Digitaalisten ratkaisujen lean-innovointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: YL00CF12-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 08.12.2023
Ajoitus
09.12.2023 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sariseelia Sore
- Harri Heikkilä
Opetusryhmät
- Kontaktisessio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMDR23SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Kontaktisessio
- Ohjaus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson kehittämistehtävänä suunnitellaan ryhmissä digitaalinen ratkaisu yritykselle Lean Service Creation (LSC) -menetelmää käyttäen.
Opintojaksolla järjestetään kolme yhteistoiminnallista etäpäivää sekä etäohjausta neljästi. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti ja etänä ryhmissä. Ensimmäinen etäpäivä koostuu käyttökokemuksen suunnitteluun johdattelevasta asiantuntijaluennosta ja LSC-menetelmään perehtymisestä. Päivän lopuksi jaetaan kehittämistehtävät ja aloitetaan niiden parissa työskentely ryhmissä. Toisena etäpäivänä harjoittelemme vuorovaikutteisen mobiiliohjelmiston mallintamista käytännössä Marvel-ohjelmistolla (https://marvelapp.com). Kosketusnäyttöisiä laitteita painotetaan alustana. Kolmantena etäpäivänä ryhmät esittelevät kehittämistehtävänsä ja käymme palautekeskustelua. Yhteisten etäpäivien välissä järjestetään neljä etäohjauskertaa Zoom-ohjelmistolla.
Kurssilla on kaksiosainen ennakkotehtävä. Ensimmäisessä osassa opiskelijat perehtyvät LSC-menetelmään, kun taas toisessa osassa he syventyvät UX/UI-suunnitteluun käyttäen kirjaa 'About Face: The Essentials of Interaction Design' (Cooper, A., Reimann, R., Cronin, D. & Noessel, C., 2014, John Wiley & Sons).
Ajoitus ja läsnäolo
- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 8.12.23 mennessä, jonka jälkeen opintojaksolle hyväksytyille lähetetään sähköposti, jossa tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä, Moodle
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Moodle-toteutuksella 8.12.23
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 8.1.2024
- Opintojaksolla järjestetään kolme yhteistoiminnallista etäpäivää: 10.1.24 klo 9–13, 17.1.24 klo 9–12 ja 13.3.24 klo 9–14
- Etäohjausta järjestetään neljä kertaa: 24.1.24 klo 9–12, 31.1.24 klo 9–10, 7.2.24 klo 9–12, ja 21.2.24 klo 9–12
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä yrityksen kanssa.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom
Sisältö
Opintojaksolla opetellaan yhdistämään digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua sekä mallintamaan ja arvioimaan digitaalista ratkaisua palveluprosessina
ja digiratkaisun ratkaisun tuottamaa lisäarvoa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut sekä muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut koulutusten opiskelijoita. Ensimmäisellä tunnilla jaetaan ryhmät ja yritykset briiffavat tehtävät, poissaolo ei ole suositektavaa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista