Siirry suoraan sisältöön

Brändäys ja markkinointiviestintä hyvinvointialallaLaajuus (5 op)

Tunnus: YH00CX15

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Eveliina Lagström

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- analysoida ja arvioida hyvinvointialan brändejä (brändiä) ja markkinointiviestintää
- hyödyntää brändäystä ja markkinointiviestintää hyvinvointialan kehittämisessä ja johtamisessa

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
  • Marjut Suokas
  • Tarja Korpela
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 60. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- analysoida ja arvioida hyvinvointialan brändejä (brändiä) ja markkinointiviestintää
- hyödyntää brändäystä ja markkinointiviestintää hyvinvointialan kehittämisessä ja johtamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentely valmentavat luennot
Opintojakson vastuuopettaja on Tarja Korpela (tarja.korpela@lab.fi)

Ajoitus ja läsnäolo

Moodle avautuu 19.12. 2024.
Ennakkotehtävä palautetaan 20.1 2025 mennessä
Opintojakso sisältää kaksi kontaktipäivää Zoomissa 22.1. 2025 ja 12.2.2025 klo 9-16
Teema I brändin kiteytys (22.1)
Teema II asiakaslähtöinen viestintästrategia (12.2.)
Opintojaksotehtävän (oppimispäiväkirja) ja itsearvioinnin palautus 16.3 mennessä
Vertaisarviointi palautus 30.3 mennessä.
Arvosanat Pepissä 30.4 mennessä.
Osallistuminen kontaktipäiviin on vapaaehtoista. Poissaolijat tekevät ryhmätyöt itsekseen.
Kontaktipäivien luento-osuudet nauhoitetaan, tehtävien purkua ei nauhoiteta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaalit ovat Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Brändin analyysitehtävä tehdään Eloisa hyvinvointialueelle.

Uusintamahdollisuudet

Labin Tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktipäivä, sisältää ennakkotehtävän ja välitehtävän 1 op
Opppimispäiväkirja, sisältää analyysitehtävän 3,5 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op

Sisältö

asiakasymmärrys, sisällönmarkkinointi, aineeton brändi, tunteistettu ydinviesti (edut, hyödyt ja merkitys)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Hyvinvointialan palvelumuotoilu (yamk) -opiskelijat ja Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) opiskelijat Sen jälkeen opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Opintojaksolla opiskelu edellyttää aikaisempia palvelumuotoiluopintoja (väh 5 op).

Arviointimenetelmät

Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi

Arvosanasta 50% perustuu yamk:n arviointikehikon mukaisiin kohtiin tiedollinen osaaminen, taidollinen osaaminen ja viestintäosaaminen ja 50 % perustuu kohtaan Vastuu ja itsenäisyys (oppimisen reflektointi)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- ennakkotehtävää ei ole tehty
- opintojaksotehtävää ei ole tehty ohjeiden mukaisesti vähintään arvosanalla 1. Ks. hylätyn kriteerit Yamk:n arviointikehikosta
- itse- eikä vertaisarviointia ole tehty

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 1-2
Opiskelija osaa (tiedollinen osaaminen ja lähteiden käyttö) 30 %
- laatia brändäystä ja markkinointiviestintää käsittelevän tietoperustan, joka on tavanomainen ja osoittaa riittävää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
Lähteitä on niukasti, tavanomaisesti. Lähteet on yhdistetty väljästi toisiinsa. Rakenne on hajanainen, osin epälooginen. Lähdemerkinnöissä ja viitteissä puutteita.

Opiskelija osaa (taidollinen osaaminen) 10%
- analysoida perustellen hyvinvointialueen/yrityksen/organisaation brändikäsikirjaa

Opiskelija osaa (visualisointi, esittäminen, kirjoittaminen) 10%
- suunnitella ja toteuttaa (mallista) oman työyksikön/organisaation brändin visualisoinnin ja moodboardin

Opiskelija osaa (Vastuu ja itsenäisyys: kyky soveltaa tietoja ja taitoja, oppimisen reflektointi) 50 %
arvosana 1
opiskelija tuo tietoa esille kuvailevasti (referoi)
arvosana 2:
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asian kertomalla sen omin sanoin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 3-4
Opiskelija osaa (tiedollinen osaaminen ja lähteiden käyttö) 25%
-laatia brändäystä ja markkinointiviestintää käsittelevän tietoperustan, joka on ajankohtainen, tarkoituksenmukainen ja osoittaa hyvää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
Lähteet ovat soveltaen perusteltuja, myös tutkimuksia ja/tai vieraskielisiä lähteitä. Lähteet on yhdistetty perustellusti toisiinsa. Lähdemerkinnät ja viitteet ovat lähes virheettömiä.

Opiskelija osaa (taidollinen osaaminen) 10%
- analysoida perustellen ja monipuolisesti hyvinvointialueen/yrityksen/organisaation brändikäsikirjaa

Opiskelija osaa (visualisointi, esittäminen, kirjoittaminen) 10%
- suunnitella ja toteuttaa visuaalisesti tasapainoisen ja viestinnällisesti selkeän oman työyksikön/organisaation brändin visualisoinnin ja moodboardin

Opiskelija osaa (Vastuu ja itsenäisyys: kyky soveltaa tietoja ja taitoja, oppimisen reflektointi) 50 %
arvosana 3:
Opiskelija tekee tiedon pohjalta analyyseja (kykenee tarkastelemaan ilmiötä, näkee syy-seuraussuhteita)
arvosana 4:
Opiskelija tekee tiedon pohjalta synteesejä (tekee johtopäätöksiä)

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 5
Opiskelija osaa (tiedollinen osaaminen ja lähteiden käyttö)
-laatia brändäystä ja markkinointiviestintää käsittelevän tietoperustan, joka on ajankohtainen, laaja/syvällinen, kriittisesti valittu ja osoittaa analyyttista ja asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
Lähteet ovat kriittisesti valittuja, monipuolisia ja perusteltuja, myös tutkimuksia ja vieraskielisiä lähteitä. Lähteet on yhdistetty analyyttisesti toisiinsa. Lähdemerkinnät ja viitteet ovat virheettömiä.

Opiskelija osaa (taidollinen osaaminen) 10%
- analysoida perustellen, monipuolisesti ja kriittisesti hyvinvointialueen/yrityksen/organisaation brändikäsikirjaa

Opiskelija osaa (visualisointi, esittäminen, kirjoittaminen) 10%
- suunnitella ja toteuttaa visuaalisesti tasapainoisen, oivaltavan ja viestinnällisesti selkeän oman työyksikön/organisaation brändin visualisoinnin ja moodboardin

Opiskelija osaa (Vastuu ja itsenäisyys: kyky soveltaa tietoja ja taitoja, oppimisen reflektointi) 50 %
arvosana 5
- Opiskelija tuottaa arviointitietoa (jäsentää ilmiötä uudella tavalla, joka uudistaa toimintaa