Ammattikirjallisuus ja dialogiLaajuus (4 op)
Tunnus: YLI0062
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee dialogin perusperiaatteet, ja osaa käydä dialogia ryhmän mukana.
- osaa poimia valitsemastaan ammattikirjallisuudesta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle.
- osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa.
- osaa tuottaa lukemastaan ammattikirjallisuudesta kirjaesseen, jossa nostaa esille kirjan ydinviestin, merkittävimmät oppimiskokemuksensa ja pohdintaa opitun merkityksestä osana omaa osaamista.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen (2017-2021)
Opettaja
- Jussi Mozo
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRYHRL21SHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohto (YAMK) 21S Lappeenranta
-
LLPRYLITA21SLiiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen (YAMK) 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee dialogin perusperiaatteet, ja osaa käydä dialogia ryhmän mukana.
- osaa poimia valitsemastaan ammattikirjallisuudesta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle.
- osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa.
- osaa tuottaa lukemastaan ammattikirjallisuudesta kirjaesseen, jossa nostaa esille kirjan ydinviestin, merkittävimmät oppimiskokemuksensa ja pohdintaa opitun merkityksestä osana omaa osaamista.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan virtuaalikurssina, jossa vuorottelevat itsenäinen etätyöskentely Moodlessa sekä Zoomissa toteutettavat dialogipajat.
Kurssin aikana laaditaan kolme vertaisarvioitavaa, ohjattuun prosessikirjoittamiseen (sisäinen dialogi) pohjautuvaa kirjallista reflektointitehtävää kolmen viikon välein. Verkossa toteutettavien dialogityöpajojen (ulkoinen dialogi) avulla opiskelija saa käsityksen oman työskentelynsä vahvuuksista ja kehittämiskohteista, oppii dialogisen vuorovaikutuksen perusperiaatteet, ja osaa käydä rakentavaa dialogia. Opiskelija osaa poimia kurssiaineistosta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle. Opiskelija osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa. Hän voi halutessaan myös parantaa omia kirjoitustöitään ennen lopussa opettajalle arvioitavaksi palautettavaa koontia varten.
Kurssin lähikertojen toteutustavasta saat myös eväitä tiimipalaverien vetämiseen käytännössä.
Voit lukea vastaavalla tavalla toteutetun kurssin käyneiden ajatuksia täältä: https://padlet.com/jussi_mozo/946gjsxq7a8c
Ajoitus ja läsnäolo
Ilmoitetaan Zoomissa pidettävässä alkuinfossa 31.8.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sähköinen aineisto ilmoitetaan kolmessa erässä kurssin edetessä.
Ensimmäinen aineisto ilmoitetaan alkuinfon yhteydessä 31.8.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Kurssilla ei ole harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä.
Uusintamahdollisuudet
-
Oppimisympäristö
Verkkokurssi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laskennallinen kuormitus on 135h (27h / vertaisarvioitava harjoitustyö + 27h / koontitehtävä).
Sisältö
Opiskelija tuntee dialogin perusperiaatteet, ja osaa käydä dialogia ryhmän mukana. Opiskelija osaa poimia valitsemastaan ammattikirjallisuudesta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle. Opiskelija osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa. Opiskelija osaa tuottaa lukemastaan ammattikirjallisuudesta kirjaesseen, jossa nostaa esille kirjan ydinviestin, merkittävimmät oppimiskokemuksensa ja pohdintaa opitun merkityksestä osana omaa osaamista.
Arviointimenetelmät
Vertaisarviointi 50
Opiskelijan itsearviointi 30%
Opettajan arviointi 20%
Opettaja voi nostaa tai laskea arvosanaa kahden arvosanan verran.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Essee on aihesisällöltään liian suppea, kuvaus menee ohi aiheen tai jää pelkäksi kirjan sisällön referoinniksi.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseissä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja. Ajatuksia on yhdistelty, mutta looginen jäsentely ei ole selkeää.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseissä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Kehittämisideoiden vieminen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi. Essee on pääosin looginen kokonaisuus. Suhteiden kuvausten tasoissa saattaa olla vaihtelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka syntyneitä ideoita voidaan hyödyntää. Opiskelija tekee oman alansa ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi ja niiden suhteet kuvataan havainnollisesti. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.
Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 31.01.2023
Ajoitus
01.09.2021 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hotelli- ja ravintola-alan koulutus (ylempi AMK), Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohto (2021)
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen (2017-2021)
Opettaja
- Jussi Mozo
Opetusryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRYHRL21SHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohto (YAMK) 21S Lappeenranta
-
LLPRYLITA21SLiiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen (YAMK) 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee dialogin perusperiaatteet, ja osaa käydä dialogia ryhmän mukana.
- osaa poimia valitsemastaan ammattikirjallisuudesta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle.
- osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa.
- osaa tuottaa lukemastaan ammattikirjallisuudesta kirjaesseen, jossa nostaa esille kirjan ydinviestin, merkittävimmät oppimiskokemuksensa ja pohdintaa opitun merkityksestä osana omaa osaamista.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan virtuaalikurssina, jossa vuorottelevat itsenäinen etätyöskentely Moodlessa sekä Zoomissa toteutettavat dialogipajat.
Kurssin aikana laaditaan kolme vertaisarvioitavaa, ohjattuun prosessikirjoittamiseen (sisäinen dialogi) pohjautuvaa kirjallista reflektointitehtävää kolmen viikon välein. Verkossa toteutettavien dialogityöpajojen (ulkoinen dialogi) avulla opiskelija saa käsityksen oman työskentelynsä vahvuuksista ja kehittämiskohteista, oppii dialogisen vuorovaikutuksen perusperiaatteet, ja osaa käydä rakentavaa dialogia. Opiskelija osaa poimia kurssiaineistosta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle. Opiskelija osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa. Hän voi halutessaan myös parantaa omia kirjoitustöitään ennen lopussa opettajalle arvioitavaksi palautettavaa koontia varten.
Kurssin lähikertojen toteutustavasta saat myös eväitä tiimipalaverien vetämiseen käytännössä.
Voit lukea vastaavalla tavalla toteutetun kurssin käyneiden ajatuksia täältä: https://padlet.com/jussi_mozo/946gjsxq7a8c
Ajoitus ja läsnäolo
Ilmoitetaan Zoomissa pidettävässä alkuinfossa 31.8.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sähköinen aineisto ilmoitetaan kolmessa erässä kurssin edetessä.
Ensimmäinen aineisto ilmoitetaan alkuinfon yhteydessä 31.8.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Kurssilla ei ole harjoittelu- ja työelämäyhteistyötä.
Uusintamahdollisuudet
-
Oppimisympäristö
Verkkokurssi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laskennallinen kuormitus on 135h (27h / vertaisarvioitava harjoitustyö + 27h / koontitehtävä).
Sisältö
Opiskelija tuntee dialogin perusperiaatteet, ja osaa käydä dialogia ryhmän mukana. Opiskelija osaa poimia valitsemastaan ammattikirjallisuudesta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle. Opiskelija osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa. Opiskelija osaa tuottaa lukemastaan ammattikirjallisuudesta kirjaesseen, jossa nostaa esille kirjan ydinviestin, merkittävimmät oppimiskokemuksensa ja pohdintaa opitun merkityksestä osana omaa osaamista.
Arviointimenetelmät
Vertaisarviointi 50
Opiskelijan itsearviointi 30%
Opettajan arviointi 20%
Opettaja voi nostaa tai laskea arvosanaa kahden arvosanan verran.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Essee on aihesisällöltään liian suppea, kuvaus menee ohi aiheen tai jää pelkäksi kirjan sisällön referoinniksi.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseissä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja. Ajatuksia on yhdistelty, mutta looginen jäsentely ei ole selkeää.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseissä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Kehittämisideoiden vieminen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi. Essee on pääosin looginen kokonaisuus. Suhteiden kuvausten tasoissa saattaa olla vaihtelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka syntyneitä ideoita voidaan hyödyntää. Opiskelija tekee oman alansa ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi ja niiden suhteet kuvataan havainnollisesti. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.