Tule-fysioterapia ja terapeuttinen harjoitteluLaajuus (7 op)
Tunnus: AH00CA34
Laajuus
7 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Marko Franicevic
- Sanna Spets
- Jaakko Monto
- Juha Haavisto
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS24KMFysioterapeuttikoulutus 24KM Lahti
-
HLPRFYS24KMFysioterapeuttikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso integroituu 3. lukukauden muihin opintojaksoihin.
Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä
Kampuspäivinä opiskellaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ilmiöperustaisen oppimisen keinoin.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Kauranen, Tarnanen Holopainen ja Käypä hoito -suositukset) ja Moodlen materiaalien avulla.
Opettajat: Lappeenranta Marko Franicevic ja Sanna Spets sekä Lahti Anu Kaksonen ja Jaakko Monto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikot 2-22. Opintojakso alkaa orientaatiotunnilla zoomissa viikolla 2.
Läsnäolo lähitunneilla 100 %
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssikirjat:
1. Kauranen, K. 2020-2017. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro.
2. Käypä Hoito suositukset: Niskakipu 2017, Alaselkäkipu 2017, Olkapään jännevaivat 2022, Polven ja lonkan nivelrikko 2018, Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet 2022.
3. Tarnanen, S. & Holopainen, R. 2022. Harjoittelu ja tule-terveys. VK-kustannus. Saatavilla myös e-kirjana LAB-Primossa
Suositeltava muu kirjallisuus ja materiaali
1. Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. Saunders. Canada
2. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
3. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
4. Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.
5. Moodlen verkkomateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava tietotaito AHOT-hakemuksella muista korkeakouluopinnoista.
Kurssi toteutuu seuraavan kerran syksyllä 2024 päivätoteutuksena
Työelämäyhteistyö
Mahdollinen yhteistyö hankkeiden kautta. Varmistuu myöhemmin. Asiakastapaukset kampuksella, joista informoidaan Moodle:ssa.
Uusintamahdollisuudet
Teoria tentitään kahdessa osassa EXAM-järjestelmässä. Uusintatentti EXAMissa tutkintosäännön mukaisesti vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä. Uusintatenttimahdollisuus on 2 kertaa. Hyväksyttyä tenttisuoristusta voi korottaa ainoastaan tutkintosäännön mukaisesti.
Osaamisen näytön hylätyn suorituksen uusinta sovitaan erikseen.
Oppimisympäristö
Verkko-opetus, jonka aikana on osallistavaa toimintaa. Varaa tuo aika opintoihin.
Kampusopetus harjoitusluokassa tai liikuntatilassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h.
Sisältö
- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (kaularanka, hartiarengas, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, lantiokori, lonkka, polvi, nilkka ja jalkaterä)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely
- Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio 5 op
- Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely 5 op
- Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet 4 op
Arviointimenetelmät
1. Osallistuminen lähiopetukseen 100 %. Jatkuva näyttö harjoitustunneilla.
2. Kehonosa-visat moodlessa (rakenteellinen ja toiminnallinen anatomia, tule-sairaudet, Käypä Hoito) (hyv-täyd)
3. Teoriatiedon hallinta EXAM-verkkotenteissä 2 kpl, (5-0)
- alaraaja ja lantiorengas EXAM vko 12-15
- th- ja c-ranka, yläraaja EXAM vko 21-23
4. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näyttö vko 22 (5-0)
5. Verkkotehtävät (hyv-täyd)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- osaa luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseensoveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipulisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-selittää tuki- ja liikuntaelimistön laaja-alaisesti sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Marko Franicevic
- Sanna Spets
- Elina Herttuainen
- Jaakko Monto
- Juha Haavisto
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lahti
-
HLPRFYS23SFysioterapeuttikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Näyttö
- Harjoitukset
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Harjoitukset kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Kauranen, Tarnanen & Holopainen ja Käypä hoito -suositukset) ja Moodlen materiaalien avulla.
Opettajat: Lappeenranta Marko Franicevic (ahot) ja Sanna Spets
Lahti Juha Haavisto ja Jaakko Monto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikot 33-50. Opintojakso alkaa orientaatiotunnilla zoomissa viikolla 33.
Läsnäolo kampustunneilla 100%.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssikirjat:
1. Kauranen, K.: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. 2020-2017
2. Käypä Hoito suositukset: Niskakipu 2017, Alaselkäkipu 2017, Olkapään jännevaivat 2022, Polven ja lonkan nivelrikko 2018, Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet 2022.
3. Tarnanen, S. & Holopainen, R. 2022. Harjoittelu ja tule-terveys. VK-kustannus. Saatavilla myös e-kirjana LAB-Primossa
Suositeltava muu kirjallisuus:
1. Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. Saunders. Canada
2. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
3. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
4. Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.
5. Moodlen verkkomateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava tietotaito AHOT-hakemuksella muista korkeakouluopinnoista. Sovittava erikseen ahot-vastuuopettaja Marko Franicevicin kanssa.
Kurssi toteutuu seuraavan kerran keväällä 2025 verkkopainoitteisena toteutuksena.
Työelämäyhteistyö
Mahdollinen yhteistyö hankkeiden kautta varmistuu myöhemmin. Asiakastapaukset kampuksella, joista informoidaan Moodlessa.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson osaaminen todennetaan
1. Exam-teoriatenteissä x 2, jonka hylätyn suorituksen voi uusia opiskelijan valitsemallaan ajalla kaksi kertaa vuoden aikana siitä hetkestä alkaen, kun kurssi on päättynyt (tutkintosääntö). Opintojakson teoriaosuus on jaettu kahteen eri osaan ja nämä tentitään / uusitaan erikseen.
2. Tutkimisen ja terapian näytössä, jonka hylätyn suorituksen voi uusia sovitusti opintojakson opettajien kanssa.
Oppimisympäristö
Terapialuokka, harjoitusluokka, liikuntatila.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h, josta kontaktiopetusta on 97 ja itsenäistä 92h.
Sisältö
- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (niska, hartiarengas-olkapää, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, selkä, lantiorengas ja SI-nivel, lonkka, polvi, jalkaterä, nilkka)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely. Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus.
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio 5op
Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely 5op
Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet 4 op
Arviointimenetelmät
Itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Exam-teoriatentti jaettuna kahteen eri osaan ja osaamisen näyttö. Opintojakson arvosana määräytyy näiden keskiarvon perusteella.
Opintojakson arvosanaan vaikuttavat:
1. Osallistuminen lähiopetukseen 100 %. Jatkuva näyttö harjoitustunneilla voi nostaa tai laskea arvosanaa.
2. Kehonosa-visat eri kehonosista (rakenteellinen ja toiminnallinen anatomia, tule-sairaudet, Käypä Hoito) (hyv-täydennettävä) Oltava hyväksytysti suoritettu osaamisen näyttöön osallistumiseksi.Hyödynnä edistymisen seurantaa.
3. Terapeuttisen harjoittelun tutkimustiedon soveltaminen harjoitustunnilla (hyv-hyl)
4. Teoriatiedon hallinta EXAM-verkkotentissä 2kpl (5-0)
- alaraaja ja lantiorengas EXAM vko 42-45
- th- ja c-ranka, yläraaja EXAM vko 48-51
5. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näyttö vko 50-51 (5-0)
6. Harjoitus- ja oppimistehtävät verkossa ja kampuksella (hyv-hyl)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipuolisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-selittää laaja-alaisesti tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja monipuolisesti ja luotettavasti sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
58 % Lähiopetus, 42 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Marko Franicevic
- Anu Kaksonen
- Sanna Spets
- Jaakko Monto
- Juha Haavisto
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS23KMFysioterapeuttikoulutus 23KM Lappeenranta
-
HLTIFYS23KMFysioterapeuttikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Harjoitus R1
- Harjoitus R2
- Näyttö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso integroituu 3. lukukauden muihin opintojaksoihin.
Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä
Kampuspäivinä opiskellaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ilmiöperustaisen oppimisen keinoin.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Kauranen, Tarnanen Holopainen ja Käypä hoito -suositukset) ja Moodlen materiaalien avulla.
Opettajat: Lappeenranta Marko Franicevic ja Sanna Spets sekä Lahti Anu Kaksonen ja Jaakko Monto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikot 2-22. Opintojakso alkaa orientaatiotunnilla zoomissa viikolla 2.
Läsnäolo lähitunneilla 100 %
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssikirjat:
1. Kauranen, K. 2020-2017. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro.
2. Käypä Hoito suositukset: Niskakipu 2017, Alaselkäkipu 2017, Olkapään jännevaivat 2022, Polven ja lonkan nivelrikko 2018, Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet 2022.
3. Tarnanen, S. & Holopainen, R. 2022. Harjoittelu ja tule-terveys. VK-kustannus. Saatavilla myös e-kirjana LAB-Primossa
Suositeltava muu kirjallisuus ja materiaali
1. Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. Saunders. Canada
2. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
3. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
4. Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.
5. Moodlen verkkomateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava tietotaito AHOT-hakemuksella muista korkeakouluopinnoista.
Kurssi toteutuu seuraavan kerran syksyllä 2024 päivätoteutuksena
Työelämäyhteistyö
Mahdollinen yhteistyö hankkeiden kautta. Varmistuu myöhemmin. Asiakastapaukset kampuksella, joista informoidaan Moodle:ssa.
Uusintamahdollisuudet
Teoria tentitään kahdessa osassa EXAM-järjestelmässä. Uusintatentti EXAMissa tutkintosäännön mukaisesti vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä. Uusintatenttimahdollisuus on 2 kertaa. Hyväksyttyä tenttisuoristusta voi korottaa ainoastaan tutkintosäännön mukaisesti.
Osaamisen näytön hylätyn suorituksen uusinta sovitaan erikseen.
Oppimisympäristö
Verkko-opetus, jonka aikana on osallistavaa toimintaa. Varaa tuo aika opintoihin.
Kampusopetus harjoitusluokassa tai liikuntatilassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h.
Sisältö
- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (kaularanka, hartiarengas, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, lantiokori, lonkka, polvi, nilkka ja jalkaterä)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely
- Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio 5 op
- Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely 5 op
- Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet 4 op
Arviointimenetelmät
1. Osallistuminen lähiopetukseen 100 %. Jatkuva näyttö harjoitustunneilla.
2. Kehonosa-visat moodlessa (rakenteellinen ja toiminnallinen anatomia, tule-sairaudet, Käypä Hoito) (hyv-täyd)
3. Teoriatiedon hallinta EXAM-verkkotenteissä 2 kpl, (5-0)
- alaraaja ja lantiorengas EXAM vko 12-15
- th- ja c-ranka, yläraaja EXAM vko 21-23
4. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näyttö vko 22 (5-0)
5. Verkkotehtävät (hyv-täyd)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- osaa luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseensoveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipulisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-selittää tuki- ja liikuntaelimistön laaja-alaisesti sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
16.08.2023 - 24.11.2023
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
72 % Lähiopetus, 28 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sanna Spets
- Jaakko Monto
- Juha Haavisto
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS22SFysioterapeuttikoulutus 22S Lahti
-
HLPRFYS22SFysioterapeuttikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Harjoitukset
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Näyttö 1
- Näyttö 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Harjoitukset kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Kauranen, Tarnanen Holopainen ja Käypä hoito -suositukset) ja Moodlen materiaalien avulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Viikot 34-47.
Harjoitustunneilla 100%.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssikirjat:
1. Kauranen, K.: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. 2020-2017
2. Käypä Hoito suositukset: Niskakipu 2017, Alaselkäkipu 2017, Olkapään jännevaivat 2022, Polven ja lonkan nivelrikko 2018, Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet 2022.
3. Tarnanen, S. & Holopainen, R. 2022. Harjoittelu ja tule-terveys. VK-kustannus. Saatavilla myös e-kirjana LAB-Primossa
Suositeltava muu kirjallisuus:
1. Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. Saunders. Canada
2. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
3. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
4. Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.
5. Moodlen verkkomateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava tietotaito AHOT-hakemuksella muista korkeakouluopinnoista. Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa.
Kurssi toteutuu seuraavan kerran keväällä 2024 verkkopainoitteisena toteutuksena.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson osaaminen todennetaan
1. Exam-teoriatenteissä x 2, jonka hylätyn suorituksen voi uusia opiskelijan valitsemallaan ajalla kaksi kertaa vuoden aikana siitä hetkestä alkaen, kun kurssi on päättynyt (tutkintosääntö). Opintojakson teoriaosuus on jaettu kahteen eri osaan ja nämä tentitään / uusitaan erikseen.
2. Tutkimisen ja terapian näytössä, jonka hylätyn suorituksen voi uusia sovitusti opintojakson opettajien kanssa.
Oppimisympäristö
Terapialuokka, harjoitusluokka, liikuntatila.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h.
Sisältö
- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (niska, hartiarengas-olkapää, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, selkä, lantiorengas ja SI-nivel, lonkka, polvi, jalkaterä, nilkka)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely. Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus.
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio 5op
Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely 5op
Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet 4 op
Arviointimenetelmät
Itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Exam-teoriatentti jaettuna kahteen eri osaan ja osaamisen näyttö. Opintojakson arvosana määräytyy näiden keskiarvon perusteella.
Opintojakson arvosanaan vaikuttavat:
1. Osallistuminen lähiopetukseen 100 %. Jatkuva näyttö harjoitustunneilla voi nostaa tai laskea arvosanaa.
2. Kehonosa-visat eri kehonosista (rakenteellinen ja toiminnallinen anatomia, tule-sairaudet, Käypä Hoito) (hyv-täydennettävä)
3. Terapeuttisen harjoittelun tutkimustiedon soveltaminen harjoitustunnilla (hyv-hyl)
4. Teoriatiedon hallinta EXAM-tentissä 2kpl (5-0)
5. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näyttö (5-0)
6. Harjoitustehtävät verkossa ja kampuksella (hyv-hyl)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipuolisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-selittää laaja-alaisesti tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja monipuolisesti ja luotettavasti sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 30.05.2023
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
58 % Lähiopetus, 42 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Marko Franicevic
- Anu Kaksonen
- ST_Opettaja_FYTI_01 Virtuaaliopettaja
- Sanna Spets
- Jaakko Monto
Ryhmät
-
HLPRFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lappeenranta
-
HLTIFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso integroituu 3. lukukauden muihin opintojaksoihin.
Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.
Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä
Kampuspäivinä opiskellaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ilmiöperustaisen oppimisen keinoin.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Kauranen, Tarnanen Holopainen ja Käypä hoito -suositukset) ja Moodlen materiaalien avulla.
Opettajat: Lappeenranta Marko Franicevic (kurssin vastuuopettaja ja AHOT-asiat) ja Sanna Spets sekä Lahti Anu Kaksonen ja Jaakko Monto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikot 1-23
Läsnäolo lähitunneilla 100 %
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssikirjat:
1. Kauranen, K.: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. 2020-2017
2. Käypä Hoito suositukset: Niskakipu 2017, Alaselkäkipu 2017, Olkapään jännevaivat 2022, Polven ja lonkan nivelrikko 2018, Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet 2022.
3. Tarnanen, S & Holpainen, R: Harjoittelu ja tule-terveys. VK-kustannus. 2022. Saatavilla myös e-kirjana LAB-Primossa
Suositeltava muu kirjallisuus
1. Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. Saunders. Canada
2. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
3. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
4. Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.
5. Moodlen verkkomateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava tietotaito AHOT-hakemuksella muista korkeakouluopinnoista. Sovittava erikseen vastuuopettaja Marko Franicevicin kanssa.
Kurssi toteutuu seuraavan kerran syksyllä 2023.
Työelämäyhteistyö
Mahdollinen yhteistyö hankkeiden kautta. Varmistuu myöhemmin. Asiakastapaukset kampuksella, joista informoidaan Moodle:ssa.
Uusintamahdollisuudet
Niska-yläraaja verkkotentti vko 9. Uusinta vko 11.
Selkä-alaraaja verkkotentti vko 20. Uusinta vko 22.
Osaamisen näyttö videona 3 hengen ryhmissä - palutus 31.5. Videoiden vertaisarviointi tehtynä 6.6. mennessä. Näytön uusinnan palautus 12.6. mennessä.
Oppimisympäristö
Verkko-opetus, jonka aikana on myös osallistavaa toimintaa.
Kampusopetus harjoitusluokassa tai liikuntatilassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h.
Sisältö
- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (kaularanka, hartiarengas, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, lantiokori, lonkka, polvi, nilkka ja jalkaterä)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely
- Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio 5 op
- Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely 5 op
- Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet 4 op
Arviointimenetelmät
1. Osallistuminen lähiopetukseen 100 %.
2. Kehonosa-visat. (rakenteellinen ja toiminnallinen anatomia, tule-sairaudet, Käypä Hoito) (hyv-täyd)
3. Teoriatiedon hallinta verkkotenteissä 2 kpl, (5-0)
4. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen videonäyttö (5-0)
5. Asiakastapaus (5-0)
6. Verkkotehtävät (hyv-täyd)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- osaa luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseensoveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipulisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-selittää tuki- ja liikuntaelimistön laaja-alaisesti sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 02.12.2022
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
86 % Lähiopetus, 14 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sanna Spets
- Heli Lankinen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS21SFysioterapeuttikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
- Info
- Itsenäinen
- Itsenäinen
- Näyttö
- Verkkoluento
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetuksessa harjoitukset kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Magee ja Kauranen) sekä Käypä Hoito -suositusten ja moodlen materiaalien avulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneilla 100%.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssikirjat:
1. Magee, D. ym. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. 7.th ed. Saunders. Canada
2. Kauranen, K. 2021-2017: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro
3. Käypä Hoito suositukset: Niskakipu 2017, Alaselkäkipu 2017, Olkapään jännevaivat 2022, Polven ja lonkan nivelrikko 2018, Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet 2022
Suositeltava muu kirjallisuus:
1. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
2. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
Moodlen verkkomateriaali.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson osaaminen todennetaan
1. Exam-teoriatentissä, jonka voi uusia opiskelijan valitsemallaan ajalla kaksi kertaa vuoden aikana siitä hetkestä alkaen, kun kurssi on päättynyt (tutkintosääntö). Opintojakson teoriaosuus on jaettu kahteen eri osaan ja nämä tentitään / uusitaan erikseen.
2. Tutkimisen ja terapian näytössä videopankin avulla.
3. Terapeuttisen harjoittelun tutkimustiedon soveltaminen opintojakson aikana
Oppimisympäristö
Terapialuokka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h.
Sisältö
- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (niska, hartiarengas-olkapää, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, selkä, lantiorengas ja SI-nivel, lonkka, polvi, jalkaterä, nilkka)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely. Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus.
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio, Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely
Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet –opintojakso tukee oppimista.
Arviointimenetelmät
Itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Opintojakson lopussa Exam-teoriatentti jaettuna kahteen eri osaan ja osaamisen näyttö videopankin avulla. Opintojakson arvosana määräytyy näiden keskiarvon perusteella.
Opintojakson arvosanaan vaikuttavat:
1. Orientaatiotehtävän hyväksytty suoritus (hyv-täydennettävä)
2. Kehonosa-visat eri kehonosista (rakenteellinen ja toiminnallinen anatomia, tule-sairaudet, Käypä Hoito) (hyv-täydennettävä)
3. Terapeuttisen harjoittelun tutkimustiedon soveltaminen harjoitustunnilla ja posteri pienryhmissä (hyv-täydennettävä)
4. Teoriatiedon hallinta EXAM-tentissä (5-0) x 2
5. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näyttö videopankin avulla (5-0)
6. Jatkuva näyttö harjoitustunneilla (voi nostaa tai laskea arvosanaa)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipuolisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-selittää laaja-alaisesti tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja monipuolisesti ja luotettavasti sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 14.12.2022
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sanna Kangas
- Jaakko Monto
Opetusryhmät
- Yhteiset verkkoluennot (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä A (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä A ja Ryhmä B (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS21SFysioterapeuttikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Yhteiset verkkoluennot
- Ryhmä A
- Ryhmä B
- Ryhmä A ja Ryhmä B
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä. Harjoitukset kontaktitunneilla sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Magee & Kauranen) ja moodlen materiaalien avulla.
Opettajina Jaakko Monto ja Sanna Kangas
Ajoitus ja läsnäolo
vkot 33-50
Läsnäolo lähitunneilla 100 %
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssikirjat:
Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. 7.th ed. Saunders. Canada
Kauranen, K. 2021-2017: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro
Suositeltava kirjallisuus
Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.
Moodlen verkkomateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava tietotaito AHOToitavissa muista korkeakouluopinnoista. Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
Mahdollinen yhteistyö paikallisen urheiluseuran tai hankkeiden kautta. Varmistuu myöhemmin.
Uusintamahdollisuudet
Niska-yläraaja verkkotentti aukeaa aiheiden käsittelemisten jälkeen.
Selkä-alaraaja verkkotentti aukeaa aiheiden käsittelemisten jälkeen.
Osaamisen näyttö joulukuussa 2022
Oppimisympäristö
Verkko- ja lähiopetus harjoitusluokassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
7 x 27 h = 189h
Sisältö
- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (kaularanka, hartiarengas, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, lantiokori, lonkka, polvi, nilkka ja jalkaterä)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely
- Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio
- Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely
- Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet
- Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot
Arviointimenetelmät
Osallistuminen lähiopetukseen.
Artikkelireferaatti, arviointi 1-5.
Verkkotentit 2 kpl, arviointi 1-5.
Osaamisen näyttö, arviointi 1-5.
Verkkotehtävät hyväksytysti suoritettu.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- osaa luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseensoveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipulisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-selittää tuki- ja liikuntaelimistön laaja-alaisesti sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
14.02.2022 - 13.05.2022
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- ST_Opettaja_FYTI_01 Virtuaaliopettaja
- Sanna Spets
- Heli Lankinen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS21KFysioterapeuttikoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
- Info
- Näyttö
- Verkkoluento
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetuksessa harjoitukset kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja terapeuttinen harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Magee ja Kauranen) ja moodlen materiaalien avulla.
Ajoitus ja läsnäolo
Harjoitustunneilla 100%.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssikirjat:
1. Magee, D. ym. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. 7.th ed. Saunders. Canada
2. Kauranen, K. 2021-2017: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro
Suositeltava muu kirjallisuus:
1. Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
2. Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
Moodlen verkkomateriaali.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson osaaminen todennetaan
1. Exam-teoriatentissä, jonka voi uusia opiskelijan valitsemallaan ajalla kaksi kertaa vuoden aikana siitä hetkestä alkaen, kun kurssi on päättynyt (tutkintosääntö). Opintojakson teoriaosuus on jaettu kahteen eri osaan ja nämä tentitään / uusitaan erikseen.
2. Tutkimisen ja terapian näytössä videopankin avulla.
Oppimisympäristö
Terapialuokka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaiskuormitus on 7 op x 27 h = 189 h.
Sisältö
- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen (niska, hartiarengas-olkapää, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, selkä, lantiorengas ja SI-nivel, lonkka, polvi, jalkaterä, nilkka)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely. Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus.
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.
- Tule-sairaudet
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio, Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely
Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet –opintojakso tukee oppimista.
Arviointimenetelmät
Itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Opintojakson lopussa Exam-teoriatentti jaettuna kahteen eri osaan ja osaamisen näyttö videopankin avulla. Opintojakson arvosana määräytyy näiden keskiarvon perusteella.
Opintojakson arvosanaan vaikuttavat:
1. Orientaatiotehtävän hyväksytty suoritus (hyv-täydennettävä)
2. Oppimistehtävien (testaa tietosi kehonosittain, tutkimussymposium) hyväksytty suoritus (hyv-täydennettävä)
3. Teoriatiedon hallinta EXAM-tentissä (5-0) x 2
4. Käytännön tutkimis- ja terapiataidon osaamisen näyttö videopankin avulla (5-0)
5. Jatkuva näyttö harjoitustunneilla (voi nostaa tai laskea arvosanaa)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipuolisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-selittää laaja-alaisesti tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja monipuolisesti ja luotettavasti sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sanna Kangas
- Jaakko Monto
Vastuuopettaja
Jaakko Monto
Opetusryhmät
- Kurssin aloitusinfo (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluennot (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Jaakko R1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Jaakko R2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Jaakko R1 Harjoitus Jaakko R2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS21KMFysioterapeuttikoulutus 21KM Lahti
Pienryhmät
- Kurssin aloitusinfo
- Verkkoluennot
- Harjoitus Jaakko R1
- Harjoitus Jaakko R2
- Harjoitus Jaakko R1 Harjoitus Jaakko R2
- Harjoitus R1
- Harjoitus R2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- tutkia ja tehdä johtopäätöksiä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden vaikutuksista toimintakykyyn
- valita näyttöön perustuvia fysioterapiamenetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin tukemiseksi
- laatia ja ohjata yksilölliset harjoitteet sekä itsehoitoa asiakkaan toimintakyvyn tukemiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella, verkkotyöskentely itsenäisesti ja ryhmissä. Harjoitukset kontaktitunneilla sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Lähiopetuksessa korostuu tuki- ja liikuntaelimistön tutkiminen, manuaalinen terapia ja harjoittelu. Opintojaksolla edellytetään aktiivista itsenäistä opiskelua ja harjoitustunneille valmistautumista opintojakson kirjallisuuden tuella (Magee & Kauranen) ja moodlen materiaalien avulla.
Opettajina Jaakko Monto ja Sanna Kangas
Ajoitus ja läsnäolo
17.1-1.6.2022
Läsnäolo lähitunneilla 100 %
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssikirjat:
Magee, D. & Manske, R. 2021 tai 2014: Orthopedic Physical Assessment. 7.th ed. Saunders. Canada
Kauranen, K. 2021-2017: Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro
Suositeltava kirjallisuus
Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollinhäiriöt - Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus
Nordström J. 2019. TULE-ammattilaisen taskuatlas.
Neumann D. 2016. Kinesiology of the Musculoskeletal System 3rd Edition. Foundations for Rehabilitation. Elsevier.
Moodlen verkkomateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava tietotaito AHOToitavissa muista korkeakouluopinnoista. Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
Mahdollinen yhteistyö paikallisen urheiluseuran tai hankkeiden kautta. Varmistuu myöhemmin.
Uusintamahdollisuudet
Niska-yläraaja verkkotentti aukeaa aiheiden käsittelemisten jälkeen.
Selkä-alaraaja verkkotentti aukeaa aiheiden käsittelemisten jälkeen.
Osaamisen näyttö toukokuu 2022
Oppimisympäristö
Verkko- ja lähiopetus harjoitusluokassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
7 x 27 h = 189h
Sisältö
- Tavallisimpien tule-toimintahäiriöiden tutkiminen ja kinesiologian ymmärtäminen?(kaularanka, hartiarengas, kyynärpää, ranne, käsi, rintakehä, lantiokori ja SI-nivel, lonkka, polvi, nilkka ja jalkaterä)
- Toimintahäiriön kehittyminen, toiminnallinen anatomia ja kliininen päättely
- Toimintakykyä tukevan fysioterapian suunnittelu ja toteutus.??
- Harjoittelun lainalaisuuksien soveltaminen kudosten tila huomioiden. Itsehoidon ohjaus.?
- Tule-sairaudet?
- Tule hoitoketjun toteutuminen ja jatkohoidon järjestäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia ja palpaatio
- Pehmytkudosten arviointi ja manuaalinen käsittely
- Mobilisoinnin ja stabiloinnin perusteet
- Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot
Arviointimenetelmät
Verkkotentit 2 kpl, arviointi 1-5.
Osaamisen näyttö, arviointi 1-5.
Verkkotehtävät hyväksytysti suoritettu
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuta tason 1 arviointikriteereitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- osaa luetella tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja toimintahäiriöitä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla ja havainnollistaa tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseensoveltuvia keinoja luotettavasti ja yhdistää ne asiakkaan toimintakykyyn
- hyödyntää kirjallisuutta ja artikkeleita monipulisesti tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta
- suunnitella ja arvioida fysioterapian etenemisen ja terapeuttisen harjoitteluohjelman tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin ICF-mallin mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-selittää tuki- ja liikuntaelimistön laaja-alaisesti sairauksien ja toimintahäiriöiden merkityksen ja mekanismin oireiden ja sairauksien synnyssä
- kuvailla, havainnollistaa ja arvioida tuki- ja liikuntaelimistön tutkimiseen soveltuvia keinoja luotettavasti ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan toimintakyvyn kannalta
- tulkita ja vertailla artikkeleita tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapiasta ja tehdä johtopäätöksiä sekä soveltaa tietoa kliinisessä työssä
- suunnitella ja arvioida yksilöllisesti fysioterapian etenemisen, terapeuttisen harjoitteluohjelman ja itsehoidon tuki- ja liikuntaelimistön toiminnanhäiriöihin huomioiden laajasti asiakkaan toimintakyvyn ICF-mallin mukaisesti