Siirry suoraan sisältöön

Pienen lapsen kehityksen ja tunne-elämän tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CQ52-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

23.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 200

Opettaja

  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila

Ryhmät

  • HLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Campusonline-toteutus, kokonaan verkossa oman aikataulun mukainen toteutus. Sisältää moodle-tentin sekä yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden, moodle-materiaalien ja muun ilmoitetun materiaalin pohjalta. Opintojakson suoritetaan kokonaan oman aikataulun mukaan edeten, tammi-huhtikuun 2023 aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

- Opintojakso toteutuu aj. 23.1.- 30.4.2023.
- Opintojaksolla edetään opiskelijan omaa omaa aikataulua noudattaen, tentin ja oppimistehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettu ja palautettu 30.4. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
- Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus

Lisäksi suositellaan:
- Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus
- Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä
- Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-oppimismateriaali, kirjallisuus ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op

Sisältö

- Pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi
- Varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla
- Lähikehityksen vyöhyke
- Lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät
- Osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa, monialainen yhteistyö
- Ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus

Arviointimenetelmät

Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei noudata annettua aikataulua eikä suorita tehtäviä hyväksytysti 30.4.2023 mennessä.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija noudattaa annettua aikataulua, ja suorittaa hyväksytysti tehtäväksiannon mukaiset opintojakson oppimistehtävät 30.4.2023 mennessä.