Pienen lapsen kehityksen ja tunne-elämän tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CQ52-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
23.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 200
Opettaja
- Outi Kokko-Muhonen
- Outi Rantatulkkila
Ryhmät
-
HLABTO22HTäydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Hyvinvointiyksikkö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Campusonline-toteutus, kokonaan verkossa oman aikataulun mukainen toteutus. Sisältää moodle-tentin sekä yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden, moodle-materiaalien ja muun ilmoitetun materiaalin pohjalta. Opintojakson suoritetaan kokonaan oman aikataulun mukaan edeten, tammi-huhtikuun 2023 aikana.
Ajoitus ja läsnäolo
- Opintojakso toteutuu aj. 23.1.- 30.4.2023.
- Opintojaksolla edetään opiskelijan omaa omaa aikataulua noudattaen, tentin ja oppimistehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettu ja palautettu 30.4. mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
- Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus
Lisäksi suositellaan:
- Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus
- Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä
- Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
-
Uusintamahdollisuudet
-
Oppimisympäristö
Moodle-oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-oppimismateriaali, kirjallisuus ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op
Sisältö
- Pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi
- Varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla
- Lähikehityksen vyöhyke
- Lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät
- Osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa, monialainen yhteistyö
- Ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus
Arviointimenetelmät
Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei noudata annettua aikataulua eikä suorita tehtäviä hyväksytysti 30.4.2023 mennessä.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija noudattaa annettua aikataulua, ja suorittaa hyväksytysti tehtäväksiannon mukaiset opintojakson oppimistehtävät 30.4.2023 mennessä.