Vammaistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU24-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
28.08.2024 - 08.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus, Lappeenranta
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Aki Kaskinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
-
HLTISOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lahti
-
HLTISOS23KVSosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä vammaispolitiikan lähtökohdat
- arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen
- tunnistaa vammaisuuden moninaisuuden ja sen eri ilmenemismuodot
- tuntee ohjaamisen ja vuorovaikutuksen erityismenetelmiä
- tietää vammaispalveluja ohjaavat lait, palvelut ja palveluprosessin
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan verkossa, toteutus 28.8.-8.12.2024.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- VAMMAISTYÖN KÄSIKIRJA: Outi Kari, Satu Laakso, Tuula Niskanen. 2020.
- VAMMAISPALVELUJEN KÄSIKIRJA, thl. Löytyy: https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja
- Malm, M. ym. Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. 2012
Lisämateriaalia on saatavilla Moodlessa.
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom/ Teams
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden (5) opintopisteen laajuinen suoritus vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutus sisältää lähiopetusta verkossa, yksilö- tai paritehtäviä sekä palautettavan yksilöllisen oppimistehtävän.
HUOM: lähiopetus tapahtuu verkossa. Mikäli opiskelija työskentelee vammaisalalla, omaa työtä voi hyödyntää tehtävissä.
Sisältö
Opiskelija osaa
- määritellä vammaispolitiikan lähtökohdat
- arvioida omia arvojaan, asenteitaan ja ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen
- tunnistaa vammaisuuden moninaisuuden ja sen eri ilmenemismuodot
- tuntee ohjaamisen ja vuorovaikutuksen erityismenetelmiä
- tietää vammaispalveluja ohjaavat lait, palvelut ja palveluprosessin
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa Sosiaaliohjausmoduulin opintoja, jotka muodostavat Sosiaaliohjaukseen suuntaavan kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.
Arviointimenetelmät
Tehtävien numeraalisen arvioinnin lisäksi arviointiin vaikuttaa läsnäolo tunneilla.
Arviointi on T1 - K5.
Arvioinnin saa kokonaisuudessaan, kun kun kaikki tehtävät on palautettu hyväksytysti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tietää vammaisten yhteiskunnalliseen asemaan, elämäntilanteisiin ja yksilöön vaikuttavia tekijöitä.
Jäsentää sosionomin työtehtävät palvelujärjestelmässä. Tietää vammaistyön erilaisia menetelmiä. Löytää yhteyden vammaisten asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. On suorittanut opintojakson tehtävät.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Kykenee arvioimaan vammaisen ihmisen voimavarojen ja tuentarpeen suhdetta. Osaa kohdata ihmisen ja huomioi yksilöllistä elämänkulkua sekä tuen tarpeita. Osaa sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Tunnistaa sosiokulttuurisesta näkökulmasta vammaisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävillään perehtyneisyyttä aiheisiin ja osallistuu luennoilla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa arvioida vammaisten tuen- ja palvelujen tarvetta elämäntilanteen ja elämänhistorian sekä yhteiskunnallisen aseman taustaa vasten. Osaa kohdata vammaisen henkilön ihmisenä, osaa ottaa huomioon vammaisen yksilöllisen elämänkulun. Osaa soveltaa ja kehittää sosiaaliohjausta vammaistyössä. Osaa soveltaa, kehittää ja luoda uusia ryhmä- ja yhteisökohtaisia menetelmiä vammaistyön kentällä. Osaa tunnistaa, kehittää sekä kriittisesti tarkastella sosiokulttuurisesta näkökulmasta vammaisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävissäänerityistä perehtyneisyyttä ja on luennoilla aktiivinen.