Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YH00CC94

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anne Suikkanen
  • Minna-Maria Behm

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
  • Minna-Maria Behm
  • Anne Suikkanen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • HLTIYSTUJ23SV
    Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu lähiopetuksena verkkovälitteisesti (Zoom) ja Moodle-oppimisympäristössä.

Opintojaksolla on ennakko-, väli- ja oppimistehtävät, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlen kurssialustalta. Tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson numeerinen arviointi tapahtuu tehtävien perusteella.

Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, joka löytyy ohjeineen opintojakson Moodlesta (palautus 25.8.2024 mennessä)

Opintojakson Moodle avautuu ma 5.8.2024.

Zoom-linkit löytyvät opintojakson Moodlesta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ennakko-, väli- ja oppimistehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä myös opintojakson Moodle-pohjalla.

Ennakkotehtävän palautus su 25.8.2024 mennessä.
Oppimistehtävän palautus su 27.10.2024 mennessä.

Opintojaksolla on kolme verkko-opetuspäivää (webinaaripäivää):
Työyhteisön johtaminen lähipäivät zoomissa

ti 27.8.24 klo 9–14
ti 10.9.24 klo 9–14
ti 1.10.24 klo 9–14

Lähipäivien (Zoom) luento-osuudet tallennetaan ja ne ovat saatavissa opintojakson Moodlessa jälkikäteen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tiedonhaku on osa opintojakson suorittamista. Osa oppimateriaalista on opintojakson Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos sinulla on työkokemusta työyhteisön johtamisesta esihenkilön tehtävissä vähintään kahden vuoden ajalta ja toimit tällä hetkellä esihenkilönä, niin voit halutessasi suorittaa tämän opintojakson seuraavalla kokonaisuudella:
- ennakkotehtävän suorittaminen,
- ensimmäiseen lähiopetuskertaan osallistuminen ja
- soveltava tehtävä erillisen ohjeen mukaan.
Esihenkilöllä tässä tarkoitetaan ns. hallinnollisena esihenkilönä toimimista eli toiminut työntekijöille esihenkilönä.

Oppimisympäristö

Zoom- ja Moodle -oppimisympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (yhteensä 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat ennakko- ja oppimistehtävät.

Sisältö

Pääteema:
Johtamalla työyhteisö toimivaksi ja kestäväksi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Jaksolle otetaan ensin ne opiskelijat, joille jakso on osa ydinosaamista (pakollinen jakso).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty (0)
- opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita. Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla suoritettu vähintään hyväksytyn tasoisesti.
Opiskelija
- käyttää perustelemattomasti ja suppeasti työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tutkimustietoa
- osaa soveltaa työyhteisön johtamisen tietoa puutteellisesti
- kirjoittaminen ei täytä asiatyyliselle/tieteelliselle kirjoittamiselle asetettuja kriteereitä tai sisältää liikaa samankaltaisuutta (Turnitin) eikä opiskelija ole kehotuksesta huolimatta korjannut tekstiään Turnitin-tarkastuksen jälkeen.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1 = Opiskelija osaa
- käyttää työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena teoriatietoa ja kirjallisuutta hyödyntäen
- ratkaista työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella työyhteisönsä kestävää toimintaa
- osaa kirjoittaa lähes asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen työyhteisön johtamisen käsitteitä, ajantasaista teoria- ja tutkimustietoa hyödyntäen
- soveltaa työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- soveltaa kestävää lähestymistapaa työyhteisön johtamisessa
- osaa kirjoittaa johtamisesta pääasiallisesti asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja kehittää työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- ennakoida, arvioida ja kehittää kestävää työyhteisöä ja organisaatiokulttuuria työyhteisön johtamisessa
- osaa kirjoittaa johtamisesta virheettömällä asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Opettaja
  • Minna-Maria Behm
  • Anne Suikkanen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSTUJ22SV
    Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 22SV Lahti
  • HLPRYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu etäyhteyksin webinaareina (Zoom) ja Moodle-oppimisympäristössä.

Opintojaksolla on ennakko- ja oppimistehtävät, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlen kurssialustalta. Tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson arviointi tapahtuu tehtävien perusteella.

Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, joka löytyy ohjeineen opintojakson Moodlesta (palautus 14.9.2023 mennessä)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ennakko- ja oppimistehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä myös opintojakson Moodle-pohjalla.

Ennakkotehtävän palautus 14.9.2023 mennessä.
Oppimistehtävän palautus 30.11.2023 mennessä.

Opintojaksolla on kaksi verkko-opetuspäivää (webinaaripäivää):
to 21.9.2023 klo 10-16 ja
to 2.11.2023 klo 10-16

Näihin päiviin osallistuminen on suositeltavaa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (yhteensä 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat ennakko- ja oppimistehtävät.

Sisältö

Pääteemat
1. Johtamalla työyhteisö toimivaksi
2. Eettisesti kestävä työyhteisö

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Jaksolle otetaan ensin ne opiskelijat, joille jakso on osa ydinosaamista (pakollinen jakso).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1 = Opiskelija osaa
- käyttää työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- ratkaista työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella työyhteisönsä eettisesti kestävää toimintaa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen työyhteisön johtamisen käsitteitä
- soveltaa työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- soveltaa eettisesti kestävää lähestymistapaa työyhteisön johtamisessa

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja kehittää työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- ennakoida, arvioida ja kehittää eettistä organisaatiokulttuuria työyhteisön johtamisessa

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

23.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Mari Kokkonen
Ryhmät
  • HLTIYTUJO22KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 22KV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla on 2 toteutustapaa

Huom! Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla - ryhmän opiskelijat voivat valita toteutustavan A tai B. Muiden ryhmien opiskelijat ainoastaan toteutustavan B. Tämä siitä syystä, ettei opiskelijamäärä toteutuksella A kasva liian suureksi.

A) Opintojakso toteutetaan ongelmaperustaista oppimista (PBL) soveltaen tiimityöskentelyn menetelmillä. Toteutustapa sisältää opetuspäiviä. Oppimistehtävinä ovat 1A) yksilöessee ja 2) ryhmätehtävä

B) Toteutus on tarkoitettu vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta omaaville opiskelijoille. Opetuspäiviin ei tarvitse osallistua mutta saa niin halutessaan. Opintojakso suoritetaan yksilötehtävällä 1B, joka on yksilöessee. Esihenkilökokemusta omaavat voivat halutessaan valita myös toteutustavan A.
Huom! Toteutustapa B:n voivat suorittaa myös muiden kuin Tulevaisuuden johtaja- sosiaali- ja terveysalalla - ryhmän opiskelijat.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson moodlesivut avautuvat viimeistään pe 9.12. Sieltä näet oppimistehtävät 1A, 1B ja 2.
23.1. opetuspäivä
- klo 9-10 opintojaksoinfo, oppimistehtävät ja tapaukset, ryhmiin jakautuminen
- klo 10.15 - 11.00 lyhyt luento esihenkilötyöstä
- klo 11.30 11.30 - 13 Tiimitapaaminen (1) - aiempi osaaminen aiheesta, käsitteet, tiedonhaun ja yhteistyön suunnittelu
13.2. ohjauspäivä
- klo 9-11 (tai muu tiimin keskenään sopima aika) tiimitapaaminen (2) - kootun tiedon käsittely, esityksiin liittyvät valmistelut
20.3 opetuspäivä
- klo 9-13 Esitykset 3-4 tapauksesta
27.3. opetuspäivä
- klo 9-12 Esitykset 2- 3 tapauksesta, opintojakson arviointia
Viikolla 13 tai 14 Tiimitapaaminen (3)- tiimin arviointi, to 6.4. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esihenkilötyötä ja lähijohtamista koskevat lähteet ja kirjallisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

B) Toteutus on tarkoitettu vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta omaaville opiskelijoille. Opetuspäiviin ei tarvitse osallistua mutta saa niin halutessaan. Opintojakso suoritetaan yksilötehtävällä 1B, joka on yksilöessee. Esihenkilökokemusta omaavat voivat halutessaan valita myös toteutustavan A.

Oppimisympäristö

Zoom ja Teams, moodle

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävät:
A - toteutustapa:
1A) Yksilöessee, palautus 11.4.22 mennessä. 60% arvioinnista
2) Tiimitehtävä A) esitysmateriaali, palautus 28.3. mennessä B) tiimin arviointi, palautus 6.4. mennessä. 40% arvioinnista
B-toteutustapa (vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta)
1B) Yksilöessee, palautus 11.4.22 mennessä, 100% arvioinnista
Opintojakso arvioitu 30.4. mennessä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (2021, 2022)
Opettaja
  • Minna-Maria Behm
  • Anne Suikkanen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYHYJO22S
    Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (YAMK) 22S Lappeenranta
  • HLPRYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Luennot 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu etäyhteyksin (Zoom) ja Moodle-oppimisympäristössä.

Opintojaksolla on ennakko- ja oppimistehtävä, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlen kurssialustalta. Tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson arviointi tapahtuu tehtävien perusteella.

Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, joka löytyy ohjeineen opintojakson Moodlesta (palautus 10.02.2023 mennessä)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson suorittaminen tapahtuu aikavälillä: 01.01.2023 - 31.07.2023

Opintojakson ennakko- ja oppimistehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä myös opintojakson Moodle-pohjalla.

Ennakkotehtävän palautus 10.02.2023
Oppimistehtävän palautus 17.04.2023

Opintojaksolla on kaksi verkko-opetuspäivää (webinaaripäivää):

pe 17.02.2023
pe 10.03.2023

Näihin päiviin osallistuminen on suositeltavaa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (yhteensä 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat ennakko- ja oppimistehtävät.

Sisältö

Pääteemat
1. Johtamalla työyhteisö toimivaksi
2. Eettisesti kestävä työyhteisö

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Jaksolle otetaan ensin ne opiskelijat, joille jakso on osa ydinosaamista (pakollinen jakso).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1 = Opiskelija osaa
- käyttää työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- ratkaista työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella työyhteisönsä eettisesti kestävää toimintaa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen työyhteisön johtamisen käsitteitä
- soveltaa työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- soveltaa eettisesti kestävää lähestymistapaa työyhteisön johtamisessa

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja kehittää työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- ennakoida, arvioida ja kehittää eettistä organisaatiokulttuuria työyhteisön johtamisessa

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 30.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Minna-Maria Behm
  • Pirjo Vaittinen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYSTUJ21S
    Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 21S Lahti
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskelu tapahtuu etäyhteyksin (Zoom) ja Moodle-oppimisympäristössä.

Opintojaksolla on ennakko- ja oppimistehtävä, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlen kurssialustalta. Tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson arviointi tapahtuu tehtävien perusteella.

Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, joka löytyy ohjeineen opintojakson Moodlesta (palautus 31.8.22 mennessä)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson suorittaminen tapahtuu aikavälillä: 15.8.-30.11.22

Opintojakson ennakko- ja oppimistehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä opintojakson Moodle-pohjalla. Ennakkotehtävä palautetaan Moodleen 31.8.22 mennessä.

Opintojaksolla on kolme (3) verkko-opetuspäivää (webinaaripäivää). Päivät ovat tiistait 6.9.22, 11.10.22 ja 8.11.22 klo 10-15. Näihin päiviin osallistuminen on suositeltavaa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Juuti P. & Vuorela A. 2015. Työyhteisön johtaminen ja työhyvinvointi. PS-Kustannus.
- Järvinen P. 2021 (4. painos) Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. Alma.
- Muu opintojaksolla osoitettava materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (yhteensä 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat ennakko- ja oppimistehtävät.

Sisältö

Toimiva työyhteisö ja sen työhyvinvointi
Työyhteisön johtaminen muutoksessa
Työyhteisön luottamus ja sen kehittäminen
Haasteelliset tilanteet työyhteisössä ja niiden ratkaiseminen
Esihenkilön ja työyhteisön eettisesti kestävä toiminta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Jaksolle otetaan ensin ne opiskelijat, joille jakso on osa ydinosaamista (pakollinen jakso).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1 = Opiskelija osaa
- käyttää työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- ratkaista työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella työyhteisönsä eettisesti kestävää toimintaa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen työyhteisön johtamisen käsitteitä
- soveltaa työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- soveltaa eettisesti kestävää lähestymistapaa työyhteisön johtamisessa

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja kehittää työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- ennakoida, arvioida ja kehittää eettistä organisaatiokulttuuria työyhteisön johtamisessa

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Mari Kokkonen
Ryhmät
  • HLTIYTUJO21KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 21KV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan ongelmaperustaista oppimista (PBL) soveltaen.
Tapausoppiminen
Tiimityöskentely

Ajoitus ja läsnäolo

28.1. klo 9-11 Opintojaksoinfo ja tapaukset, ryhmiin jakaantuminen
28.1. klo 11.30 - 13 Tiimitapaaminen (1) - aiempi osaaminen aiheesta, käsitteet, tiedonhaun ja yhteistyön suunnittelu
18.2. klo 9-11 (tai muu tiimin keskenään sopima aika) tiimitapaaminen (2) - kootun tiedon käsittely, esityksiin liittyvät valmistelut
11.3. klo 9-12 Esitykset 3 tapauksesta
18.3. klo 9-12 Esitykset 2 tapauksesta
Viikolla 12 tai 13 Tiimitapaaminen (3)- tiimin arviointi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esihenkilötyötä ja lähijohtamista koskevat lähteet ja kirjallisuus

Oppimisympäristö

Zoom ja Teams

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävät:
1. Yksilötehtävä - oppimispäiväkirja, palautus joko 3.4. mennessä tai 18.4. mennessä
60% arvioinnista
2. Tiimitehtävä a) esitysmateriaali, palautus 20.3. mennessä b) tiimin arviointi, palautus 4.4. mennessä
40% arvioinnista

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (2021, 2022)
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Minna-Maria Behm
  • Pirjo Vaittinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLPRYHYJO21S
    Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (YAMK) 21S Lappeenranta
  • HLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskelu tapahtuu etäyhteyksin Zoomin kautta ja Moodle oppimisympäristössä.

Opintojaksolla on ennakko- ja oppimistehtävä, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlesta. Tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson arviointi tapahtuu tehtävien perusteella.

Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, joka löytyy ohjeineen opintojakson Moodlesta (palautus 6.3.22 mennessä)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson suorittaminen tapahtuu aikavälillä 1.3. - 31.5.2022.

Opintojakson ennakko- ja oppimistehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä opintojakson Moodle -pohjalla. Ennakkotehtävä palautetaan Moodleen 6.3.22 mennessä.

Opintojaksolla on kolme (3) lähiopetuspäivää (tai webinaaripäivää). Päivät ovat perjantait 11.3., 1.4. ja 22.4. klo 14-19. Näihin päiviin osallistuminen on suositeltavaa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Juuti P. & Vuorela A. 2015. Työyhteisön johtaminen ja työhyvinvointi. PS-Kustannus.
Muu opintojaksolla osoitettava materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (yhteensä 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat ennakko- ja oppimistehtävät.

Sisältö

Toimiva työyhteisö ja sen työhyvinvointi
Työyhteisön johtaminen muutoksessa
Työyhteisön luottamus ja sen kehittäminen
Haasteelliset tilanteet työyhteisössä ja niiden ratkaiseminen
Esihenkilön ja työyhteisön eettisesti kestävä toiminta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Jaksolle otetaan ensin ne opiskelijat, joille jakso on osa ydinosaamista (pakollinen jakso).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1 = Opiskelija osaa
- käyttää työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- ratkaista työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella työyhteisönsä eettisesti kestävää toimintaa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen työyhteisön johtamisen käsitteitä
- soveltaa työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- soveltaa eettisesti kestävää lähestymistapaa työyhteisön johtamisessa

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja kehittää työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- ennakoida, arvioida ja kehittää eettistä organisaatiokulttuuria työyhteisön johtamisessa