Siirry suoraan sisältöön

Vammaistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU24-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

17.01.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiia Rask
  • Aki Kaskinen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lahti
  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä vammaispolitiikan lähtökohdat
- arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen
- tunnistaa vammaisuuden moninaisuuden ja sen eri ilmenemismuodot
- tuntee ohjaamisen ja vuorovaikutuksen erityismenetelmiä
- tietää vammaispalveluja ohjaavat lait, palvelut ja palveluprosessin

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan verkossa, toteutus 17.1.-11.5.2025.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- VAMMAISTYÖN KÄSIKIRJA: Outi Kari, Satu Laakso, Tuula Niskanen. 2020.
- VAMMAISPALVELUJEN KÄSIKIRJA, thl. Löytyy: https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja
- Malm, M. ym. Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. 2012

Lisämateriaalia on saatavilla Moodlessa.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom/ Teams

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viiden (5) opintopisteen laajuinen suoritus vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutus sisältää lähiopetusta verkossa, yksilö- tai paritehtäviä sekä palautettavan yksilöllisen oppimistehtävän.

HUOM: lähiopetus tapahtuu verkossa. Mikäli opiskelija työskentelee vammaisalalla, omaa työtä voi hyödyntää tehtävissä.

Sisältö

Opiskelija osaa
- määritellä vammaispolitiikan lähtökohdat
- arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen
- tunnistaa vammaisuuden moninaisuuden ja sen eri ilmenemismuodot
- tuntee ohjaamisen ja vuorovaikutuksen erityismenetelmiä
- tietää vammaispalveluja ohjaavat lait, palvelut ja palveluprosessin

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa Sosiaaliohjausmoduulin opintoja, jotka muodostavat Sosiaaliohjaukseen suuntaavan kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.

Arviointimenetelmät

Tehtävien numeraalisen arvioinnin lisäksi arviointiin vaikuttaa läsnäolo tunneilla.

Arviointi on T1 - K5.
Arvioinnin saa kokonaisuudessaan, kun kun kaikki tehtävät on palautettu hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Tietää vammaisten yhteiskunnalliseen asemaan, elämäntilanteisiin ja yksilöön vaikuttavia tekijöitä.
Jäsentää sosionomin työtehtävät palvelujärjestelmässä. Tietää vammaistyön erilaisia menetelmiä. Löytää yhteyden vammaisten asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. On suorittanut opintojakson tehtävät.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Kykenee arvioimaan vammaisen ihmisen voimavarojen ja tuentarpeen suhdetta. Osaa kohdata ihmisen ja huomioi yksilöllistä elämänkulkua sekä tuen tarpeita. Osaa sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Tunnistaa sosiokulttuurisesta näkökulmasta vammaisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävillään perehtyneisyyttä aiheisiin ja osallistuu luennoilla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa arvioida vammaisten tuen- ja palvelujen tarvetta elämäntilanteen ja elämänhistorian sekä yhteiskunnallisen aseman taustaa vasten. Osaa kohdata vammaisen henkilön ihmisenä, osaa ottaa huomioon vammaisen yksilöllisen elämänkulun. Osaa soveltaa ja kehittää sosiaaliohjausta vammaistyössä. Osaa soveltaa, kehittää ja luoda uusia ryhmä- ja yhteisökohtaisia menetelmiä vammaistyön kentällä. Osaa tunnistaa, kehittää sekä kriittisesti tarkastella sosiokulttuurisesta näkökulmasta vammaisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävissäänerityistä perehtyneisyyttä ja on luennoilla aktiivinen.