Pienen lapsen kehityksen ja tunne-elämän tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CQ52-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 30.09.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 30.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 5000
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Outi Kokko-Muhonen
- Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Ryhmät
-
HLABTO24HTäydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
Pienryhmät
- Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Itsenäisesti opiskeltava verkkototeutus, joka suoritetaan opiskelijan oman aikataulun mukaan ajanjakson 3.2. -30.11.2025 välisenä aikana. Sisältää moodle-tentin sekä yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden, moodle-materiaalien ja muun ilmoitetun materiaalin pohjalta.
Opintojakson suorittamisen voi aloittaa itselle sopivana ajankohtana 3.2.25 alkaen, kuitenkin niin, että opintojakson kaikki tehtävät on palautettu 30.11. mennessä. Tämän jälkeen opintojakso sulkeutuu, eikä tehtäviä enää voi palauttaa.
Opintojaksoa arvioidaan kuukausittain. Arviointia ei tehdä ajalla 12.6.-10.8.2025 välillä.
Ajoitus ja läsnäolo
toteutus ajalla 3.2.-30.11.25
- Opintojaksolla edetään opiskelijan omaa omaa aikataulua noudattaen, tentin ja oppimistehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettu ja palautettu viimeistään 30.11.25.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
- Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus
Lisäksi suositellaan:
- Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus
- Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä
- Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Työelämäyhteistyö
-
Uusintamahdollisuudet
-
Oppimisympäristö
Moodle-oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-oppimismateriaali, kirjallisuus ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op
Sisältö
- Pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi
- Varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla
- Lähikehityksen vyöhyke, mentalisaatiokyky
- Lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät
- Osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa
- Ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus lapsen kehityksen tukena
Arviointimenetelmät
Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
-Opintojaksoa ei arvioida ajalla 12.6.-10.8.2025 välisenä aikana
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Ei saavuta hyväksytyn suorituksen vaatimuksia eikä noudata aikataulua.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opintojakson kaikki tehtävät on ajallaan palautettu ja opintojakson tavoitteisiin peilaten hyväksytty.