Siirry suoraan sisältöön

Toimijuutta tukeva ja vaikuttava asiakastyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU08-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna Nurmiainen
  • Taija Nöjd

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Seminaari
  • Simulaatio
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, tiimityöskentely sekä lähiopetuksessa yksilö/ pari- ja tiimitehtävät.
Läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%. Lähiopetus tapahtuu kontaktiopetuksena lukujärjestyksen mukaisesti.
HUOM. Muutokset ovat mahdollisia. PedaSafety-hankkeen kanssa tehdään kurssilla yhteistyötä asiakasturvallisuuden näkökulmasta. Pedasafety on mukana lähiopetuksessa 2x, näillä lähiopetuskerroilla tulee olla mukana tietokone ja kuulokkeet.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi toteutetaan ajalla...

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ammattina sosionomi. 2020. Raatikainen E, Rahikka, A., Saarnio, T., Vepsä, P. Sanoma Pro.
- Vuorovaikutus asiakastyössä. 2018. Mönkkönen, K. Gaudeamus. (Oppimistehtävään liittyvä lähdemateriaali)
- Sosionomit asiakastyön kentillä. 2015. Johanna Hirvonen, Päivi Niiranen-Linkama ja Mauno Saksio (toim.) Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikä ihmeen sosionomi. 2019. Järvenpää, A. Opinnäytetyö. Löytyy: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/167946/Aliisa_J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Työelämäyhteistyö

Askelmat-hankkeen yhteistyötä tuotetaan materiaalia asiakaskohtaamisiin.

Oppimisympäristö

Moodle, sosiaalialan asiakastyön toimintaympäristöt.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Moodle ja O365-työkalut sekä Zoom/ Teams verkkokokous- ja etäopetuspalvelu sekä muut virtuaaliset työkalut.
Kurssilla on seuraavat oppimistehtävät:
1. Ennakkomateriaali simulaatiokertaan (videotallenne)
2. Tiimitehtävä (tentti) liittyen K. Mönkkösen kirjaan
3. Asiakastyön menetelmä-tehtävä tiimitehtävänä.
Lisäksi tunneilla tehdään muita tehtäviä, jotka auttavat oppimista.

Sisältö

Opiskelija osaa:
- kohdata asiakkaan ammatillisesti
- tietää tavoitteellisen asiakastyön piirteet ja prosessin
- tunnistaa asiakastyön keskeisiä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri vuorovaikutustilanteissa

Käsiteltävät teemat:
-Asiakkaan ammatillinen kohtaaminen,
-Tavoitteellinen asiakasprosessi,
-Asiakastyön keskeisiä menetelmiä (sosiaaliohjaus, dialogisuus, systeeminen työ),
-Asiakkaan ohjaus eri vuorovaikutustilanteissa,
-Vaikuttava asiakastyö
- Osallistava dokumentointi

Arviointimenetelmät

Kurssin arviointi on 1-5, hylätty.
Kurssin hyväksyntä edellyttää kaikkien oppimistehtävien tekemistä.
Arvioitavat osiot:
- Tiimitehtävä vuorovaikutuksen orientaatioista: 5-1, hylätty
- Menetelmä-tehtävä tiimissä: 5-1 / hylätty
Opintojakson suorittaakseen opiskelijan on osallistuttava vähintään 80% kontaktiopetukseen ja suoritettava opintojaksoon sisältyvät tiimi- ja itsenäiset tehtävät sekä mahdolliset muut annetut tehtävät hyväksytysti. Kurssin numero syntyy ryhmätehtävien arvosanoista sekä tuntiaktiivisuudesta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- ei osaa etsiä tarpeeseen soveltuvaa tietoa tai haettu tieto on riittämätöntä tai yksipuolista (esim.perustuu pääosin arkitietoon)
- ei hahmota vuorovaikutuksen menetelmiä perustasolla
- ei osaa käyttää ammattikäsitteitä
- tehtävät eivät ole tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaaminen:
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- hahmottaa menetelmäosaamista joten kuten
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea tietoa tarpeen mukaisesti yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- hallitsee vuorovaikutuksen menetelmäosaamisen ja pystyy kohtuullisesti soveltamaan menetelmiä koskevaa tietoa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osaaminen:
- hakea monipuolisesti tietoa hyödynnettäväksi
- osoittaa perehtyneisyyttä vuorovaikutus- sekä menetelmäosaamiseen ja osaa soveltaa tutkittuatietoa
- perustella tehtävissä tehtyjä ratkaisuja, tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä vertailla ja arvioida erilaisia tietolähteitä
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- tehtävät ovat tehtävänannon mukaisia