kuulumattomat yksiköt
* kinematiikkaa
* Newtonin lait
* lämpötila-asteikot, lämpölaajeneminen, kalorimetriaa, lämmönsiirron perusteet
* paine, ideaalikaasun tilayhtälö, ainemäärä, moolimassa, tilavuusvirta, massavirta
* voimavektoreiden yhteenlasku, kitka
* työ, energia, teho, hyötysuhde
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tekniikan fysiikan perusteet AT00BT70
Basic Studies in Physics AT00CH50
ovat täsmälleen sama kurssi, vain eri kielellä. Et voi suorittaa molempia.
Arviointimenetelmät
Tehtäväpaketit
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei osaa ratkaista opettajan asettamia matemaattisluonnontieteellisiä ongelmia
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja osaa etsiä yksittäisiin matemaattisluonnontieteellisiin ongelmiin johdonmukaisesti tietoa. Osaa soveltaa opittuja tekniikoita opettajan antamiin matemaattisluonnontieteellisiin ongelmiin.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja osaa etsiä ongelmanratkaisun kannalta oleelliset tiedot. Osaa monipuolisesti ratkaista opettajan asettamia matemaattisluonnontieteellisiä ongelmia.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja osaa etsiä tietoa ongelmanratkaisuprosessin eri vaiheissa. Osaa ratkaista kaikki tai lähes kaikki opettajan asettamat matemaattisluonnontieteelliset ongelmat.
Ilmoittautumisaika
16.03.2023 - 30.04.2024
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 500
Koulutus
- Kesäopinnot
Opettaja
- Päivi Porras
Ryhmät
-
TLABTO22HTäydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Teknologiayksikkö
-
LABKES23KHKesäopinnot 2023 (AMK)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ratkaista vaativampia yhtälöitä
- derivoinnin perusteet sekä soveltaa derivointia käytännön tehtävissä
- polynomifunktioiden integroinnin perusteet sekä pystyy soveltamaan integrointia pinta-alojen laskemiseen
- trigonometriset sekä osaa ratkaista niitä sisältäviä tehtäviä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Itsenäisesti suoritettava verkkokurssi.
Automaattisesti tarkistettavista harjoitustehtävistä saa pisteitä kurssin suorittamiseksi. Pelkillä tehtävillä voi läpäistä kurssin, mutta korkeammat arvosanat edellyttävät soveltavaan kokeeseen osallistumista.
Labin opiskelija: Laita viestiä paivi.porras@lab.fi, kun olet ilmoittautunut. Näin saat hyväksymisen kurssille nopeammin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimisympäristö
Opintojaksolla on käytössä Moodle-oppimisympäristö.
Sisältö
- Yhdistetty ja käänteisfunktio
- Trig. funktiot, -yhtälöt
- Polynomifunktion derivointi
- Trigonom.funk. derivointi
- Ex-log -funk. derivointi
- Ääriarvot
- Derivaatan soveltaminen
- Polynomifunktion integrointi
- Pinta-ala integroimalla
- Tilavuus integroimalla
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tekniikan matematiikka 1
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät ja soveltava koe
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa ratkaista opettajan asettamia matemaattis-luonnontieteellisiä ongelmia. Alle 33 % maksimipisteistä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tuntee matemaattiset menetelmät ja kykenee suoriutumaan yksinkertaisista mekaanisista laskutehtävistä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää matemaattisten menetelmien vaatimukset ja kykenee jossain määrin soveltamaan perusmatematiikkaa insinööritehtävissä. Vähintään 57 % maksimipisteistä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee matemaattiset menetelmät ja kykenee analysoimaan insinööritason matemaattisia tehtäviä ongelmitta. Vähintään 83 % maksimipisteistä.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 14.04.2024
Ajoitus
02.05.2024 - 04.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 150
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
- Kesäopinnot
Opettaja
- Minna Kuvajainen
Ryhmät
-
HLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisia haitallisia kokemuksia (ACE) ja suojaavia tekijöitä (PCE) sekä niiden yhteyttä hyvinvointiin, terveyteen ja toimintakykyyn
- kuvailla trauman ja resilienssin ilmenemisen muotoja yksilössä, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- arvioida turvallisuuden ja turvattomuuden eri elementtejä omassa toimintaympäristössään ja ehdottaa niiden pohjalta muutoksia toimintaan
- valita oman vireystilansa säätelyyn sopivia menetelmiä
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta ja pohtia omaa elämänhistoriaansa suhteessa traumatietoiseen työskentelyyn
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutus verkossa ajalla 2.5.2024 –4.8.2024 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 26.5. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen ryhmät). Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 4.8.2024.
.
Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 15.5. klo 9–10.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 3.6. klo 10–11
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen
Ajoitus ja läsnäolo
Toteutus verkossa ajalla 2.5.2024 –4.8.2024 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 26.5. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen ryhmät). Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 4.8.2024.
.
Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 15.5. klo 9–10.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 3.6. klo 10–11
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
* Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) 2023. Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
TAI
* Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books
JA
* Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity TAI Burke Harrisin video (linkki virtuaalialustalla)
JA
* Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa virtuaalisella oppimisalustalla Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Osallistuja hyödyntää kokemustaan työharjoittelusta ja/tai omasta työpaikasta (sosiaali- tai terveysalan yksikkö, sivistystoimiala) tehdessään kehittämistehtävän.
Oppimisympäristö
Moodlen virtuaalioppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus verkossa ajalla 2.5.2024 –4.8.2024 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 26.5. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen ryhmät). Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 4.8.2024.
.
Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 15.5. klo 9–10.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 3.6. klo 10–11
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen
Sisältö
Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset (ACE) ja suojaavat tekijät (PCE), ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, vireystilaikkuna, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen, traumainformoitu lähestymistapa työyhteisön kehittämisessä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
* Opiskelijalla on hyvä olla tehtynä vähintään yksi harjoitelu tai noin 2 kk työkokemusta sosiaali- tai terveysalan yksikössä tai sivistysalalla (kehittämistehtävän tekeminen)
* Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.
* Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 26.5. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen ryhmät)
.
Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin traumaperäisen stressihäiriön hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa on rakenteellista työtä, ja koko työyhteisön ja lopulta yhteiskunnan muuttamista traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Oman oppimisen tavoitteellisuus:
* Omien tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
.
Opintojakson teemojen monipuolinen tarkastelu:
* Aiheeseen kuuluvia termejä, malleja, periaatteita ja tietoa tarkastellaan monipuolisesti. Valinnat perustellaan. Tarkastelu on muutakin kuin suoraa toistamista lähdemateriaalista. Valitut aiheet esitellään perustellen ja keskeisiä käsitteitä käytetään johdonmukaisesti. Keskeinen tieto on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa. Johtopäätökset ja oma pohdinta osoittavat kriittistä ajattelua.
.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen:
* Vaadittu lähdemateriaali näkyy tuotoksessa. Muu aiheeseen sopiva lähdemateriaali on valittu kriittisesti, erottaen arkitiedon tutkitusta tiedosta. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty.
.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus:
* Yleisilme on asianmukainen. Kieli ja ilmaisu on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 14.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Kesäopinnot
Opettaja
- Tuulia Stellberg
- Mari Mynttinen
Ryhmät
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata sosiaali- ja terveysalan yleisimmät tutkimusmenetelmät
- arvioida ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita ja luotettavuutta
- kuvata tutkimusprosessin vaiheet
- selittää innovaatio-käsitteen ja hyödyntää innovaatiotoimintaa oman alan kehittämisessä
- käyttää oman alansa keskeisimpiä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä opinnäytetyön toteutuksessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Yksilö-/tiimi-/parityöskentely, oppimistehtävät, verkkotyöskentely.
Toteutus on kokonaan verkossa, eikä toteutukseen sisälly lähiopetusta.
Opintojaksolla on vapaaehtoinen zoom-ohjaus tehtäviin to 30.5. klo 14:00-15:00.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan ajalla 1.5.-31.7.2024.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkiksi ja lisäksi opintojakson materiaaleissa suositeltu kirjallisuus
- Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen, S.-M., Pietilä, A.-M., Jääskeläinen, P. & Liikanen, E. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 2013, 25 (4), 291–301.
- Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk. Sivut 12 – 84.
- Kananen, J. 2011. Kvantti: kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk. Sivut 9 - 124.
- Ojasalo K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2020. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma pro.
- Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Turun amk. Puheenvuoroja 72. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
- Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun amk:n oppimateriaaleja 108. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
- Puusa, A. & Juuti, P. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018 (tai aik. painokset). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
- Vilkka, H. 2005. Tutki ja kehitä. Tammi.
- Vilkka, H. 2014. Tutki ja mittaa. http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Oppimisympäristö
Verkko-oppimisympäristö, Moodle.
Sisältö
Tieteen filosofia, arkitieto ja tieteellinen ajattelu.
Opintojakson aikana opiskellaan määrällistä ja laadullista tiedonkeruuta ja analyysia, käydään läpi toiminnallinen opinnäytetyö sekä kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja eettisiä kysymyksiä sekä luotettavuutta opinnäytetyössä.
Lisäksi tutustutaan innovaatio -käsitteeseen ja mitä se tarkoittaa opinnäytetyössä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on tarkoitettu opiskeltavaksi siinä vaiheessa, kun opinnäytetyö on ajankohtainen. Opinnäytetyöprosessi aloitetaan välittömästi opintojakson suorittamisen jälkeen. Opintojakso on suoritettava ennen opinnäytetyön aloittamista.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus
verkkotehtävien hyväksytty suoritus
Hyväksytty: taso 3
Opintojakson suorittaminen ahotointina toteutetaan näyttönä. Erillinen ohjeistus näytön vastaanottavalta opettajalta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Eri modulien hyväksytty suorittaminen (60% oikein).
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Opiskelija osaa
- sosiaali- ja terveysalan tutkimukseen ja kehittämistoimintaan liittyvät keskeiset käsitteet ja menetelmät
- arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja tekstiä sekä tehdä lähdemerkinnät ohjeiden mukaan
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oman alansa uusinta keskeistä tutkimustietoa
- suunnitella kehittämistoimintaa tutkimuksellisella lähestymistavalla
- toteuttaa luotettavuuden ja eettisyyden periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- esittää innovatiivisia aiheita opinnäytetyölle
- kirjoittaa tieteellistyyppistä, argumentoitua ja oikeakielistä asiatekstiä.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 14.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 400
Koulutus
- Kesäopinnot
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
- Mikko Ruotsalainen
Ryhmät
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- työhyvinvoinnin keskeiset käsitteet
- edistää aktiivisesti hyvää työyhteisöä
- arvioida ja kehittää omaa työhyvinvointia
- tunnistaa ja hallita itseään kuormittavia tekijöitä
. työterveyshuollon roolin perusperiaatteet
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely verkossa
Ajoitus ja läsnäolo
1.5. - 31.8.2024
Sisältö
Tällä verkkokurssilla on tarkoitus käydä läpi eri osa-alueita työhyvinvointiin liittyen. Haluamme saada sinut ajattelemaan omaa työhyvinvointiasi, perehtymään työhyvinvointiin liittyviin asioihin ja antaa työkalut sen kehittämiseen. Insinöörin pitää osata huolehtia myös itsestään ja omasta työhyvinvoinnistaan. Kun osaat ajatella työhyvinvointia omalta kannalta, osaat myös ottaa toiset huomioon omassa työyhteisössä ja ajatella myös heidän hyvinvointia.
Opintojakson sisältö:
• Työhyvinvointi käsitteenä ja oma työhyvinvointi
• Työkuormitus ja sen hallinta
• Ergonomia ja kognitiivinen ergonomia
• Mielenterveyden edistäminen työpaikalla ja työuupumuksen ehkäisy
• Epäasiallinen käytös ja siihen puuttuminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Aikaisempaa osaamista työhyvinvoinnin kehittämisestä ei tarvita.
Arviointimenetelmät
Opiskelijan pitää palauttaa aihealueisiin liittyvät tehtävät sekä läpäistä kurssin lopussa tentti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelijan pitää palauttaa aihealueisiin liittyvät tehtävät sekä läpäistä kurssin lopussa tentti.
Ilmoittautumisaika
08.03.2024 - 14.05.2024
Ajoitus
05.08.2024 - 01.09.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 26
Koulutus
- Kesäopinnot
Opettaja
- Tuomo Liimatainen
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLPRMEC23SBachelor's Degree Programme in Industrial Mechanical Engineering 23S Lappeenranta
-
TLPRMEC22SBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 22S Lappeenranta
-
TLPRKONE22SKonetekniikan koulutus 22S Lappeenranta
-
TLPRKONE21SKonetekniikan koulutus 21S Lappeenranta
-
TLPRMEC21SBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 21S Lappeenranta
-
TLPRKONE23SKonetekniikan koulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Student is able to
- describe used mechanisms and their kinematics
- simulate structure motion and control the system for desired target
- apply theoretical approach (equations) with support of Matlab Simulink
- recognise general possibilities in process planning and process analysis using CAM technology.
- determine process times and make a cost estimate using CAM planning.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin rakenne:
5 op sisältäen verkko- ja kontaktiopetuksen.
Aiheet:
Monikansallisen ryhmätyön oppiminen
Mekanismien simulointi
Valmistustekniikka
Hydrauliikka
Aikataulu:
Viikko 32 -33: Verkko-opetus. Opiskelijaryhmien muodostaminen. Opiskelijaryhmät kokoontuvat verkossa. Valmistelut vaihtoon.
Viikot 34-35: Vaihtoviikot Lappeenrannassa. Luokkaopetus LAB-kampuksella.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkko-opetusta (Zoom) 1-2 viikkoa, lähiopetusta (Lappeenranta) 2 viikkoa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali jaetaan Moodlen kautta
Oppimisympäristö
Zoom, Moodle, luokkahuone
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
150 h, josta 88 h opetusta/ohjausta ja 62 h opiskelijan itsenäistä työtä
Sisältö
Ryhmätyö kansainvälisessä opiskelijaryhmässä. Sovelluskohde: Takalaitanostin.
Takalostinjärjestelmien mallintaminen ja käytettyjen mekanismien ja niiden kinematiikojen kuvaus. Liikkeen mallintaminen ja mekanismien ohjaus ja simulointi. Teoreettinen tarkastelu sekä järjestelmän käyttäytymisen mallinnus MatLab Simulinkillä.
Hydrauliikan perusteet (terminologia, peruslait ja mitoituskaavat). Hydrauliset piirit; piirien luominen ja simulointi FluidSimillä. Hydrauliset komponentit; sylinterit, venttiilit (lähinnä suuntaventtiilit) ja pumput.
Koneistustekniikoiden ja lastuamisen teoriaa. Kappaleiden koneistustehtävien suunnittelu tietokoneavusteisen valmistuksen (CAM) avulla. Prosessien suunnittelu ja prosessianalyysi CAM-ohjelmistolla, työstöaika sekä kustannusarvio. SolidWorks-suunnitteluohjelmiston CAM-työkalujen käyttö.
Arviointimenetelmät
Ryhmän loppuesityksen arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei täytä vähimmäistasoa
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Oppimistavoitteet on saavutettu minimitasolla
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Oppimistavoitteet on saavutettu hyvin
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Oppimistavoitteet on saavutettu erinomaisesti
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Muut organisaatiot
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kesäopinnot
Opetusryhmät
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 5 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Pienryhmät
- Seminaari 1
- Seminaari 2
- Seminaari 3
- Seminaari 4
- Seminaari 5
Arviointiasteikko
1-5