Ohjausosaamisen syventäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00BU15
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.08.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Hallman
- Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
- Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22SSosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Työpaja
- Verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 33-45
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin tehdään viikoilla 33-34, ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 35.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella), ajat lukujärjestyksessä (0,5 op)
c) Pienryhmäohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin viikolle 39, osallistavien menetelmien ja ohjauksen lähestymistapojen soveltaminen (1 op)
d) Digitaalisen ohjauksen harjoituksiin valmistautuminen viikolle 42 (0,5 op)
e) Ryhmätentti verkossa viikolla 42 (torstai 17.10.-24) (valmistautuminen 1 op)
f) "Minä ohjaajana" -oman käyttöteorian kuvaus (1 op). Palautus viikolla 45.
Työpajoihin ja tehtäviin osallistuminen on pakollinen osa kurssin suoritusta.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 33-45
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin tehdään viikoilla 33-34, ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 35.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella), ajat lukujärjestyksessä (0,5 op)
c) Pienryhmäohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin viikolle 39, osallistavien menetelmien ja ohjauksen lähestymistapojen soveltaminen (1 op)
d) Digitaalisen ohjauksen harjoituksiin valmistautuminen viikolle 42 (0,5 op)
e) Ryhmätentti verkossa viikolla 42 (torstai 17.10.-24) (valmistautuminen 1 op)
f) "Minä ohjaajana" -oman käyttöteorian kuvaus (1 op). Palautus viikolla 45.
Työpajoihin ja tehtäviin osallistuminen on pakollinen osa kurssin suoritusta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja.
Oppimisympäristö
Kampus- ja verkko-opiskelu. Moodle-oppimisympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajoitus viikot 33-45
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin tehdään viikoilla 33-34, ennen lähiopetusta. Lähiopetus alkaa viikolla 35.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella), ajat lukujärjestyksessä (0,5 op)
c) Pienryhmäohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin viikolle 39, osallistavien menetelmien ja ohjauksen lähestymistapojen soveltaminen (1 op)
d) Digitaalisen ohjauksen harjoituksiin valmistautuminen viikolle 42 (0,5 op)
e) Ryhmätentti verkossa viikolla 42 (torstai 17.10.-24) (valmistautuminen 1 op)
f) "Minä ohjaajana" -oman käyttöteorian kuvaus (1 op). Palautus viikolla 45.
Työpajoihin ja tehtäviin osallistuminen on pakollinen osa kurssin suoritusta.
Sisältö
Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritetut oppimis- ja ohjaustehtävät, osallistuminen ohjauksiin ja työpajoihin, ryhmätentti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Arviointikriteeritaulukko on nähtävissä Moodle-sivulla kurssin alkaessa.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeritaulukko on nähtävissä Moodle-sivulla kurssin alkaessa.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 10.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
- Anne Backman
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
- Tentti 1
- Itsenäinen 1
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lukujärjestystietojen mukaisesti:
-Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella.
-Itsenäistä työskentelyä ja
-Zoom- verkkotyöpajoja
Itsenäinen teoria-aineistoon tutustuminen, tiedonhaku ohjauksen lähestymistavoista sekä ohjausharjoitusten suunnittelu ja toteutus
Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisharjoitus pari/pienryhmätyönä (tiedonhaku, esityksen ja ohjauksen toteutus ja arviointi).
Verkko-ohjausharjoitus.
Ryhmätentti.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson opetus sijoittuu viikoille 34-41.
Opiskelija varmistaa ilmoittautumisensa olemalla läsnä opintojakson ensimmäisessä tapaamisessa 19.8.
Läsnäolo verkko-ohjausharjoituksessa, ohjaustyöpajapäivässä sekä ryhmätentissä vaaditaan hyväksyttyyn suoritukseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
MIkäli opiskelijalla on sosiaali- tai kasvatusalan työpaikka, voi opiskelija esittää opintojakson opinnollistamissuunnitelman ennen opintojakson alkua. Opinnollistamisesta löytyy tarkempaa tietoa ja ohjeistusta opintojakson toteutuksen Moodle-alustalta sekä sähköpostitse opintojakson opettajalta sanna-leena.mikkonen@lab.fi.
OHSY:n opinnollistaminen edellyttää:
-OIVU, YRO ja kaksi harjoittelua suoritettu
-täysipäiväinen työsuhde sosiaali- tai kasvatusalalla
-työelämämentorin nimeämistä, joka työskentelee samassa yksikössä opinnollistajan kanssa. Hänellä tulee olla sosionomin tutkinto tai muu vähintään sosiaali- tai kasvatusalan AMK-tasoinen tutkinto.
Työelämäyhteistyö
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen mahdollisuuksien mukaan omassa työssä tai harjoittelussa
Oppimisympäristö
Lähiopetus Lprn kampuksella. Moodle- ja Zoom-alustat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakson hyväksytty suoritus koostuu seuraavista osista:
Verkko-ohjausharjoitus (yksilöohjaus) 1 op. (Ennakkotehtävä ja verkko-ohjaustyöpaja)
Ohjausharjoitus tiimeittäin 2,5 op (Lähiopetus, itsenäinen työskentely tiimeittäin, ohjaustehtävän aineiston valmistelu sekä koko ohjaustyöpajapäivään osallistuminen)
Ryhmätentti 1,5 op, jonka yhteydessä palautetaan valmistava yksilötehtävä.
Sisältö
Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen teorian ja käytännön kautta.
Verkko-ohjauksen soveltaminen.
Interventiotyylit ohjauksessa.
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla tulee olla suoritettu vähintään kaksi harjoittelua sekä opintojaksot:
Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op
Arviointimenetelmät
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
23.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
- Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on ohjausosaamista syventävä opintojakso, ja oma erillinen jatkumonsa 1. lukukauden Ohjaajan itsetuntemus- ja vuorovaikutusosaaminen ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot - opintojaksoille.
Opetusmenetelmät:
Orientoiva essee (1 op, laajuus 5-6 sivua) ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa. Ohjeet tehtävään Moodlessa.
Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisharjoitus verkko-ohjauksena.
Oman ohjaajan osaamiskansion työstäminen.
Etäopetus verkkoympäristössä (Zoom) ja Moodle -alusta, jonka materiaaleihin ja opiskelija tutustuu itsenäisesti.
Verkkotyöpajat, joissa teoriasta nousseita havaintoja käsitellään sekä harjoitellaan ohjauksen lähestymistapojen menetelmiä käytännössä.
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa.
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman ohjaajan osaamiskansion edelleen työstäminen
Ajoitus ja läsnäolo
Vk 1-3 opiskelijan itsenäinen ennakkotehtävä (Ohjeet aineistoineen Moodlessa)
Verkkotyöpajat tiistaiaamupäivisin viikoilla 4, 10, 16 ja 18 . Verkkotyöpajoihin ennakkomateriaalit ja -tehtävät.
Ohjaajan osaamiskansion palautus 5.5. mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
MIkäli opiskelijalla on sosiaali- tai kasvatusalan työpaikka, voi opiskelija esittää opintojakson opinnollistamissuunnitelman ennen opintojakson alkua.
Tutustu Moodlesta löytyvään ohjeistukseen. Opinnollistaja tekee suunnitelman lomakkeelle, jonka saat sähköpostitse opettajalta (sanna-leena.mikkonen@lab.fi). Lomake täytetään huolella ohjeiden mukaan. Erityisen tarkasti on kuvattava, miten (ja millä aikataululla) opintojakson tavoitteet käytännössä aiotaan toteuttaa omassa työssä.
Tavoitteiden suunnittelussa huomioidaan opintojakson yleistavoitteet, arviointikriteerit (Moodlessa) sekä sosionomin kompetenssit. HUOM: opinnollistamisesta EI tehdä eAhot- hakemusta Pepissä! Kun opettaja on hyväksynyt opinnollistamissuunnitelman, saat sähköpostitse tiedon hyväksymisestä ja voit aloittaa opinnollistamisen.
Työelämäyhteistyö
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa
Oppimisympäristö
Zoom, Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakso koostuu seuraavista:
Verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
Verkko-ohjauksen soveltamistehtävä 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansio (Yhteensä 3,5 op):
Orientoiva essee 1 op
Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi (osaamiskansioon) 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansion teemojen reflektointi ja valmiiksi koostaminen osaamiskansioksi 2 op
Sisältö
Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen
Ohjauksen interventiotyylit
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla tulee olla suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op sekä vähintään yksi harjoittelu suoritettu.
Arviointimenetelmät
1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 20.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Hallman
- Minna Kuvajainen
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja
- Työpaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 3-20
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 3-5. Lähiopetus alkaa viikolla 7.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin
c) Lähestymistapojen soveltaminen (ohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi. Verkko-ohjauksen soveltaminen. Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautus 20.5.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 3-20
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 3-5. Lähiopetus alkaa viikolla 7.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin
c) Lähestymistapojen soveltaminen (ohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi. Verkko-ohjauksen soveltaminen. Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautus 20.5.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja.
Työelämäyhteistyö
Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa.
Oppimisympäristö
Kampus- ja verkko-opiskelu. Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Moodle-oppimisympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajoitus viikot 3-20
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä (1 op) ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 3-5. Lähiopetus alkaa viikolla 7.
b) Viisi työpajaa (kaksi verkossa ja kolme kampuksella). Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin
c) Lähestymistapojen soveltaminen (ohjauksen valmistelu parin kanssa lähityöpajoihin)
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi. Verkko-ohjauksen soveltaminen. Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautus 20.5.
Sisältö
Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.
Arviointimenetelmät
Ohjaajan osaamiskansio.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 15.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
- Seminaari 1
- Tentti 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Lukujärjestystietojen mukaisesti lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella, itsenäistä työskentelyä ja aineistoon perehtymistä, oppimistehtäviä, ohjausharjoituksia kentällä sekä Zoom-verkkotyöpajoja.
-Orientoiva essee (yksilötehtävä) ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa. Ohjeet ja tausta-aineisto Moodlessa.
-Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisen yksilö- ja ryhmänohjausharjoitus pari/pienryhmätyönä (tutustumispäivä 17.1, aineiston hankinta, suunnitelma, toteutus 14.2. ja raportointi). Ohjausten toteutus Kosken koululla Imatralla.
-Verkko-ohjausharjoitus (yksilöohjaus)
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson opetus sijoittuu viikoille 3-20.
Orientoiva essee työstetään ennen ensimmäistä lähitapaamista viikolla 3. HUOM: Orientoivan esseen palautus 15.1.2024 mennessä sekä osallistuminen ensimmäiseen lähitapaamiseen 16.1.2024 kampuksella varmistavat osallistumisen opintojaksolle.
Ohjausharjoitukset kentällä:
Tutustumispäivä 17.1. ja ohjaustyöpajat 14.2. Kosken koululla Imatralla.
Verkko-ohjausharjoitus ja opintojakson päätös Zoomissa viikolla 20.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa. Orientoivassa esseessä käytettävät pakolliset lähteet löytyvät Moodlen tehtävänohjeesta).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen:
Opintojakson opinnollistaminen edellyttää täysipäiväistä työsuhdetta sosiaali- tai kasvatusalalla opintojen aikana. Opinnollistajalla tulee olla lisäksi nimetty työelämämentori, joka työskentelee samassa yksikössä opinnollistajan kanssa. Hänellä tulee olla sote- tai kasvatusalan tutkinto.
Opinnollistaja tekee suunnitelman lomakkeelle, jonka saat sähköpostitse opettajalta (sanna-leena.mikkonen@lab.fi). Lomake täytetään huolella ohjeiden mukaan. Erityisen tarkasti on kuvattava, miten (ja millä aikataululla) opintojakson tavoitteet käytännössä aiotaan toteuttaa omassa työssä.
Tavoitteiden suunnittelussa huomioidaan opintojakson yleistavoitteet, arviointikriteerit sekä sosionomin kompetenssit. HUOM: opinnollistamisesta EI tehdä eAhot- hakemusta Pepissä! Kun opettaja on hyväksynyt opinnollistamissuunnitelman, saat sähköpostitse tiedon hyväksymisestä ja voit aloittaa opinnollistamisen.
Opintojaksoon vaadittava osaaminen tulee näyttää kirjallisesti ja suullisesti. Kirjallinen näyttö on raportti, johon tulee hyödyntää aiheeseen liittyvää teoriaa annettujen ohjeiden ja vaatimusten mukaisesti. Suullisessa näytössä esitellään oma käyttöteoria erillisen ohjeen mukaan. Näyttöön valmistellaan esitysdiat. Suullinen näyttö tapahtuu 30.4. OHSY-opintojakson verkkototeutuksen verkkotyöpajassa.
Työelämäyhteistyö
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen Kosken koululla Imatralla.
Oppimisympäristö
Lähiopetus Lprn kampuksella. Kosken koulu Imatralla. Moodle- ja Zoom-alustat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakso koostuu seuraavista:
Orientoiva essee 2 op
Verkko-ohjausharjoitus (yksilöohjaus) 0,5 op. Verkkotyöpajaan osallistuminen ja valmistava tehtävä.
Ryhmän- ja yksilönohjausharjoitus Kosken koululla keskittyen valittuun ohjauksen lähestymistapaan 2,5 op. (Tutustumiskäynti, aineiston keruu, suunnittelu, ohjaustyöpajapäivään osallistuminen ja raportointi)
Sisältö
Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen teorian ja käytännön kautta.
Verkko-ohjauksen soveltaminen.
Interventiotyylit ohjauksessa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla tulee olla suoritettu hyväksytysti kaksi harjoittelua sekä opintojaksot:
Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op
Arviointimenetelmät
Palautettava kirjallinen oppimistehtävä (orientoiva essee, yksilötehtävä) arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa. LIsäksi hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista yksilö- ja ryhmänohjaustyöpajoihin ohjeiden mukaan.
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 14.08.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 15.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS21SSosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
- Verkkoluento 1
- Itsenäinen 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Orientoiva essee ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa. Ohjeet ja tausta-aineisto Moodlessa.
Lukujärjestystietojen mukaisesti:
-Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella.
-Itsenäistä työskentelyä ja
-yksi Zoom-verkkotyöpaja.
Itsenäinen teoria-aineistoon tutustuminen, tiedonhaku ohjauksen lähestymistavoista sekä ohjausharjoitusten suunnittelu.
Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisharjoitus pari/pienryhmätyönä (suunnitelma, toteutus ja arviointi). Itse- ja vertaisarviointi ohjausharjoituksesta.
Verkko-ohjausharjoitus.
Oman ohjaajan osaamiskansion työstäminen.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson opetus sijoittuu viikoille 34-41.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
MIkäli opiskelijalla on sosiaali- tai kasvatusalan työpaikka, voi opiskelija esittää opintojakson opinnollistamissuunnitelman ennen opintojakson alkua. Opinnollistamisesta löytyy tarkempaa tietoa ja ohjeistusta opintojakson toteutuksen Moodle-alustalta sekä sähköpostitse opintojakson opettajalta.
OHSY:n opinnollistaminen edellyttää:
-OIVU, YRO ja kaksi harjoittelua suoritettu
-täysipäiväinen työsuhde sosiaali- tai kasvatusalalla
-työelämämentorin nimeämistä, joka työskentelee samassa yksikössä opinnollistajan kanssa. Hänellä tulee olla sosionomin tutkinto tai muu vähintään sosiaali- tai kasvatusalan AMK-tasoinen tutkinto.
Työelämäyhteistyö
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen mahdollisuuksien mukaan omassa työssä tai harjoittelussa
Oppimisympäristö
Lähiopetus Lprn kampuksella. Moodle- ja Zoom-alustat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakso koostuu seuraavista:
Lähiopetustyöpajat ja niihin valmistautuminen (1,5 op)
Ohjaajan osaamiskansio (Yhteensä 3,5 op):
Orientoiva essee 1,5 op
Työ- tai harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi (osaamiskansioon) 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansion teemojen reflektointi ja valmiiksi koostaminen osaamiskansioksi 1,5 op
Sisältö
Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen teorian ja käytännön kautta.
Verkko-ohjauksen soveltaminen.
Interventiotyylit ohjauksessa.
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla tulee olla suoritettu vähintään kaksi harjoittelua sekä opintojaksot:
Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op
Arviointimenetelmät
Palautettava kirjallinen oppimistehtävä (osaamiskansio) arvioidaan
1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 12.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Työpajat R1 ja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21SSosionomikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Työpajat R1 ja R2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 33-41 tai 33-45.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 33-35. Lähiopetus alkaa viikolla 35.
b) Neljä työpajaa lähinä. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 42). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 15.10. tai 12.11.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 33-41 tai 33-45.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 33-35. Lähiopetus alkaa viikolla 35.
b) Neljä työpajaa lähinä. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 42). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 15.10. tai 12.11.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja.
Työelämäyhteistyö
Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa.
Oppimisympäristö
Kampus- ja verkko-opiskelu. Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Moodle-oppimisympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajoitus viikot 33-41 tai 33-45.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 33-35. Lähiopetus alkaa viikolla 35.
b) Neljä työpajaa lähinä. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 42). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 15.10. tai 12.11.
Sisältö
Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.
Arviointimenetelmät
Ohjaajan osaamiskansio.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
03.01.2023 - 14.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Työpajat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21KSosionomikoulutus 21K Lahti
Pienryhmät
- Työpajat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 1-11 tai 1-19.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 1-3. Lähiopetus alkaa viikolla 4.
b) Neljä lähityöpajaa. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 19.3. tai 14.5.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 1-11 tai 1-19.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 1-3. Lähiopetus alkaa viikolla 4.
b) Neljä lähityöpajaa. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 19.3. tai 14.5.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja.
Työelämäyhteistyö
Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa.
Oppimisympäristö
Kampus- ja verkko-opiskelu. Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Moodle-oppimisympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajoitus viikot 1-11 tai 1-19.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 1-3. Lähiopetus alkaa viikolla 4.
b) Neljä lähityöpajaa. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 19.3. tai 14.5.
Sisältö
Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.
Arviointimenetelmät
Ohjaajan osaamiskansio.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 15.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 32
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS21KMSosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Luennot 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Lähiopetus viikoilla 3, 7 ja 11.
Orientoiva essee ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa. Ohjeet tehtävään Moodlessa.
Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisharjoitus parityönä.
Oman ohjaajan osaamiskansion työstäminen.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson opetus sijoittuu viikoille 3, 7 ja 11. Osaamiskansion vaihtoehtoiset palautuspäivät: 19.3. ja 7.5. 2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
MIkäli opiskelijalla on sosiaali- tai kasvatusalan työpaikka, voi opiskelija esittää opintojakson opinnollistamissuunnitelman ennen opintojakson alkua.
Työelämäyhteistyö
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen mahdollisuuksien mukaan omassa työssä tai harjoittelussa
Oppimisympäristö
Lähiopetus Lprn kampuksella. Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakso koostuu seuraavista:
Lähiopetustyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
Verkko-ohjauksen soveltamistehtävä 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansio (Yhteensä 3,5 op):
Orientoiva essee 1 op
Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi (osaamiskansioon) 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansion teemojen reflektointi ja valmiiksi koostaminen osaamiskansioksi 2 op
Sisältö
Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla tulee olla suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op
Arviointimenetelmät
Palautettava kirjallinen oppimistehtävä (osaamiskansio) arvioidaan
1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 26.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21KVSosionomikoulutus 21KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on ohjausosaamista syventävä opintojakso, ja oma erillinen jatkumonsa 1. lukukauden Ohjaajan itsetuntemus- ja vuorovaikutusosaaminen ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot - opintojaksoille.
Opetusmenetelmät:
Orientoiva essee ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa. Ohjeet tehtävään Moodlessa.
Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisharjoitus verkko-ohjauksena.
Oman ohjaajan osaamiskansion työstäminen.
Etäopetus verkkoympäristössä (Zoom) ja Moodle -alusta, jonka materiaaleihin ja opiskelija tutustuu itsenäisesti.
Verkkotyöpajat, joissa teoriasta nousseita havaintoja käsitellään sekä harjoitellaan ohjauksen lähestymistapojen menetelmiä käytännössä.
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa.
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman ohjaajan osaamiskansion edelleen työstäminen
Ajoitus ja läsnäolo
Vk 2-4 opiskelijan itsenäinen ennakkotehtävä (Ohjeet aineistoineen Moodlessa)
Verkkotyöpajat keskiviikkoaamupäivisin viikoilla 5, 10 ja 17. Verkkotyöpajoihin ennakkomateriaalit ja -tehtävät.
Ohjaajan osaamiskansion palautus 23.4. mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
MIkäli opiskelijalla on sosiaali- tai kasvatusalan työpaikka, voi opiskelija esittää opintojakson opinnollistamissuunnitelman ennen opintojakson alkua.
Työelämäyhteistyö
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa
Oppimisympäristö
Zoom, Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakso koostuu seuraavista:
Verkkotyöpajat ja niihin valmistautuminen (1 op)
Verkko-ohjauksen soveltamistehtävä 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansio (Yhteensä 3,5 op):
Orientoiva essee 1 op
Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi (osaamiskansioon) 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansion teemojen reflektointi ja valmiiksi koostaminen osaamiskansioksi 2 op
Sisältö
Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen
Ohjauksen interventiotyylit
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla tulee olla suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op
Arviointimenetelmät
1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 28.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpajat R1 ja R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS20SSosionomikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja
- Työpajat R1 ja R2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 34-41 tai 34-45.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 34-35. Lähiopetus alkaa viikolla 36.
b) Neljä työpajaa lähinä tai verkossa. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 43). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 16.10. tai 13.11.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 34-41 tai 34-45.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 34-35. Lähiopetus alkaa viikolla 36.
b) Neljä työpajaa lähinä tai verkossa. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 43). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 16.10. tai 13.11.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja.
Työelämäyhteistyö
Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa.
Oppimisympäristö
Kampus- ja verkko-opiskelu. Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Moodle-oppimisympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajoitus viikot 34-41 tai 34-45.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 34-35. Lähiopetus alkaa viikolla 36.
b) Neljä työpajaa lähinä tai verkossa. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 43). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 16.10. tai 13.11.
Sisältö
Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.
Arviointimenetelmät
Ohjaajan osaamiskansio.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 06.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 38
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS20SSosionomikoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
- Itsenäinen 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Opintojakson yhteinen aloitus viikolla 34 ja lopetus viikolla 41 verkossa (Zoom).
Orientoiva essee ennen opintojakson toista (7.9.2022) tapaamiskertaa.
Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella viikoilla 36-41.
Ohjauksen lähestymistapojen soveltamisharjoitus parityönä.
Oman ohjaajan osaamiskansion työstäminen.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson opetus sijoittuu viikoille 34-41.Osaamiskansion vaihtoehtoiset palautuspäivät: 6.11.2022 tai 6.12.2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
MIkäli opiskelijalla on sosiaali- tai kasvatusalan työpaikka, voi opiskelija esittää opintojakson opinnollistamissuunnitelman.
Työelämäyhteistyö
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen mahdollisuuksien mukaan omassa työssä tai harjoittelussa
Oppimisympäristö
Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella. Zoom verkkoalusta.
Moodle -alusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakso koostuu seuraavista:
Opetustapaamiset ja niihin valmistautuminen (1,5 op)
Ohjaajan osaamiskansio (Yhteensä 3,5 op):
Orientoiva essee 1 op
Verkko-ohjauksen soveltaminen (raportti osaamiskansioon) 0,5 op
Työ- ja harjoittelupaikan ohjausympäristön analyysi (osaamiskansioon) 0,5 op
Ohjaajan osaamiskansion teemojen reflektointi ja valmiiksi koostaminen osaamiskansioksi 1,5 op
Sisältö
Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla tulee olla suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op
Arviointimenetelmät
Palautettava kirjallinen oppimistehtävä (osaamiskansio) arvioidaan
1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SOS20KSosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on ohjausosaamista syventävä opintojakso, ja oma erillinen jatkumonsa 1. lukukauden Ohjaajan itsetuntemus- ja vuorovaikutusosaaminen ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot - opintojaksoille.
Opetusmenetelmät:
Lähiopetusta Lappeenrannan kampuksella, sekä etäopetusta verkkoympäristössä (Zoom). Moodle -alusta, jonka materiaaleihin ja videoluentoihin opiskelija tutustuu itsenäisesti.
Lähiopetuksessa teoriasta nousseita havaintoja käsitellään sekä harjoitellaan ohjauksen lähestymistapojen menetelmiä käytännössä.
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa, sekä oman ohjauskokemuksen esittely seminaarissa opintojakson lopussa.
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman ohjaajan osaamiskansion edelleen työstäminen
Ajoitus ja läsnäolo
Vk 3-5 opiskelijan itsenäinen ennakkotehtävä
Lähiopetusta viikoilla 6-12.
Seminaari viikolla 20.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Työelämäyhteistyö
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa
Oppimisympäristö
Lähiopetus Lappeenrannan kampuksella.
Verkkoympäristö Zoom,
Moodle -alusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisältö
Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen
Asiakaslähtöisen ohjauksen suunnittelu ja toteutus harjoittelussa tai työelämässä
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla tulee olla suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op
Arviointimenetelmät
1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 17.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 48
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Virve Pirttikoski
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08SOS20KMSosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson ajoitus viikot 2-12 tai 2-18.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 2-4. Lähiopetus alkaa viikolla 5.
b) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat viikoilla 5, 8 ja 12. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 13). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 31.3. tai 3.5.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson ajoitus viikot 2-12 tai 2-18.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 2-4. Lähiopetus alkaa viikolla 5.
b) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat viikoilla 5, 8 ja 12. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 13). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 31.3. tai 3.5.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja.
Työelämäyhteistyö
Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa.
Oppimisympäristö
Kampus- ja verkko-opiskelu. Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa. Moodle-oppimisympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson ajoitus viikot 2-12 tai 2-18.
a) Teemaan johdattava ennakkotehtävä ja perehtyminen materiaaleihin ennen lähiopetusta viikoilla 2-4. Lähiopetus alkaa viikolla 5.
b) Lähiopetus ja Zoom-verkkotyöpajat viikoilla 5, 8 ja 12. Kontaktiopetuksen tarkempi aikataulu tulee lukkariin myöhemmin.
c) Lähestymistapojen soveltaminen omalla työpaikalla tai harjoittelussa (alkaen viikko 13). Yhden lähestymistavan mukaisten työmenetelmien soveltaminen käytännössä sosiaali- tai kasvatusalan työympäristössä.
d) Minä ohjaajana -osaamiskansio. Ohjauksen eri lähestymistapoihin tutustuminen ja syventyminen tarkemmin kahteen lähestymistapaan. Ohjaajan käyttöteorian rakentuminen sekä osaamiskansion täydentyminen ja hyödyntäminen oman ohjaajuuden työvälineenä. Ohjaajan osaamiskansion palautuksen vaihtoehtoiset päivät 31.3. tai 3.5.
Sisältö
Ohjaukset eri lähestymistavat, digitaalinen ohjaustyö, asiakaslähtöinen ohjaustyö työympäristössä, osallisuutta vahvistavat menetelmät ohjaustyössä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla on suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op.
Arviointimenetelmät
Ohjaajan osaamiskansio.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 18.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna-Leena Mikkonen
- Jenni Jukkala-Kylliäinen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08SOS20KVSosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on ohjausosaamista syventävä opintojakso, ja oma erillinen jatkumonsa 1. lukukauden Ohjaajan itsetuntemus- ja vuorovaikutusosaaminen ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot - opintojaksoille.
Opetusmenetelmät:
Etäopetus verkkoympäristössä (Zoom) ja Moodle -alusta, jonka materiaaleihin ja videoluentoihin opiskelija tutustuu itsenäisesti.
Verkkotyöpajat, joissa teoriasta nousseita havaintoja käsitellään sekä harjoitellaan ohjauksen lähestymistapojen menetelmiä käytännössä.
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa, sekä oman ohjauskokemuksen esittely seminaarissa opintojakson lopussa.
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman ohjaajan osaamiskansion edelleen työstäminen
Ajoitus ja läsnäolo
Vk 2-4 opiskelijan itsenäinen ennakkotehtävä
Verkkotyöpajat viikoilla 5,10,15 ja 20 (päivämäärät tarkentuvat), joiden välissä perehtymistä materiaaleihin
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Työelämäyhteistyö
Ohjauksen lähestymistapojen ja niiden mukaisten menetelmien soveltaminen omassa työssä tai harjoittelussa
Oppimisympäristö
Zoom, Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisältö
Erilaisiin ohjauksen lähestymistapoihin ja niiden soveltamismenetelmiin perehtyminen
Asiakaslähtöisen ohjauksen suunnittelu ja toteutus harjoittelussa tai työelämässä
Ohjaajan käyttöteorian rakentaminen ja oman osaamiskansion työstäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla tulee olla suoritettu opintojaksot Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen 5 op ja Yksilö- ja ryhmänohjaustaidot 5 op
Arviointimenetelmät
1-5
Arviointikriteeritaulukko annetaan opintojakson alussa
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida erilaisia ohjauksen lähestymistapoja
- soveltaa ohjauksen menetelmiä asiakaslähtöisesti eri toimintaympäristöissä
- soveltaa ohjaustyötä digitaalisissa ohjausympäristöissä
- soveltaa osallisuutta vahvistavia menetelmiä ohjaustyössä
Arviointiasteikko
1-5