Siirry suoraan sisältöön

VammaistyöLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00BU24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä vammaispolitiikan lähtökohdat
- arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen
- tunnistaa vammaisuuden moninaisuuden ja sen eri ilmenemismuodot
- tuntee ohjaamisen ja vuorovaikutuksen erityismenetelmiä
- tietää vammaispalveluja ohjaavat lait, palvelut ja palveluprosessin

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

28.08.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus, Lappeenranta
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiia Rask
  • Aki Kaskinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
  • HLTISOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lahti
  • HLTISOS23KV
    Sosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä vammaispolitiikan lähtökohdat
- arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen
- tunnistaa vammaisuuden moninaisuuden ja sen eri ilmenemismuodot
- tuntee ohjaamisen ja vuorovaikutuksen erityismenetelmiä
- tietää vammaispalveluja ohjaavat lait, palvelut ja palveluprosessin

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan verkossa, toteutus 28.8.-8.12.2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- VAMMAISTYÖN KÄSIKIRJA: Outi Kari, Satu Laakso, Tuula Niskanen. 2020.
- VAMMAISPALVELUJEN KÄSIKIRJA, thl. Löytyy: https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja
- Malm, M. ym. Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. 2012

Lisämateriaalia on saatavilla Moodlessa.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom/ Teams

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viiden (5) opintopisteen laajuinen suoritus vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutus sisältää lähiopetusta verkossa, yksilö- tai paritehtäviä sekä palautettavan yksilöllisen oppimistehtävän.

HUOM: lähiopetus tapahtuu verkossa. Mikäli opiskelija työskentelee vammaisalalla, omaa työtä voi hyödyntää tehtävissä.

Sisältö

Opiskelija osaa
- määritellä vammaispolitiikan lähtökohdat
- arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen
- tunnistaa vammaisuuden moninaisuuden ja sen eri ilmenemismuodot
- tuntee ohjaamisen ja vuorovaikutuksen erityismenetelmiä
- tietää vammaispalveluja ohjaavat lait, palvelut ja palveluprosessin

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa Sosiaaliohjausmoduulin opintoja, jotka muodostavat Sosiaaliohjaukseen suuntaavan kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.

Arviointimenetelmät

Tehtävien numeraalisen arvioinnin lisäksi arviointiin vaikuttaa läsnäolo tunneilla.

Arviointi on T1 - K5.
Arvioinnin saa kokonaisuudessaan, kun kun kaikki tehtävät on palautettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Tietää vammaisten yhteiskunnalliseen asemaan, elämäntilanteisiin ja yksilöön vaikuttavia tekijöitä.
Jäsentää sosionomin työtehtävät palvelujärjestelmässä. Tietää vammaistyön erilaisia menetelmiä. Löytää yhteyden vammaisten asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. On suorittanut opintojakson tehtävät.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Kykenee arvioimaan vammaisen ihmisen voimavarojen ja tuentarpeen suhdetta. Osaa kohdata ihmisen ja huomioi yksilöllistä elämänkulkua sekä tuen tarpeita. Osaa sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Tunnistaa sosiokulttuurisesta näkökulmasta vammaisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävillään perehtyneisyyttä aiheisiin ja osallistuu luennoilla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa arvioida vammaisten tuen- ja palvelujen tarvetta elämäntilanteen ja elämänhistorian sekä yhteiskunnallisen aseman taustaa vasten. Osaa kohdata vammaisen henkilön ihmisenä, osaa ottaa huomioon vammaisen yksilöllisen elämänkulun. Osaa soveltaa ja kehittää sosiaaliohjausta vammaistyössä. Osaa soveltaa, kehittää ja luoda uusia ryhmä- ja yhteisökohtaisia menetelmiä vammaistyön kentällä. Osaa tunnistaa, kehittää sekä kriittisesti tarkastella sosiokulttuurisesta näkökulmasta vammaisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävissäänerityistä perehtyneisyyttä ja on luennoilla aktiivinen.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiia Rask
  • Aki Kaskinen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
  • HLTISOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lahti
  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä vammaispolitiikan lähtökohdat
- arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen
- tunnistaa vammaisuuden moninaisuuden ja sen eri ilmenemismuodot
- tuntee ohjaamisen ja vuorovaikutuksen erityismenetelmiä
- tietää vammaispalveluja ohjaavat lait, palvelut ja palveluprosessin

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi toteutetaan verkossa, toteutus 31.8 - 7.12.2023

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- VAMMAISTYÖN KÄSIKIRJA: Outi Kari, Satu Laakso, Tuula Niskanen. 2020.
- VAMMAISPALVELUJEN KÄSIKIRJA, thl. Löytyy: https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja
- Malm, M. ym. Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. 2012

Lisämateriaalia on saatavilla Moodlessa.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom/ Teams

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viiden (5) opintopisteen laajuinen suoritus vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutus sisältää verkkoluentoja, lähiopetusta, yksilö- tai paritehtäviä sekä palautettavan yksilöllisen oppimistehtävän.

HUOM: lähiopetus tapahtuu verkossa. Mikäli opiskelija työskentelee vammaisalalla, omaa työtä voi hyödyntää tehtävissä.

Sisältö

Opiskelija osaa
- määritellä vammaispolitiikan lähtökohdat
- arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen
- tunnistaa vammaisuuden moninaisuuden ja sen eri ilmenemismuodot
- tuntee ohjaamisen ja vuorovaikutuksen erityismenetelmiä
- tietää vammaispalveluja ohjaavat lait, palvelut ja palveluprosessin

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa Sosiaaliohjausmoduulin opintoja, jotka muodostavat Sosiaaliohjaukseen suuntaavan kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.

Arviointimenetelmät

Tehtävien numeraalisen arvioinnin lisäksi arviointiin vaikuttaa tuntiaktiivisuus.

Arviointi on T1 - K5.
Arvioinnin saa kokonaisuudessaan, kun kun kaikki tehtävät on palautettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Tietää vammaisten yhteiskunnalliseen asemaan, elämäntilanteisiin ja yksilöön vaikuttavia tekijöitä.
Jäsentää sosionomin työtehtävät palvelujärjestelmässä. Tietää vammaistyön erilaisia menetelmiä. Löytää yhteyden vammaisten asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. On suorittanut opintojakson tehtävät.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Kykenee arvioimaan vammaisen ihmisen voimavarojen ja tuentarpeen suhdetta. Osaa kohdata ihmisen ja huomioi yksilöllistä elämänkulkua sekä tuen tarpeita. Osaa sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Tunnistaa sosiokulttuurisesta näkökulmasta vammaisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävillään perehtyneisyyttä aiheisiin ja osallistuu luennoilla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa arvioida vammaisten tuen- ja palvelujen tarvetta elämäntilanteen ja elämänhistorian sekä yhteiskunnallisen aseman taustaa vasten. Osaa kohdata vammaisen henkilön ihmisenä, osaa ottaa huomioon vammaisen yksilöllisen elämänkulun. Osaa soveltaa ja kehittää sosiaaliohjausta vammaistyössä. Osaa soveltaa, kehittää ja luoda uusia ryhmä- ja yhteisökohtaisia menetelmiä vammaistyön kentällä. Osaa tunnistaa, kehittää sekä kriittisesti tarkastella sosiokulttuurisesta näkökulmasta vammaisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävissäänerityistä perehtyneisyyttä ja on luennoilla aktiivinen.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus, Lappeenranta
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiia Rask
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS21KV
    Sosionomikoulutus 21KV Lahti
  • HLPRSOS21KM
    Sosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
  • HLTISOS21K
    Sosionomikoulutus 21K Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä vammaispolitiikan lähtökohdat
- arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen
- tunnistaa vammaisuuden moninaisuuden ja sen eri ilmenemismuodot
- tuntee ohjaamisen ja vuorovaikutuksen erityismenetelmiä
- tietää vammaispalveluja ohjaavat lait, palvelut ja palveluprosessin

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi toteutetaan verkossa, toteutus 1.9 - 5.12.2022

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- VAMMAISTYÖN KÄSIKIRJA: Outi Kari, Satu Laakso, Tuula Niskanen. 2020.
- VAMMAISPALVELUJEN KÄSIKIRJA, thl. Löytyy: https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja
- Malm, M. ym. Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. 2012

Lisämateriaalia on saatavilla Moodlessa.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom/ Teams

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä.
Toteutus sisältää verkkoluentoja, lähiopetusta sekä yksilö tai paritehtäviä (3 op) palautettavan oppimistehtävän (2 op) HUOM: lähiopetus tapahtuu verkossa.
- Mikäli opiskelija työskentelee vammaisalalla, omaa työtä voi hyödyntää tehtävissä

Sisältö

Opiskelija osaa
- määritellä vammaispolitiikan lähtökohdat
- arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen
- tunnistaa vammaisuuden moninaisuuden ja sen eri ilmenemismuodot
- tuntee ohjaamisen ja vuorovaikutuksen erityismenetelmiä
- tietää vammaispalveluja ohjaavat lait, palvelut ja palveluprosessin

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa Sosiaaliohjaus-moduulin opintoja, jotka muodostavat Sosiaaliohjaukseen suuntaavan kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.

Arviointimenetelmät

Arvioinnissa huomioidaan tehtävien osalta:
- Itsemääräämisoikeus, omavalvontasuunnitelma ja artikkelit 50%
- Oppimistehtävä sen seminaariesitys yht 50%.
Lisäksi arviointiin vaikuttaa tuntiaktiivisuus.

Arviointi on T1 - K5.
Arvioinnin saa kokonaisuudessaan, kun kun kaikki tehtävät on palautettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Tietää vammaisten yhteiskunnalliseen asemaan, elämäntilanteisiin ja yksilöön vaikuttavia tekijöitä.
Jäsentää sosionomin työtehtävät palvelujärjestelmässä. Tietää vammaistyön erilaisia menetelmiä. Löytää yhteyden vammaisten asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. On suorittanut opintojakson tehtävät.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Kykenee arvioimaan vammaisen ihmisen voimavarojen ja tuen tarpeen suhdetta. Osaa kohdata ihmisen ja huomioi yksilöllistä elämänkulkua sekä tuen tarpeita. Osaa sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Tunnistaa sosiokulttuurisesta näkökulmasta vammaisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävillään perehtyneisyyttä aiheisiin ja osallistuu luennoilla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa arvioida vammaisten tuen- ja palvelujen tarvetta elämäntilanteen ja elämänhistorian sekä yhteiskunnallisen aseman taustaa vasten. Osaa kohdata vammaisen henkilön ihmisenä, osaa ottaa huomioon vammaisen yksilöllisen elämänkulun. Osaa soveltaa ja kehittää sosiaaliohjausta vammaistyössä. Osaa soveltaa, kehittää ja luoda uusia ryhmä- ja yhteisökohtaisia menetelmiä vammaistyön kentällä. Osaa tunnistaa, kehittää sekä kriittisesti tarkastella sosiokulttuurisesta näkökulmasta vammaisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävissäänerityistä perehtyneisyyttä ja on luennoilla aktiivinen.