Siirry suoraan sisältöön

Pienen lapsen kehityksen ja tunne-elämän tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CQ52-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 30.09.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 30.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 5000

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, AMK

Opettaja

  • Outi Kokko-Muhonen
  • Outi Rantatulkkila

Opetusryhmät

  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)

Ryhmät

  • HLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö

Pienryhmät

  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

-tunnistaa alle kouluikäisen lapsen normatiivisen psykologisen kehityksen ominaispiirteet
-kuvata, havainnoida ja soveltaa tietoa pienen lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
-edistää lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymistä, vahvistaa osallisuuden kokemusta
-tukea lasten vertaissuhteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itsenäisesti opiskeltava verkkototeutus, joka suoritetaan opiskelijan oman aikataulun mukaan ajanjakson 3.2. -30.11.2025 välisenä aikana. Sisältää moodle-tentin sekä yksilötehtäviä, jotka tehdään luentotallenteiden, moodle-materiaalien ja muun ilmoitetun materiaalin pohjalta.
Opintojakson suorittamisen voi aloittaa itselle sopivana ajankohtana 3.2.25 alkaen, kuitenkin niin, että opintojakson kaikki tehtävät on palautettu 30.11. mennessä. Tämän jälkeen opintojakso sulkeutuu, eikä tehtäviä enää voi palauttaa.
Opintojaksoa arvioidaan kuukausittain. Arviointia ei tehdä ajalla 12.6.-10.8.2025 välillä.

Ajoitus ja läsnäolo

toteutus ajalla 3.2.-30.11.25

- Opintojaksolla edetään opiskelijan omaa omaa aikataulua noudattaen, tentin ja oppimistehtävien tulee olla hyväksytysti suoritettu ja palautettu viimeistään 30.11.25.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja
- Sainio, T., Pajulahti, R. & Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
- Saukkola, K.& Laane,T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen
- Trogen, T. 2021. Positiivinen kasvatus

Lisäksi suositellaan:
- Riihonen, R. & Koskinen, M. 2021. Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus
- Lautamo, T.& Laaksonen, V. 2018. Ralla: leikki- ja kaveritaitojen havainnointimenetelmät
- Leskisenoja, E. 2019. Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa. Toteuta käytännössä
- Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille
- Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

-

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-oppimismateriaali, kirjallisuus ja opiskelijan oma työ; yhteensä 5 op

Sisältö

- Pienen lapsen kehityksen ja toiminnanohjauksen sekä tunteiden itsesäätelytaitojen havainnointi ja dokumentointi
- Varhainen vuorovaikutus itsesäätelykehityksen taustalla
- Lähikehityksen vyöhyke, mentalisaatiokyky
- Lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen, sekä itsesäätelyn tukemisen menetelmät
- Osallisuutta ja minäpystyvyyttä tukevat keinot arjessa
- Ratkaisukeskeisyyteen ja positiiviseen kasvatukseen sekä vahvuuksiin perustuva vuorovaikutus lapsen kehityksen tukena

Arviointimenetelmät

Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
-Opintojaksoa ei arvioida ajalla 12.6.-10.8.2025 välisenä aikana

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Ei saavuta hyväksytyn suorituksen vaatimuksia eikä noudata aikataulua.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opintojakson kaikki tehtävät on ajallaan palautettu ja opintojakson tavoitteisiin peilaten hyväksytty.