Siirry suoraan sisältöön

Toimijuutta tukeva ja vaikuttava asiakastyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU08-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

22.08.2023 - 01.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiia Rask
  • Sanna Nurmiainen

Opetusryhmät

  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Info
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy kontaktiopetusta kampuksella ja verkossa sekä yksilö- ja tiimityöskentelyä.
Läsnäoloedellytys kontaktiopetuksessa on vähintään 80%.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia.

Huom! Opintojaksolla tehdään yhteistyötä asiakasturvallisuuteen liittyvän PEDA-Safety- ESR-hankkeen kanssa Ensimmäinen PEDA-Safety -työpaja pidetään 22.8., jolloin mukana kampuksella tulee olla tietokone ja kuulokkeet.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäoloedellytys kontaktiopetuksessa on vähintään 80%.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tentittävä materiaali: Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä

Muu mahdollinen materiaali oppimistehtäviin tarpeen mukaan, esim.
Hirvonen, J., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä (saatavilla verkossa)
Järvenpää, A. 2019. Mikä ihmeen sosionomi? (saatavilla verkossa)
Näkki, P. & Sayed, T. 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla
Raatikainen, E. Rahikka, A. & Saarnio, T. 2020. Ammattina sosionomi

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa tai Teamsissa, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Ennakkomateriaalit työpajoihin
2. Tentti
3. Asiakastyön menetelmä -tehtävä (tiimitehtävä)

Lisäksi yhteisissä työpajoissa tehtävät oppimistehtävät ja harjoitukset.

Sisältö

Opiskelija osaa:
- kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Käsiteltävät teemat:
- Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa
- Tavoitteellinen ja vaikuttava asiakastyö
- Asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- Osallistava kirjaaminen

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty (vähintään H3).
Arvioitavat osiot:
- Tentti
- Menetelmä-tehtävä

Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% kontaktiopetukseen ja suoritettava opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

- ei osaa etsiä tarpeeseen soveltuvaa tietoa tai haettu tieto on riittämätöntä tai yksipuolista (esim.perustuu pääosin arkitietoon)
- ei hahmota vuorovaikutuksen menetelmiä perustasolla
- ei osaa käyttää ammattikäsitteitä
- tehtävät eivät ole tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä sosiaalialan asiakastyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kuvata ja reflektoida asiakastyön vuorovaikutuksen orientaatioita
- selvittää sosiaalialan menetelmiin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tehdä tehtävänannon mukaiset tehtävät

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaaminen:
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- hahmottaa menetelmäosaamista joten kuten
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea tietoa tarpeen mukaisesti yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- hallitsee vuorovaikutuksen menetelmäosaamisen ja pystyy kohtuullisesti soveltamaan menetelmiä koskevaa tietoa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea monipuolisesti tietoa hyödynnettäväksi
- osoittaa perehtyneisyyttä vuorovaikutus- sekä menetelmäosaamiseen ja osaa soveltaa tutkittuatietoa
- perustella tehtävissä tehtyjä ratkaisuja, tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä vertailla ja arvioida erilaisia tietolähteitä
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia