Siirry suoraan sisältöön

Pienen lapsen kehityksen ja tunne-elämän tukeminenLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CQ52

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 24.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 250

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila
Ryhmät
  • HLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Campusonline-toteutus, kokonaan verkossa oman aikataulun mukainen toteutus. Sisältää moodle-tentin sekä yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden, moodle-materiaalien ja muun ilmoitetun materiaalin pohjalta. Opintojakson suoritetaan kokonaan oman aikataulun mukaan edeten, 2.9.-24.11.2024 aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

toteutus ajalla 2.9.-24.11.2024

- Opintojaksolla edetään opiskelijan omaa omaa aikataulua noudattaen, tentin ja oppimistehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettu ja palautettu 24.11.24 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
- Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus

Lisäksi suositellaan:
- Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus
- Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä
- Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-oppimismateriaali, kirjallisuus ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op

Sisältö

- Pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi
- Varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla
- Lähikehityksen vyöhyke, mentalisaatiokyky
- Lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät
- Osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa
- Ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus lapsen kehityksen tukena

Arviointimenetelmät

Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei noudata annettua aikataulua eikä suorita tehtäviä hyväksytysti 24.11. mennessä.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija noudattaa annettua aikataulua, ja suorittaa hyväksytysti tehtäväksiannon mukaiset opintojakson oppimistehtävät 24.11.2024 mennessä.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 19.01.2024

Ajoitus

20.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila
Ryhmät
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Campusonline-toteutus, kokonaan verkossa oman aikataulun mukainen toteutus. Sisältää moodle-tentin sekä yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden, moodle-materiaalien ja muun ilmoitetun materiaalin pohjalta. Opintojakson suoritetaan kokonaan oman aikataulun mukaan edeten, tammi-huhtikuun 2024 aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

toteutus ajalla 20.1.-30.4.2024

- Opintojaksolla edetään opiskelijan omaa omaa aikataulua noudattaen, tentin ja oppimistehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettu ja palautettu 30.4.24 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
- Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus

Lisäksi suositellaan:
- Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus
- Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä
- Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-oppimismateriaali, kirjallisuus ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op

Sisältö

- Pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi
- Varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla
- Lähikehityksen vyöhyke, mentalisaatiokyky
- Lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät
- Osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa
- Ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus lapsen kehityksen tukena

Arviointimenetelmät

Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei noudata annettua aikataulua eikä suorita tehtäviä hyväksytysti 30.4. mennessä.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija noudattaa annettua aikataulua, ja suorittaa hyväksytysti tehtäväksiannon mukaiset opintojakson oppimistehtävät 30.4. mennessä.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 24.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2.5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Pipsa Murto
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Outi Rantatulkkila
Ryhmät
  • HLTIAVOSOS24K
    Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot 24K, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso kuuluu Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot sosionomeille AMK 60 op -opintokokonaisuuteen (HLTIAVOSOS24K). Toteutukselle voidaan ottaa vain tätä 60 op kokonaisuutta suorittavia opiskelijoita.

Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa oman aikataulun mukaisesti. Toteutukseen sisältyy tutkittuun teoriatietoon perustuvaa materiaalia, oppimistehtäviä ja tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso on avoinna aikavälillä 1.2. - 1.12.2024.

Opettajat arvioivat opintojakson tehtäviä palautuspäivästä seuraavan kuukauden loppuun mennessä. Kesä- ja heinäkuun aikana arvioidut tehtävät arvioidaan elokuun loppuun mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa n. 27 tunnin opiskelijan työtä

Sisältö

-Pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi
-Varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla
-Lähikehityksen vyöhyke
-Lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn ja vertaissuhteiden tukemisen menetelmät
-Osallisuutta, minäpystyvyyttä ja resilienssiä tukevat keinot arjessa
-Ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus
-Kognitiivisten taitojen ja mentalisaatiokyvyn kehittyminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Sosionomi AMK-tutkinto

Opintojakso kuuluu Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot sosionomeille AMK 60 op -opintokokonaisuuteen (HLTIAVOSOS24K). Toteutukselle voidaan ottaa vain tätä 60 op kokonaisuutta suorittavia opiskelijoita.

Arviointimenetelmät

Opintojakson aikana hankittu osaaminen osoitetaan oppimistehtävissä ja tentissä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit löytyvät moodlesta oppimistehtävien ja tentin yhteydestä.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 31.03.2023

Ajoitus

15.05.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila
Ryhmät
  • LABKES23KH
    Kesäopinnot 2023 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Campusonline-toteutus, kokonaan verkossa oman aikataulun mukainen toteutus. Sisältää moodle-tentin sekä yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden, moodle-materiaalien ja muun ilmoitetun materiaalin pohjalta. Opintojakson suoritetaan kokonaan oman aikataulun mukaan edeten, touko-heinäkuun 2023 aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

toteutus ajalla 15.5.-31.7.2023

- Opintojaksolla edetään opiskelijan omaa omaa aikataulua noudattaen, tentin ja oppimistehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettu ja palautettu 31.7.2023 mennessä.

Opettajien vapaajakson aikana 9.6.-7.8.2023 opiskelija etenee opintojaksolla itsenäisesti.
Arvioinnit tapahtuvat ennen 9.6.2023 sekä 7.8. alkaen elokuun 2023 ajan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
- Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus

Lisäksi suositellaan:
- Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus
- Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä
- Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-oppimismateriaali, kirjallisuus ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op

Sisältö

- Pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi
- Varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla
- Lähikehityksen vyöhyke
- Lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät
- Osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa, monialainen yhteistyö
- Ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus

Arviointimenetelmät

Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei noudata annettua aikataulua eikä suorita tehtäviä hyväksytysti 31.7..2023 mennessä.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija noudattaa annettua aikataulua, ja suorittaa hyväksytysti tehtäväksiannon mukaiset opintojakson oppimistehtävät 31.7.2023 mennessä.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

23.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 200

Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila
Ryhmät
  • HLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Campusonline-toteutus, kokonaan verkossa oman aikataulun mukainen toteutus. Sisältää moodle-tentin sekä yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden, moodle-materiaalien ja muun ilmoitetun materiaalin pohjalta. Opintojakson suoritetaan kokonaan oman aikataulun mukaan edeten, tammi-huhtikuun 2023 aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

- Opintojakso toteutuu aj. 23.1.- 30.4.2023.
- Opintojaksolla edetään opiskelijan omaa omaa aikataulua noudattaen, tentin ja oppimistehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettu ja palautettu 30.4. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
- Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus

Lisäksi suositellaan:
- Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus
- Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä
- Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-oppimismateriaali, kirjallisuus ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op

Sisältö

- Pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi
- Varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla
- Lähikehityksen vyöhyke
- Lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät
- Osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa, monialainen yhteistyö
- Ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus

Arviointimenetelmät

Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei noudata annettua aikataulua eikä suorita tehtäviä hyväksytysti 30.4.2023 mennessä.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija noudattaa annettua aikataulua, ja suorittaa hyväksytysti tehtäväksiannon mukaiset opintojakson oppimistehtävät 30.4.2023 mennessä.

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 12.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 250

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila
Ryhmät
  • HLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Campusonline-toteutus, verkkokampus. Yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden ja muun materiaalin pohjalta. Opintojakson suoritetaan oman aikataulun mukaan edeten, syys-joulukuun 2022 aikana. Toteutukseen liittyy yksi vapaaehtoinen ohjaustapaaminen verkossa.

Ajoitus ja läsnäolo

- 12.9.-12.12.2022 aikana. Eteneminen opintojakson rakenteen mukaisesti omaa aikataulua noudattaen
- Vapaaehtoinen ohjaustapaaminen zoomissa, jolloin opintojakson molemmat opettajat paikalla
- ohjaustapaamisen tarkempi aika ilmoitetaan Moodle- alustan uutisissa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
- Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus

Lisäksi suositellaan:
- Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus
- Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä
- Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö, vapaaehtoinen ZOOM-ohjaustapaaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-oppimismateriaali ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op

Sisältö

- pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi
- varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla
- lähikehityksen vyöhyke
- lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät
- osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa, monialainen yhteistyö
- ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus

Arviointimenetelmät

Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei noudata annettua aikataulua eikä suorita tehtäviä hyväksytysti 12.12. 2022 mennessä.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija noudattaa annettua aikataulua, ja suorittaa opintojakson tehtävät tehtäväksiannon mukaisesti hyväksytysti
12.12.2022 mennessä.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 19.04.2022

Ajoitus

11.05.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 180

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila
Ryhmät
  • HLABTO21H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Campusonline-toteutus, verkkokampus. Yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden ja muun materiaalin pohjalta. Opintojakson suoritetaan oman aikataulun mukaan edeten, touko-elokuun 2022 aikana. Toteutukseen liittyy yksi vapaaehtoinen ohajustapaaminen verkossa.

Ajoitus ja läsnäolo

- 11.5.-31.7. 2022 aikana. Eteneminen opintojakson rakenteen mukaisesti omaa aikataulua noudattaen
- Vapaaehtoinen ohjaustapaaminen ke 31.5. klo 14-16 zoomissa, jolloin opintrojakson molemmat opettajat paikalla

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
- Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus

Lisäksi suositellaan:
- Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus
- Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä
- Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö, vapaaehtoinen ZOOM-ohjaustapaaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-oppimismateriaali ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op

Sisältö

- pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi
- varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla
- lähikehityksen vyöhyke
- lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät
- osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa, monialainen yhteistyö
- ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus

Arviointimenetelmät

Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei noudata annettua aikataulua eikä suorita tehtäviä hyväksytysti 31.7.2022.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija noudattaa annettua aikataulua, ja suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti 31.7.2022 mennessä.