Työyhteisön johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CC94
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Anne Suikkanen
- Minna-Maria Behm
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Minna-Maria Behm
- Anne Suikkanen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
HLTIYSTUJ23SVSosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu lähiopetuksena verkkovälitteisesti (Zoom) ja Moodle-oppimisympäristössä.
Opintojaksolla on ennakko-, väli- ja oppimistehtävät, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlen kurssialustalta. Tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson numeerinen arviointi tapahtuu tehtävien perusteella.
Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, joka löytyy ohjeineen opintojakson Moodlesta (palautus 25.8.2024 mennessä)
Opintojakson Moodle avautuu ma 5.8.2024.
Zoom-linkit löytyvät opintojakson Moodlesta.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ennakko-, väli- ja oppimistehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä myös opintojakson Moodle-pohjalla.
Ennakkotehtävän palautus su 25.8.2024 mennessä.
Oppimistehtävän palautus su 27.10.2024 mennessä.
Opintojaksolla on kolme verkko-opetuspäivää (webinaaripäivää):
Työyhteisön johtaminen lähipäivät zoomissa
ti 27.8.24 klo 9–14
ti 10.9.24 klo 9–14
ti 1.10.24 klo 9–14
Lähipäivien (Zoom) luento-osuudet tallennetaan ja ne ovat saatavissa opintojakson Moodlessa jälkikäteen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tiedonhaku on osa opintojakson suorittamista. Osa oppimateriaalista on opintojakson Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos sinulla on työkokemusta työyhteisön johtamisesta esihenkilön tehtävissä vähintään kahden vuoden ajalta ja toimit tällä hetkellä esihenkilönä, niin voit halutessasi suorittaa tämän opintojakson seuraavalla kokonaisuudella:
- ennakkotehtävän suorittaminen,
- ensimmäiseen lähiopetuskertaan osallistuminen ja
- soveltava tehtävä erillisen ohjeen mukaan.
Esihenkilöllä tässä tarkoitetaan ns. hallinnollisena esihenkilönä toimimista eli toiminut työntekijöille esihenkilönä.
Oppimisympäristö
Zoom- ja Moodle -oppimisympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (yhteensä 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat ennakko- ja oppimistehtävät.
Sisältö
Pääteema:
Johtamalla työyhteisö toimivaksi ja kestäväksi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Jaksolle otetaan ensin ne opiskelijat, joille jakso on osa ydinosaamista (pakollinen jakso).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty (0)
- opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita. Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla suoritettu vähintään hyväksytyn tasoisesti.
Opiskelija
- käyttää perustelemattomasti ja suppeasti työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tutkimustietoa
- osaa soveltaa työyhteisön johtamisen tietoa puutteellisesti
- kirjoittaminen ei täytä asiatyyliselle/tieteelliselle kirjoittamiselle asetettuja kriteereitä tai sisältää liikaa samankaltaisuutta (Turnitin) eikä opiskelija ole kehotuksesta huolimatta korjannut tekstiään Turnitin-tarkastuksen jälkeen.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1 = Opiskelija osaa
- käyttää työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena teoriatietoa ja kirjallisuutta hyödyntäen
- ratkaista työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella työyhteisönsä kestävää toimintaa
- osaa kirjoittaa lähes asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen työyhteisön johtamisen käsitteitä, ajantasaista teoria- ja tutkimustietoa hyödyntäen
- soveltaa työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- soveltaa kestävää lähestymistapaa työyhteisön johtamisessa
- osaa kirjoittaa johtamisesta pääasiallisesti asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja kehittää työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- ennakoida, arvioida ja kehittää kestävää työyhteisöä ja organisaatiokulttuuria työyhteisön johtamisessa
- osaa kirjoittaa johtamisesta virheettömällä asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Opettaja
- Minna-Maria Behm
- Anne Suikkanen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSTUJ22SVSosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 22SV Lahti
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu etäyhteyksin webinaareina (Zoom) ja Moodle-oppimisympäristössä.
Opintojaksolla on ennakko- ja oppimistehtävät, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlen kurssialustalta. Tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson arviointi tapahtuu tehtävien perusteella.
Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, joka löytyy ohjeineen opintojakson Moodlesta (palautus 14.9.2023 mennessä)
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ennakko- ja oppimistehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä myös opintojakson Moodle-pohjalla.
Ennakkotehtävän palautus 14.9.2023 mennessä.
Oppimistehtävän palautus 30.11.2023 mennessä.
Opintojaksolla on kaksi verkko-opetuspäivää (webinaaripäivää):
to 21.9.2023 klo 10-16 ja
to 2.11.2023 klo 10-16
Näihin päiviin osallistuminen on suositeltavaa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (yhteensä 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat ennakko- ja oppimistehtävät.
Sisältö
Pääteemat
1. Johtamalla työyhteisö toimivaksi
2. Eettisesti kestävä työyhteisö
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Jaksolle otetaan ensin ne opiskelijat, joille jakso on osa ydinosaamista (pakollinen jakso).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1 = Opiskelija osaa
- käyttää työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- ratkaista työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella työyhteisönsä eettisesti kestävää toimintaa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen työyhteisön johtamisen käsitteitä
- soveltaa työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- soveltaa eettisesti kestävää lähestymistapaa työyhteisön johtamisessa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja kehittää työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- ennakoida, arvioida ja kehittää eettistä organisaatiokulttuuria työyhteisön johtamisessa
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
23.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Mari Kokkonen
Ryhmät
-
HLTIYTUJO22KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 22KV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla on 2 toteutustapaa
Huom! Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla - ryhmän opiskelijat voivat valita toteutustavan A tai B. Muiden ryhmien opiskelijat ainoastaan toteutustavan B. Tämä siitä syystä, ettei opiskelijamäärä toteutuksella A kasva liian suureksi.
A) Opintojakso toteutetaan ongelmaperustaista oppimista (PBL) soveltaen tiimityöskentelyn menetelmillä. Toteutustapa sisältää opetuspäiviä. Oppimistehtävinä ovat 1A) yksilöessee ja 2) ryhmätehtävä
B) Toteutus on tarkoitettu vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta omaaville opiskelijoille. Opetuspäiviin ei tarvitse osallistua mutta saa niin halutessaan. Opintojakso suoritetaan yksilötehtävällä 1B, joka on yksilöessee. Esihenkilökokemusta omaavat voivat halutessaan valita myös toteutustavan A.
Huom! Toteutustapa B:n voivat suorittaa myös muiden kuin Tulevaisuuden johtaja- sosiaali- ja terveysalalla - ryhmän opiskelijat.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson moodlesivut avautuvat viimeistään pe 9.12. Sieltä näet oppimistehtävät 1A, 1B ja 2.
23.1. opetuspäivä
- klo 9-10 opintojaksoinfo, oppimistehtävät ja tapaukset, ryhmiin jakautuminen
- klo 10.15 - 11.00 lyhyt luento esihenkilötyöstä
- klo 11.30 11.30 - 13 Tiimitapaaminen (1) - aiempi osaaminen aiheesta, käsitteet, tiedonhaun ja yhteistyön suunnittelu
13.2. ohjauspäivä
- klo 9-11 (tai muu tiimin keskenään sopima aika) tiimitapaaminen (2) - kootun tiedon käsittely, esityksiin liittyvät valmistelut
20.3 opetuspäivä
- klo 9-13 Esitykset 3-4 tapauksesta
27.3. opetuspäivä
- klo 9-12 Esitykset 2- 3 tapauksesta, opintojakson arviointia
Viikolla 13 tai 14 Tiimitapaaminen (3)- tiimin arviointi, to 6.4. mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esihenkilötyötä ja lähijohtamista koskevat lähteet ja kirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
B) Toteutus on tarkoitettu vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta omaaville opiskelijoille. Opetuspäiviin ei tarvitse osallistua mutta saa niin halutessaan. Opintojakso suoritetaan yksilötehtävällä 1B, joka on yksilöessee. Esihenkilökokemusta omaavat voivat halutessaan valita myös toteutustavan A.
Oppimisympäristö
Zoom ja Teams, moodle
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät:
A - toteutustapa:
1A) Yksilöessee, palautus 11.4.22 mennessä. 60% arvioinnista
2) Tiimitehtävä A) esitysmateriaali, palautus 28.3. mennessä B) tiimin arviointi, palautus 6.4. mennessä. 40% arvioinnista
B-toteutustapa (vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta)
1B) Yksilöessee, palautus 11.4.22 mennessä, 100% arvioinnista
Opintojakso arvioitu 30.4. mennessä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (2021, 2022)
Opettaja
- Minna-Maria Behm
- Anne Suikkanen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYHYJO22SIntegroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (YAMK) 22S Lappeenranta
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Luennot 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu etäyhteyksin (Zoom) ja Moodle-oppimisympäristössä.
Opintojaksolla on ennakko- ja oppimistehtävä, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlen kurssialustalta. Tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson arviointi tapahtuu tehtävien perusteella.
Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, joka löytyy ohjeineen opintojakson Moodlesta (palautus 10.02.2023 mennessä)
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson suorittaminen tapahtuu aikavälillä: 01.01.2023 - 31.07.2023
Opintojakson ennakko- ja oppimistehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä myös opintojakson Moodle-pohjalla.
Ennakkotehtävän palautus 10.02.2023
Oppimistehtävän palautus 17.04.2023
Opintojaksolla on kaksi verkko-opetuspäivää (webinaaripäivää):
pe 17.02.2023
pe 10.03.2023
Näihin päiviin osallistuminen on suositeltavaa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (yhteensä 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat ennakko- ja oppimistehtävät.
Sisältö
Pääteemat
1. Johtamalla työyhteisö toimivaksi
2. Eettisesti kestävä työyhteisö
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Jaksolle otetaan ensin ne opiskelijat, joille jakso on osa ydinosaamista (pakollinen jakso).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1 = Opiskelija osaa
- käyttää työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- ratkaista työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella työyhteisönsä eettisesti kestävää toimintaa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen työyhteisön johtamisen käsitteitä
- soveltaa työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- soveltaa eettisesti kestävää lähestymistapaa työyhteisön johtamisessa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja kehittää työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- ennakoida, arvioida ja kehittää eettistä organisaatiokulttuuria työyhteisön johtamisessa
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 30.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen
Opettaja
- Arja-Tuulikki Malin
- Minna-Maria Behm
- Pirjo Vaittinen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYSTUJ21SSosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 21S Lahti
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskelu tapahtuu etäyhteyksin (Zoom) ja Moodle-oppimisympäristössä.
Opintojaksolla on ennakko- ja oppimistehtävä, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlen kurssialustalta. Tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson arviointi tapahtuu tehtävien perusteella.
Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, joka löytyy ohjeineen opintojakson Moodlesta (palautus 31.8.22 mennessä)
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson suorittaminen tapahtuu aikavälillä: 15.8.-30.11.22
Opintojakson ennakko- ja oppimistehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä opintojakson Moodle-pohjalla. Ennakkotehtävä palautetaan Moodleen 31.8.22 mennessä.
Opintojaksolla on kolme (3) verkko-opetuspäivää (webinaaripäivää). Päivät ovat tiistait 6.9.22, 11.10.22 ja 8.11.22 klo 10-15. Näihin päiviin osallistuminen on suositeltavaa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Juuti P. & Vuorela A. 2015. Työyhteisön johtaminen ja työhyvinvointi. PS-Kustannus.
- Järvinen P. 2021 (4. painos) Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. Alma.
- Muu opintojaksolla osoitettava materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (yhteensä 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat ennakko- ja oppimistehtävät.
Sisältö
Toimiva työyhteisö ja sen työhyvinvointi
Työyhteisön johtaminen muutoksessa
Työyhteisön luottamus ja sen kehittäminen
Haasteelliset tilanteet työyhteisössä ja niiden ratkaiseminen
Esihenkilön ja työyhteisön eettisesti kestävä toiminta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Jaksolle otetaan ensin ne opiskelijat, joille jakso on osa ydinosaamista (pakollinen jakso).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1 = Opiskelija osaa
- käyttää työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- ratkaista työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella työyhteisönsä eettisesti kestävää toimintaa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen työyhteisön johtamisen käsitteitä
- soveltaa työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- soveltaa eettisesti kestävää lähestymistapaa työyhteisön johtamisessa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja kehittää työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- ennakoida, arvioida ja kehittää eettistä organisaatiokulttuuria työyhteisön johtamisessa
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Mari Kokkonen
Ryhmät
-
HLTIYTUJO21KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 21KV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan ongelmaperustaista oppimista (PBL) soveltaen.
Tapausoppiminen
Tiimityöskentely
Ajoitus ja läsnäolo
28.1. klo 9-11 Opintojaksoinfo ja tapaukset, ryhmiin jakaantuminen
28.1. klo 11.30 - 13 Tiimitapaaminen (1) - aiempi osaaminen aiheesta, käsitteet, tiedonhaun ja yhteistyön suunnittelu
18.2. klo 9-11 (tai muu tiimin keskenään sopima aika) tiimitapaaminen (2) - kootun tiedon käsittely, esityksiin liittyvät valmistelut
11.3. klo 9-12 Esitykset 3 tapauksesta
18.3. klo 9-12 Esitykset 2 tapauksesta
Viikolla 12 tai 13 Tiimitapaaminen (3)- tiimin arviointi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esihenkilötyötä ja lähijohtamista koskevat lähteet ja kirjallisuus
Oppimisympäristö
Zoom ja Teams
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät:
1. Yksilötehtävä - oppimispäiväkirja, palautus joko 3.4. mennessä tai 18.4. mennessä
60% arvioinnista
2. Tiimitehtävä a) esitysmateriaali, palautus 20.3. mennessä b) tiimin arviointi, palautus 4.4. mennessä
40% arvioinnista
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (2021, 2022)
Opettaja
- Arja-Tuulikki Malin
- Minna-Maria Behm
- Pirjo Vaittinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLPRYHYJO21SIntegroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (YAMK) 21S Lappeenranta
-
HLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
- toimia esihenkilönä eettisesti kestävällä tavalla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskelu tapahtuu etäyhteyksin Zoomin kautta ja Moodle oppimisympäristössä.
Opintojaksolla on ennakko- ja oppimistehtävä, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlesta. Tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson arviointi tapahtuu tehtävien perusteella.
Opintojakso käynnistyy ennakkotehtävällä, joka löytyy ohjeineen opintojakson Moodlesta (palautus 6.3.22 mennessä)
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson suorittaminen tapahtuu aikavälillä 1.3. - 31.5.2022.
Opintojakson ennakko- ja oppimistehtävien palautusajankohdat ovat näkyvissä opintojakson Moodle -pohjalla. Ennakkotehtävä palautetaan Moodleen 6.3.22 mennessä.
Opintojaksolla on kolme (3) lähiopetuspäivää (tai webinaaripäivää). Päivät ovat perjantait 11.3., 1.4. ja 22.4. klo 14-19. Näihin päiviin osallistuminen on suositeltavaa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Juuti P. & Vuorela A. 2015. Työyhteisön johtaminen ja työhyvinvointi. PS-Kustannus.
Muu opintojaksolla osoitettava materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kuormitus on 27 tuntia opintopistettä kohden (yhteensä 135 tuntia), josta suurimman osuuden muodostavat ennakko- ja oppimistehtävät.
Sisältö
Toimiva työyhteisö ja sen työhyvinvointi
Työyhteisön johtaminen muutoksessa
Työyhteisön luottamus ja sen kehittäminen
Haasteelliset tilanteet työyhteisössä ja niiden ratkaiseminen
Esihenkilön ja työyhteisön eettisesti kestävä toiminta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Jaksolle otetaan ensin ne opiskelijat, joille jakso on osa ydinosaamista (pakollinen jakso).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1 = Opiskelija osaa
- käyttää työyhteisön johtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- ratkaista työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella työyhteisönsä eettisesti kestävää toimintaa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen työyhteisön johtamisen käsitteitä
- soveltaa työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- soveltaa eettisesti kestävää lähestymistapaa työyhteisön johtamisessa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa työyhteisön johtamisessa
- arvioida ja kehittää työyhteisön toiminnan ja henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämisen menetelmiä
- ennakoida, arvioida ja kehittää eettistä organisaatiokulttuuria työyhteisön johtamisessa