Siirry suoraan sisältöön

Toimijuutta tukeva ja vaikuttava asiakastyöLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00BU08

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tuulia Stellberg
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Simulaatio
  • Tentti
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy kontaktiopetusta kampuksella ja verkossa sekä yksilö- ja tiimityöskentelyä.
Läsnäoloedellytys kontaktiopetuksessa on vähintään 80%.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäoloedellytys kontaktiopetuksessa on vähintään 80%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tentittävä materiaali: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä

Muu mahdollinen materiaali oppimistehtäviin tarpeen mukaan, esim.
Hirvonen, J., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä (saatavilla verkossa)
Järvenpää, A. 2019. Mikä ihmeen sosionomi? (saatavilla verkossa)
Näkki, P. & Sayed, T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Raatikainen, E. Rahikka, A. & Saarnio, T. 2020. Ammattina sosionomi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valittavissa valinnaisia toteutustapoja.

Työelämäyhteistyö

https://th-laatu-potilasturvallisuus.yhdistysavain.fi/spty/ - Suomen potilas ja asiakasturvallisuusyhdistys (mooc-kurssi asiakasturvallisuuteen)

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa tai Teamsissa, Moodle, Mooc.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Ennakkomateriaalit työpajoihin
2. Asiakasturvallisuus - kurssi (Mooc)
2. Tentti
3. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä)

Lisäksi yhteisissä työpajoissa tehtävät oppimistehtävät ja harjoitukset.

Sisältö

Opiskelija osaa:
- kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Käsiteltävät teemat:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Osallistava kirjaaminen

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty (vähintään H3).
Arvioitavat osiot:
- Tentti
- Menetelmä-tehtävä

Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% kontaktiopetukseen ja suoritettava opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

- ei osaa etsiä tarpeeseen soveltuvaa tietoa tai haettu tieto on riittämätöntä tai yksipuolista (esim.perustuu pääosin arkitietoon)
- ei hahmota vuorovaikutuksen menetelmiä perustasolla
- ei osaa käyttää ammattikäsitteitä
- tehtävät eivät ole tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kuvata ja reflektoida asiakastyön vuorovaikutuksen orientaatioita
- selvittää sosiaalialan menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tehdä tehtävänannon mukaiset tehtävät

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaaminen:
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- hahmottaa menetelmäosaamista joten kuten
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea tietoa tarpeen mukaisesti yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- hallitsee vuorovaikutuksen menetelmäosaamisen ja pystyy kohtuullisesti soveltamaan menetelmiä koskevaa tietoa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea monipuolisesti tietoa hyödynnettäväksi
- osoittaa perehtyneisyyttä vuorovaikutus- sekä menetelmäosaamiseen ja osaa soveltaa tutkittuatietoa
- perustella tehtävissä tehtyjä ratkaisuja, tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä vertailla ja arvioida erilaisia tietolähteitä
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 24.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Seminaari
  • Tentti
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, osallistava dokumentointi, asiakas- ja potilasturvallisuus, vaikuttavuus

Opintojakso toteutetaan ryhmälle HLTISOS23S

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu kevätlukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti viikolla 2-12

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Työelämäyhteistyö

Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry, MOOC-koulutus
LAB ammattikorkeakoulun TKI-hankkeet

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lahden kampuksella ja Zoomissa, Moodle

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakas- ja potilasturvallisuus, vaikuttavuus

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.10.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 65

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23KV
    Sosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
  • Tentti 1
  • Seminaari 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, osallistava dokumentointi.
Opintojaksoon sisältyy yksi paritentti sekä yksi ryhmätehtävä.

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu ajanjaksolla 4.10 - 7.12.
Opetuksen ajankohdat:
4.10 klo 12-16; opintojakson aloitus, läsnäolo pakollinen
2.11 klo 12-16
9.11 klo 12-16
24.11 klo 8-12
7.12 klo 12-16

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon sisältyvän tentin voi uusia exam-järjestelmässä.

Oppimisympäristö

Verkko-opetus zoomissa, Moodle, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on 5 X 27h.

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, osallistava dokumentointi

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

22.08.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Tentti 1
  • Verkkoluento 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, osallistava dokumentointi.
Opintojaksoon sisältyy yksi paritentti sekä yksi ryhmätehtävä.

Opintojakso toteutetaan sekä lähiopetuksena Lahden kampuksella että verkko-opetuksena.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu ajanjaksolla 22.8 - 7.12.
Opetuksen ajankohdat:
22.8. klo 8-12 lähiopetus Lahden kampus; opintojakson aloitus, läsnäolo pakollinen
23.8 klo 8-14 verkko-opetus (PedaSafety)
24.8 klo 12-14 verkko-opetus (PedaSafety)
19.9 klo 12-16 lähiopetus Lahden kampus (tentti)
20.9 klo 12-16 klo 12-16 verkko-opetus
13.11 klo 10-14 lähiopetus Lahden kampus
4.12 klo 10-14 lähiopetus Lahden kampus; seminaarit, läsnäolo pakollinen
7.12 klo 8-12 verkko-opetus, läsnäolo pakollinen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon sisältyvän tentin voi uusia exam-järjestelmässä.

Oppimisympäristö

Verkko-opetus zoomissa, Moodle, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on 5 X 27h.

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, osallistava dokumentointi

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

22.08.2023 - 01.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiia Rask
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy kontaktiopetusta kampuksella ja verkossa sekä yksilö- ja tiimityöskentelyä.
Läsnäoloedellytys kontaktiopetuksessa on vähintään 80%.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.

Huom! Opintojaksolla tehdään yhteistyötä asiakasturvallisuuteen liittyvän PEDA-Safety- ESR-hankkeen kanssa Ensimmäinen PEDA-Safety -työpaja pidetään 22.8., jolloin mukana kampuksella tulee olla tietokone ja kuulokkeet.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäoloedellytys kontaktiopetuksessa on vähintään 80%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tentittävä materiaali: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä

Muu mahdollinen materiaali oppimistehtäviin tarpeen mukaan, esim.
Hirvonen, J., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä (saatavilla verkossa)
Järvenpää, A. 2019. Mikä ihmeen sosionomi? (saatavilla verkossa)
Näkki, P. & Sayed, T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Raatikainen, E. Rahikka, A. & Saarnio, T. 2020. Ammattina sosionomi

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa tai Teamsissa, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Ennakkomateriaalit työpajoihin
2. Tentti
3. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä)

Lisäksi yhteisissä työpajoissa tehtävät oppimistehtävät ja harjoitukset.

Sisältö

Opiskelija osaa:
- kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Käsiteltävät teemat:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Osallistava kirjaaminen

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty (vähintään H3).
Arvioitavat osiot:
- Tentti
- Menetelmä-tehtävä

Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% kontaktiopetukseen ja suoritettava opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

- ei osaa etsiä tarpeeseen soveltuvaa tietoa tai haettu tieto on riittämätöntä tai yksipuolista (esim.perustuu pääosin arkitietoon)
- ei hahmota vuorovaikutuksen menetelmiä perustasolla
- ei osaa käyttää ammattikäsitteitä
- tehtävät eivät ole tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kuvata ja reflektoida asiakastyön vuorovaikutuksen orientaatioita
- selvittää sosiaalialan menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tehdä tehtävänannon mukaiset tehtävät

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaaminen:
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- hahmottaa menetelmäosaamista joten kuten
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea tietoa tarpeen mukaisesti yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- hallitsee vuorovaikutuksen menetelmäosaamisen ja pystyy kohtuullisesti soveltamaan menetelmiä koskevaa tietoa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea monipuolisesti tietoa hyödynnettäväksi
- osoittaa perehtyneisyyttä vuorovaikutus- sekä menetelmäosaamiseen ja osaa soveltaa tutkittuatietoa
- perustella tehtävissä tehtyjä ratkaisuja, tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä vertailla ja arvioida erilaisia tietolähteitä
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Nurmiainen
  • Taija Nöjd
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Seminaari
  • Simulaatio
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, tiimityöskentely sekä lähiopetuksessa yksilö/ pari- ja tiimitehtävät.
Läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%. Lähiopetus tapahtuu kontaktiopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia. PedaSafety-hankkeen kanssa tehdään kurssilla yhteistyötä asiakasturvallisuuden näkökulmasta. Pedasafety on mukana lähiopetuksessa 2x, näillä lähiopetuskerroilla tulee olla mukana tietokone ja kuulokkeet.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi toteutetaan ajalla...

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ammattina sosionomi. 2020. Raatikainen E, Rahikka, A., Saarnio, T., Vepsä, P. Sanoma Pro.
- Vuorovaikutus asiakastyössä. 2018. Mönkkönen, K. Gaudeamus. (Oppimistehtävään liittyvä lähdemateriaali)
- Sosionomit asiakastyön kentillä. 2015. Johanna Hirvonen, Päivi Niiranen-Linkama ja Mauno Saksio (toim.) Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikä ihmeen sosionomi. 2019. Järvenpää, A. Opinnäytetyö. Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167946/Aliisa_J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

Askelmat-hankkeen yhteistyötä tuotetaan materiaalia asiakaskohtaamisiin.

Oppimisympäristö

Moodle, sosiaalialan asiakastyön toimintaympäristöt.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom/ Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.
Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Ennakkomateriaali simulaatiokertaan (videotallenne)
2. Tiimitehtävä (tentti) liittyen K. Mönkkösen kirjaan
3. Asiakastyön menetelmä-tehtävä tiimitehtävänä.
Lisäksi tunneilla tehdään muita tehtäviä, jotka auttavat oppimista.

Sisältö

Opiskelija osaa:
- kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Käsiteltävät teemat:
-Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen,
-Tavoitteellinen asiakasprosessi,
-Asiakastyön keskeisiä menetelmiä (sosiaaliohjaus, dialogisuus, systeeminen työ),
-Asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa,
-Vaikuttava asiakastyö
- Osallistava dokumentointi

Arviointimenetelmät

Kurssin arviointi on 1-5, hylätty.
Kurssin hyväksyntä edellyttää kaikkien oppimistehtävien tekemistä.
Arvioitavat osiot:
- Tiimitehtävä vuorovaikutuksen orientaatioista: 5-1, hylätty
- Menetelmä-tehtävä tiimissä: 5-1 / hylätty
Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% kontaktiopetukseen ja suoritettava opintojaksoon sisältyvät tiimi- ja itsenäiset tehtävät sekä mahdolliset muut annetut tehtävät hyväksytysti. Kurssin numero syntyy ryhmätehtävien arvosanoista sekä tuntiaktiivisuudesta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- ei osaa etsiä tarpeeseen soveltuvaa tietoa tai haettu tieto on riittämätöntä tai yksipuolista (esim.perustuu pääosin arkitietoon)
- ei hahmota vuorovaikutuksen menetelmiä perustasolla
- ei osaa käyttää ammattikäsitteitä
- tehtävät eivät ole tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaaminen:
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- hahmottaa menetelmäosaamista joten kuten
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea tietoa tarpeen mukaisesti yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- hallitsee vuorovaikutuksen menetelmäosaamisen ja pystyy kohtuullisesti soveltamaan menetelmiä koskevaa tietoa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea monipuolisesti tietoa hyödynnettäväksi
- osoittaa perehtyneisyyttä vuorovaikutus- sekä menetelmäosaamiseen ja osaa soveltaa tutkittuatietoa
- perustella tehtävissä tehtyjä ratkaisuja, tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä vertailla ja arvioida erilaisia tietolähteitä
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Tentti 1
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, osallistava dokumentointi

Opintojakso toteutetaan ryhmälle HLTISOS22S, Lahden kampuksen päivätoteutus

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu kevätlukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lahden kampuksella ja Zoomissa, Moodle

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, osallistava dokumentointi

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, tiimityöskentely sekä lähiopetuksessa yksilö/ pari- ja tiimitehtävät.
Läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%. Läsnäolopakolliset kerrat: kurssin aloitus sekä seminaari 10.11.22. Lähiopetus voi tapahtua verkossa tai kontaktiopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi toteutetaan ajalla 24.8-1.12.2022

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ammattina sosionomi. 2020. Raatikainen E, Rahikka, A., Saarnio, T., Vepsä, P. Sanoma Pro.
- Vuorovaikutus asiakastyössä. 2018. Mönkkönen, K. Gaudeamus. (Oppimistehtävään liittyvä lähdemateriaali)
- Sosionomit asiakastyön kentillä. 2015. Johanna Hirvonen, Päivi Niiranen-Linkama ja Mauno Saksio (toim.) Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikä ihmeen sosionomi. 2019. Järvenpää, A. Opinnäytetyö. Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167946/Aliisa_J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

Askelmat-hankkeen yhteistyötä tuotetaan materiaalia asiakaskohtaamisiin. Askelmat-hanke toteutetaan 10.11 työpajamenetelmänä.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom, sosiaalialan asiakastyön toimintaympäristöt.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom/ Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.
Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Tiimitehtävä liittyen K. Mönkkösen kirjaan vaihtoehtoisesti tentti ko. kirjasta
2. Asiakastyön menetelmä-tehtävä tiimitehtävänä.
Lisäksi tunneilla tehdään muita tehtäviä, jotka auttavat oppimista.

Sisältö

Opiskelija osaa:
- kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Käsiteltävät teemat:
-Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen,
-Tavoitteellinen asiakasprosessi,
-Asiakastyön keskeisiä menetelmiä (sosiaaliohjaus, dialogisuus, systeeminen työ),
-Asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa,
-Vaikuttava asiakastyö
- Osallistava dokumentointi

Arviointimenetelmät

Kurssin arviointi on 1-5, hylätty.
Kurssin hyväksyntä edellyttää kaikkien oppimistehtävien tekemistä.
Arvioitavat osiot:
- Tiimitehtävä vuorovaikutuksen orientaatioista: 5-1, hylätty
- Menetelmä-tehtävä tiimissä: 5-1 / hylätty
Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% kontaktiopetukseen ja suoritettava opintojaksoon sisältyvät tiimi- ja itsenäiset tehtävät sekä mahdolliset muut annetut tehtävät hyväksytysti. Kurssin numero syntyy ryhmätehtävien arvosanoista sekä tuntiaktiivisuudesta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- ei osaa etsiä tarpeeseen soveltuvaa tietoa tai haettu tieto on riittämätöntä tai yksipuolista (esim.perustuu pääosin arkitietoon)
- ei hahmota vuorovaikutuksen menetelmiä perustasolla
- ei osaa käyttää ammattikäsitteitä
- tehtävät eivät ole tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaaminen:
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- hahmottaa menetelmäosaamista joten kuten
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea tietoa tarpeen mukaisesti yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- hallitsee vuorovaikutuksen menetelmäosaamisen ja pystyy kohtuullisesti soveltamaan menetelmiä koskevaa tietoa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea monipuolisesti tietoa hyödynnettäväksi
- osoittaa perehtyneisyyttä vuorovaikutus- sekä menetelmäosaamiseen ja osaa soveltaa tutkittuatietoa
- perustella tehtävissä tehtyjä ratkaisuja, tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä vertailla ja arvioida erilaisia tietolähteitä
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Tentti 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, osallistava dokumentointi

Opintojakso toteutetaan ryhmälle SOS22KV, verkkotutkinto

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Zoomissa, Moodle

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, osallistava dokumentointi

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Tentti 1
  • Verkkoluento 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, osallistava dokumentointi

Opintojakso toteutetaan ryhmälle SOS22KM, verkkopainotteinen monimuotototeutus

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lahden kampuksella ja Zoomissa, Moodle

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, osallistava dokumentointi

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info
  • Luennot
  • Simulaatio 1
  • Simulaatio 2
  • Simulaatio 3
  • Tentti
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, tiimityöskentely sekä yksilö/ pari- ja tiimitehtävät.
Läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%. Läsnäolopakolliset kerrat: kurssin aloitus sekä seminaari. Lähiopetus voi tapahtua verkossa tai kontaktiopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi toteutetaan ajalla (vkot) 2/2022 - 14/2022.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ammattina sosionomi. 2020. Raatikainen E, Rahikka, A., Saarnio, T., Vepsä, P. Sanoma Pro.
- Vuorovaikutus asiakastyössä. 2018. Mönkkönen, K. Gaudeamus. (Oppimistehtävään liittyvä lähdemateriaali)
- Sosionomit asiakastyön kentillä. 2015. Johanna Hirvonen, Päivi Niiranen-Linkama ja Mauno Saksio (toim.) Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikä ihmeen sosionomi. 2019. Järvenpää, A. Opinnäytetyö. Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167946/Aliisa_J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom, sosiaalialan asiakastyön toimintaympäristöt.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom/ Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.
Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Tiimitehtävä liittyen K. Mönkkösen kirjaan vaihtoehtoisesti tentti ko. kirjasta
2. Asiakastyön menetelmä-tehtävä yksilö tai pari tai pienryhmätehtävänä.
Lisäksi tunneilla tehdään muita tehtäviä, jotka auttavat oppimista.

Sisältö

Opiskelija osaa:
- kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Käsiteltävät teemat:
-Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen,
-Tavoitteellinen asiakasprosessi,
-Asiakastyön keskeisiä menetelmiä (sosiaaliohjaus ja palveluohjaus),
-Asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa,
-Vaikuttava asiakastyö

Arviointimenetelmät

Kurssin arviointi on 1-5, hylätty.
Kurssin hyväksyntä edellyttää kaikkien oppimistehtävien tekemistä.
Arvioitavat osiot:
- Tiimitehtävä vuorovaikutuksen orientaatioista: 5-1, hylätty
- Yksilö/ pari/ pienryhmätehtävä: 5-1 / hylätty
Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% kontaktiopetukseen ja suoritettava opintojaksoon sisältyvät tiimi- ja itsenäiset tehtävät sekä mahdolliset muut annetut tehtävät hyväksytysti. Kurssin numero syntyy ryhmätehtävän ja yksilö/pari/ pienryhmätehtävän arvosanoista sekä tuntiaktiivisuudesta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- ei osaa etsiä tarpeeseen soveltuvaa tietoa tai haettu tieto on riittämätöntä tai yksipuolista (esim.perustuu pääosin arkitietoon)
- ei hahmota vuorovaikutuksen menetelmiä perustasolla
- ei osaa käyttää ammattikäsitteitä
- tehtävät eivät ole tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaaminen:
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- hahmottaa menetelmäosaamista joten kuten
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea tietoa tarpeen mukaisesti yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- hallitsee vuorovaikutuksen menetelmäosaamisen ja pystyy kohtuullisesti soveltamaan menetelmiä koskevaa tietoa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea monipuolisesti tietoa hyödynnettäväksi
- osoittaa perehtyneisyyttä vuorovaikutus- sekä menetelmäosaamiseen ja osaa soveltaa tutkittuatietoa
- perustella tehtävissä tehtyjä ratkaisuja, tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä vertailla ja arvioida erilaisia tietolähteitä
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 13.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kontaktiopetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkko-opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Tentti
  • Kontaktiopetus
  • Verkko-opetus
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa, vaikuttava asiakastyö

Opintojakso toteutetaan ryhmälle SOS21S, päiväryhmä

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu syyslukukauden aikana lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mäkinen, Raatikainen, Rahikka, Saarnio 2020: Ammattina sosionomi
Mönkkönen 2018: Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus LAB Lahden kampuksella, Moodle

Sisältö

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja: asiakkaan ammatillinen kohtaaminen, tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessi, sosiaaliohjaus, asiakastyön keskeisiä menetelmiä, asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa, vaikuttava asiakastyö

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty -asteikolla. Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyjä tehtäviä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää asiakastyön menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita