Digitaalisten ratkaisujen lean-innovointiLaajuus (5 op)
Tunnus: YL00CF12
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 08.12.2023
Ajoitus
09.12.2023 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sariseelia Sore
- Harri Heikkilä
Opetusryhmät
- Kontaktisessio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMDR23SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Kontaktisessio
- Ohjaus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson kehittämistehtävänä suunnitellaan ryhmissä digitaalinen ratkaisu yritykselle Lean Service Creation (LSC) -menetelmää käyttäen.
Opintojaksolla järjestetään kolme yhteistoiminnallista etäpäivää sekä etäohjausta neljästi. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti ja etänä ryhmissä. Ensimmäinen etäpäivä koostuu käyttökokemuksen suunnitteluun johdattelevasta asiantuntijaluennosta ja LSC-menetelmään perehtymisestä. Päivän lopuksi jaetaan kehittämistehtävät ja aloitetaan niiden parissa työskentely ryhmissä. Toisena etäpäivänä harjoittelemme vuorovaikutteisen mobiiliohjelmiston mallintamista käytännössä Marvel-ohjelmistolla (https://marvelapp.com). Kosketusnäyttöisiä laitteita painotetaan alustana. Kolmantena etäpäivänä ryhmät esittelevät kehittämistehtävänsä ja käymme palautekeskustelua. Yhteisten etäpäivien välissä järjestetään neljä etäohjauskertaa Zoom-ohjelmistolla.
Kurssilla on kaksiosainen ennakkotehtävä. Ensimmäisessä osassa opiskelijat perehtyvät LSC-menetelmään, kun taas toisessa osassa he syventyvät UX/UI-suunnitteluun käyttäen kirjaa 'About Face: The Essentials of Interaction Design' (Cooper, A., Reimann, R., Cronin, D. & Noessel, C., 2014, John Wiley & Sons).
Ajoitus ja läsnäolo
- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 8.12.23 mennessä, jonka jälkeen opintojaksolle hyväksytyille lähetetään sähköposti, jossa tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä, Moodle
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Moodle-toteutuksella 8.12.23
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 8.1.2024
- Opintojaksolla järjestetään kolme yhteistoiminnallista etäpäivää: 10.1.24 klo 9–13, 17.1.24 klo 9–12 ja 13.3.24 klo 9–14
- Etäohjausta järjestetään neljä kertaa: 24.1.24 klo 9–12, 31.1.24 klo 9–10, 7.2.24 klo 9–12, ja 21.2.24 klo 9–12
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä yrityksen kanssa.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom
Sisältö
Opintojaksolla opetellaan yhdistämään digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua sekä mallintamaan ja arvioimaan digitaalista ratkaisua palveluprosessina
ja digiratkaisun ratkaisun tuottamaa lisäarvoa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut sekä muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut koulutusten opiskelijoita. Ensimmäisellä tunnilla jaetaan ryhmät ja yritykset briiffavat tehtävät, poissaolo ei ole suositektavaa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 15.12.2022
Ajoitus
08.12.2022 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sariseelia Sore
- Harri Heikkilä
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMDR22SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
-
LLTIYLDR22SLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson kehittämistehtävänä suunnitellaan ryhmissä digitaalinen ratkaisu yritykselle Lean Service Creation (LSC) -menetelmää käyttäen.
Opintojaksolla järjestetään kaksi yhdessä toteutettavaa etäpäivää sekä ohjausta. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti ja etänä ryhmissä. Ensimmäinen etäpäivä koostuu käyttökokemuksen suunnitteluun johdattelevasta asiantuntijaluennosta ja LSC-menetelmään perehtymisestä. Harjoittelemme myös vuorovaikutteisen mobiiliohjelmiston mallintamista käytännössä Marvel-ohjelmistolla. Kosketusnäyttöisiä laitteita painotetaan alustana. Päivän lopuksi jaetaan kehittämistehtävät ja aloitetaan niiden parissa työskentely ryhmissä.
Toisena etäpäivänä ryhmät esittelevät kehittämistehtävänsä ja käydään palautetekeskustelua.
Yhteisten etäpäivien välissä järjestetään kolme etäohjauskertaa Zoom-ohjelmistolla.
Ajoitus ja läsnäolo
- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 8.12. mennessä (opintojaksolle hyväksytyille lähetetään tämän jälkeen sähköposti, jossa tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä, Moodle)
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Moodle-toteutuksella 8.12.2022
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 9.1.2023
- Opintojaksolla on kaksi etäpäivää: 11.1.2023 klo 9:00-16:00 ja 8.3.2023 klo 9:00-16:00
- Ohjausta järjestetään etäyhteydellä (Zoom) 25.1, 8.2. ja 22.2.2023 klo 9:00-14:00
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä yrityksen kanssa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut sekä muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut koulutusten opiskelijoita.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteet: ennakkotehtävä, ryhmän kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali, itse- ja vertaisarviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 07.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- Sariseelia Sore
- Harri Heikkilä
Opetusryhmät
- Etätyöskentelypäivä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Etäohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Etäseminaaripäivä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYLDR21SLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 21S Lahti
-
MLTIYMDR21SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 21S Lahti
Pienryhmät
- Etätyöskentelypäivä
- Etäohjaus
- Etäseminaaripäivä
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson kehittämistehtävänä suunnitellaan ryhmissä digitaalinen ratkaisu yritykselle Lean Service Creation (LSC) -menetelmää käyttäen.
Opintojaksolla järjestetään kaksi yhdessä toteutettavaa etäpäivää sekä ohjausta. Muu työskentely tapahtuu etänä ryhmissä. Ensimmäinen etäpäivä koostuu käyttökokemuksen suunnitteluun johdattelevasta asiantuntijaluennosta ja LSC-menetelmään perehtymisestä. Harjoittelemme myös vuorovaikutteisen mobiiliohjelmiston mallintamista käytännössä. Kosketusnäyttöisiä laitteita painotetaan alustana. Päivän lopuksi jaetaan kehittämistehtävät ja aloitetaan niiden parissa työskentely ryhmissä.
Toisena etäpäivänä ryhmät esittelevät kehittämistehtävänsä ja käydään palautetekeskustelua.
Yhteisten etäpäivien välissä järjestetään kolme etäohjauskertaa Zoom-ohjelmistolla
Ajoitus ja läsnäolo
- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 7.12. mennessä (opintojaksolle hyväksytyille lähetetään tämän jälkeen sähköposti, jossa tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä, Moodle)
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Moodle-toteutuksella 7.12.2021.
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 10.1.2022.
- Opintojaksolla on kaksi etäpäivää: 12.1.2022 klo 9:00-16:00 ja 9.3.2022 klo 9:00-16:00.
- Ohjausta järjestetään etäyhteydellä (Zoom) 26.1, 9.2. ja 23.2.2022 klo 16:00 alkaen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä yrityksen kanssa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti digitaaliset ratkaisut -koulutuksen kulttuuri- ja liiketalouden alan opiskelijoita.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteet: ennakkotehtävä, ryhmän kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali, itse- ja vertaisarviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
A: - osaa etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
B: - osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
C: - osaa johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi opiskelija
B: - osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
C: - ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
ason 3 lisäksi opiskelija
A: - käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
C: - osaa arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista